ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Patrick

Roy schreef:
Abel schreef:in den beginne vande site in 2000/2001 reed er iemand hier op 90/95% water/ ethanol.. en een heel klein beetje benzine.

helaas heeft de niewe eigenaar van die auto hem terug gebouwd naar benzine en de spullen verkocht.

die had een kennis die heeeeel makkelijk aan veel ethano kon komen. (Y)
Dat was Jasper den Dopper (turbo5), die nu die rode alpine heeft. Had toendertijd een rode 5 GTT. :)

[img]http://www.5gt.nl/images/7b873be00d4142 ... e-3071.jpg[/img]
Heb die auto toen ook eens gezien, stond die niet eens op speed Roy?
Was wel een kicke kleurtje rood, hoe ze het noemen weet ik niet maar appart :)
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Andrews (supercinq)

en op speed is hij ook verkocht vertelde jasper mij.
daarna is hij naar bergen op zoom gegaan.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
GerryTT

Andrews (supercinq) schreef: daarna is hij naar bergen op zoom gegaan.
Alwaar hij zijn laatste turbo adem uitblies, ouwe gtt slopert :p
@tutuur, als je geduld heb zl ik er een foto van maken als m'n blok terug is. Weet alleen niet hoelang dat dat gaat duren.
Bart GTT

Dus waar het op neerkomt als je deze kop wil blijven gebruiken;

- kop aan laten passen zodat grotere kleppen passen
- "even" de kop sferisch aan laten passen
- je INlaatspruitstuk inpakken met heatwrap zodat die koeler blijft.

(0) (0)

(het zal wellicht minder winst opleveren maar het lijkt me dan ook minder moeilijk aan te passen)
Andrews (supercinq)

GerryTT schreef:
Andrews (supercinq) schreef: daarna is hij naar bergen op zoom gegaan.
Alwaar hij zijn laatste turbo adem uitblies, ouwe gtt slopert :p
@tutuur, als je geduld heb zl ik er een foto van maken als m'n blok terug is. Weet alleen niet hoelang dat dat gaat duren.
nope de eigenaar van die tijd uit b.o.z
had mij wel gevraagd hem te kopen.

kon toen de hele handel opladen voor 500 geloof ik.
maar zelfs dat was nog te veel :lol:
is uiteindelijk gesloopt in roosendaal door een bekende van me..
die gaat het blok gebruiken.
wat schijnbaar achterberg getuned zou moeten zijn en 150pk zou moeten
leveren :(
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
tutuur
Clubsponsor

had het ook al in mijn eigen topic staan maar miss dat ik hier wel antwoord krijg:

ben nu bezig met een revisie blokje voor de gtt, met dit blok zal ik over de 1bar overdruk gaan dus wil ook de carterontluchting aanpassen...

nu heb ik gezien hoe jackson een extra aansluiting op zijn kleppendeksel heeft gemaakt maar ik heb een chrome kleppendeksel liggen dus dat gaat em niet worden...

nu heb ik gezien dat er maar een kleine aansluiting op de carterpan zit, ik geloof dat dit ook ontluchting is, heeft het zin om die 2 keer zo groot te maken en ik daardoor de kleppendeksel niet aan hoef te passen?
-jacco-
Über-Spammer

Iemand die toevallig het bestelnummer heeft van de pasbussen voor de startmotor? :)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
GerryTT

tutuur schreef:ben nu bezig met een revisie blokje voor de gtt, met dit blok zal ik over de 1bar overdruk gaan dus wil ook de carterontluchting aanpassen...
Waarom zou je als je hogere turbodruk gaat rijden je carterontluchting aan moeten passen?
mark 5t
Contacteer:

omdat er door de hogere turbodruk meer lekkage in je blok ontstaat en dus meer carterdruk ontstaat die slecht weg wil door het originele kleine gaatje.

de motor gaat hierdoor vaak wat meer roken.( wat je dus niet wilt)

oplossing dubbelle carterventilatie aanleggen die je ergens in een potje/blikje laat bungelen

of als je zoals ik snel wil een gat in je olievuldop boren met een slang er aan.
tutuur
Clubsponsor

maar weet je ook of het mogelijk is die van de carterpan te vergroten?
GerryTT

mark 5t schreef:omdat er door de hogere turbodruk meer lekkage in je blok ontstaat en dus meer carterdruk ontstaat die slecht weg wil door het originele kleine gaatje.
Lekken langs je kleppen of zuigerveren? Dan is er toch iets niet goed aan het blok?
tutuur
Clubsponsor

uiteindelijk zullen de klepseals toch een beetje door laten, dat x4 is alweer iets....
GerryTT

tutuur schreef:uiteindelijk zullen de klepseals toch een beetje door laten, dat x4 is alweer iets....
Hmm, heb er nog nooit van gehoord en ken verders ook niemand die er last van heeft of die het veranderd heeft. Zal het bij mij straks in de gaten houden. Ik wil toch iets meer dan 1bar :p
mark 5t
Contacteer:

kijk maar eens goed dan naar opgevoerde motoren.
ze hebben dit echt allemaal vergroot.

