ACT: F.A.Q. ICE
Ik heb dus eindelijk een versterker aangeschaft de Lanzar vibe 431(Tja , veel vermogen voor weinig geld!4*125 rms @ 4 Ohm ) deze ga ik dus gebruiken om de t595's te versterken.
Kan ik dan aan deze versterker ook nog deze sub. hangen? (aangezien ik deze voor weinig kan over kopen van iemand)
[img]http://www.rockfordfosgate.com/ez2/fcss ... _210_F.jpg[/img]
Power Range 400 Watts RMS/800 Peak
Woofer Impedance 8 Ohm
Configuration Ported
Waarschijnlijk gaat dit niet lukken toch? omdat ik niet aan die 8 Ohm kan komen?
Kan ik dan aan deze versterker ook nog deze sub. hangen? (aangezien ik deze voor weinig kan over kopen van iemand)
[img]http://www.rockfordfosgate.com/ez2/fcss ... _210_F.jpg[/img]
Power Range 400 Watts RMS/800 Peak
Woofer Impedance 8 Ohm
Configuration Ported
Waarschijnlijk gaat dit niet lukken toch? omdat ik niet aan die 8 Ohm kan komen?
Als elke subwoofer een spoel heeft van 8 ohm gaat het wel. Als de woofers een impedantie hebben van 4 ohm elk, gaat het niet lukken.
Dus je zal eerst moeten weten wat de impedantie van de woofers los is, dan weet je of het wel of niet kan.
Dus je zal eerst moeten weten wat de impedantie van de woofers los is, dan weet je of het wel of niet kan.
waarschijnlijk per woofer 4 ohm , omdat deze sub. volgens mij gewoon een dubbele PL2110 is , en die is 4 ohm.
Maar leg mij a.u.b eens uit waarom dit nu niet kan,want ik wordt helemaal gek van al die getalletjes
?
Maar leg mij a.u.b eens uit waarom dit nu niet kan,want ik wordt helemaal gek van al die getalletjes
Vandaag 1e geworden met ESPL op Full Speed Zwolle, gaat best wel hard in een Clio. 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Tri$16v schreef:waarschijnlijk per woofer 4 ohm , omdat deze sub. volgens mij gewoon een dubbele PL2110 is , en die is 4 ohm.
Maar leg mij a.u.b eens uit waarom dit nu niet kan,want ik wordt helemaal gek van al die getalletjes?
dat heeft te maken met de weerstand van de speakers
als 1 speaker 4 ohm weerstand heeft dan draait hij ok op die versterker.
ga je 2 subs aansluiten, dan heb je de keuze uit paralel en serie aansluiten.
Hebben ze beide 4 ohm enkele spreekspoelen, dan wordt de weerstand bij serie 8 ohm en bij paralel 2 ohm.
Hierbij wordt de versterker overbelast en 'blaast' ie op.
Heb je bijvoorbeeld 2 dubbelspoels subwoofers van 4 ohm, dan is het eindresultaat bij zowel paralel als serie geschakeld 4 ohm, en vormt het geen gevaar voor de versterker.
Kijk in de handleiding van de versterker welke weerstanden hij aankan, in sommige gevallen is 2 ohm geen probleem en kan het zonder problemen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
In de meeste gevallen geen probleem, soms kunnen ze 1 ohm nog wel hebben 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Er zijn inderdaad versterkers die 1 ohm aankunnen, meestal mono-blocks. MAAR dit ligt echt aan de versterker, als dit niet wordt aangegeven dan raad ik dit zeker af!!Riël schreef:In de meeste gevallen geen probleem, soms kunnen ze 1 ohm nog wel hebben
Lees hiervoor goed de gebruiksaanwijzing door.
Sluit niet zomaar wat aan
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
De versterker is alleen stereo 2 ohm stabiel, niet gebrugd.
Dus het gaat niet lukken om 2 woofers met beiden een impedantie van 4 ohm gebrugd aan te sluiten.
De enige optie zou dan zijn om hem gewoon stereo aan te sluiten, maar dan kom je waarschijnlijk vermogen te kort.
Dus het gaat niet lukken om 2 woofers met beiden een impedantie van 4 ohm gebrugd aan te sluiten.
De enige optie zou dan zijn om hem gewoon stereo aan te sluiten, maar dan kom je waarschijnlijk vermogen te kort.
Grr,
gezien m'n radio van de week 2x om nix inene uitviel, en als ik dan wat rommelde aan de draden erachter hij weer aan ging, dacht ik, kom ik ga de dradenzooi es nakijken zo waar nodig netter maken.
