[R5GTX]Schokken&afslaan.
Mijn auto: Renault 5 GTX uit 88 met carburateur
Mijn probleem:
als ik de auto koud start dan slaat hij eerst weer drie keer af en dan rijdt hij (dit is met de choke helemaal aan) tijdens het rijden slaat hij nu af als de koppeling intrap. Tijdens het rijden met een constante snelheid rijdt hij heel schokkerig, het lijkt wel of de auto inhoudt.
Heeft een nieuwe verdelerkap, bougies, luchtfilter, brandstofpomp.
Weet iemand ook waar de winterstand van het luchtfilter op aangesloten moet worden (op de motor dan he) is dat ergens op de versnellings bak? Bij mij zit er helemaal geen slang aan namelijk.
wie kan er helpen dit probleem op te lossen
groeten Hugo
Mijn probleem:
als ik de auto koud start dan slaat hij eerst weer drie keer af en dan rijdt hij (dit is met de choke helemaal aan) tijdens het rijden slaat hij nu af als de koppeling intrap. Tijdens het rijden met een constante snelheid rijdt hij heel schokkerig, het lijkt wel of de auto inhoudt.
Heeft een nieuwe verdelerkap, bougies, luchtfilter, brandstofpomp.
Weet iemand ook waar de winterstand van het luchtfilter op aangesloten moet worden (op de motor dan he) is dat ergens op de versnellings bak? Bij mij zit er helemaal geen slang aan namelijk.
wie kan er helpen dit probleem op te lossen
groeten Hugo
He Hugo,
Ik heb ook een GTX (je hebt me wel eens gemaild) en precies hetzelfde. Ik denk dat het de carburateur is, die kun je laten reviseren. Ik heb vandaag een mailtje gezonden naar BCCP Feulsystems wat dat me zou gaan kosten. Wellicht dat als we het samen laten doen we wat met de prijs kunnen doen.
Ik houd je op de hoogte, en laat jij mij weten wat jij weet. Wellicht heb je zin om vrijdagavond naar de meeting in Beuningen te komen? Moet je even bij de F.N.O. verslag kijken.
Groeten,
Jan-Paul.
Ik heb ook een GTX (je hebt me wel eens gemaild) en precies hetzelfde. Ik denk dat het de carburateur is, die kun je laten reviseren. Ik heb vandaag een mailtje gezonden naar BCCP Feulsystems wat dat me zou gaan kosten. Wellicht dat als we het samen laten doen we wat met de prijs kunnen doen.
Ik houd je op de hoogte, en laat jij mij weten wat jij weet. Wellicht heb je zin om vrijdagavond naar de meeting in Beuningen te komen? Moet je even bij de F.N.O. verslag kijken.
Groeten,
Jan-Paul.
Trouwens, ik heb nu een open luchtfilter en heb nog steeds precies hetzelfde probleem. Denk echt dat het aan de carb ligt.
Maar als de motor warm is dan is er niets aan de hand en rijdt hij lekker. (afremmen op de motor iets schokkerig)
ps woon je trouwens ergens bij de muntweg/dukaatstraat of ergens in het willemskwartier (achter de texaco?)
Maar als de motor warm is dan is er niets aan de hand en rijdt hij lekker. (afremmen op de motor iets schokkerig)
ps woon je trouwens ergens bij de muntweg/dukaatstraat of ergens in het willemskwartier (achter de texaco?)
Lijkt me een goed idee. klinkt als het zelfde probleem. Die in de daalderstraat is van mij (dukaatstraat/muntweg).
Als vrijdag lukt kom ik ff kijken in beuningen.
Misschien tot dan.
Groeten Hugo
ps ik moet nog wel ff kijken of mijn carb.-voet nog wel vlak is.
Als vrijdag lukt kom ik ff kijken in beuningen.
Misschien tot dan.
Groeten Hugo
ps ik moet nog wel ff kijken of mijn carb.-voet nog wel vlak is.
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
jongens kijk eens naar de vacuumslang die naar de rembekrachtiger gaat
ik denk dat die ingescheurd is
ik denk dat die ingescheurd is
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Jullie zeggen dat dit is als die niet helemaal warm is? Ligt het dan mischien niet gewoon aan jullie kundigheid met het choke-knopie? Mijn oude 5 (1100 cc) was hier erg gevoelig voor namelijk, te weinig choke is schokken/afslaan, teveel choke is ook schokken/afslaan.
Noem maar zo een dwarsstraat hoor!
Noem maar zo een dwarsstraat hoor!

Ja ik kan met de choke een hoop goedmaken. Bij starten helemaal omhoog (max choke) en dan start hij altijd meteen bij de eerste omwenteling van de startmotor. Toerental loopt dan op tot 2000 en als ik geluk heb dan trekt hij het net. Het lijkt dan alsof hij verzuipt, het toerental zakt iets in. Meestal slaat hij dan af, maar soms trekt hij het net en loopt het toerental weer op naar 2000. En dan kan de choke langzaam naar beneden.
Als hij dan wel afslaat dan moet ik de 2sec doostarten en klein beetje gas geven. Pas dan slaat hij weer aan.
Dan wacht ik meestal een 30sec-1min voordat ik ga rijden. Als ik optrek dan moet de choke op max. Maar als ik dan schakel dan gaat de motor gillen. Dus zodra ik ontkoppel dan gaat de choke omlaag (lampje net uit) en als hij weer in de versnelling zit dan kan hij weer wat hoger.
En de choke kan dan steeds een stukje minder. Op een gegeven moment 2-3 km kan hij stationair draaien zonder choke. Maar dan kan ik niet optrekken want dan houdt hij in. Dus dan de choke er weer bij aan.
Dit is dus echt een kwestie van gevoel. Mijn vrienden kunnen hier dan ook niet meer rijden. Die zijn immers allemaal nieuwe auto's gewend met automatische choke.
Ik probeer altijd om zo comfortabel mogelijk te rijden, maar toch de choke er zo snel mogelijk af te hebben. Want ik begrijp dat te lang met de choke aar rijden slect is voor de motor.
Maar is het normaal dat je met schakelen de choke omlaag moet doen omdat anders de motor gaat gillen (3500 toeren) en als je dan weer in de versnelling zit dat je dan toch echt de choke weer erbij moet doenom te rijden. (en dan geef ik echt minimaal gas hoor, ik rijd mijn auto altijd 10km warm)
Als hij dan wel afslaat dan moet ik de 2sec doostarten en klein beetje gas geven. Pas dan slaat hij weer aan.
Dan wacht ik meestal een 30sec-1min voordat ik ga rijden. Als ik optrek dan moet de choke op max. Maar als ik dan schakel dan gaat de motor gillen. Dus zodra ik ontkoppel dan gaat de choke omlaag (lampje net uit) en als hij weer in de versnelling zit dan kan hij weer wat hoger.
En de choke kan dan steeds een stukje minder. Op een gegeven moment 2-3 km kan hij stationair draaien zonder choke. Maar dan kan ik niet optrekken want dan houdt hij in. Dus dan de choke er weer bij aan.
Dit is dus echt een kwestie van gevoel. Mijn vrienden kunnen hier dan ook niet meer rijden. Die zijn immers allemaal nieuwe auto's gewend met automatische choke.
Ik probeer altijd om zo comfortabel mogelijk te rijden, maar toch de choke er zo snel mogelijk af te hebben. Want ik begrijp dat te lang met de choke aar rijden slect is voor de motor.
Maar is het normaal dat je met schakelen de choke omlaag moet doen omdat anders de motor gaat gillen (3500 toeren) en als je dan weer in de versnelling zit dat je dan toch echt de choke weer erbij moet doenom te rijden. (en dan geef ik echt minimaal gas hoor, ik rijd mijn auto altijd 10km warm)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Het klinkt als het standaard probleem met de kromme carburateurvoet. Ik heb het ding zelf wat vlakker gevijld met een heel fijne vijl en gemonteerd met vloeibare siliconenpakking om de laatste bolling op te vangen. Dat werkt best, ik rij er al een jaar mee. Reviseren kostte zo'n twee jaar geleden 500 gulden. Ik ben wel benieuwd naar jullie prijsopgave. Evt. met z'n drieen nog goedkoper?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Is nie helemaal normaal nee, je moet ook niet rijden met de choke er vol op (is ook vrijlink met remmen enzo). Ik deed altijd starten met choke op max en zodra die liep, dus direct! De choke op ongeveer de helft zetten of iets eronder, dan rij je gewoon lekker weg (moet je zelf ff testen wanneer die van jou lekker rijdt) en dan doe ik hem pas terug als ie rot begint te lopen (na 2km) dan doe ik hem dus zo dat het lampje nog net brand en dan als die warm is helemaal uit! (of als je constant 80 gaat rijden ofzo).
O ja,
En als de motor warm is start hij ook niet altijd even best.
Motor is warm en:
- Tussen 0 min en 5 min uitgeweest.
Hij start meteen zodra ik de sleutel omdraai.
- Tussen 5 min en 30 min uitgeweest.
Hij ruikt al naar benzine als ik in de auto stap. Bij het starten laat ik hem max 3 sec doorstarten. Dan terug en opnieuw starten. Bij de 3e keer springt hij aan, toerental loopt eventjes op naar 1500. Zakt dan terug. Als ik ga rijden dan houdt hij de eerste 200 in en schokt hij. Dan sterkere benzine lucht. Het lijkt me dat hij dan verzopen is en alles gewoon eruit moet gooien.
- Tussen 30 min en 2 uur (nog klein beetje warm)
Hij start meteen en loopt meteen lekker. Ik hoef geen choke en kan meteen lekker rijden. Geen benzine lucht.
In het begin reed de auto op 95 en toen starte hij warm veel slechter en stonk hij altijd naar benzine. Nu rijd ik al bijna 10 maanden op 98 en hij rijdt vlakker en stinkt dus alleen naar benzine als hij tussen 5-30min uit is geweest.
Op vakantie in Italië (95, geen 98) stonk hij dus weer de hele tijd.
Ik denk echt dat het aan de carburateur ligt. Of aan de pakkingen en membranen die er in zitten.
En als de motor warm is start hij ook niet altijd even best.
Motor is warm en:
- Tussen 0 min en 5 min uitgeweest.
Hij start meteen zodra ik de sleutel omdraai.
- Tussen 5 min en 30 min uitgeweest.
Hij ruikt al naar benzine als ik in de auto stap. Bij het starten laat ik hem max 3 sec doorstarten. Dan terug en opnieuw starten. Bij de 3e keer springt hij aan, toerental loopt eventjes op naar 1500. Zakt dan terug. Als ik ga rijden dan houdt hij de eerste 200 in en schokt hij. Dan sterkere benzine lucht. Het lijkt me dat hij dan verzopen is en alles gewoon eruit moet gooien.
- Tussen 30 min en 2 uur (nog klein beetje warm)
Hij start meteen en loopt meteen lekker. Ik hoef geen choke en kan meteen lekker rijden. Geen benzine lucht.
In het begin reed de auto op 95 en toen starte hij warm veel slechter en stonk hij altijd naar benzine. Nu rijd ik al bijna 10 maanden op 98 en hij rijdt vlakker en stinkt dus alleen naar benzine als hij tussen 5-30min uit is geweest.
Op vakantie in Italië (95, geen 98) stonk hij dus weer de hele tijd.
Ik denk echt dat het aan de carburateur ligt. Of aan de pakkingen en membranen die er in zitten.
Martijn en Hugo:
Ik heb net een mailtje van BCCP gekregen en die Solex carburateur reviseren ze daar NIET. Want ze hebben een vervangings carburateur van WEBER. Die levert betere prestaties (vooral onderin want 32-34 ipv 28-34)
Het reviseren zou duurder of net zo duur zijn als die WEBER. Maar schrik niet, die WEBER kost 520 EURO. Ik weet niet of dat met montage is, maar vind ik voorlopig toch echt te duur. Als we met zijn drieen bestellen dan kan die prijs toch echt wel stukken omlaag lijkt me. Maar dan nog kom je heel duur uit. Dat is voor mij nu geen optie. Ik denk dat er niets anders op zit dan zelf dat ding maar schoon te maken.
Dus eraf halen en uit elkaar halen. Met carb. reiniger lekker schoon maken. Met perslucht uitspuiten. Voet vlak vijlen. Andere voetpakking, siliconen zou beter zijn volgen BCCP. Ik heb zelf geen perslucht dus misschien dat ik hem gewoon weg breng naar een bedrijf om hem schoon te laten maken.
(kun je een revisiesetje zelf monteren, of is dat voor een leek te risicovol? Want anders kun je zo'n setje natuurlijk wel los bestellen lijkt me.)
Ik ben op zoek naar een andere carb. Solex of Weber, maar die kan ik dus nergens vinden.
Ik heb net een mailtje van BCCP gekregen en die Solex carburateur reviseren ze daar NIET. Want ze hebben een vervangings carburateur van WEBER. Die levert betere prestaties (vooral onderin want 32-34 ipv 28-34)
Het reviseren zou duurder of net zo duur zijn als die WEBER. Maar schrik niet, die WEBER kost 520 EURO. Ik weet niet of dat met montage is, maar vind ik voorlopig toch echt te duur. Als we met zijn drieen bestellen dan kan die prijs toch echt wel stukken omlaag lijkt me. Maar dan nog kom je heel duur uit. Dat is voor mij nu geen optie. Ik denk dat er niets anders op zit dan zelf dat ding maar schoon te maken.
Dus eraf halen en uit elkaar halen. Met carb. reiniger lekker schoon maken. Met perslucht uitspuiten. Voet vlak vijlen. Andere voetpakking, siliconen zou beter zijn volgen BCCP. Ik heb zelf geen perslucht dus misschien dat ik hem gewoon weg breng naar een bedrijf om hem schoon te laten maken.
(kun je een revisiesetje zelf monteren, of is dat voor een leek te risicovol? Want anders kun je zo'n setje natuurlijk wel los bestellen lijkt me.)
Ik ben op zoek naar een andere carb. Solex of Weber, maar die kan ik dus nergens vinden.
Laatst gewijzigd door jpp_GTX op wo 13 nov 2002 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.
o ja dit is de mail van BCCP:
Voor de 28/32Z10 is inderdaad een weber vervangingscarb te koop, d.w.z. dat in zo'n geval wij niet reviseren, omdat de weber een betere prestatie levert (meer vermogen onderin, betere driveability), en het totaalbedrag bij restauratie door de prijs van de Solex (pierburg) onderdelen en de hoeveelheid werk vaak heel erg in de buurt of zelfs hoger uitkomt dan een nieuwe Weber kost.
Voor deze kit (past direct op de plaats van de huidige carb, dus onder origineel filter en op origineel spruitstuk) geldt een levertijd van ca. 20 dagen, kosten ca. 520.- (euro) incl. btw.
Vr. groet,
Wineke Hommes
Voor de 28/32Z10 is inderdaad een weber vervangingscarb te koop, d.w.z. dat in zo'n geval wij niet reviseren, omdat de weber een betere prestatie levert (meer vermogen onderin, betere driveability), en het totaalbedrag bij restauratie door de prijs van de Solex (pierburg) onderdelen en de hoeveelheid werk vaak heel erg in de buurt of zelfs hoger uitkomt dan een nieuwe Weber kost.
Voor deze kit (past direct op de plaats van de huidige carb, dus onder origineel filter en op origineel spruitstuk) geldt een levertijd van ca. 20 dagen, kosten ca. 520.- (euro) incl. btw.
Vr. groet,
Wineke Hommes
Dan nog even deze site:
http://www.angelfire.com/co/tecnocarbur/renault.html
http://www.angelfire.com/co/tecnocarbur ... TK1862.jpg
Daar staat hij volgens mij ook tussen voor 289 euro. En dat is een WEBER. Die past precies, op originele spruitstuk en op originele luchtfilterhuis. Dus dat is stukken goedkoper.
http://www.angelfire.com/co/tecnocarbur/renault.html
http://www.angelfire.com/co/tecnocarbur ... TK1862.jpg
Daar staat hij volgens mij ook tussen voor 289 euro. En dat is een WEBER. Die past precies, op originele spruitstuk en op originele luchtfilterhuis. Dus dat is stukken goedkoper.
He JPP
jouw verhaal lijkt echt super erg op wat mijn vijfje doet. Alleen 289 euro is nog steeds een heleboel geld. Ik ben ook maar een studentje.
Wie weet kunnen we er vrijdag ff naar kijken in beuningen.
gr Hugo
ik heb zelf al een aantal pakkingen in de carb. vervangen dat is wel goed te doen hoor
Misschien moet er een beetje vloeibare pakking tussen?
jouw verhaal lijkt echt super erg op wat mijn vijfje doet. Alleen 289 euro is nog steeds een heleboel geld. Ik ben ook maar een studentje.
Wie weet kunnen we er vrijdag ff naar kijken in beuningen.
gr Hugo
ik heb zelf al een aantal pakkingen in de carb. vervangen dat is wel goed te doen hoor
Misschien moet er een beetje vloeibare pakking tussen?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Een 1.7 start als hij erg warm is altijd moeilijk. Dat komt door de plaatsing van de carburateur boven de uitlaat. Haal bij hete motor het luchtfilter er maar eens af en luister naar het mooie geluid van verdampende benzine. Die benzinelucht die je ruikt is dus "normaal". In het Haynes-werkplaatsboek staat een oplossing beschreven, nl. een slangetje vanaf de vlotterkamerontluchting naar de wielkuip. Je hebt op de carburateur een "loos" pijpje zitten, met daar vlakbij een soort heveltje, die richting carburateur gaat als je gas geeft. Dat heveltje opent (en sluit bij gasgeven) de ontluchting. Als je het slangetje op dat pijpje doet voert dat de damp af.
