ACT: Algemeen Chat Topic. I

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
Tom
Moderator
Car: MB

Riël Notermans schreef:dat enorm moeilijk haalbaar :p
we hebben al bewezen, dat we in staat zijn een planeet te veranderen ...
ik ben er nog niets zo van overtuigd dat al die veranderingen door de mens komen...........
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Deels natuurlijk wel... Maar er zijn legio voorbeelden van klimaatveranderingen in het verre verleden. Waarom zou nu wel alles gelijk moeten blijven?

Soms heb ik gewoon het idee dat het commercieel uitgebuit wordt en er onder het mom van de klimaatverandering van alles doorheen proberen te drukken... En wij slikken het nog ook! :)
Tom
Moderator

dat bedoel ik. Er zijn veel extremere veranderingen op aarde geweest dan die van de laatste paar honderd jaar. Alles wordt tegenwoordig op de auto geschoven.........................

Iemand toevallig in de vorige autovisie het voorwoord van Ton Roks gelezen. Daarin had hij het over feiten (een of andere uitgebreide studie) waaruit dus gewoon naar voren komt dat een Hummer beter is voor het milieu (minder schadelijk) dan een prius. Hierbij is dus rekening gehouden met ontwikkeling, productie, gebruik,.....................Volgens mij worden we op sommige punten aardig voor de gek gehouden

@ Riël, wie kijkt er nou naar de Duitser :lol:
Riël
Über-Spammer

Ik geloof het best dat wij het zelf doen hoor :)

er hangt gewoon een hoop zooi in de lucht en dat komt er niet vanzelf.

Wij mensen hebben ons ontwikkeld en dat heeft consequenties. Het zou knap zijn als we daar nu iets aan doen.

Sterker nog, stel je voor we gáán ergens iets anders opbouwen. Denk jij, dat we dan weer gewoon goedkoop beginnen met auto's met veel uitstoot en fabrieken die weer alles de lucht inblazen?

Als je dat niet denkt, dan weet je ook dat wij inderdaad bijdragen aan de klimaatverandering, Tom ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer

Precies... Dat gevoel heb ik dus ook. Ik wil niet al te negatief uit de hoek komen, maar ik denk echt dat wel al sinds jaar en dag voor de gek gehouden worden door het select groepje 'leiders' op aarde.
Riël
Über-Spammer

Tom schreef:dat bedoel ik. Er zijn veel extremere veranderingen op aarde geweest dan die van de laatste paar honderd jaar. Alles wordt tegenwoordig op de auto geschoven.........................

Iemand toevallig in de vorige autovisie het voorwoord van Ton Roks gelezen. Daarin had hij het over feiten (een of andere uitgebreide studie) waaruit dus gewoon naar voren komt dat een Hummer beter is voor het milieu (minder schadelijk) dan een prius. Hierbij is dus rekening gehouden met ontwikkeling, productie, gebruik,.....................Volgens mij worden we op sommige punten aardig voor de gek gehouden

@ Riël, wie kijkt er nou naar de Duitser :lol:
Feiten? De hummer beter? Nou, dan mag je je verdiepen in andere studies, maar sommige dingen gaan er bij mij niet in hoor :)

Overigens is de autobranche een kleine factor, en zit zeker ook een commercieel element aan, immers een auto die goed is voor het milieu is hot en begint verkoopwaarde te krijgen.

Zeker niet alles wordt op de auto geschoven, alleen dat krijg jij mee, omdat je een auto rijdt. Niet zo miepen, een auto gooit een hoop rotzooi naar buiten, en ik vind het prima als ze ook dat schoon krijgen. Waarom zouden we die ontwikkeling in de weg staan? Bovendien is het een feit dat de benzine op raakt, en duur is.
Tom
Moderator

ik denk ook wel dat wij bijdragen aan die verandering en dat wij een hoop dingen doen voor het milieu die absoluut niet goed zijn ik vraag me alleen af in welke mate deze het klimaat beinvloeden........En helaas kun je dat nooit met 100% zekerheid zeggen.

En tuurlijk ben ik er wel voor om dingen schoner/beter/veiliger te doen.
Riël
Über-Spammer

Merijn schreef:Precies... Dat gevoel heb ik dus ook. Ik wil niet al te negatief uit de hoek komen, maar ik denk echt dat wel al sinds jaar en dag voor de gek gehouden worden door het select groepje 'leiders' op aarde.
Ik begrijp die mensen niet die overal en altijd denken voor de gek gehouden te worden.