carter heeft weinig zin denk ik.
de druk wil er aan de bovenzijde namelijk uit.
Abel
Über-Spammer

ehm er lekt ook een hooplangs de zuiger he.. dat is de grootste boosdoener van cartherdruk. die druk is vele malen hoger als in de inlaat
tutuur
Clubsponsor

@mark
waarom zou de lucht alleen via de kop weg willen, druk is toch een relatief begrip en wil er aan alle kanten uit?
dan maakt het volgens mij niet uit of je nou de bovenkant of de onderkant aanpast...
canonballman

tutuur schreef:@mark
waarom zou de lucht alleen via de kop weg willen,
Zegt ie ook niet. Maar de druk kan aan de onderkant van de motor niet weg, tenzij je carterpan een gat in zit. Dus dampen moeten naar boven, flink boven het oliepeil, los worden gelaten. Door het kleppendeksel dus.
Bart GTT

Abel schreef:ehm er lekt ook een hooplangs de zuiger he.. dat is de grootste boosdoener van cartherdruk. die druk is vele malen hoger als in de inlaat
Is er een reden waarom de opening van de zuigerveren 120 graden tov elkaar moeten staan? Ik neem aan dat de lucht die langs de zuigers lekt, niet of heel weinig tussen die openingen door gaat. Zou dat wél zo zijn, dan lijkt het mij beter dat je de zuigerveren dan beter 180 graden tov elkaar kan zetten.
Of zeg ik nu iets raars??
tutuur
Clubsponsor

canonballman schreef:
tutuur schreef:@mark
waarom zou de lucht alleen via de kop weg willen,
Zegt ie ook niet. Maar de druk kan aan de onderkant van de motor niet weg, tenzij je carterpan een gat in zit. Dus dampen moeten naar boven, flink boven het oliepeil, los worden gelaten. Door het kleppendeksel dus.
er zit een gat in de carterpan en mijn vraag was dus of het handig is om die te vergroten (Y)
canonballman

Bart GTT schreef:
Abel schreef:ehm er lekt ook een hooplangs de zuiger he.. dat is de grootste boosdoener van cartherdruk. die druk is vele malen hoger als in de inlaat
Is er een reden waarom de opening van de zuigerveren 120 graden tov elkaar moeten staan? Ik neem aan dat de lucht die langs de zuigers lekt, niet of heel weinig tussen die openingen door gaat. Zou dat wél zo zijn, dan lijkt het mij beter dat je de zuigerveren dan beter 180 graden tov elkaar kan zetten.
Er zitten 3 zuigerveren, ok 1 daarvan is olieschraapveer, maar toch:
360:3=120!
canonballman

tutuur schreef: er zit een gat in de carterpan en mijn vraag was dus of het handig is om die te vergroten (Y)
Tja, een gat... Niet echt natuurlijk, alleen een (dun) pijpje, wat naar boven loopt. Als je die vergroot dan win je al wat inderdaad.
tutuur
Clubsponsor

ja hehe, geen gat natuurlijk maar bedoelde bij wijze van spreken...
maar opzich kan ik deze dan toch ook een heel stuk vergroten, scheelt weer kloten aan de kleppendeksel dus weer iets minder zichtbaar :)

dan nog een andere vraag, ik heb een silicone slangenset geregeld maar nu moet ik van ph.2 nog zo'n swirl pot regelen, waar dient deze eigenlijk voor?
Bart GTT

canonballman schreef:
Bart GTT schreef:
Er zitten 3 zuigerveren, ok 1 daarvan is olieschraapveer, maar toch:
360:3=120!
3 x 120 = 360, dat snap ik ja, maar áls er lucht door de openingen in de zuigerveren lekt waarom dan niet 180 graden tov elkaar? Dan duurt het toch langer voordat de lucht er doorheen zou kunnen lekken? Doet er langer over om door de opening van de volgende veer te kunnen. Op de olieschraapveer na dan...
Tenzij er natuurlijk geen lucht door kan lekken... Dan zou je ze toch recht onder elkaar kunnen zetten, toch?
Ik ben gewoon nieuwsgierug waarom ze op de manier zitten.
Abel
Über-Spammer

