ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

De brandstof/lucht verhouding zal altijd gewoon correct afgesteld moeten worden voor het wat oplevert.

Het grote voordeel is dat je minder restrictie in de inlaat hebt en je turbo dus makkelijker zijn lucht kwijt kan. Daardoor is er minder energie benodigd om de turbo op gang te houden.

Zoals je zelf ook wel snapt staat minder energie verlies gelijk aan meer vermogen...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

En je hebt gewoon een betere vulling bovenin

Je geeft niet meer benzine, merijn, maar meer lucht.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gé GTX/GTT
Berichten: 87
Lid geworden op: di 11 mar 2008 20:09
Locatie: Venlo
Contacteer:

Merijn schreef:Ik ben dus benieuwd of het echt wat oplevert... Alleen een gr. A carb, zonder verdere aanpassingen aan het blijk en de turbo + IC heeft volgens mij zelfs een averechts effect.
En daarom wil ik een gr. A carb omdat ik die aanpassingen wel heb !
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

(Y)
Karp
Berichten: 366
Lid geworden op: vr 27 jul 2007 17:28
Locatie: Gouda

Karp schreef:Ik heb wat problemen met de elektra..

Mijn oliedruk/brandstof meter schommelen van bovenin naar onderin bij alleen stationair draaien. Iemand enig idee wat dit is?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Massaprobleempje, je kan eens beginnen met die stekkers achterop de tellerbak schoon te maken, anders moet je het massapunt van de kabelboom eens opsnorren, zal wel ergens onder het dashboard in de linker en/of rechterhoek zitten.
evert
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 6:44

Heb na restauratie parafan de ruitenwissermechaniek weer opnieuw ingebouwd, maar vraag me af of de armen (waar blad aanzit) standaard ongelijk zijn? Ze zijn bij mij even lang (GTT fase 2 1990), alleen de linker heeft een iets ander "kniegewricht", staat een G in dus lijkt me Gauche= links.
Had ooit een 86-er GTT en dacht dat daarbij L en R hetzelfde waren?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nee echt verschillend :-( ben er ook eens tijden mee zoet geweest om het goed te krijgen met sloop onderdelen
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Er zijn verschilLende armen. Toen ik de mijn nieuw ging bestellen, vroegen ze me naar het merk van de ruitenwissermotor. Daar schijnt het iets mee van doen te hebben. Als je wil kan ik straks wel even een paar foto's maken van hoe het er bij mij uitziet.
evert
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 6:44

graag, ik heb een bosch motor
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Vandaag de gtt uit de stalling gehaald alleen nu geeft de bezinemeter niets meer aan (N) Dacht me te herinneren dat de benzine bijna op was maar zelfs na een tankbeurt nog steeds niets.

Nu heb ik wel een andere tellerunit geinstaleerd dus ging er vanuit dat dat het zou zijn. Maar helaas na montage van de oude nog steeds geen benzinepijl...

De tank stond wel wat onder druk merkte ik toen ik de dop er af draaide, maar dat zal wel normaal zijn na zo`n tijd stil staan? Wat kan het verder nog zijn? Niet echt handig zo want lijkt me dat het lampje nu ook niet gaat branden als hij bijna leeg is?

Verder doet hij het gelukkig nog prima :smile:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

je moet even ja achterbank omhoog halen, dan de rondje dop er af en dan wat op je vlotterhuis tikken..

grote kans dat je vlotter gewoon blijft hangen.
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Dat heb ik al geprobeerd maar ook dat mag niet baten.

Klopt het trouwens dat ik de stuurkolom (deels) los moet halen om de lichtschakelaar te vervangen?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

:ja:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Iemand die ook al problemen heeft gehad met de krukas keerring kant waterpomp?

Na mijn nieuwe motor te hebben ingereden leek de keerring een klein beetje te lekken bij een lange rit.
Geen plasje of gedruppel, enkel een beginnende rivier die richting olieaftapplug vloeit.

Bij de montage van de 2de keerring viel het op dat dat busje voor de poulie redelijk aan het miepen was en dacht ik dat hier de oorzaak van de lekkage zou zijn.
Dus nieuwe bus erin nieuwe keerring.
Nog steeds het zelfde probleem.

De olie komt weldegelijk van tussen de keerring en bus.
Nu heb ik terug een reserve klaar maar eerst even horen wat het probleem kan zijn.

De keerringen zijn gemonteerd volgens de regels van de kunst, dus dit maakt het nog eigenaardiger...

Teveel onderdruk?
Ik weet het bij God niet meer.
Karp
Berichten: 366
Lid geworden op: vr 27 jul 2007 17:28
Locatie: Gouda

[img]http://img833.imageshack.us/i/image077w.jpg/[/img]

Waar dient dit schuif systeempje voor? Koplampversteller ofwat?
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Dimmer voor dashboard verlichting :wink:
Karp
Berichten: 366
Lid geworden op: vr 27 jul 2007 17:28
Locatie: Gouda

Ah kijk! Dank je, Tevens pak ik vandaag de GTT en loopt hij nog maar op 3 cilinders. Na wat sleutelwerk aan andere dingen (niet motorisch) loopt hij nog slechter.
Ontsteking/bougies nakijken of zijn er andere dingen?

