ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik heb ook gehad dat het rondseltje verdraaid was ten opzichte van de nokkenas, dan kan ie ook 90-180-270 graden verdraaid zijn....

en wij snapten er ook niks van, de hele tijd knallen en ploffen :lol:
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

pff, zelfs dat doet hij niet. Moest ik ploffen hebben dan weet ik dat ik met de verdeler positionering aan de gang moet maar das nu nog even niet aan de orde.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

i know! maar lijkt mij geen twijfel dat jij er uit gaat komen (Y)
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Ik zou eerst een andere ontsteking proberen waarvan je weet dat tie het doet(gtt van een kennis die rijd)
Stekkertjes van de overdrukbeveiliging tegen elkaar? Dan geeft tie volgens mij ook geen vonk.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

die beveiliging zorgt alleen voor een verlate ontsteking...
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

tutuur schreef:die beveiliging zorgt alleen voor een verlate ontsteking...
Nee, die zorgen ervoor dat je ontsteking zonder spanning komt. Daar hoort ook dat relais achter je schutbord bij. Maar aangezien Jo spanning op de renix meet is het wat anders
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

voor zover ik mij kan heugen heb ik in de manual gelezen dat de de ontsteking verlaat...

maar zal het wel fout onthouden hebben dan.... gaat de ontsteking weer aan zodra de overdruk weg is?
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Yep. Het geeft alleen wel een rot knal als je vergeet je overdruk beveiliging los te halen als je de turbodruk verhoogt hebt, maar daarna werkt alles weer. Ik heb bij mij de bedrading en het relais verwijdert. Had niet echt veel nut meer :wink:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

zit er bij mij ook niet in hoor :lol: wist dat het overdruk beveiliging was en dus overbodig, daar heb ik me metertje voor....
evert
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 6:44

-jo- schreef:pff, zelfs dat doet hij niet. Moest ik ploffen hebben dan weet ik dat ik met de verdeler positionering aan de gang moet maar das nu nog even niet aan de orde.
Je kunt de bobine van de RE209 afschroeven en tussen de 2 pooltjes die je dan ziet een 12 volt gloeilamp aansluiten (5...25Watt). Tijdens het starten moet deze lamp gaan knipperen, als dat gebeurd komen de pulsen van het vliegwiel in ieder geval aan, zo niet moet je het zoeken in de RE209 of de hall sensor/bekabeling hiervan.
evert
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 6:44

tutuur schreef:voor zover ik mij kan heugen heb ik in de manual gelezen dat de de ontsteking verlaat...

maar zal het wel fout onthouden hebben dan.... gaat de ontsteking weer aan zodra de overdruk weg is?
Je bent in de war met de pingel sensor!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Klopt (Y)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

gezocht:
Thermostaat van de GTT...

volgens het wph zou die in de bovenste slang naar de radiator moeten zitten, klopt dit nog steeds? Of kan ie ook in de onderste zitten?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hij zit in de bovenste... :)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Merijn schreef:Hij zit in de bovenste... :)
tegen de waterpomp aan toch?

als dat zo is heb ik altijd zonder gereden, of mn termostaat is ineens opgelost... :~
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Tegen de waterpomp aan, ja...

Ik zou er maar eens 1 in zetten dan. :-) Nooit wat van gemerkt?
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

In de onderste zou niet echt handig zijn lijkt mij, dan moet je eerst je complete radiateur opwarmen zonder doorstroming voor die opengaat :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

het is prima mogelijk dat ie eruit is hoor.
Standaardbeunoplossing :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Merijn schreef:Nooit wat van gemerkt?
in de zomer heb je er geen last van, ding komt dan netjes op temp. nu is er eigenlijk niet mee te rijden, temp meter komt bijna niet omhoog. Vandaar dat mijn gedachte was dat de termostaat niet goed was, maar ja als er geen in zit krijg je dat dus ook. :)
Komt er nu gewoon wel weer een in. :wink:
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

ik heb nog eentje (nieuwe) liggen , lage temp. als je hem wilt overnemen even een PM
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

sieger everts schreef:ik heb nog eentje (nieuwe) liggen , lage temp. als je hem wilt overnemen even een PM
Dank je voor het aanbod, er komt vandaag alweer een standaard in. :wink:


alleen welke kant moet nu ook al welke kant op. met de veer naar de waterpomp toch?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

thermostaat is geregeld en gemonteerd. :grin:

Volgende:
de stekkers van de oliedruksensor, welke kleuren hebben de draden ervan, tevens graag de kleur van de draad van de oliepeilsensor? de 2e sensor aan het einde van de olie retour richting turbo iig.

