[Renault 19 16v Turbo]

Vertel hier alles over je project.
Gesloten
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Ben maar eens begonnen te lezen in mijn boek: Maximum Boost - Corky Bell

Code: Selecteer alles

 turbocharger is a simple device. It is nothing more than an air pump driven by energy remaining in the exhaust gases as they exit an engine.  Of the enegery released in the combustion process, approximately one-third goed into the cooling system,one-third becomes power dow the crankshaft., and one-third dumped out the tailpipe as heat. It iss this last third that we can use to power the turbo. 

Code: Selecteer alles

There are two ways to get more putts per minute: add more cylinders or rev the engine higher.. That leaves  lotte work with, as the whole field of endeavor known as blueprinting is almost solely for the purpose of allowing higher with some degree of safety. Consider that those nasty inertial loeds goes up with the square of the rpm inty. That means that at 7200 rpm, the inertial will be 144% greater than at 6000 rpm.

Code: Selecteer alles

Up to the boost threshould the engine's torque curve remains virtually the same as that of an atmospheric engine. To acceleratie through this range at full trottle, the driver would feel a surge in power as the torque curve takes an upward swing at the boost threshould. If full throttle is not used, the turbo makes no contribution to the torque curve, and acceleration continues the same as with a non-turbo engine

Code: Selecteer alles

The thermal load in an engine not orginally designed for a turbocharger will casue an increase in component and cooling-system temperatures when operating under boost.. The components and coolingsystem can handle the temperature increase for a limited period. Experience has led me to believe the time limit at full boost is on the order of 20 to 25 seconds.

Code: Selecteer alles

Will the transmission and drivetrain be adversely affected?

Very unlikely. Consider that the drivetrain endures more torque in first gear from the stoch engine than almost any turbo engine can produce in seconde gear.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

[img]http://renault1916v.com/XP-HB-32/Afbeelding%201349.jpg[/img]
[img]http://renault1916v.com/XP-HB-32/Afbeelding%201350.jpg[/img]

(0) Gelukkig zat er al een restrictor in de turbo. Dus kon ik gewoon simpel een slang laten maken met een T-Splitsing voor de turbo. Al viel dat niet mee omdat het weer speciaal draad is. Maar het is toch gelukt.
Verder een retour nippel en mijn tempsenderplug klaar voro montage.
Dus nog even gat op het onderblok maken en er draad in tappen. of in/op carterpan.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Hele onderblok zit al weer bijna in elkaar, Eind van de middag terug gekregen. Toch gehoond en chemisch gereinigd. tevens even de olieleiding passend gemaakt.

[img]http://renault1916v.com/XP-HB-32/Afbeelding%201356.jpg[/img]
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Cilinderkop staat erop, Olieleiding even passen en die is zelfs iets te lang.
Heb er 2 gemaakt dus als iemand er ook 1 wil inc T-Splitsing?!?!

Nu gaan we eerst opzoek naar een geschikte versnellingsbak van betrouwbare afkomst. Zoek een die geschikt is voor staal aansluiting of voor aluminium maar dan met carterpan en peilstok erbij! :)

Hoop toch op zeer korte termijn de motor te kunnen starten.
Eerst maar drukloos.

[img]http://renault1916v.com/XP-HB-32/Afbeelding%201364.jpg[/img]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

(Y) (Y) (Y) ziet er super uit :)

wanneer kom je langs om je ALU carter even te laten lassen?
Rob 16v
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 14:49
Locatie: Sleen
Contacteer:

Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik zou de diameter van de retour toch iets groter maken.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

mark 5t schreef:(Y) (Y) (Y) ziet er super uit :)

wanneer kom je langs om je ALU carter even te laten lassen?
Ehm, roept u maar. ik heb vakantie.
Rob 16v schreef:ff kleine tip, hoef je ook niet te lassen...
Als jij me de juiste tap kan lenen maak ik mijn olieretourplug dr wel in!
Was het sowiezo al wel van plan eigenlijk want op carterpan iets maken is gekloot met je aandrijfas krijgen. Trouwens die Clio heeft wel meer gekke plannen. Volvo 440 injectie systeem? (U)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Steven schreef:Ik zou de diameter van de retour toch iets groter maken.
dit is een vrij standaard maat die ik tegenkom op productie auto's hoor steef
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Mijn schuifmaat verteld me:

[img]http://renault1916v.com/XP-HB-32/Afbeelding%201366.jpg[/img]


Daartussen dan een flexibele & oliebestendige slang.
klemmetje dr om en we zijn klaar.
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Van je maten moet je het hebben... :D
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Gat van 8mm erin gejaagd, ging eigenlijk vrij makkelijk.
Dus even opzoek naar een tap 16x1,5 en dan de rotzooi erin draaien :D
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

kan vanavond wel hoor :)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

[img]http://renault1916v.com/5Q.jpg[/img]


Dit wordt um :bang:
Enorme ruimte besparing,
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

