ACT: F.A.Q. ICE

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Tri$16v

Ik heb dus eindelijk een versterker aangeschaft de Lanzar vibe 431(Tja , veel vermogen voor weinig geld!4*125 rms @ 4 Ohm ) deze ga ik dus gebruiken om de t595's te versterken.

Kan ik dan aan deze versterker ook nog deze sub. hangen? (aangezien ik deze voor weinig kan over kopen van iemand)

[img]http://www.rockfordfosgate.com/ez2/fcss ... _210_F.jpg[/img]

Power Range 400 Watts RMS/800 Peak
Woofer Impedance 8 Ohm
Configuration Ported

Waarschijnlijk gaat dit niet lukken toch? omdat ik niet aan die 8 Ohm kan komen?
Tri$16v

De sub. is trouwens SVC "enkel spoels" , niemand een idee?
Robke
Car: Lexus IS250

Als elke subwoofer een spoel heeft van 8 ohm gaat het wel. Als de woofers een impedantie hebben van 4 ohm elk, gaat het niet lukken.
Dus je zal eerst moeten weten wat de impedantie van de woofers los is, dan weet je of het wel of niet kan.
Tri$16v

waarschijnlijk per woofer 4 ohm , omdat deze sub. volgens mij gewoon een dubbele PL2–110 is , en die is 4 ohm.

Maar leg mij a.u.b eens uit waarom dit nu niet kan,want ik wordt helemaal gek van al die getalletjes :wink: ?
evo
Contacteer:

Vandaag 1e geworden met ESPL op Full Speed Zwolle, gaat best wel hard in een Clio. :D
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Tri$16v schreef:waarschijnlijk per woofer 4 ohm , omdat deze sub. volgens mij gewoon een dubbele PL2–110 is , en die is 4 ohm.

Maar leg mij a.u.b eens uit waarom dit nu niet kan,want ik wordt helemaal gek van al die getalletjes :wink: ?

dat heeft te maken met de weerstand van de speakers

als 1 speaker 4 ohm weerstand heeft dan draait hij ok op die versterker.

ga je 2 subs aansluiten, dan heb je de keuze uit paralel en serie aansluiten.

Hebben ze beide 4 ohm enkele spreekspoelen, dan wordt de weerstand bij serie 8 ohm en bij paralel 2 ohm.

Hierbij wordt de versterker overbelast en 'blaast' ie op.

Heb je bijvoorbeeld 2 dubbelspoels subwoofers van 4 ohm, dan is het eindresultaat bij zowel paralel als serie geschakeld 4 ohm, en vormt het geen gevaar voor de versterker.

Kijk in de handleiding van de versterker welke weerstanden hij aankan, in sommige gevallen is 2 ohm geen probleem en kan het zonder problemen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Riël
Über-Spammer

In de meeste gevallen geen probleem, soms kunnen ze 1 ohm nog wel hebben :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:In de meeste gevallen geen probleem, soms kunnen ze 1 ohm nog wel hebben :)
Er zijn inderdaad versterkers die 1 ohm aankunnen, meestal mono-blocks. MAAR dit ligt echt aan de versterker, als dit niet wordt aangegeven dan raad ik dit zeker af!!

Lees hiervoor goed de gebruiksaanwijzing door.

Sluit niet zomaar wat aan
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Tri$16v

De versterker is 2 Ohm Stereo Stable , dus volgens mij moet het wel lukken toch?

Nou vraag ik me alleen nog af gaat het een beetje klinken en hoeveel rms heb ik dan staan op die subs?
Robke

De versterker is alleen stereo 2 ohm stabiel, niet gebrugd.
Dus het gaat niet lukken om 2 woofers met beiden een impedantie van 4 ohm gebrugd aan te sluiten.
De enige optie zou dan zijn om hem gewoon stereo aan te sluiten, maar dan kom je waarschijnlijk vermogen te kort.
Tri$16v

naja dan houd het op , jammer.

dan toch maar weer ff sparen voor een polk mm10.
Marcel B.

Grr,

gezien m'n radio van de week 2x om nix inene uitviel, en als ik dan wat rommelde aan de draden erachter hij weer aan ging, dacht ik, kom ik ga de dradenzooi es nakijken zo waar nodig netter maken.

