ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Steven schreef:Gewoon een handbediend mechanisme erin zetten, kan ie tenminste wel snel dicht :lol:

:lol: Die raampjes in een 5 nemen wel de tijd ja.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

als ze het doen :p
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

die in m'n GTS deden 't anders best hoor (Y) , ik denk dat dat slome vooral met vuiligheid te maken heeft
5GTT & clio II 1.6 16v
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Het is in ieder geval niet de schakelaar die heb ik al geprobeerd. Bij de zekering zit het ook niet. Dus het moet wel in de deur zitten.
Vast een los contactje of de motor kaduuk.

grt,Sam
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

ik heb ook een bandje (tiewrap?) om het stekkertje en motortje gedaan...

met je vinger door dat gaatje pielen om tegen het stekkertje te duwen en hij deed het weer :lol:
Mrtn = Maarten
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Hoi,

Ik ben benieuwd wie er een wideband lamda sonde op zijn 5 gtt heeft en vooral waar precies.
Ik heb zelf een WBO2 (innovate lc-1) op mijn 5 zitten vlak voor de tussendemper. Dit gaat prima, maar ik ben nu bezig een nieuwe uitlaat te bakken en vraag me af of ik die sensor ook wat dichter richting de turbo kan plaatsen (makkelijker toegankelijk). Zeg maar in het horizontale deel van de downpipe na de elbow of word de sensor hier te warm? Volgens innovate mag het maar 500 graden worden namelijk.
Dus als iemand info / ervaring heeft met de ideale plaats voor een WBO2 sonde ik hoor het graag.

Groeten.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Robke kan je hier wat meer uitleg over geven, maar officieel moet de zijne 36" vanaf de turbo zitten, dus dan zit je idd dicht tegen je middendemper aan. Uitlaatgassen van een turbo kunnen met gemak oplopen tot 800 of 900 graden in extreme gevallen. Dus je hebt dan wel wat afkoellengte nodig ja.

Nu zijn er wel speciale heatsockets, waarmee je em wel dichterbij de turbo kan plaatsen, heeft een soort isolerende werking.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

mijn lambdasonde zit vrij dicht bij de turbo. of ie werkt weet ik niet, heb hem niet aangesloten :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ach nou ja dan blijf ik wel onder de auto kruipen om die sonde los te draaien en te calibreren....
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Bij mij zit hij bovenop de downpipe en hij doet het prima. Merk: Innovate
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

De wideband sensoren van Bosch, die bij volgens mij elke wideband kit gebruikt worden, moet bij een turbomotor de lambdasonde minstens 36" na de uitlaatklep zitten. Zo staat het overigens ook in de montagehandleiding.
De reden is dat een wideband sonde niet goed tegen extreme hitte kan, ik geloof dat iets van 850 graden de max is. Zet je hem toch te dicht bij de uitlaatklep, is hij niet meer nauwkeurig en gaat d elevensduur van de sonde er hard op achteruit.
Ik heb op Ebay een zogenaamde "heatsink bung" van Innovate besteld zodat de sonde wel vlak na de turbo geplaatst kan worden. Mijn originele sonde zit een centimeter of 5 na de turbo en de wideband zit daar weer een centimeter of 4 achter en dat gaat prima.
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ik heb ondertussen ook nog wat linkjes gevonden, voor de geintereseerde:

http://wbo2.com/lsu/lsuinstal.pdf

http://wbo2.com/lsu/position.htm

En bedankt voor de info en ervaringen tot nu toe!

PS Robke, staat jou voiture ergens in het zicht in den Bosch?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hij kijkt wel uit denk? Anders issie na vanacht al weg...
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Hahaha, mijn auto (niet Renault) staat in de parkeergarage, dus die zul je niet gauw zien staan.
Mocht je een fluitende en piepende Saab 9-3 voorbij zien vliegen is de kans groot dat ik het was. :lol: :smile:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Van het weekend idd nog gierend/piepend en fluitend gespot ja :smoke:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Waar is de sleuf voor aan de linkerkant van de voorbumper (op de ph2 rand onderaan)???
Ik weet dat dat gat aan de rechterkant voor het sleepoog is maar de andere. geen idee!