Wie o wie :D
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bruin en oranje per sensor.

Kwestie van trial and error als je aan de hand van de lengte geen logische uitkomst vind.

Vroeger was dat zover ik weet wel eens één hele (oliepeil) en twee losse (oliedruk) stekkertjes.


*tip

laat iemand ze om de beurt aan massa hangen: als olielampje aangaat is dat in iedergeval van één kant van de oliedruksensor. Deze heeft 2 aansluitingen: oliedruk (NTC) en oliedruklampje (SWITCH).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik ben der aan uit, rijd weer als een zonnetje !

Ik had dus wel degelijk spanning op de renix maar geen vonk. Samen met Maarten beginnen zoeken...

Uiteindelijk bleek de nieuwe vliegwielsensor geen puls te geven ! Feze vervangen, tik en lopen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

-jo- schreef:ik ben der aan uit, rijd weer als een zonnetje !

Ik had dus wel degelijk spanning op de renix maar geen vonk. Samen met Maarten beginnen zoeken...

Uiteindelijk bleek de nieuwe vliegwielsensor geen puls te geven ! Feze vervangen, tik en lopen.
fijn dan kan Tim weer rustig wa kilometers gaan maken .
weer een raar probleem zeg .
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

jah raar he, hij was nieuw uit de verpakking. Kon niks van weerstand meten. Ik had nog een 20tal nieuwe sensoren liggen voor de 21, daar een andere stekker aangezet en klaar !
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Hallo, ben mn turbo aan het verwisselen maar moet die irritante steun er echt op zitten of kan je die weghalen?

Olie en filter heb ik gehaald om te verversen meteen, zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten??
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

terug zetten, anders krijg je verhoogde kans op scheuren omdat je uitlaat "er aan hangt"
Immer wieder die verdammte Holländer
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Idd en dan is het meteen klaar met je turbie
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

ok das duidelijk (Y)
Hoe weet ik zeker dat er geen stukjes metaal van de oude turbo in een of andere leiding zit? (ouwe turbo zag er niet verminkt uit ofzo alleen de as was krom)
Ik hoorde na het opblazen van de turbo nl. metaalachtig geluid onder de kap vandaan komen!
En voor het eerst starten met de bdp-sensor uit de ontsteking toch? Ivm turbo van olie te voorzien?
M.I.Bbe
Berichten: 70
Lid geworden op: di 10 jul 2007 23:44
Locatie: Belgie

Hier zijn foto's van mijn 2 R5 GTT's. De witte staat te koop eigenlijk. Dus als iemand intresse heeft. Het is een volledig orginele phase 2 die nooit is opgedreven.

[img]http://i42.tinypic.com/2itsm80.jpg[/img]
[img]http://i44.tinypic.com/r79ifs.jpg[/img]
[img]http://i39.tinypic.com/i3w00i.jpg[/img]
[img]http://i39.tinypic.com/vyocg9.jpg[/img]
[img]http://i41.tinypic.com/fp34tz.jpg[/img]
[img]http://i43.tinypic.com/xoodoi.jpg[/img]
[img]http://i44.tinypic.com/242iipz.jpg[/img]
[img]http://i41.tinypic.com/4lg8c9.jpg[/img]

Wouter :wink:
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

(L)
Immer wieder die verdammte Holländer
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

-Ray- schreef:(L)
Lijkt jouw oude gtt wel die grijze Ray, of is dat hem ook? :)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
M.I.Bbe
Berichten: 70
Lid geworden op: di 10 jul 2007 23:44
Locatie: Belgie

ARNO16V schreef:
-Ray- schreef:(L)
Lijkt jouw oude gtt wel die grijze Ray, of is dat hem ook? :)

Het zou kunnen. Hij is ingevoerd van Nederland. Maar ik heb hem van een belg gekocht. ik ben zelf ook een belg.
Plaats reactie