Kom eens naar Krefeld, haal eens een goede teug adem, en denk dan nog eens over de luchtzuiverheid ;)
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Er is toch ook weleens gebleken dat de meeste co2 uitstoot van de fabrieken komt?
-PAZ-
Über-Spammer

Tom schreef:ik denk ook wel dat wij bijdragen aan die verandering en dat wij een hoop dingen doen voor het milieu die absoluut niet goed zijn ik vraag me alleen af in welke mate deze het klimaat beinvloeden........En helaas kun je dat nooit met 100% zekerheid zeggen.

En tuurlijk ben ik er wel voor om dingen schoner/beter/veiliger te doen.
Die documontaire An Inconvenient Truth al gezien?? in vond het in elk geval een indrukwekkende film
R5GTT. Drive it like you stole it
Tom
Moderator

Ik heb me niet verdiept in die studie, zoals ik zei heb ik enkel het voorwoord van Ton Roks gelezen uit autovisie 9.

Het betreft een onderzoek dat Dust to Dust heet van CNW marketing research uit Amerika. Is gewoon on-line te vinden als je zin hebt in wat leesvoer :wink: Ze hebben gekeken naar het hele traject, ontwikkeling/produceren/verkopen/slopen. De energie kosten hebben ze daarna uitgedrukt in dollarcent per mijl (makkelijk te begrijpen). Heruit komt als voorbeeld voor de prius 325 dollascent per mijl aan energiekosten en voor de hummer H3 150 dollarcent per mijl.

Of je het zo 1,2,3 kunt bekijken weet ik niet maar feit is absoluut dat automerken je geen eerlijk beeld geven door enkel de energie kosten op de weg te laten weten !!!! En auto's als de priuis vallen dan toch echt een stukkie door de mand :)
Riël
Über-Spammer

Dan leg jij me maar enes uit, wat de fabriek, als de auto al op de weg staat, nog toevoegd aan de mileage-kosten van de auto.

Feitelijk dus een flutonderzoek, dat kan gewoon niet.

Dat de productieomstandigheden in Azie anders zijn, kan ik in komen.
Tom
Moderator

vrijwel niets maar dat wordt toch ook niet gezegd in dat onderzoek! Research aan auto's pre-productie modellen, reclame/marketing tijdens het verkoop traject, bla bla bla................Enkel productie van onderdelen in een fabriek heb je na de verkoop. Maar er wordt dus feitelijk gezegd dat een auto als de prius vóór verkoop al zoveel energie gekost heeft dat dit dus (op dit moment, een glazen bol heeft niet) niet meer goed te maken is op de weg. dus niet zonder meer afwijzen als flut onderzoek, want dat is wel heel kort door de bocht!

In europa worden auto's van Jeep nogal eens afgekraakt vanwege mindere materialen in het interieur, simpele techniek, slechter weg gedrag en dat klopt ook wel maar het zijn wel auto's die met aanzienlijk minder energie te gemaakt worden (ook wel logisch vind ik)
Riël
Über-Spammer

Tom schreef:vrijwel niets maar dat wordt toch ook niet gezegd in dat onderzoek! Research aan auto's pre-productie modellen, reclame/marketing tijdens het verkoop traject, bla bla bla................Enkel productie van onderdelen in een fabriek heb je na de verkoop. Maar er wordt dus feitelijk gezegd dat een auto als de prius vóór verkoop al zoveel energie gekost heeft dat dit dus (op dit moment, een glazen bol heeft niet) niet meer goed te maken is op de weg. dus niet zonder meer afwijzen als flut onderzoek, want dat is wel heel kort door de bocht!

In europa worden auto's van Jeep nogal eens afgekraakt vanwege mindere materialen in het interieur, simpele techniek, slechter weg gedrag en dat klopt ook wel maar het zijn wel auto's die met aanzienlijk minder energie te gemaakt worden (ook wel logisch vind ik)

Tom, de km-kosten van de pruis liggen aanzienlijk lager dan die van de Hummer :lol:

dus niet meer weg te werken is onzin, gewoon een kwestie van km's maken.

En, een prius is 'stadsauto' dus maakt weinig km's, en de hummer is een auto die veel km's maakt.

