ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Oke ...hij trek niet naar 1 bepaalde kant O.I.D
Maar hij blijft gewoon als ik naar rechts heb gestuurd ( of naar links) in die stand staan ..hij gaat niet uitzich zelf terug ....en dat hoort wel ...
Ivo
Über-Spammer

Tja....misschien std. bij een GTE :lol: :lol: :lol:

Hebbie je stuurkogels wel goed zitten, daar ben je toch ook bezig geweest...?
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

dat niet terug naar t midden heeft toch met de toplagers te maken? zijn die nog goed? geen kraken bij stilstaan?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Paul1916v schreef:dat niet terug naar t midden heeft toch met de toplagers te maken? zijn die nog goed? geen kraken bij stilstaan?
Nope hoor helemaal niets ...
Zijn niet nieuw maar ook zeker niet kapot...

@ ivo ....stuurkogels zijn nieuw

zit het fuseestuk van een clio op....zal het daar mee temaken hebben?
Haas
Car: Megane RS

als je voorwielen teveel uitspoor hebben, kan t zo zijn, dat je stuur doorklapt de hoek om als het overdreven wordt, kortom, niet terugspeeld naar rechtuit.

Hoe heb je de stuurkogels erop gezet? totaal dezelfde breedte gehouden (dus toespoor) of de stuurstanglengte hetzelfde proberen te houden?

brede banden in combi met boven beschreven is helemaal funest...
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

stuurkogels zelfde lengte als ze waren .maar dat was toen met phase 1 schokdempers en schotels ...

Nu met phase1 schotels maar phase2 schokdempers
cspr

Haas schreef:als je voorwielen teveel uitspoor hebben, kan t zo zijn, dat je stuur doorklapt de hoek om als het overdreven wordt, kortom, niet terugspeeld naar rechtuit.

Hoe heb je de stuurkogels erop gezet? totaal dezelfde breedte gehouden (dus toespoor) of de stuurstanglengte hetzelfde proberen te houden?

brede banden in combi met boven beschreven is helemaal funest...
Dat doorklappen had een maatje van mij ook met zijn williams, maar toen hij die scotel vervangen had was het over.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

even laten lijnen misschien :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Haas

als je dan minder camber creert (weet niet precies hoe dat zit bij een gtt met wisselen van schotels) dan kan t zijn dat je nu teveel uitspoor hebt en dus je voorwielen overdreven zo staan van bovenaf gezien:

\.../

|...|

das foute boel..
Haas

cspr schreef:Dat doorklappen had een maatje van mij ook met zijn williams, maar toen hij die scotel vervangen had was het over.
kan zijn dat daardoor t camber beinvloed wordt, waardoor het over is, daarna (Y)
GTT

heb in jiggy's topic de fotos van de verdeelkap(delco) al eens bekeken, maar kan er toch niet echt aan uit, wil morgen de auto graag eens starten maar ik weet niet juist welke procedure ik moet volgen.

je hebt precies maar 2 manieren om de verdeelkap erin te zetten in zen geheel, ik zie 2 inhammetjes , dus hij kan linksom of rechtsom geplaatst worden, maar moet dit op een speciale manier gedaan worden want weet er geen raad mee...

de volgorde van de bougiekabels die heb ik en die staan al goed.

alle hulp welkom :)
GTT

dit heb ik met de search zowat bijeen gevonden van hoe het moet.

Onsteking op tijd te zetten

Als je naar de bovenkant van het wieltje kijkt heb je er een uitsparing inzitten. Deze is niet helemaal in het midden uitgefreesd. Je moet de grootste kant van het wieltje aan de vliegwielzijde houden, de kleine kant moet aan de distributiekant zitten.

ik ga er vanuit dat je de motor bekijkt zoals die ingebouwd is, dus links van je de waterpomp en distributie, en rechts van je het vliegwiel.

De zuiger van de cilinder aan de vliegwielzijde moet in het bovenste dode punt staan.

