ACT: 5 GT Turbo.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Oke ...hij trek niet naar 1 bepaalde kant O.I.D
Maar hij blijft gewoon als ik naar rechts heb gestuurd ( of naar links) in die stand staan ..hij gaat niet uitzich zelf terug ....en dat hoort wel ...
Maar hij blijft gewoon als ik naar rechts heb gestuurd ( of naar links) in die stand staan ..hij gaat niet uitzich zelf terug ....en dat hoort wel ...
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
dat niet terug naar t midden heeft toch met de toplagers te maken? zijn die nog goed? geen kraken bij stilstaan?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Nope hoor helemaal niets ...Paul1916v schreef:dat niet terug naar t midden heeft toch met de toplagers te maken? zijn die nog goed? geen kraken bij stilstaan?
Zijn niet nieuw maar ook zeker niet kapot...
@ ivo ....stuurkogels zijn nieuw
zit het fuseestuk van een clio op....zal het daar mee temaken hebben?
als je voorwielen teveel uitspoor hebben, kan t zo zijn, dat je stuur doorklapt de hoek om als het overdreven wordt, kortom, niet terugspeeld naar rechtuit.
Hoe heb je de stuurkogels erop gezet? totaal dezelfde breedte gehouden (dus toespoor) of de stuurstanglengte hetzelfde proberen te houden?
brede banden in combi met boven beschreven is helemaal funest...
Hoe heb je de stuurkogels erop gezet? totaal dezelfde breedte gehouden (dus toespoor) of de stuurstanglengte hetzelfde proberen te houden?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
stuurkogels zelfde lengte als ze waren .maar dat was toen met phase 1 schokdempers en schotels ...
Nu met phase1 schotels maar phase2 schokdempers
Nu met phase1 schotels maar phase2 schokdempers
Dat doorklappen had een maatje van mij ook met zijn williams, maar toen hij die scotel vervangen had was het over.Haas schreef:als je voorwielen teveel uitspoor hebben, kan t zo zijn, dat je stuur doorklapt de hoek om als het overdreven wordt, kortom, niet terugspeeld naar rechtuit.
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
even laten lijnen misschien 

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
als je dan minder camber creert (weet niet precies hoe dat zit bij een gtt met wisselen van schotels) dan kan t zijn dat je nu teveel uitspoor hebt en dus je voorwielen overdreven zo staan van bovenaf gezien:
\.../
|...|
das foute boel..
\.../
|...|
das foute boel..
kan zijn dat daardoor t camber beinvloed wordt, waardoor het over is, daarnacspr schreef:Dat doorklappen had een maatje van mij ook met zijn williams, maar toen hij die scotel vervangen had was het over.

heb in jiggy's topic de fotos van de verdeelkap(delco) al eens bekeken, maar kan er toch niet echt aan uit, wil morgen de auto graag eens starten maar ik weet niet juist welke procedure ik moet volgen.
je hebt precies maar 2 manieren om de verdeelkap erin te zetten in zen geheel, ik zie 2 inhammetjes , dus hij kan linksom of rechtsom geplaatst worden, maar moet dit op een speciale manier gedaan worden want weet er geen raad mee...
de volgorde van de bougiekabels die heb ik en die staan al goed.
alle hulp welkom
je hebt precies maar 2 manieren om de verdeelkap erin te zetten in zen geheel, ik zie 2 inhammetjes , dus hij kan linksom of rechtsom geplaatst worden, maar moet dit op een speciale manier gedaan worden want weet er geen raad mee...
de volgorde van de bougiekabels die heb ik en die staan al goed.
alle hulp welkom