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-QTN64VW4-D.jpg[/img]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Even voor de duidelijkheid. Het grote gat zit LINKS en de sleuf zit RECHTS. In die sleuf hoort volgens mij origineel het sleepoog naar buiten te steken. althans bij mijn GTT destijds wel.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ligt er maar aan hoe je het bekijkt, Tom. ;) Op de foto zit de sleuf links en daar zit het sleepoog inderdaad. Waar dat andere gat voor is, is me nog steeds een raadsel.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

onzin Merijn. Wij zitten links in de auto in West Europa. Bestel jij maar eens een linkerkoplamp, en let op wat je krijgt. Gewoon altijd goed zeggen zorgt voor minder verwarring :beer:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

bestuurderszijde of passagierszijde, gaat altijd goed :grin:
R 5 Convertible Rulezz
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Links is waar in een links gestuurde auto het stuur links zit en in een rechtsgestuurde auto de kant waar het stuur niet zit :p

Links is altijd links :wink: :beer:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

je RECHTER voorband zit verkeerd om :(
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

We zitten toch naar die foto te kijken? :P
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

maar de bestuurder zit toch nogsteeds links in de auto :p
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Op de foto zit het stuur toch aan de rechterkant, of wat?

Weet je... Nevermind. :)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

zoveel discussie is er niet over te maken toch? als ik naar jou kijk is toch nogsteeds je linker arm ook je linker arm, ookal zie ik hem rechts?
FloorV
Berichten: 84
Lid geworden op: di 24 jun 2008 6:40

Als ik er even op in mag haken, de sleuf aan de rechterkant van je bumper (voor de kijkers aan de linkerkant :p ) is idd voor een trekoog. In de racerij is het min of meer verplicht om een trekoog, of iig een mogelijkheid om de haak van de sleepwagen, buiten je auto te hebben steken zodat de marchals er makkelijk bij kunnen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tutuur heeft wel gelijk, volgens mij heb je linker en rechter wiel verwisseld.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

FloorV schreef:Als ik er even op in mag haken, de sleuf aan de rechterkant van je bumper (voor de kijkers aan de linkerkant :p ) is idd voor een trekoog. In de racerij is het min of meer verplicht om een trekoog, of iig een mogelijkheid om de haak van de sleepwagen, buiten je auto te hebben steken zodat de marchals er makkelijk bij kunnen.
als ze em niet vinden haken ze em gewoon aan het eerste beste punt wat ze vinden :p

waar is het linker gat dan voor? heb al even na zitten denk over wat er achter zit maar kan niet echt wat redelijks bedenken.....
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Dan haken ze hem inderdaad zo ergens aan vast. Auto moet snel weg dus tja :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

De GT is zo onbetrouwbaar, dat ze hem hebben uitgerust met 2 sleepogen standaard. De vorige eigenaar voor Rambam vond dat duidelijk overbodig en heeft die uitstekende eruit geschroefd. Vandaar de lege sleuf.
Kijk maar eens op fotos naar andere GT's je ziet bijna altijd dat sleepoog naar buiten komen.

Ik vind degene, die direct aan het subframe, achter het originele klepje zit ook ietwat overbodig als er al zo'n lel uitsteekt. Ik ben dan altijd nog groot voorstander van dichtsmukken die hap. Lelijke gat erin.

Als je dan toch dat oog op het subframe wil hebben ligt die bumper met een sleuteltje 10 ook binnen een minuut eraf. (zonder sleutel 10 nog sneller..)
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

Bij mijn Ph1 zit er alleen een sleepoog aan de bestuurderszijde, misschien zat er bij bepaalde overgangsmodellen al wel een gat in de bumper, maar nog geen sleepoog erachter?
5GTT & clio II 1.6 16v
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die boutgaten met lasmoeren moeten haast wel in je subframe zitten of misschien zijn het alleen de fase2's die het hadden?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

bevestigings zal er heus wel zitten, maar het oog zelf erafgeschroefd? Is bij een Clio16v toch ook? Oog aan het subframe links en een los opgeschroefd oog rechts..
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou dan:

Bij mij zit er aan een kant een fatsoendelijk sleepoog en aan de bestuurderskant achter dat gat zit een soort van takeloog, dat is eigenlijk meer een dik stuk plaatwerk wat in de bocht van het subframe vastgelast zit.


[img]http://lh4.ggpht.com/_sttOeKMpdqI/TGqD- ... AG0472.jpg[/img]
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie