ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

tutuur schreef:rij jij nu met oliekoeler incl thermostaat riël? aangezien ik meerdere verhalen heb gelezen die het niet doen ivm lagere oliedruk....
ik rij zonder met een 13rijen 265 breed(ff uit mn hoofd, in elk geval niet die smalle) en raad dit nogal af voor openbare weg, iedereen klaagt over mijn kartonnetje op de voorbumper, maar ik kan niet zonder rijden op de openbare weg.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

mooi stukje plexiglas zagen, dan valt het niet meer zo op :lol: :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Ja gek dat je bent (L)

Die thermostaat is toch passend in jouw sandwich te maken?
In mijn sandwich zat een bout waarin later de thermostaat
geplaatst is,heb jij een versie sw met bout of zonder?
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Alpine schreef:Ja gek dat je bent (L)

Die thermostaat is toch passend in jouw sandwich te maken?
In mijn sandwich zat een bout waarin later de thermostaat
geplaatst is,heb jij een versie sw met bout of zonder?
nee, niet als je de originele sandwichplate gebruikt die al op het blok zit(warmtewisselaar) :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

tutuur schreef:rij jij nu met oliekoeler incl thermostaat riël? aangezien ik meerdere verhalen heb gelezen die het niet doen ivm lagere oliedruk....
Zou geen moer moeten uitmaken, ik geloof dat niet zo. Tenzij mijn koeler een enorme restrictie wordt, maar het is allemaal nieuw. Ik wil ook gewoon cruisen met de auto dus een thermostaat is geen overbodige luxe.

Dit heb je trouwens nodig van Renault:

77 00 727 684 - draadeind m20
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Riël schreef:
tutuur schreef:rij jij nu met oliekoeler incl thermostaat riël? aangezien ik meerdere verhalen heb gelezen die het niet doen ivm lagere oliedruk....
Zou geen moer moeten uitmaken, ik geloof dat niet zo. Tenzij mijn koeler een enorme restrictie wordt, maar het is allemaal nieuw. Ik wil ook gewoon cruisen met de auto dus een thermostaat is geen overbodige luxe.

Dit heb je trouwens nodig van Renault:

77 00 727 684 - draadeind m20
naja zowel bij mijzelf ,en aussi-Steven en ik meen ook ronald waren we 1 bar oid aan druk kwijt op de meter.
Of dat kwaad kan geen idee, tot mijn crash iig nooit problemen ondervonden met het blok.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Met nieuwe spullen? Moet ik misschien de thermostaat wat ruimer maken o.i.d.

Dan nog wordt buiten het blok gemeten, ik weet niet hoe het dan met de lagering zit, gaat het daar nog doorheen vóórdat het door het filter gaat? Dan maakt die druk op het metertje niet veel uit.


Iemand een idee van het oliecircuit?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

het blok was ook niet het probleem bij je crash toch Steef? ;)
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Riël schreef:Met nieuwe spullen? Moet ik misschien de thermostaat wat ruimer maken o.i.d.

Dan nog wordt buiten het blok gemeten, ik weet niet hoe het dan met de lagering zit, gaat het daar nog doorheen vóórdat het door het filter gaat? Dan maakt die druk op het metertje niet veel uit.


Iemand een idee van het oliecircuit?
Nieuw spul inderdaad
paulvanrooij schreef:het blok was ook niet het probleem bij je crash toch Steef? ;)
niet ? (0)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

ok, ok.. meer pk's, meer snelheid, teveel snelheid? ;) :p
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

@ martijn
tja ik kon het niet laten :beer:
@riel
thanks voor het bestelnummer
ik ga hem vrijdag gelijk ff bestellen. (Y)
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Ik heb dat bij mij ook gemerkt... met oliekoeler een lagere druk... ik heb ook alles nieuw en eigenlijk geen restricties, slangen allen 10mm inwendig

stationair in warme toestand gewoon net boven 0bar op het metertje, pas bij vollast gaat ie naar 2-2,5bar
Mrtn = Maarten
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Hebben jullie de koeler dan wel ontlucht? Normaal gaat de olie door de originele koeler dus zou geen verschil moeten maken lijkt me...
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

tutuur schreef:Hebben jullie de koeler dan wel ontlucht? Normaal gaat de olie door de originele koeler dus zou geen verschil moeten maken lijkt me...
ja tuurlijk heb ik hem ontlucht, heb er gewoon een gaatje bovenin geboord en toen er olie uit kwam een stukkie ducktape erop
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

:lol:

Ik denk dat de thermostaat te nauw is dan. Een dunnere olie zal hier minder last van hebben, in een C-blokje moet al van dat dikke prut.

Toch mischien eens een gaatje boren in de thermostaat. Bij koelsystemen doe je dat ook wel eens.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

dikkere olie is toch meer druk?

vandaar toch meer druk bij koude motor en lagere oliedruk bij warme motor?
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

ik geloof dat die dunne olie makkelijker door dat gaatje kan :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

jawel, daar is minder druk voor nodig :p dus... lagere oliedruk :lol:
Mrtn = Maarten
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Heeft iemand een schema beschikbaar voor het relais van de koelfan?
Bij de 11T draait de fan niet na contact en dat schijnt af fabriek zo te zijn,
heb ooit een schema gezien voor de aansluiting.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Vergeet ook niet dat het oliepompje meer olie moet pompen en een langer circuit, lijkt mij dan logisch dat de druk wat zakt?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Alpine schreef:Heeft iemand een schema beschikbaar voor het relais van de koelfan?
Bij de 11T draait de fan niet na contact en dat schijnt af fabriek zo te zijn,
heb ooit een schema gezien voor de aansluiting.
de geschakelde + (geel) vervangen voor constante + (rood), waarschijnlijk wel zelf doorlussen vanaf de dynamo (daar zit een constant + op en vlakbij het relais). Geel doorknippen en rood aan vastknopen :)
Mrtn = Maarten
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Er schijnt compleet geen relais te zitten voor de fan.
Heb op het R9-11 gepost maar daar is het onbekend,
zou er dan wezenlijk verschil in de kabelboom zitten tussen de 'identieke' motoren?
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Mrtn schreef:
Alpine schreef:Heeft iemand een schema beschikbaar voor het relais van de koelfan?
Bij de 11T draait de fan niet na contact en dat schijnt af fabriek zo te zijn,
heb ooit een schema gezien voor de aansluiting.
de geschakelde + (geel) vervangen voor constante + (rood), waarschijnlijk wel zelf doorlussen vanaf de dynamo (daar zit een constant + op en vlakbij het relais). Geel doorknippen en rood aan vastknopen :)
bij mij trok ie dan wel de accu leeg met +- 1week stil staan maar dat kan ook liggen aan een verkeerd relais.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Of een gaar thermocontact
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Alpine schreef:Of een gaar thermocontact
nee want dan draait de fan, heb t toen opgezocht met mijn hightech 5euro amperemeter :smile:

nu is dat stuk kabelboom weg(smelt bij sluiting ;) ) en zit er een schakelaar tussen.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Luco/Alpine-racer schreef:Vergeet ook niet dat het oliepompje meer olie moet pompen en een langer circuit, lijkt mij dan logisch dat de druk wat zakt?
Eigenlijk niet, de druk moet hetzelfde moeten zijn (druk veranderd niet door de hoeveelheid vloeistof). Extra weerstand wel, maar die dikke slangen en dito radiator gaan echt geen weerstand geven (niet meer dan de originele!). Daarbij gaat er origineel ook heel wat olie door de radiator, dus of er daadwerkelijk meer in gaat is ook nog maar de vraag, zo ja dan is de marge maar klein.

Overigens geloof ik ook dat de niet-thermostaat varianten hier geen last van hebben, waardoor ik eigenlijk alleen de thermostaat kan aanwijzen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Alpine schreef:Er schijnt compleet geen relais te zitten voor de fan.
Heb op het R9-11 gepost maar daar is het onbekend,
zou er dan wezenlijk verschil in de kabelboom zitten tussen de 'identieke' motoren?
Is geen deel van motorkabelboom. In zoverre dat je bij een GTT al van een motorkabelboom kan spreken ...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Riël schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Vergeet ook niet dat het oliepompje meer olie moet pompen en een langer circuit, lijkt mij dan logisch dat de druk wat zakt?
Eigenlijk niet, de druk moet hetzelfde moeten zijn (druk veranderd niet door de hoeveelheid vloeistof). Extra weerstand wel, maar die dikke slangen en dito radiator gaan echt geen weerstand geven (niet meer dan de originele!). Daarbij gaat er origineel ook heel wat olie door de radiator, dus of er daadwerkelijk meer in gaat is ook nog maar de vraag, zo ja dan is de marge maar klein.

Overigens geloof ik ook dat de niet-thermostaat varianten hier geen last van hebben, waardoor ik eigenlijk alleen de thermostaat kan aanwijzen :)
klopt, geen drukverschil hier. ik kan zelfs mijn oliedruk verhogen door mijn lampen aan te zetten, was een optie in 1987 denk ik :lol:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Vergeet ook niet dat het oliepompje meer olie moet pompen en een langer circuit, lijkt mij dan logisch dat de druk wat zakt?
Eigenlijk niet, de druk moet hetzelfde moeten zijn (druk veranderd niet door de hoeveelheid vloeistof). Extra weerstand wel, maar die dikke slangen en dito radiator gaan echt geen weerstand geven (niet meer dan de originele!). Daarbij gaat er origineel ook heel wat olie door de radiator, dus of er daadwerkelijk meer in gaat is ook nog maar de vraag, zo ja dan is de marge maar klein.

Overigens geloof ik ook dat de niet-thermostaat varianten hier geen last van hebben, waardoor ik eigenlijk alleen de thermostaat kan aanwijzen :)
Hoe je het ook went of keert, een langer circuit geeft meer weerstand.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Maar geen 1 bar...
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Heb een tijdje met 2 oliekoelers rondgereden maar had op de originele oliedrukmeter geen druk verlies.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Riël schreef:
Alpine schreef:Er schijnt compleet geen relais te zitten voor de fan.
Heb op het R9-11 gepost maar daar is het onbekend,
zou er dan wezenlijk verschil in de kabelboom zitten tussen de 'identieke' motoren?
Is geen deel van motorkabelboom. In zoverre dat je bij een GTT al van een motorkabelboom kan spreken ...
Klopt, is geen onderdeel van de 'motorkabelboom', maar een afzonderlijk draadboompje.

Zit een relais aan met + en - die op de dynamo zitten, een stekkertje voor je thermocontact en de contrastekker voor je ventilatormotor :)
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als je dat niet hebt heeft wellicht iemand een draadje voor je zodat je het in elk geval mét relais kan aansluiten.

Overigens zit bij een GT dat relais vastgemaakt op een van de windkappen om de radiator.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Mrtn schreef:Zit een relais aan met + en - die op de dynamo zitten, een stekkertje voor je thermocontact en de contrastekker voor je ventilatormotor :)
Dat zijn 4 draden,heb een schema gevonden met 5?(redelijk onderaan de pagina)

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... start=5425
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

pfff.. daar moet ik me even in verdiepen.. nu geen tijd voor, dus vanavond even :)
Mrtn = Maarten
Plaats reactie