Eerst nog ff de radio aangedaan om te kijken wat ie zou doen, en jahoor hij gaat gewoon aan.
Maar toch maar besloten de radio eruit te trekken,
onderweg nog een klein beetje geknetter gehad (mmh, toch even van de accu af moeten halen???, wat ik daarna toch maar even gedaan heb) de draden wat netter gemaakt en wat isolatietape eromheen geflept.
Ik heb geen geschakelde 12v in maar alleen maar een continu, maar daar komt nu dus he_le_maal nix meer uit, en alles zit gewoon goed aangesloten, heb zelfs alles weer losgetrokken tot waar de draad zonder onderbrekingen binnenkomt maar zelfs daar krijg ik geen spanning meer.
Ook nog even gekeken naar de zekering voor de autoradio, maar die is ook nog gewoon goed (zelfs nog even vervangen door een ander exemplaar.
Ik snap er dus echt geen reet meer van!!!
gezien m'n radio van de week 2x om nix inene uitviel, en als ik dan wat rommelde aan de draden erachter hij weer aan ging, dacht ik, kom ik ga de dradenzooi es nakijken zo waar nodig netter maken.
Eerst nog ff de radio aangedaan om te kijken wat ie zou doen, en jahoor hij gaat gewoon aan.
Maar toch maar besloten de radio eruit te trekken,
onderweg nog een klein beetje geknetter gehad (mmh, toch even van de accu af moeten halen???, wat ik daarna toch maar even gedaan heb) de draden wat netter gemaakt en wat isolatietape eromheen geflept.
Ik heb geen geschakelde 12v in maar alleen maar een continu, maar daar komt nu dus he_le_maal nix meer uit, en alles zit gewoon goed aangesloten, heb zelfs alles weer losgetrokken tot waar de draad zonder onderbrekingen binnenkomt maar zelfs daar krijg ik geen spanning meer.
Ook nog even gekeken naar de zekering voor de autoradio, maar die is ook nog gewoon goed (zelfs nog even vervangen door een ander exemplaar.
Ik snap er dus echt geen reet meer van!!!
Don't walk the grass... smoke it
In de zekeringkast zit een zekering, en in de draad naar de radio toe (standaard alpine-aansluitshit) maar ik heb die zekering uit de zekeringkast dus nagekeken en ik heb die hele alpine-aansluitzooi eraf gehaald
Heb zelfs voor de iso-stekker gemeten...
Heb zelfs voor de iso-stekker gemeten...
Aangezien ik nu lekker bezig ben om mijn rustig aan mijn installatie in mijn auto te gaan bouwen,Zal ik ook opzoek moeten naar een composet,en aangezien er maar 13cm speakers in de deur passen,was ik wel benieuwd of er mensen zijn die 16 cm speakers in de deuren van een clio2 hebben gebouwd.en zoja of dit een beetje makkelijk te doen is?Of zeggen jullie van niet doen,en koop gewoon een wat duurdere 13cm composet ,om het te composeren?.
Met wat snijwerk is 't idd te doen. Waarschijnlijk zal je ook nog een opvulring achter je speaker moeten maken omdat je anders je raam niet (helemaal) kan openen. Je originele speakerroostertjes kan je wel blijven gebruiken.
Heb een vraagje , heeft er iemand ervaring met subs in bandpass kisten? , klinken die subs echt zo traag in die kisten of valt het wel mee?
heb namelijk een bandpass kist met sub. van audiobahn op het oog maar vraag me echt af hoe die bass zou klinken,want ben tot nu toe alleen gewoon dichte kisten gewend en hou toch wel van een redelijk snelle bass (niet zo'n enorm lage trage bass)
heb namelijk een bandpass kist met sub. van audiobahn op het oog maar vraag me echt af hoe die bass zou klinken,want ben tot nu toe alleen gewoon dichte kisten gewend en hou toch wel van een redelijk snelle bass (niet zo'n enorm lage trage bass)
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik zou adviseren om een Audiobahn niet te monteren in een bandpass kist, dat past niet bij het karakter van de woofer. Een audiobahn is afgestemd op een gepoorte kist.
Ook is overbelasting in een bandpass nauwelijks op te merken, waardoor je de sub gauw om zeep kunt helpen.