Eerst nog ff de radio aangedaan om te kijken wat ie zou doen, en jahoor hij gaat gewoon aan.

Maar toch maar besloten de radio eruit te trekken,
onderweg nog een klein beetje geknetter gehad (mmh, toch even van de accu af moeten halen???, wat ik daarna toch maar even gedaan heb) de draden wat netter gemaakt en wat isolatietape eromheen geflept.

Ik heb geen geschakelde 12v in maar alleen maar een continu, maar daar komt nu dus he_le_maal nix meer uit, en alles zit gewoon goed aangesloten, heb zelfs alles weer losgetrokken tot waar de draad zonder onderbrekingen binnenkomt maar zelfs daar krijg ik geen spanning meer.

Ook nog even gekeken naar de zekering voor de autoradio, maar die is ook nog gewoon goed (zelfs nog even vervangen door een ander exemplaar.

Ik snap er dus echt geen reet meer van!!!
Don't walk the grass... smoke it
Tom
Moderator
Car: MB

zitten er geen zekeringen tussen dan? Nergens? (bij de accu, in de draad, in je zekeringen kast??). Anders heeft die draad wellicht een breukje
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Marcel B.

In de zekeringkast zit een zekering, en in de draad naar de radio toe (standaard alpine-aansluitshit) maar ik heb die zekering uit de zekeringkast dus nagekeken en ik heb die hele alpine-aansluitzooi eraf gehaald

Heb zelfs voor de iso-stekker gemeten...
Tom
Moderator

ook daar geen spanning?
Marcel B.

neen :)

en de rest van de auto doet et nog wel trouwens ;)
Tom
Moderator

dan moet er nog ergens een zekering zitten of je hebt een draadbreuk/gesmolten draad
Marcel B.

beter niet, want verder dan dat kan ik niet kijken zonder de hele boel te verbouwen volgens mij :(
antoine
Car: Renault Clio III RS

Ongeveer in het midden van je dashboard zit een 'doorluspunt' waar heelveel draden bij elkaar komen.Misschien zit hier wel iets los.
Robke

Kijk anders eens onder de motorkap in dat zekeringkastje, misschien is er daar wel een zekering kapot ofzo...[/quote]
Marcel B.

welke idioot verzint et nou dat er 2 zekeringen voor de radio zitten!

Weer gemaakt, met dank aan rob :P
Robke

Whehehehe, ik zal maar niets zeggen. :lol: :p
Remco_Rs
Contacteer:

Aangezien ik nu lekker bezig ben om mijn rustig aan mijn installatie in mijn auto te gaan bouwen,Zal ik ook opzoek moeten naar een composet,en aangezien er maar 13cm speakers in de deur passen,was ik wel benieuwd of er mensen zijn die 16 cm speakers in de deuren van een clio2 hebben gebouwd.en zoja of dit een beetje makkelijk te doen is?Of zeggen jullie van niet doen,en koop gewoon een wat duurdere 13cm composet ,om het te composeren?.
Robke

Een 16,5cm composet past wel, maar dan moet je aardig wat plastic wegslopen rondom.
Dan gaat het met wat passen en meten wel passen.

De makkelijkste oplossing is een 13cm set erin bouwen.
Maus

Met wat snijwerk is 't idd te doen. Waarschijnlijk zal je ook nog een opvulring achter je speaker moeten maken omdat je anders je raam niet (helemaal) kan openen. Je originele speakerroostertjes kan je wel blijven gebruiken.
Tri$16v

Heb een vraagje , heeft er iemand ervaring met subs in bandpass kisten? , klinken die subs echt zo traag in die kisten of valt het wel mee?

heb namelijk een bandpass kist met sub. van audiobahn op het oog maar vraag me echt af hoe die bass zou klinken,want ben tot nu toe alleen gewoon dichte kisten gewend en hou toch wel van een redelijk snelle bass (niet zo'n enorm lage trage bass)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ik zou adviseren om een Audiobahn niet te monteren in een bandpass kist, dat past niet bij het karakter van de woofer. Een audiobahn is afgestemd op een gepoorte kist.