dit heb ik met de search zowat bijeen gevonden van hoe het moet.
Onsteking op tijd te zetten
Als je naar de bovenkant van het wieltje kijkt heb je er een uitsparing inzitten. Deze is niet helemaal in het midden uitgefreesd. Je moet de grootste kant van het wieltje aan de vliegwielzijde houden, de kleine kant moet aan de distributiekant zitten.
ik ga er vanuit dat je de motor bekijkt zoals die ingebouwd is, dus links van je de waterpomp en distributie, en rechts van je het vliegwiel.
De zuiger van de cilinder aan de vliegwielzijde moet in het bovenste dode punt staan.
Je laat het wieltje in het gat zakken, de uitsparing loodrecht op de motor. En nu moet je er voor zorgen dat hij 10 graden afwijkt naar het vliegwiel. Dat is dus maar een heel klein beetje, ik geloof dat het een tandje uit het midden was. Als je het als een klok bekijkt, is het vijf over half een, in plaats van half twaalf. De ontsteking staat nu op tijd.
dus:
ik haal dan het plastic kapje eraf waar de bougiekabels opkomen? ik zet de buitenste cilinder op zen hoogste punt en ik steek gewoon het asje met uitsparing erin, maar hoe zet ik die dan juist op graden, kben nog een leek in dit sorrt zaken, en snap het niet helemaal goed...
gewoon langsboven draaien tot het loodrecht staat en dan 10° afwijken en that's it?
Onsteking op tijd te zetten
Als je naar de bovenkant van het wieltje kijkt heb je er een uitsparing inzitten. Deze is niet helemaal in het midden uitgefreesd. Je moet de grootste kant van het wieltje aan de vliegwielzijde houden, de kleine kant moet aan de distributiekant zitten.
ik ga er vanuit dat je de motor bekijkt zoals die ingebouwd is, dus links van je de waterpomp en distributie, en rechts van je het vliegwiel.
De zuiger van de cilinder aan de vliegwielzijde moet in het bovenste dode punt staan.
Je laat het wieltje in het gat zakken, de uitsparing loodrecht op de motor. En nu moet je er voor zorgen dat hij 10 graden afwijkt naar het vliegwiel. Dat is dus maar een heel klein beetje, ik geloof dat het een tandje uit het midden was. Als je het als een klok bekijkt, is het vijf over half een, in plaats van half twaalf. De ontsteking staat nu op tijd.
dus:
ik haal dan het plastic kapje eraf waar de bougiekabels opkomen? ik zet de buitenste cilinder op zen hoogste punt en ik steek gewoon het asje met uitsparing erin, maar hoe zet ik die dan juist op graden, kben nog een leek in dit sorrt zaken, en snap het niet helemaal goed...
gewoon langsboven draaien tot het loodrecht staat en dan 10° afwijken en that's it?
het is een haakse vertanding. De as van de rotor staat haaks verbonden met de nokken as. Doordat de tanden dan noodzakelijk onder een hoek op de as staan, moet je de rotor iets terugdraaien. Als je hem er in laat zakken namelijk, staatie precies goed, als hij op zijn plaats zit. Je moet t gewoon ff proberen, dan snap je wel wat er bedoelt wordt.
als het goed is, staat de inkeping op de bovenzijde (waar je rotor opzet) dan loodrecht naar het blok toe, dus naar achterzijde auto gericht.
EDIT: je moet eraf halen:
bougiekabels
bobinekabel
verdelerkap
rotor
dan zit er op het blok een plaatje om die as heenzitten met een M6 boutje erin gedraaid. Die haal je eraf en dan kun je die hele rotorstang uit het blok halen. (tegen de klok indraaien)
als het goed is, staat de inkeping op de bovenzijde (waar je rotor opzet) dan loodrecht naar het blok toe, dus naar achterzijde auto gericht.
EDIT: je moet eraf halen:
bougiekabels
bobinekabel
verdelerkap
rotor
dan zit er op het blok een plaatje om die as heenzitten met een M6 boutje erin gedraaid. Die haal je eraf en dan kun je die hele rotorstang uit het blok halen. (tegen de klok indraaien)
-
- Contacteer:
Check Jiggy z`n topic even.
Staat een stukje in over het op tijd zetten met een plaatje uit de hayness.
Staat een stukje in over het op tijd zetten met een plaatje uit de hayness.
ik heb eindelijk (na veel gekloot met 1 klein vastgerot kutmoertje) mn turbo los van het spruitstuk.......nu heb ik 2 scheurtjes gezien in de binnenkant bij de uitlaatzijde van de turbo. kan ik daarmee doorrijden en ist eigenlijk niet zo boeiend? of ben ik toe aan een nieuwe? volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat een klein scheurtje in de turbo "normaal" is en niet zo erg.........maar dat weet ik dus niet zeker meer........dus toe aan een revisie/nieuwe of kan ik dr gewoon mee gaan rijden?
R 5 Convertible Rulezz
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Als ik GTT Phase2-schokdempers i.p.v. Phase1 wil monteren, welke onderdelen heb ik dan extra nodig? Met de zoekfunctie kom ik er niet goed uit.
In ieder geval de bovenste bevestiging (23 i.p.v. 11), maar is er verder nog iets anders? Dialogys geeft voor de bovenste veerschotel ook wat anders, maar geen artikelnummer.
Phase 1:
[img]http://renault5baccara.nl/Diversen/Veerpoot-Ph1.gif[/img]
Phase 2:
[img]http://renault5baccara.nl/Diversen/Veerpoot-Ph2.gif[/img]
In ieder geval de bovenste bevestiging (23 i.p.v. 11), maar is er verder nog iets anders? Dialogys geeft voor de bovenste veerschotel ook wat anders, maar geen artikelnummer.
Phase 1:
Phase 2:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
wat je mozker moet veranderen isMartijn schreef:Als ik GTT Phase2-schokdempers i.p.v. Phase1 wil monteren, welke onderdelen heb ik dan extra nodig? Met de zoekfunctie kom ik er niet goed uit.
Phase 1:
Phase 2:
ph2 foto schotel is nummer 23 rubber ring nummer10 en kleine schotel nummer 15
ph 1 foto is schotel nummer9 rubber ringnummer 8 en kleine schotel nummer13
als je dit verwisselt zit je volgens my aardig goed.
en je ph 1 fusee omruilen voor een ph 2 anders staat je camber helemaal verkeerd(maar van de fusee weet ik niet zeker )
heb nu het volgende probleem
heb bruine smurrie in men overloopvaatje zitten van het koelsysteem zo'n halve centimeter,boven op de koelvloeistof dryven .(denk dan meteen aan olie)
maar er zit geen water op myn peil stok of van die smurrie op men oliedop dus de olie is nog schoon .
heb ik nu een lekke koppakking ,of kan er ergens anders iets niet goed zitten b.v. dat de bout van de olie koeler wat los zit zodat daar wat olie weglekt naar het koelsysteem ?.
wie weet hier misschien meer over .
heb bruine smurrie in men overloopvaatje zitten van het koelsysteem zo'n halve centimeter,boven op de koelvloeistof dryven .(denk dan meteen aan olie)
maar er zit geen water op myn peil stok of van die smurrie op men oliedop dus de olie is nog schoon .
heb ik nu een lekke koppakking ,of kan er ergens anders iets niet goed zitten b.v. dat de bout van de olie koeler wat los zit zodat daar wat olie weglekt naar het koelsysteem ?.
wie weet hier misschien meer over .
fase2 veerpoot heeft :Florus schreef:PH1 & PH2 fusees zijn 't zelfde,'t verschil zit 'm in de veerpoot
-kortere schokdemper met andere bevestigingshoek
-kortere veer
-andere topschotel nr. 23
dat is alles.
Laatst gewijzigd door pierre op di 29 aug 2006 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
fase 1 veerpoot met fase 2 topschotel geeft een negatief camber van 3-4 graden.Haas schreef:als je dan minder camber creert (weet niet precies hoe dat zit bij een gtt met wisselen van schotels) dan kan t zijn dat je nu teveel uitspoor hebt en dus je voorwielen overdreven zo staan van bovenaf gezien:
\.../
|...|
das foute boel..
origineel is -1 graden voorgeschreven.
met uitspoor heeft het helemaal nul komma nul te maken, uitspoor en toespoor kun je afstellen door te draaien aan de spoorstanguiteinden.
aangezien de fusees identiek voor fase 1 en 2 zijn en de spoorstanguiteinden vastzitten aan de fusee met een kogel, veranderd het uit- of toespoor niet door wisseling vd mcpherson poten.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
camber van 3 a 4 graden is lekker hoeken, alleen slijten je banden dan wat harder 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Die topschotels zijn ook hier niet meer leverbaar. Dat wordt dus tweedehands zoeken.
Wie heeft er nog een setje over?