Ook is overbelasting in een bandpass nauwelijks op te merken, waardoor je de sub gauw om zeep kunt helpen.
het is deze kistErik Olijnsma schreef:Ik zou adviseren om een Audiobahn niet te monteren in een bandpass kist, dat past niet bij het karakter van de woofer. Een audiobahn is afgestemd op een gepoorte kist.
ABP101T
Audiobahn 10" Single Tuned Bandpass System
Single 10 Tuned Bandpass System
High Quality MDF Construction
Black Suppleleather Covering
3/8 Plexiglass Window
Blue Interior Neon Lighting
Mirrored Interior Panels
Single 12 PHAT 2 Foam Surround
Non-Pressed KM3(tm) Coated Cone Subwoofers
50 oz. Strontium Magnet
2 4 Layer ASV Voice Coil
Bumped Back Plate
Extended & Vented Pole Piece
Gold Binding Post Terminals
Power Handling: 300 Watts RMS
Sensitivity: 100dB
Frequency Response: 32Hz - 150Hz
Impedance: 4 Ohm Mono
Dimensions: 13(H) x 19.5(W) x 15(D
[img]http://mainstreet-caraudio.com/car/imag ... BP101T.jpg[/img]
Deze komt dan te staan op een Hifonics hercules industria monoblock 300 RMS @ 4Ohm
Maar het gaat er mij alleen om dat ie niet heeel sloom en te laag gaat klinken , hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik zou dan toch als ik jou was op een gepoorte kist afgaan, of zelf 1 maken.
Die Audiobahn is te aggressief voor een bandpass, en komt niet tot zijn recht.
En een Hifonics versterker kan meestal 2 ohm stabiel aan, dus zou aanbevelen om een audiobahn te pakken met een dubbele 4 ohm spreekspoel
En een Hifonics versterker kan meestal 2 ohm stabiel aan, dus zou aanbevelen om een audiobahn te pakken met een dubbele 4 ohm spreekspoel
Klopt , 600 rms @ 2Ohm / 900 rms @ 1 Ohm.Erik Olijnsma schreef:Ik zou dan toch als ik jou was op een gepoorte kist afgaan, of zelf 1 maken.
Maar wat lijkt je een goede sub. ( liefst met behuizing) voor deze versterker?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Audiobahn 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik zou gewoon kijken en zeker luisteren.
Hangt weer sterk af van wat je wilt.
Je kunt gerust kijken naar een Cerwin Vega, Audiobahn, Kicker, Magnat (destructor), JL-Audio, Groundzero, en ga zo maar door.
Maar voor de muziek stijl die je wilt moet je kijken naar een gepoorte kist. En als het ff kan een subwoofer die een enkele spoel heeft van 2 ohm, of een dubbele van 4 ohm.
Dan haal je de beste rendement uit de versterker. 1 ohm raad ik toch wel af.
Dit omdat de versterker behoorlijk hard moet werken om dat vermogen op te wekken.
Hangt weer sterk af van wat je wilt.
Je kunt gerust kijken naar een Cerwin Vega, Audiobahn, Kicker, Magnat (destructor), JL-Audio, Groundzero, en ga zo maar door.
Maar voor de muziek stijl die je wilt moet je kijken naar een gepoorte kist. En als het ff kan een subwoofer die een enkele spoel heeft van 2 ohm, of een dubbele van 4 ohm.
Dan haal je de beste rendement uit de versterker. 1 ohm raad ik toch wel af.
Dit omdat de versterker behoorlijk hard moet werken om dat vermogen op te wekken.
-
- Contacteer:
nou alles zit erin
(nieuwe radio,sub,versterker en composet)
maar nu hoor ik motorgeluid over de boxen
(als de motor draait) wat kan ik hier aan doen
(nieuwe radio,sub,versterker en composet)
maar nu hoor ik motorgeluid over de boxen
(als de motor draait) wat kan ik hier aan doen

hoe liggen de kabels? Toch niet de signaalkabel naast de voedingskabel hoop ik?
Zoja, dan is dat het. Zonee, kan je evt. nog het massapunt beter schuren ofzo, ik heb het ook in m'n auto en kom er niet vanaf
Zoja, dan is dat het. Zonee, kan je evt. nog het massapunt beter schuren ofzo, ik heb het ook in m'n auto en kom er niet vanaf

-
- Contacteer:
nee voeding loopt links en de 2 rca kabels rechtsMarcel B. schreef:hoe liggen de kabels? Toch niet de signaalkabel naast de voedingskabel hoop ik?
achter komen ze toch ook samen/langs elkaar