Ook is overbelasting in een bandpass nauwelijks op te merken, waardoor je de sub gauw om zeep kunt helpen.
Tri$16v

Erik Olijnsma schreef:Ik zou adviseren om een Audiobahn niet te monteren in een bandpass kist, dat past niet bij het karakter van de woofer. Een audiobahn is afgestemd op een gepoorte kist.

Ook is overbelasting in een bandpass nauwelijks op te merken, waardoor je de sub gauw om zeep kunt helpen.
het is deze kist :wink:

ABP101T
Audiobahn 10" Single Tuned Bandpass System

Single 10” Tuned Bandpass System
High Quality MDF Construction
Black Suppleleather Covering
3/8” Plexiglass Window
Blue Interior Neon Lighting
Mirrored Interior Panels
Single 12” PHAT 2” Foam Surround
Non-Pressed KM3(tm) Coated Cone Subwoofers
50 oz. Strontium Magnet
2” 4 Layer ASV Voice Coil
Bumped Back Plate
Extended & Vented Pole Piece
Gold Binding Post Terminals
Power Handling: 300 Watts RMS
Sensitivity: 100dB
Frequency Response: 32Hz - 150Hz
Impedance: 4 Ohm Mono
Dimensions: 13”(H) x 19.5”(W) x 15”(D

[img]http://mainstreet-caraudio.com/car/imag ... BP101T.jpg[/img]

Deze komt dan te staan op een Hifonics hercules industria monoblock 300 RMS @ 4Ohm

Maar het gaat er mij alleen om dat ie niet heeel sloom en te laag gaat klinken , hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :) , dat je niet alleen een vervelende langzame zeer lage toon hoort door de muziek. Liever boem dan whooooom zeg maar :D
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ik zou dan toch als ik jou was op een gepoorte kist afgaan, of zelf 1 maken.

Die Audiobahn is te aggressief voor een bandpass, en komt niet tot zijn recht.

En een Hifonics versterker kan meestal 2 ohm stabiel aan, dus zou aanbevelen om een audiobahn te pakken met een dubbele 4 ohm spreekspoel
Tri$16v

Erik Olijnsma schreef:Ik zou dan toch als ik jou was op een gepoorte kist afgaan, of zelf 1 maken.

Die Audiobahn is te aggressief voor een bandpass, en komt niet tot zijn recht.

En een Hifonics versterker kan meestal 2 ohm stabiel aan, dus zou aanbevelen om een audiobahn te pakken met een dubbele 4 ohm spreekspoel
Klopt , 600 rms @ 2Ohm / 900 rms @ 1 Ohm.

Maar wat lijkt je een goede sub. ( liefst met behuizing) voor deze versterker?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Audiobahn :P
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ik zou gewoon kijken en zeker luisteren.

Hangt weer sterk af van wat je wilt.

Je kunt gerust kijken naar een Cerwin Vega, Audiobahn, Kicker, Magnat (destructor), JL-Audio, Groundzero, en ga zo maar door.

Maar voor de muziek stijl die je wilt moet je kijken naar een gepoorte kist. En als het ff kan een subwoofer die een enkele spoel heeft van 2 ohm, of een dubbele van 4 ohm.
Dan haal je de beste rendement uit de versterker. 1 ohm raad ik toch wel af.
Dit omdat de versterker behoorlijk hard moet werken om dat vermogen op te wekken.
le mouton noir (sandy)
Contacteer:

nou alles zit erin
(nieuwe radio,sub,versterker en composet)
maar nu hoor ik motorgeluid over de boxen
(als de motor draait) wat kan ik hier aan doen :s
Marcel B.

hoe liggen de kabels? Toch niet de signaalkabel naast de voedingskabel hoop ik?

Zoja, dan is dat het. Zonee, kan je evt. nog het massapunt beter schuren ofzo, ik heb het ook in m'n auto en kom er niet vanaf :(
le mouton noir (sandy)
Contacteer:

Marcel B. schreef:hoe liggen de kabels? Toch niet de signaalkabel naast de voedingskabel hoop ik?

Zoja, dan is dat het. Zonee, kan je evt. nog het massapunt beter schuren ofzo, ik heb het ook in m'n auto en kom er niet vanaf :(
nee voeding loopt links en de 2 rca kabels rechts
achter komen ze toch ook samen/langs elkaar
:s
Plaats reactie