Andrews (supercinq) schreef:
daarna is hij naar bergen op zoom gegaan.
Alwaar hij zijn laatste turbo adem uitblies, ouwe gtt slopert
@tutuur, als je geduld heb zl ik er een foto van maken als m'n blok terug is. Weet alleen niet hoelang dat dat gaat duren.
Dus waar het op neerkomt als je deze kop wil blijven gebruiken;
- kop aan laten passen zodat grotere kleppen passen
- "even" de kop sferisch aan laten passen
- je INlaatspruitstuk inpakken met heatwrap zodat die koeler blijft.
(het zal wellicht minder winst opleveren maar het lijkt me dan ook minder moeilijk aan te passen)
Andrews (supercinq) schreef:
daarna is hij naar bergen op zoom gegaan.
Alwaar hij zijn laatste turbo adem uitblies, ouwe gtt slopert
@tutuur, als je geduld heb zl ik er een foto van maken als m'n blok terug is. Weet alleen niet hoelang dat dat gaat duren.
nope de eigenaar van die tijd uit b.o.z
had mij wel gevraagd hem te kopen.
kon toen de hele handel opladen voor 500 geloof ik.
maar zelfs dat was nog te veel
is uiteindelijk gesloopt in roosendaal door een bekende van me..
die gaat het blok gebruiken.
wat schijnbaar achterberg getuned zou moeten zijn en 150pk zou moeten
leveren
had het ook al in mijn eigen topic staan maar miss dat ik hier wel antwoord krijg:
ben nu bezig met een revisie blokje voor de gtt, met dit blok zal ik over de 1bar overdruk gaan dus wil ook de carterontluchting aanpassen...
nu heb ik gezien hoe jackson een extra aansluiting op zijn kleppendeksel heeft gemaakt maar ik heb een chrome kleppendeksel liggen dus dat gaat em niet worden...
nu heb ik gezien dat er maar een kleine aansluiting op de carterpan zit, ik geloof dat dit ook ontluchting is, heeft het zin om die 2 keer zo groot te maken en ik daardoor de kleppendeksel niet aan hoef te passen?
tutuur schreef:ben nu bezig met een revisie blokje voor de gtt, met dit blok zal ik over de 1bar overdruk gaan dus wil ook de carterontluchting aanpassen...
Waarom zou je als je hogere turbodruk gaat rijden je carterontluchting aan moeten passen?
omdat er door de hogere turbodruk meer lekkage in je blok ontstaat en dus meer carterdruk ontstaat die slecht weg wil door het originele kleine gaatje.
de motor gaat hierdoor vaak wat meer roken.( wat je dus niet wilt)
oplossing dubbelle carterventilatie aanleggen die je ergens in een potje/blikje laat bungelen
of als je zoals ik snel wil een gat in je olievuldop boren met een slang er aan.
mark 5t schreef:omdat er door de hogere turbodruk meer lekkage in je blok ontstaat en dus meer carterdruk ontstaat die slecht weg wil door het originele kleine gaatje.
Lekken langs je kleppen of zuigerveren? Dan is er toch iets niet goed aan het blok?
tutuur schreef:uiteindelijk zullen de klepseals toch een beetje door laten, dat x4 is alweer iets....
Hmm, heb er nog nooit van gehoord en ken verders ook niemand die er last van heeft of die het veranderd heeft. Zal het bij mij straks in de gaten houden. Ik wil toch iets meer dan 1bar
@mark
waarom zou de lucht alleen via de kop weg willen, druk is toch een relatief begrip en wil er aan alle kanten uit?
dan maakt het volgens mij niet uit of je nou de bovenkant of de onderkant aanpast...
tutuur schreef:@mark
waarom zou de lucht alleen via de kop weg willen,
Zegt ie ook niet. Maar de druk kan aan de onderkant van de motor niet weg, tenzij je carterpan een gat in zit. Dus dampen moeten naar boven, flink boven het oliepeil, los worden gelaten. Door het kleppendeksel dus.