Ding heb ik gisteren gewoon netjes lopend weggezet. Heeft wel een nacht buiten gestaan..
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Verschilt een ph1 tellerbak van een ph2?

Zoals eerder aangegeven heb ik een ander ingebouwd.
Nu is de snelheid op de teller is zo`n 10% lager dan de wat de gps aangeeft.
Daarbij is het toerental hoger dan op de oude bak. Stationair zo`n 1400 toeren en voorheen 1000. Echter lijkt hij gewoon hetzelfde aantal toeren te draaien.
En zoals als gezegd doet de bezinemeter het niet meer. Maar die doet het opeens op de oude bak ook niet meer dus dat zal ergens anders aan liggen.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Volgens mij zijn de tellerbakken hetzelfde en 10% afwijking t.o.v. gps lijkt me ook niet heel erg groot. Mijn Clio had dat ook en de Espace van mijn ouders ook. Toerental en benzinemeter kan ik niet verklaren.
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

10% afwijking is idd niet erg als je langzamer rijdt op gps dan dat de teller aangeeft.
Maar als ik nu 90 rijd op de teller geeft de gps al 103/104 aan.
De meeste auto`s gegeven dan al 110km/u aan op de teller.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Ow, zo had ik het geïnterpreteerd. Je rijdt harder dan de teller, ipv langzamer. Nee, dat klopt niet. Maar zou wel de combinatie met de toerentalverhoging verklaren.
Maar dan heb ik er zo ook geen verklaring voor :-( [/list]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Er zit achter op de teller als het goed is een podmeter waarmee je de teller kan afstellen, dit zal er dan toch ook wel zijn voor de toerenteller?
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Ik heb hetzelfde probleem gehad, toen werd ook aangeraden om naar de potmeter achterop de tellerunit te kijken.

Heb ik zelf eerlijk gezegd niet gedaan, maar na het monteren van banden met de juiste afmetingen (onder de 16" zaten te hoge banden) was het probleem opgelost. De teller geeft nu de snelheid aan precies cf gps
:) Normaal gesproken zou de teller iets meer moeten aangeven, maar ik vind het goed zo.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dan weet je tenminste echt hoe hard je rijdt :p

overigens zal hij op hoge snelheid wss alsnog iets afwijken ivm band deformatie.
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Ik zal eens kijken of ik de potmeter kan vinden, en of ik daar iets mee kan. :) Is dat een kwestie van proberen of zijn er vaste instellingen?

Dan nog proberen het probleem van die stomme brandstof meter op te lossen. Ik heb daar nog nooit over na gedacht maar het is knap lastig als hij het niet doet.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

potmeter zal proberen zijn...
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Je weet toch hoeveel km je ongeveer kunt maken op je dagteller? Dan kun je toch prima op tijd tanken.....
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Mijn GT is op de teller hetzelfde als op de TomTOm, eng gewoon.

Benzine meter is bij mij hetzelfde. Tot de helft van het streepje doet ie het goed, daarna is het af en toe wel en af en toe niet. Ik tank daarom gewoon om de 400 km
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Doet bij mij helemaal niets, dus volgooien en dan weer de dagteller op nul. Verder maar even op zoek naar de oplossing als ik wat meer tijd heb.

Dit is trouwens de achterkant van de klok maar zie niets wat ik eventueel kan afstellen, draaien of wat dan ook...
[img]http://i69.photobucket.com/albums/i80/t ... a59859.jpg[/img]
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

KM tellet uit de bak schroeven daar op da achterkant van de printplaat zie je een grijs zwart blokje met een kruis ingeperst om je schroevendraaier in te pleuren :foto:
Karp
Berichten: 366
Lid geworden op: vr 27 jul 2007 17:28
Locatie: Gouda

Aantal vraagjes,

Wat zijn de puntjes die goed zijn om te verwijderen of verbeteren aan een standaard GT Turbo?

Zoals die afzuig/koel systeem aan de rechtervoorzijde in de motorruimte. Deze is afgekoppeld, maar kan in principe weg toch?
En verder?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

verwijderen > Roest :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Karp schreef:Aantal vraagjes,

Wat zijn de puntjes die goed zijn om te verwijderen of verbeteren aan een standaard GT Turbo?

Zoals die afzuig/koel systeem aan de rechtervoorzijde in de motorruimte. Deze is afgekoppeld, maar kan in principe weg toch?
En verder?
Jep, die zooi kan weg (Y)

Klep van de orginele interkoeler verwijderen of vastzetten is er ook 1.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Karp
Berichten: 366
Lid geworden op: vr 27 jul 2007 17:28
Locatie: Gouda

Oke mooi, ontsteking aan de andere zeide van het schutbord was ook verstandig toch? Komt er dan btw niet veel water bij?
Plaats reactie