En dat is wat ?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

een chargecooler

of wel watergekoelde intercooler
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Dacht ik al ....maar omdat ie ook nog een gewone IC liet zien ( die van een 19 diesel) twijfelde ik ff :p
Rob 16v
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 14:49
Locatie: Sleen
Contacteer:

TMC16v schreef:
Rob 16v schreef:ff kleine tip, hoef je ook niet te lassen...
Als jij me de juiste tap kan lenen maak ik mijn olieretourplug dr wel in!
Was het sowiezo al wel van plan eigenlijk want op carterpan iets maken is gekloot met je aandrijfas krijgen. Trouwens die Clio heeft wel meer gekke plannen. Volvo 440 injectie systeem? (U)
Neem gewoon een andere slangpilaar met een normale maat (inch of metrisch) kun je zo halen bij een ijzerboer de tap is dan geen probleem meer, die heb ik wel even voor je. (slanpilaar kan ik ook wel regelen)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zo cartertje is inmiddels weer gelast :D
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Bak er nog achterweg gekomen? :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nee vanavond. :beer:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

fixen jullie die oude bak weer? ik zoekt nog 1. :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nee die van mij komt er onder.. die is in prima staat :)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Draadtap M16 x G3/8 zoektocht mislukt, Kan beter een andere aansluiting zoeken.
Gast

Boor Dia 19 mm (voorboren met kleinere maten)
Draadtap 1/2" stap 14
Alu draadnippels 1/2"x1/2", 1/2"x3/4", 1/2"x3/8", 1/2"x 1/4" met de doos

in deze maten kom je ook goedkoopst uit om bijhorende slangen te laten maken, hetzij goodrich , hetzij een ander merk.

[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... 005062.jpg[/img]

[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... 05061a.jpg[/img]
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ik heb nog een jb3 met shortshiftpin liggen voor stalen carter

is namelijk van gtt

en een sachs powerclutch

is dat wat voor je?
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Costa Quanta :D

Draad zit er inmiddels in, Diversen zaken bij langs geweest nergens te vinden. Kijk ik op me werk in de draadsnijkast en jawel daar ligt ie. Stom Stom -> LKW heeft die maat vaker dan PKW :lol: :lol: |:
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Bij een GTT JB3 bak is het KM. mechanisme elektronisch, en een 16v Bak heeft een mechanische telleraandrijving,dus dat zal je dan zoiezo moeten (laten) veranderen :wink:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Hmm ook nog een versnellingsbak ombatterijen (S)

Naja iig we zijn weer een stapje verder. Onderblok mag eindelijk het predikaat klaar dragen :beer:

* 9,2 : 1 Compressie Verhouding
* Onderblok Vlak laten maken
* Cilinderbussen gehoond
* Draad + Retouraansluiting op onderblok
* Olieaanvoer leiding met behoud van Druksensor
* Nieuwelagers,Keeringen en zuigerveren
* Oliepomp gecontroleerd

Morgen de laatste dingen er tegen aanschroeven en dan opzoek naar een JB3051 bak of JC5. En dan zorgen dat ik het onderblok met bak en gemonteerde koppeling op het subframe krijg. Daarna ga ik pas verder met de bovenkant.

[img]http://renault1916v.com/XP-HB-32/Afbeelding%201371.jpg[/img] :lol:
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

op mp stond een jc5 :)
Gast

ik zou die olieleiding even anders leggen. Indeze positie zit ie echt bovenop je downpipe en spruitstuk (en daar wordt het goor warm) :wink:


edit: zit die aansluiting nu tegen je trekarm van de wastegate ?
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

maar je kunt hem toch ook niet langs de andere kant van je blok om laten lopen?

zou zo'n hitteschild niet voldoende zijn? zo'n zelfde wat normaal ook over je startmotor heenloopt :)
Gast

ik denk dat de foto een totaal ander beeld geeft
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

-jo- schreef:ik zou die olieleiding even anders leggen. Indeze positie zit ie echt bovenop je downpipe en spruitstuk (en daar wordt het goor warm) :wink:


edit: zit die aansluiting nu tegen je trekarm van de wastegate ?
Hij zit nog niet vast kan hem nog alle kanten op draaien dus zie wel hoe ik het vast zet. Zoverg mogelijk van warme dingen af uitteraard.

Verder zit de aansluiting 5a6mm naast de stang van de wastegate. Dus dat komt wel goed.
J-P-S schreef:op mp stond een jc5 :)
425 euro, Dan doe ik er 75 bij en heb ik een nieuwe. Bedankt voor de tip.
Maar dat past niet in budget.
J-P-S schreef:maar je kunt hem toch ook niet langs de andere kant van je blok om laten lopen?

zou zo'n hitteschild niet voldoende zijn? zo'n zelfde wat normaal ook over je startmotor heenloopt :)
Ik wou hem aan het beugeltje van het hijsoog vast maken met eem leiding klem zodat hij boven het spruitstuk komt
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ik kan je die jb3 incl koppeling leveren voor 250

en een jc5 uit een megane 2.0 16v voor 375 zonder de koppeling

die koppeling los is 100 euro
Gesloten