canonballman schreef:
tutuur schreef: er zit een gat in de carterpan en mijn vraag was dus of het handig is om die te vergroten (Y)
Tja, een gat... Niet echt natuurlijk, alleen een (dun) pijpje, wat naar boven loopt. Als je die vergroot dan win je al wat inderdaad.
is geen eens ontluchting, dat is zo omdat de olie die dan condenseert in dat poje terug kan lopen (F)
tutuur
Clubsponsor

is dus ook ontluchting (Y) deze 2 aansluitingen laat ik in een catchcan komen....
Allartino

dat pijpje zit toch vrij laag aan je carterpan, zit ie niet onder je olieniveau?
want zou ie niet werken als ontluchting

zo'n swirlpot zou de luchtbellen uit je koelsysteem moeten houden
5GTT & clio II 1.6 16v
Abel
Über-Spammer

tutuur schreef:is dus ook ontluchting (Y) deze 2 aansluitingen laat ik in een catchcan komen....
neen is niet zo. fase 2 cartherpan die heeft dat stukje in de cartherpan nog al lang die door loopt tot ONDER de olie pomp.
Allartino schreef:dat pijpje zit toch vrij laag aan je carterpan, zit ie niet onder je olieniveau?
want zou ie niet werken als ontluchting
Klopt als een bus
Allartino schreef:zo'n swirlpot zou de luchtbellen uit je koelsysteem moeten houden
dat is een ander potje, die zit achter de koplamp. deze zit naast de kop aan de waterpomp geklemd
Allartino

Abel schreef:
Allartino schreef:zo'n swirlpot zou de luchtbellen uit je koelsysteem moeten houden
dat is een ander potje, die zit achter de koplamp. deze zit naast de kop aan de waterpomp geklemd
volgens mij bedoelde tuut ook het potje achter de koplamp, dat oliepotje zit namelijk op elke GT en die swirlpot nie :wink:
5GTT & clio II 1.6 16v
tutuur
Clubsponsor

klopt helemaal, ik ben weer wat wijzer geworden, dat pijpje van de carterpan word het dus niet :-( even kijken hoe ik het nu ga doen zodat het er alsnog netjes uit ziet....
oldskool

tutuur schreef:klopt helemaal, ik ben weer wat wijzer geworden, dat pijpje van de carterpan word het dus niet :-( even kijken hoe ik het nu ga doen zodat het er alsnog netjes uit ziet....
je haald je kleppendeksel eraf .
boort er nog 1 gat by . last er een pijpje op en een klein k&n filtertje monteren .
ff opnieuw in de lak en monteren .
Roy
Moderator

oldskool schreef: ff opnieuw in de lak en monteren .
tutuur schreef: nu heb ik gezien hoe jackson een extra aansluiting op zijn kleppendeksel heeft gemaakt maar ik heb een chrome kleppendeksel liggen dus dat gaat em niet worden...

:wink:
5 GT Turbo '88 GT5
oldskool

Chris
Erelid - Moderator - RvT

Andrews (supercinq) schreef:is uiteindelijk gesloopt in roosendaal door een bekende van me..
die gaat het blok gebruiken.
wat schijnbaar achterberg getuned zou moeten zijn en 150pk zou moeten
leveren :(
Was dat ding zo slecht dan?!

Meen me te herinneren dat het destijds een fraai exemplaar was... Maarja, het is een feit dat ze soms hard achteruit gaan... (U)

Overigens bestaat het kenteken nog wel... Wie weet komen we de platen ooit nog eens tegen... ;)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
GerryTT

-jo- schreef:En toch kan het Abel. Kenny van turboservice belgium heeft hem erop en als je spreekt over vermogen... :ja:
Een filmpje
-jacco-
Über-Spammer

Helluppiiee!!!

Startmotor maakte een teringherrie, bleek het vliegwiel beschadigd te zijn, vliegwiel verwisseld, startmotor erop.
Klinkt nog niet fris, schrapend geluid van metaal op metaal.
Startmotor past op het vliegwiel, tanden zijn goed, pasbus zit op zn plek...

Iemand nog een goed idee wat het probleem kan zijn? :D
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Plaats reactie