Bovendien zullen we dan de aantallen maar niet vergelijken. En dan nog is de hummer goedkoper? Terwijl meer hummers, meer kilometers, meer uitstoten?

Vandaar, is dit wel degelijk een flut-onderzoek :beer: maar die moet je ook hebben, om de goeie eruit te halen.
Tom
Moderator

wat een gelul Riël. Inderdaad als je genoeg km's maakt zal het ooit wel voorkomen (wat niet eens vast staat aangezien meer km's meer onderhoud met zich mee brengt en weer meer productie kosten kost). Ik neem aan dat ze een gem. km stand genomen hebben waarop auto's vernietigd worden.

Ik snap ook wel dat een prius per km op de weg (alleen kijken naar die kosten!!!) minder kost dan een hummer maar toch kan die prius tijdens zijn auto-leven dan meer kosten per km dan een hummer. Ik zeg overigens niet dat hij dat kost voor de consument he!!! het onderzoek gaat over de energiebehoefte (en dus kosten) en niet over de kosten voor de eingebruiker1
Rianne RT

Van de andere kant is het niet gek de productie-vervuiling bij de weg-vervuiling op te tellen. Er is toch dat verhaal van katalysatoren (bij auto's). Dat bij de productie van die katalysatoren meer vervuild wordt, dan dat die katalysator in zijn hele leven, aan de auto kan verhinderen...

Als de overheid dan deze katalysatoren dan ook nog verplicht, kom je dus ook weer erbij uit dat "dat selecte groepje mensen" ons voor de gek houdt.
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
Rianne RT

Riël Notermans schreef:
Tom schreef:vrijwel niets maar dat wordt toch ook niet gezegd in dat onderzoek! Research aan auto's pre-productie modellen, reclame/marketing tijdens het verkoop traject, bla bla bla................Enkel productie van onderdelen in een fabriek heb je na de verkoop. Maar er wordt dus feitelijk gezegd dat een auto als de prius vóór verkoop al zoveel energie gekost heeft dat dit dus (op dit moment, een glazen bol heeft niet) niet meer goed te maken is op de weg. dus niet zonder meer afwijzen als flut onderzoek, want dat is wel heel kort door de bocht!

Tom, de km-kosten van de pruis liggen aanzienlijk lager dan die van de Hummer :lol:

dus niet meer weg te werken is onzin, gewoon een kwestie van km's maken.

En, een prius is 'stadsauto' dus maakt weinig km's, en de hummer is een auto die veel km's maakt.

Bovendien zullen we dan de aantallen maar niet vergelijken. En dan nog is de hummer goedkoper? Terwijl meer hummers, meer kilometers, meer uitstoten?

Vandaar, is dit wel degelijk een flut-onderzoek :beer: maar die moet je ook hebben, om de goeie eruit te halen.
je snapt de essentie van het onderzoek niet!
Riël
Über-Spammer

Ik zie het als een wiskundige formule.

TOTALE KOSTEN = VASTE KOSTEN + KOSTEN PER KILOMETER x KILOMETERS

Duidelijk toch? Hoe hoog de vaste kosten ook zijn, de hummer zal de pruis gewoon inhalen na een x-aantal km's. En je kan kosten ook lezen als milieubelasting, dus ik bedoel hier de consument specifiek.

Ik heb trouwens het document gevonden, zij halen voor de pruis de productie van de Nikkel aan. 10000 mijl nikkel transporteren is een aderlating wat betreft CO2 met zo'n boot.

Maar er staat nergens waar getallen vandaan komen, nergens of er misschien met 1 boot nikkel ook 10000 pruissen gebouwd kunnen worden.

Maar Rianne, wat is de essentie van het onderzoek dan? het feit dat het amerikanen zijn en de Hummer te verkopen?

Tom, ken je het verhaal van de EV1?