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik heb er ook al over gedacht om die topschotels zelf te maken. Maar dan moet ik wel een voorbeeld hebben.
Andere mogelijkheid: bevestigingspunten onderaan zelf aanpassen. Gewoon een plaatje eraan lassen. Wel spannend...
Hebben camberbouten genoeg verstelruimte?
Andere mogelijkheid: bevestigingspunten onderaan zelf aanpassen. Gewoon een plaatje eraan lassen. Wel spannend...
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Geen idee, Martijn. Maar je moet toch wat proberen.Martijn schreef:Ik heb er ook al over gedacht om die topschotels zelf te maken. Maar dan moet ik wel een voorbeeld hebben.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
klopt, alleen bij combi van schotels en veerpoten verandert het camber. Wanneer dat veranderd, breng je de bovenzijde van t fuseen verder naar binnen (of buiten, theoretisch gezien), waardoor de spoorstangen 'te lang' worden...pierre schreef:aangezien de fusees identiek voor fase 1 en 2 zijn en de spoorstanguiteinden vastzitten aan de fusee met een kogel, veranderd het uit- of toespoor niet door wisseling vd mcpherson poten.
Menno schreef:Je kunt de sporing wel altijd weer goed zetten, maar als je camber verandert, verandert per definitie ook je sporing, en moet je sporing weer opnieuw afstellen.

met camberbouten kunje aardig wat verschroeven, maar of t genoeg is...

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
topschotels die verstelbaar zijn kun je zo kopen 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Dan ook graag een adres....Luco/Alpine-racer schreef:topschotels die verstelbaar zijn kun je zo kopen

zijn toch gewoon van die camberafstelapparaten die je van bovenaf kunt verstellen of?