Abel schreef:ehm er lekt ook een hooplangs de zuiger he.. dat is de grootste boosdoener van cartherdruk. die druk is vele malen hoger als in de inlaat
Is er een reden waarom de opening van de zuigerveren 120 graden tov elkaar moeten staan? Ik neem aan dat de lucht die langs de zuigers lekt, niet of heel weinig tussen die openingen door gaat. Zou dat wél zo zijn, dan lijkt het mij beter dat je de zuigerveren dan beter 180 graden tov elkaar kan zetten.
Of zeg ik nu iets raars??
tutuur schreef:@mark
waarom zou de lucht alleen via de kop weg willen,
Zegt ie ook niet. Maar de druk kan aan de onderkant van de motor niet weg, tenzij je carterpan een gat in zit. Dus dampen moeten naar boven, flink boven het oliepeil, los worden gelaten. Door het kleppendeksel dus.
er zit een gat in de carterpan en mijn vraag was dus of het handig is om die te vergroten
Abel schreef:ehm er lekt ook een hooplangs de zuiger he.. dat is de grootste boosdoener van cartherdruk. die druk is vele malen hoger als in de inlaat
Is er een reden waarom de opening van de zuigerveren 120 graden tov elkaar moeten staan? Ik neem aan dat de lucht die langs de zuigers lekt, niet of heel weinig tussen die openingen door gaat. Zou dat wél zo zijn, dan lijkt het mij beter dat je de zuigerveren dan beter 180 graden tov elkaar kan zetten.
Er zitten 3 zuigerveren, ok 1 daarvan is olieschraapveer, maar toch:
360:3=120!
ja hehe, geen gat natuurlijk maar bedoelde bij wijze van spreken...
maar opzich kan ik deze dan toch ook een heel stuk vergroten, scheelt weer kloten aan de kleppendeksel dus weer iets minder zichtbaar
dan nog een andere vraag, ik heb een silicone slangenset geregeld maar nu moet ik van ph.2 nog zo'n swirl pot regelen, waar dient deze eigenlijk voor?
Er zitten 3 zuigerveren, ok 1 daarvan is olieschraapveer, maar toch:
360:3=120!
3 x 120 = 360, dat snap ik ja, maar áls er lucht door de openingen in de zuigerveren lekt waarom dan niet 180 graden tov elkaar? Dan duurt het toch langer voordat de lucht er doorheen zou kunnen lekken? Doet er langer over om door de opening van de volgende veer te kunnen. Op de olieschraapveer na dan...
Tenzij er natuurlijk geen lucht door kan lekken... Dan zou je ze toch recht onder elkaar kunnen zetten, toch?
Ik ben gewoon nieuwsgierug waarom ze op de manier zitten.
klopt helemaal, ik ben weer wat wijzer geworden, dat pijpje van de carterpan word het dus niet even kijken hoe ik het nu ga doen zodat het er alsnog netjes uit ziet....
tutuur schreef:klopt helemaal, ik ben weer wat wijzer geworden, dat pijpje van de carterpan word het dus niet even kijken hoe ik het nu ga doen zodat het er alsnog netjes uit ziet....
je haald je kleppendeksel eraf .
boort er nog 1 gat by . last er een pijpje op en een klein k&n filtertje monteren .
ff opnieuw in de lak en monteren .
oldskool schreef:
ff opnieuw in de lak en monteren .
tutuur schreef:
nu heb ik gezien hoe jackson een extra aansluiting op zijn kleppendeksel heeft gemaakt maar ik heb een chrome kleppendeksel liggen dus dat gaat em niet worden...
Andrews (supercinq) schreef:is uiteindelijk gesloopt in roosendaal door een bekende van me..
die gaat het blok gebruiken.
wat schijnbaar achterberg getuned zou moeten zijn en 150pk zou moeten
leveren
Was dat ding zo slecht dan?!
Meen me te herinneren dat het destijds een fraai exemplaar was... Maarja, het is een feit dat ze soms hard achteruit gaan...
Overigens bestaat het kenteken nog wel... Wie weet komen we de platen ooit nog eens tegen...
Startmotor maakte een teringherrie, bleek het vliegwiel beschadigd te zijn, vliegwiel verwisseld, startmotor erop.
Klinkt nog niet fris, schrapend geluid van metaal op metaal.
Startmotor past op het vliegwiel, tanden zijn goed, pasbus zit op zn plek...
Iemand nog een goed idee wat het probleem kan zijn?