Ik geloof dat je het wel interessant vind:
zoek eens naar de documentaire "who killed the electric car" , erg aan te raden, serieus! Gaat over de EV1 van GM, welke in productie was maar door, naar mijn mening het soort mensen die bovenstaand onderzoek uitvoeren, in de kiem gesmoord is. Docu is lekker lang, en erg boeiend, mooie beelden.
Merijn
Über-Spammer

RoyH

Oeh oeh complot theoriën altijd leuk :D

Ik heb dat stuk ook gelezen over die prius, het kwam er vooral op neer dat voor de batterij in dat kreng heel veel nikkel nodig is en dat de nikkelfabrieken de boosdoeners zijn waardoor het uiteindelijk beter voor het milieu was om een hummer te rijden en dit zou je zelfs op lange termijn niet meer inhalen met een prius. Tevens stonden er een paar google-earrth foto's bij van het gebied rondom nikkelfbrieken... daar werd je niet happy van :P

Dit stond een tijdje geleden op geenstijl, wat er allemaal van klopt blijft natuurlijk weer de vraag, maar in principe kun je voor elk onderzoek wel weer een tegenonderzoek vinden en het is maar net wat je het liefste wil geloven en hoe je de resultaten interpreteerd...

Aan de andere kant staat het hybride rijden/mileuvriendelijk rijden ook nog erg in de kinderschoenen. Toevallig gister gelezen:
ARAWA - De inwoners van het eiland Bougainville, onderdeel van Papoea-Nieuw-Guinea, hebben een oplossing gevonden voor hun probleem met hoge brandstofprijzen. Ze hebben een manier ontwikkeld om kokosolie te kunnen gebruiken in hun voertuigen in plaats van diesel
Zie http://www.nu.nl/rubriek/937692/122

En het hele klimaatveranderingsgebeuren: ik persoonlijk denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Wij dragen er zeker aan bij, die uitstoot KAN gewoon niet goed zijn voor het milieu, maar zoals al eerder gezegd er hebben al ergere veranderingen plaats gevonden. In de middeleeuwen bijvoorbeeld was het nog een paar graden warmer dan nu, hadden ze toen auto's/fabrieken/etc.? De laatste keer dat ik in de boeken keek niet ;) tevens is er in het afgelopen milennium nog een kleine ijstijd geweest waar de mens ook niet aan bijgedragen kan hebben. En CO2 uitstoot is tevens een natuurlijk iets (mest).

Er zwerft ook nog een docu rond waarbij de docu van Al Gore weer onderuit gehaald wordt en dat het inderdaad allemaal een groot complot is (welke vervolgens door andere geleerden weer onderuit gehaald wordt etc.).

Ik vind het allemaal heel interessante materie maar helaas zullen wij er zelf waarschijnlijk niet achterkomen hoe het precies in elkaar steekt.

Ook die kolonisatie van Mars klinkt er interessant maar in 2030 al.... Als daar plantjes moeten groeien en bomen... voordat je uberhaupt een klein gebied hebt geterraformd.. plus je moet andere vervoersmiddelen krijgen, ik kan me niet voorstellen dat de huidige raketten en shuttles efficiënt en snel genoeg zijn. Dat van die spacelift is ook wel een mooie toekomstvisie :)

Nog een edit erdoorheen: Een motor die op water loopt is al jaren geleden uitgevonden, echter het ontwerp is opgekocht door de grote oliebedrijven en vernietigd/heel diep weggestopt (nee ik heb hier geen bron van :))
Laatst gewijzigd door RoyH op wo 9 mei 2007 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator

Riël Notermans schreef:Ik zie het als een wiskundige formule.

TOTALE KOSTEN = VASTE KOSTEN + KOSTEN PER KILOMETER x KILOMETERS

Duidelijk toch? Hoe hoog de vaste kosten ook zijn, de hummer zal de pruis gewoon inhalen na een x-aantal km's.
dit klopt wat je zegt Riël. Al is dit niet reeel om dit zo te zeggen aangezien je niet weet wat die km. stand is. misschien is die wel 1 miljoen ofzo....................

Maar weer genoeg discussie voor de woensdag middag. Ik denk ook dat het onderzoek niet waterdicht maar om een onderzoek meteen als flut te waarderen vind ik wat overdreven. En ik ben het met je eens dat producten als electrische auto's veel tijd nodig hebben eer ze voordeliger worden maar er zitten gewoon waarheden in dergelijke onderzoeken waar de gemiddelde autokoper nooit aan zal denken (en dat betreft dus info die door autofabrikanten ook maar al te graag achter gehouden wordt).