Je laat het wieltje in het gat zakken, de uitsparing loodrecht op de motor. En nu moet je er voor zorgen dat hij 10 graden afwijkt naar het vliegwiel. Dat is dus maar een heel klein beetje, ik geloof dat het een tandje uit het midden was. Als je het als een klok bekijkt, is het vijf over half een, in plaats van half twaalf. De ontsteking staat nu op tijd.

dus:
ik haal dan het plastic kapje eraf waar de bougiekabels opkomen? ik zet de buitenste cilinder op zen hoogste punt en ik steek gewoon het asje met uitsparing erin, maar hoe zet ik die dan juist op graden, kben nog een leek in dit sorrt zaken, en snap het niet helemaal goed...
gewoon langsboven draaien tot het loodrecht staat en dan 10° afwijken en that's it?
Haas

het is een haakse vertanding. De as van de rotor staat haaks verbonden met de nokken as. Doordat de tanden dan noodzakelijk onder een hoek op de as staan, moet je de rotor iets terugdraaien. Als je hem er in laat zakken namelijk, staatie precies goed, als hij op zijn plaats zit. Je moet t gewoon ff proberen, dan snap je wel wat er bedoelt wordt.

als het goed is, staat de inkeping op de bovenzijde (waar je rotor opzet) dan loodrecht naar het blok toe, dus naar achterzijde auto gericht.

EDIT: je moet eraf halen:
bougiekabels
bobinekabel
verdelerkap
rotor

dan zit er op het blok een plaatje om die as heenzitten met een M6 boutje erin gedraaid. Die haal je eraf en dan kun je die hele rotorstang uit het blok halen. (tegen de klok indraaien)
peter5GTTurbo
Contacteer:

Check Jiggy z`n topic even.
Staat een stukje in over het op tijd zetten met een plaatje uit de hayness.
CChris

ik heb eindelijk (na veel gekloot met 1 klein vastgerot kutmoertje) mn turbo los van het spruitstuk.......nu heb ik 2 scheurtjes gezien in de binnenkant bij de uitlaatzijde van de turbo. kan ik daarmee doorrijden en ist eigenlijk niet zo boeiend? of ben ik toe aan een nieuwe? volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat een klein scheurtje in de turbo "normaal" is en niet zo erg.........maar dat weet ik dus niet zeker meer........dus toe aan een revisie/nieuwe of kan ik dr gewoon mee gaan rijden?
R 5 Convertible Rulezz
GerryTT

Dit heeft bijna elke turbo. Bij mij zaten er 2 grote scheuren in nooit nergens last van gehad.
-PAZ-
Über-Spammer

hij is waarschijnlijk gescheurt vlakbij de wastegate klep??, dat is volgens mij bij elke T2 zo dus dan kan niet echt kwaad
R5GTT. Drive it like you stole it
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Als ik GTT Phase2-schokdempers i.p.v. Phase1 wil monteren, welke onderdelen heb ik dan extra nodig? Met de zoekfunctie kom ik er niet goed uit.

In ieder geval de bovenste bevestiging (23 i.p.v. 11), maar is er verder nog iets anders? Dialogys geeft voor de bovenste veerschotel ook wat anders, maar geen artikelnummer.

Phase 1:
[img]http://renault5baccara.nl/Diversen/Veerpoot-Ph1.gif[/img]

Phase 2:
[img]http://renault5baccara.nl/Diversen/Veerpoot-Ph2.gif[/img]
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Bart GTT

Bovenste veerschotels zijn (in Eindhoven) niet meer leverbaar... :(

Oldskool en Matijs hebben geprobeerd om ze te bestellen maar dat ging dus niet meer.

Het worden dus al collector items... :D
oldskool

Martijn schreef:Als ik GTT Phase2-schokdempers i.p.v. Phase1 wil monteren, welke onderdelen heb ik dan extra nodig? Met de zoekfunctie kom ik er niet goed uit.

In ieder geval de bovenste bevestiging (23 i.p.v. 11), maar is er verder nog iets anders? Dialogys geeft voor de bovenste veerschotel ook wat anders, maar geen artikelnummer.

Phase 1:
[img]http://renault5baccara.nl/Diversen/Veerpoot-Ph1.gif[/img]

Phase 2:
[img]http://renault5baccara.nl/Diversen/Veerpoot-Ph2.gif[/img]
wat je mozker moet veranderen is
ph2 foto schotel is nummer 23 rubber ring nummer10 en kleine schotel nummer 15
ph 1 foto is schotel nummer9 rubber ringnummer 8 en kleine schotel nummer13
als je dit verwisselt zit je volgens my aardig goed.
en je ph 1 fusee omruilen voor een ph 2 anders staat je camber helemaal verkeerd(maar van de fusee weet ik niet zeker )
Florus

