[R5GTX]Schokken&afslaan.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ben je me toch te snel af :D Ik ben benieuwd naar je ervaringen, als het niet werkt, moet ik toch wat anders verzinnen.

Enne: witte rook? Het was ook vrij koud, dan condenseert je uitlaatgas, da's ook wit. Lijkt me sterk dat het opeens je koppaking is!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
jpp_GTX

Hoi Martijn.

Nou in principe werkt het perfect. Ik heb de slang nu op het luchtfilter gericht, maar er gaat ook wat koude lucht naar de carburateur. Je voelt het echt blazen als je stilstaat. En als de motor loeiheet is dan nog is de lucht koud. Dus het werkt prima. Echter ik heb nog geen tijdrelais ertussen. (even sparen >-) ben maar student) De mini ventilator draait nu alleen maar als het contact aanstaat.

Je moet maar een keer komen kijken als je in de buurt van Nijmegen/Arnhem moet zijn.

Groeten,

Jan-Paul.

Hugo, goed dat je de carburateur hebt schoongemaakt. Een beetje witte rook heb ik de eerste 5km ook. Kijk maar eens of er dan op de weg (als je stilstaat) een natte plek komt, of houdt je hand eens in de uitlaatgassen. Dan voel en ruik je wel of het olie of water is. Misschien zou je een keertje mee willen kijken als ik de carburateur schoon maak? Dan ben ik er meer gerust op dat het zaakje weer goed komt.

Nogmaals groeten,

Jan-Paul.
Hugo

He Jan-paul

lijkt me leuk om een keer samen een carburateur uit elkaar te draaien.
Spreken we wel ff af.

groeten Hugo
jpp_GTX

Hugo: Je hebt PM.
jpp_GTX

Hugo,

Ik ben om 10.00 bij jou, nu nog snel even ontbijten en langs Brezan.
Stroker
Contacteer:

Ik heb ook een GTX (monopoint enjectie) en die heeft eigenlijk hetzelfde probleem:

- Met starten loopt het toerental op tot 2500 toeren en valt daarna terug en slaat vervolgens af.
- Als je meteen gas geeft dan blijft ie daarna in veel gevallen wel lopen.
- Als je dan wilt gaan rijden dan moet je het toerental hoog houden anders slaat ie af. Ook als je bij een stoplicht staat moet je er flink gas (3000tpm) op houden anders slaat hij af.
- Verder reageert het gas heel laat. Als je gas geeft dan gaat ie eerst langzamer lopen en daarna pas sneller. Hij schokt dus als je gas geeft.

Er is zo bijna niet mee te rijden. Ik heb al wat zaken nagekeken. Zo zit er een andere verdelerkap op, en ook de rotor is vervangen. Verder zijn er nieuwe bougie's ingekomen.
Dit maakte allemaal geen verschil. :(

Wat ik wel merk is dat de auto slechter gaat lopen naarmate deze warmer wordt.

Ik hoop die iemand van jullie hier een antwoord op heeft, want ik kom er niet meer uit. :evil: :)
Stroker
Contacteer:

update: Er komt nu als hij gelopen heeft rook onder de motor vandaan. Het ruikt niet als koelvloeistof of olie.....misschien benzine?! :(
Ik vertrouwde het niet echt meer dus hij staat nu bij de garage, hopelijk kan die wel wat vinden.
Hugo

oei oei dat gaat geld kosten.
die garages zijn altijd zo kl@#@ duur :evil:
Stroker
Contacteer:

Ja dat klopt garages zijn inderdaad duur, maar ik kwam er helemaal niet meer uit. En ja dan moet je toch iets he?! :) Hopelijk is ie volgende week weer gemaakt.
jpp_GTX

Nou Hugo en ik hebben zaterdag de "stoute schoenen aangetrokken" en beide carburateurs eraf gehaald. We hebben ze lekker schoongemaakt en ook weer snel droog gekregen (in de oven! :D )

Ook hebben we de voet van beide carburateurs afgevlakt met een vijl. Ik moet zeggen dat dat best redelijk gelukt is. Ik heb zelf de draaiende delen nog eens lekker ingevet met siliconenspray.

In mijn carburateur zaten de sproeiers weer anders dan bij Hugo. Uiteindelijk hebben we ze naar eigen inzicht er nog weer anders in teruggeplaatst. In heb begin liep mijn auto heel slecht toen alles er weer in zat. Het gas bleef hangen. Dit had echter met de afstelling te maken en kwam door het vacuum zuigen waardoor de gashendel nog iets "IN" bleef. Inmiddels is dit opgelost en loopt de auto weer prima.

Ik kan ook wel zeggen dat hij beter start en sneller stationair blijft lopen. Ik heb er nog niet harder dan 165km/h mee gereden (tegenwind :( ) maar dat zal wel goed komen.

Bij Hugo was het minder succes. Als hij gasgeeft dan slaat de motor daarna meteen af. Ik denk dat mijn carburateur + mijn open luchtfilter eens een keertje bij hem erop moeten om te kijken hoe zaakje dan draait. (Hugo laat even weten of je dit wat lijkt!)

IIG het is denk ik wel goed geweest om het zo onder handen te nemen.

JPP.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Zou je niet proberen die sproeiers even om te wisselen? Je zegt zelf al dat je de precieze plek niet meer wist. Het probleem komt me bekend voor, ik heb vorige week hetzelfde gedaan, maar was 1 van de sproeiers vergeten vast te zetten. Die schoot dus los toen mijn vriendin de volgende dag ermee weg wilde. :( Ik zou het nog even goed controleren!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
jpp_GTX

Nou Martijn het is als volgt:

bij de 1e trap zat de grote sproeier en daarboven de kleine luchtbuis (messing met die gaatjes erin)

bij de 2e trap zat de kleine sproeier en de grote luchtbuis.

Het leek ons (Hugo en ik) dat bij de 2e trap de grote sproeier hoorde en de grote luchtbuis. En bij de 1e trap de kleine sproeier en de kleine luchtbuis. Dat hebben we dus ook zo gedaan en met succes denk ik. Mijn auto loopt er lekker op nu. (beter dan het was) Dus ik denk dat ik het zo laat zitten. (Even kijken naar benzine verbruik natuurlijk)

Ik denk dat het bij Hugo ook goed zit, maar dat er een onderliggend probleempje is waardoor de motor niet zo lekker loopt. Pas als dat weg is kunnen we kijken hoe het zit met die sproeiers. \

Weet je toevallig hoe dat bij jou zit met die sproeiers? Dit leek ons de logische volgorde.

JPP.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

ik zal eens even kijken. Je hoort nog. Staat ook niet duidelijk in de vraagbaak, geloof ik?
Stroker
Contacteer:

nog ff een update:
Er bleek dat een of ander slangetje dat het vacuum meet dubbel zat waardoor de meting niet uitgevoerd kon worden.
Verder was de sensor die de inkomende lucht temperatuur meet niet goed meer.
Dit wordt nu vervangen en dan zou die weer goed moeten zijn. 8)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Jan Paul, kijk even hier. Op de laatste afbeelding staan de afmetingen van de sproeiers. Hopelijk heb je er wat aan. Heb nog geen tijd gehad om bij mijn eigen auto te kijken.

Stroker: 't zijn van die kleine dingetjes he. Duur?
Stroker
Contacteer:

Sja het was in totaal 115,-.
Nieuwe inlaatlucht sensor => 25.60,-
Uitlezen computer => 19.60,-
Uurloon (1,5 uur) => 52.50,-
en de rest is BTW :-)

Maar hij is nu wel weer helemaal goed, en ik merk ook dat hij nu beter doortrekt in hoge toeren.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Valt me nog mee. Ik heb Renault wel eens idiotere prijzen gezien. 10 gulden voor die bevestigingsclipjes van je sideskirts :( :(
jpp_GTX

He Martijn,

Nou ik heb al weer enkele vorderingen gemaakt. Ik heb die slang met de ventilator erin op de carburateur/open luchtfilter gericht. Als het contact nu aanstaat en als de motor loopt dan blaast hij koude lucht. Het is van belang voor het open luchtfilter om zoveel mogelijk koude lucht in het aanzuiggebied te krijgen. Dit is dus het eerste stroomcircuit waar de ventilator op zit.

Echter nu ga ik nog een tweede circuit aanleggen waar de ventilator ook op zit. Dit zal rechtsteeks op de accuspanning worden aangesloten. Hiertussen zal de volgende "kit" van Velleman komen:

[img]http://www.student.kun.nl/j.posthuma/Fi ... _Timer.JPG[/img]

Als het goed is dan hoef ik straks in het dashboard maar op een knopje te drukken en een schakelaar om te zetten (voor andere circuit) en dan gaat de fan 15 min (instelbaar van 0 tot 15 min) draaien. Dit met het doel om de warmte goed weg te krijgen zodat de carburateur geen "piektemperatuur" krijgt door de opstijgende warmte van de motor/spruitstukken.

Ik weet niet in hoeverre een te snelle afkoeling van de carburateur schadelijk kan zijn met betrekking tot het kromtrekken van de voet. Iemand een idee of kennis hierover?

De timer op het "kitje" zal dan na 15 min vanzelf de verbinding verbreken. Ik moet het eerst nog in elkaar (laten) solderen en dan zal ik eens kijken of het wil werken. Maar ik geloof er wel in.

Ik houd jullie op de hoogte,

Jan-Paul.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Dat klinkt hoopvol! Ik heb laatst de temperatuur van de carburateur geprobeerd te meten. Bij mijn multimeter zit een temp.sensor. Die heb ik verlngd zodat ik binnen de waarde af kon lezen. Maar hij gaf hooguit 30 graden aan. Zal dus wel niet geschikt zijn voor het meten van een oppervlaktetemperatuur. Hopelijk de sensor van mijn thermostaatschakelaar wel...

Ik moet nog even defrosterslang halen en verzinnen waar ik die langs laat lopen (ik heb door het originele filter erg weinig ruimte daar) en waar ik de fan plaats.

Na maandag kan ik ermee bezig, eerst een nieuwe achteras onder de GTX van m'n zusje zetten.

Groeten, Martijn
jpp_GTX

Nou hij krijgt nu zoveel koude lucht dat als ik lekker aan het rijden ben op buitenwegen/snelweg dan blijft de carb. heel koud. (als ik stop en meteen vole dan is hij max 10 graden denk ik, of nog lager)

Maar als ik stil sta of in de stad rij dan wordt hij al heel snel warm. Iedere avond trek ik de bobine-kabel eruit en dan voel ik dus even aan de carb, maar die wordt dan echt heel warm. Dus lijkt me wel een goede oplossing.

Succes met die achteras, en daarna met jouw constructie. Wie weet kunnen we ergens op een meeting eens bij elkaar kijken. Ik heb namelijk geen digitaal fototoestel om snel wat foto's te maken. Zal er eens achteraan gaan anders of ik er ergens een kan lenen voor een dagje.

groeten JPP
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

jpp_GTX schreef:Iedere avond trek ik de bobine-kabel eruit....
Anti-diefstal? :lol: :lol:

Mooi, het werkt dus goed. Jij hebt een fan van 80 mm meen ik me te herinneren, wat voor buis/slang heb je erbij gebruikt?
Riël
Über-Spammer

Benzinerelais eruit is ook makkelijk...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jpp_GTX

Jep, ik woon hier aan de graafseg en iedere week worden er hier wel ruiten ingeslagen/banden en spiegels kapot gemaakt.

Bij mij dus al ruit ingeslagen + radio gejat + buitenspiegel gemold.

Dus tegen diefstal de allerbeste oplossing lijkt me.

Ik heb bij de brezan zo'n aluminium slang (max 1 meter) gehaald die kun je uittrekken en buigen. (wel duur 12 euro, maar warmtebestendig en vormvast, ideaal) Die heeft een binnendiameter van 6 cm. Mijn ventilator is groter, dus ik heb hem in een kartonnnen buis geklemd en vervolgens die buis afgeknipt. Ik heb een trechter aan 2 kanten afgezaagd en daarmee + tape die die slang en die buis aan elkaar "getaped". Werkt perfect. En kan de warmte goed weerstaan.

LET OP: wel de hele kartonnen pijp/buis met tape bedekken, anders komt er water bij het karton en dan gaat het hele zooitje natuurlijk stuk

Ik heb de ventilator trouwens wel een de carburateur kant gemaakt en niet bij de lucht inlaat (Dus hij blaast de lucht niet door de slang, maar hij zuigt meer eraan.

Groeten JPP.
Gabri van der Veen
Über-Spammer

zoals een aantal wel weten liep mn 21 al een tijdje niet helemaal lekker

nadat ik vorige week weer eens stil kwam te staan maar stappen ondernomen, zaterdag de carb erafgehaald en een start gemaakt met schoonmaken en een revisiesetje besteld bij bccp (goeie service (Y) ) en aan de slag gegaan

en nu had vandaag het revisiesetje binnen dus ben maar even bezig gegaan met het weer inelkaar prutsen van de carb maar nu ben ik de 2 sproeiers doormekaar gehaald dus weet zo niet 123 waar die nu terug moet, vast wel iemand die het hier weet

hoort het zo, of andersom?
Afbeelding

en dan zat deze ook nog in het revisiesetje, ik weet waar deze hoort ;) maar op de originele zit nog een ijzerdraadje die de vlotter tegenhoud is deze noodzakelijk?

nieuw
Afbeelding

oud
Afbeelding

verder ben ik van plan om alles wat van en na de carb loopt even te checken op gebreken zodat de reis naar zwolle zonder problemen gaat :wink:

en nieuwe sproeiers haal ik die bij renault vandaag of ergens anders

tips zijn altijd handig als iemand weet waar ik vooral op moet letten
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Gabri van der Veen
Über-Spammer

iemand een idee, dan kan ik morgen even verder zodat ik het weekend weer kan toeren :) , kan het namelijk niet terug vinden in de haynes of in de exploded-view die bij revisieset geleverd is
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Plaats reactie