En voor de meeste autokopers gaat het gewoon om de prijs per km. Logisch en dan heb je feitelijk niet zoveel te maken met de kosten die in de fabriek gemaakt zijn. Echter als je een priuis koopt doe je dit niet voor niets en is het misschien toch verstandig wat verder te kijken dan de info brochure dik is
Riël
Über-Spammer

Ach, het is toch goed het er zo af en toe eens over te hebben? :)

Had je m al gezien, Merijn?
RoyH

Ik vind het geen slechte discussie en het is altijd wel leuk :)
Reno-loos
Merijn
Über-Spammer

Nee, maar ik ga 'm vanavond effe downloaden! :)
Tom
Moderator

ohw jawel, ik houd wel van dergelijke discussie, maar zo kom ik niet toe aan het schrijven van een sollicitatie brief :lol:

En wat Roy zegt is misschien wel de ellende. Er zijn zoveel onderzoeken die het liefste de andere weer afkraken dat je door de bomen het bos niet meer ziet
Riël
Über-Spammer

Is waar.
Merijn schreef:Nee, maar ik ga 'm vanavond effe downloaden! :)
ja, doen :)
Marcel J.

Riel: wat betreft die Prius versus Hummer. Dat klopt wel, ze kijken vanaf het moment dat de auto gemaakt tot en met het moment dat hij gesloopt is. Alle energie enz wat gedurende de hele cyclus nodig is nemen ze mee.

Ik denk dat de mens wel een bijdrage leverd maar dat deze zo klein is (paar procent) dat maakt het echt niet. Volgens mij spelen er andere dingen mee. Waarom is op Mars de temperatuur even hard meegestegen als op de aarde gedurende dezelfde periode?! Tzal toch niet door ons komen denk ik...

Dat wij het schuld zijn heeft voornamelijk met geld te maken, netzo als alles tegenwoordig (N) Er moeten mensen brood verdienen...

Ik vind trouwens dat we wel moeten werken aan een beter milieu (F) Maar ik haat dat doem denken
Gast

een discussie gevoerd over het milieu door mensen die (bijna) allemaal met een Co van minimum 5 rondknallen :lol:
Tom
Moderator

:) laten we het dan maar niet over al die belgen met die diesels hebben.................. :wink:
Riël
Über-Spammer

-jo- schreef:een discussie gevoerd over het milieu door mensen die (bijna) allemaal met een Co van minimum 5 rondknallen :lol:
Hee, ech nie :)
Gast

Tom schreef::) laten we het dan maar niet over al die belgen met die diesels hebben.................. :wink:
helaas...
Riël Notermans schreef:
-jo- schreef:een discussie gevoerd over het milieu door mensen die (bijna) allemaal met een Co van minimum 5 rondknallen :lol:
Hee, ech nie :)
8 dan ? :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Dan leg jij me maar enes uit, wat de fabriek, als de auto al op de weg staat, nog toevoegd aan de mileage-kosten van de auto.

Feitelijk dus een flutonderzoek, dat kan gewoon niet.

Dat de productieomstandigheden in Azie anders zijn, kan ik in komen.
wat denk je van de ontwikkelingskosten van die prius :~ :~ :~ :~
voordat ze eindelijk zover waren heeft dat een heleboel energie en dus uitstoot gekost
eigenlijk vervuilt een prius dubbel
benzine en electromotor
ja das lekker milieuvriendelijk (S) (S) (S)
toyota probeert hem alleen maar in de markt te zetten
net als die suv
jaja lekker milieuvriendelijk |: |:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-PAZ-
Über-Spammer

denk dat dat wel een beetje kort door de bocht is, zulke dingen moet je toch ook op lange termijn zien likt me. En aangezien dat de fossiele brandstoffen geen eeuwig leven meer hebben zal er toch ook gekeken moeten worden naar andere optie's
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer

Zag er net een rijden, maar de mensen van Autoweek hebben wel diep respect voor deze jap :)

http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=778

overigens, klinkt t erg goed ja ... :bang:
Xabre
Car: 19 16V

Luco/Alpine-racer schreef:ja als je niks meer kunt worden in het leven wordt je agent

wat ik zou doen
nog 100 keer op en neer fietsen over de stoep en alle 100 keer voor laten komen :D :D :D :D :D :D
met foto's erbij van de opgebroken straat
filmpjuhh (0) http://www.geenstijl.tv/2007/05/rutger_ ... rs_in.html
Trust me. I know what I'm doing.
Gesloten