PH1 & PH2 fusees zijn 't zelfde,'t verschil zit 'm in de veerpoot :wink:
oldskool

heb nu het volgende probleem
heb bruine smurrie in men overloopvaatje zitten van het koelsysteem zo'n halve centimeter,boven op de koelvloeistof dryven .(denk dan meteen aan olie)
maar er zit geen water op myn peil stok of van die smurrie op men oliedop dus de olie is nog schoon .
heb ik nu een lekke koppakking ,of kan er ergens anders iets niet goed zitten b.v. dat de bout van de olie koeler wat los zit zodat daar wat olie weglekt naar het koelsysteem ?.
wie weet hier misschien meer over .
pierre

Florus schreef:PH1 & PH2 fusees zijn 't zelfde,'t verschil zit 'm in de veerpoot :wink:
fase2 veerpoot heeft :
-kortere schokdemper met andere bevestigingshoek
-kortere veer
-andere topschotel nr. 23

dat is alles.
Laatst gewijzigd door pierre op di 29 aug 2006 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
pierre

Haas schreef:als je dan minder camber creert (weet niet precies hoe dat zit bij een gtt met wisselen van schotels) dan kan t zijn dat je nu teveel uitspoor hebt en dus je voorwielen overdreven zo staan van bovenaf gezien:

\.../

|...|

das foute boel..
fase 1 veerpoot met fase 2 topschotel geeft een negatief camber van 3-4 graden.
origineel is -1 graden voorgeschreven.

met uitspoor heeft het helemaal nul komma nul te maken, uitspoor en toespoor kun je afstellen door te draaien aan de spoorstanguiteinden.
aangezien de fusees identiek voor fase 1 en 2 zijn en de spoorstanguiteinden vastzitten aan de fusee met een kogel, veranderd het uit- of toespoor niet door wisseling vd mcpherson poten.
Menno

Je kunt de sporing wel altijd weer goed zetten, maar als je camber verandert, verandert per definitie ook je sporing, en moet je sporing weer opnieuw afstellen.
rev it like a rental
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

camber van 3 a 4 graden is lekker hoeken, alleen slijten je banden dan wat harder :lol:
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Die topschotels zijn ook hier niet meer leverbaar. Dat wordt dus tweedehands zoeken. :( Wie heeft er nog een setje over?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb de hoop gisteren ook al opgegeven.

Dan maar met camberbouten werken (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb er ook al over gedacht om die topschotels zelf te maken. Maar dan moet ik wel een voorbeeld hebben.

Andere mogelijkheid: bevestigingspunten onderaan zelf aanpassen. Gewoon een plaatje eraan lassen. Wel spannend...

Hebben camberbouten genoeg verstelruimte?
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Martijn schreef:Ik heb er ook al over gedacht om die topschotels zelf te maken. Maar dan moet ik wel een voorbeeld hebben.

Andere mogelijkheid: bevestigingspunten onderaan zelf aanpassen. Gewoon een plaatje eraan lassen. Wel spannend...

Hebben camberbouten genoeg verstelruimte?
Geen idee, Martijn. Maar je moet toch wat proberen.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Haas

pierre schreef:aangezien de fusees identiek voor fase 1 en 2 zijn en de spoorstanguiteinden vastzitten aan de fusee met een kogel, veranderd het uit- of toespoor niet door wisseling vd mcpherson poten.
klopt, alleen bij combi van schotels en veerpoten verandert het camber. Wanneer dat veranderd, breng je de bovenzijde van t fuseen verder naar binnen (of buiten, theoretisch gezien), waardoor de spoorstangen 'te lang' worden...
Menno schreef:Je kunt de sporing wel altijd weer goed zetten, maar als je camber verandert, verandert per definitie ook je sporing, en moet je sporing weer opnieuw afstellen.
:)

met camberbouten kunje aardig wat verschroeven, maar of t genoeg is... :S Geen idee wat het moet zijn bij een gtt..
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

topschotels die verstelbaar zijn kun je zo kopen :D
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:topschotels die verstelbaar zijn kun je zo kopen :D
Dan ook graag een adres.... :)
Menno

Elke autosportboer kan dat spul leveren, universeel. Biesheuvel bijvoorbeeld
rev it like a rental
Haas

zijn toch gewoon van die camberafstelapparaten die je van bovenaf kunt verstellen of?
Gesloten