Om de carburateur koeler te houden kan je de een carburateurkoeler maken, net als bij een GTT. Die is moeilijk pas te krijgen op een GTX, vandaar dat ik aan het hobbien ga met een PC-koelfan. Stukkie voorverwarmingsbuis eraan, nalooprelaisje en dat zou moeten werken. Een Volvo 440 met hetzelfde blok heeft iets soortgelijks, dus het probleem is bekend.
In het Haynesboek staat ook een oplossing ervoor.
Ik zou geen nieuwe carburateur kopen. Vlak de voet voorzichtig zelf, da's niet zo moeilijk, en monteer het met vloeibare pakking. Breng de pakking dun aan op de voet, laat het harder worden en monteer dan alles. De pakking is nu elastisch en zal oneffenheden heel mooi opvullen. Draai ook vooral de bouten van de carburateur NIET te strak aan, anders is alles heel snel weer krom. Oh ja, haal vooral niet zo'n bakelieten pakkingschijfje bij de dealer, want de bakelietprijs is ongekend hoog bij Renault
Succes!
Om de carburateur koeler te houden kan je de een carburateurkoeler maken, net als bij een GTT. Die is moeilijk pas te krijgen op een GTX, vandaar dat ik aan het hobbien ga met een PC-koelfan. Stukkie voorverwarmingsbuis eraan, nalooprelaisje en dat zou moeten werken. Een Volvo 440 met hetzelfde blok heeft iets soortgelijks, dus het probleem is bekend.
In het Haynesboek staat ook een oplossing ervoor.
Ik zou geen nieuwe carburateur kopen. Vlak de voet voorzichtig zelf, da's niet zo moeilijk, en monteer het met vloeibare pakking. Breng de pakking dun aan op de voet, laat het harder worden en monteer dan alles. De pakking is nu elastisch en zal oneffenheden heel mooi opvullen. Draai ook vooral de bouten van de carburateur NIET te strak aan, anders is alles heel snel weer krom. Oh ja, haal vooral niet zo'n bakelieten pakkingschijfje bij de dealer, want de bakelietprijs is ongekend hoog bij Renault

Succes!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
OK, ik zal vanavond ff wat typen en online zetten. Ben nu "druk"aan het werk.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
He Martijn,
Nou ik ga even op zoek naar dat pijpje en daar maar snel een slangetje op aansluiten. In dat systeempje heb ik ook wel intresse. Wellicht kun je me op de hoogte houden hoe je dat gaat doen.
Of misschien kun je er 2 maken, dan koop ik die 2e gewoon van je
(klein beetje winst natuurlijk). En anders wil er ook graag wel eens bij helpen/meedenken
. Overijssel is niet gigantisch ver. Misschien heeft Hugo ook wel intresse. Dat koelsysteempje kan nooit heel veel kosten aan onderdelen.
En dan die voet en het schoonmaken van de sproeiers/carburateur, is dat een eenvoudig klusje? of ga je daar gauw de fout mee in. Ik kan dat ding zelf niet goed afstellen
.
Nou ik ga even op zoek naar dat pijpje en daar maar snel een slangetje op aansluiten. In dat systeempje heb ik ook wel intresse. Wellicht kun je me op de hoogte houden hoe je dat gaat doen.
Of misschien kun je er 2 maken, dan koop ik die 2e gewoon van je


En dan die voet en het schoonmaken van de sproeiers/carburateur, is dat een eenvoudig klusje? of ga je daar gauw de fout mee in. Ik kan dat ding zelf niet goed afstellen

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Okee, daar komt-ie:
De GTT heeft een systeempje dat bestaat uit een ventilatortje en een buisje. De ventilator zuigt koude lucht achter het voorscherm en blaast dit door het buisje. Dat heeft twee uitgangen: 1 richting carburateur en 1 richting benzineslangen. Dit voorkomt het te warm worden van de benzine, waardoor luchtbellen ontstaan en de auto slecht loopt/start als hij warm is. Er zijn hier anderen die precies kunnen vertellen hoe vaak en lang die anti-percolatiefan draait, maar hij doet z'n werk ook als de motor afgezet is. Schijnt ook te helpen tegen kromtrekken!
Dit systeem wil ik zelf na gaan maken. Ik moet er nog mee bezig, dus of het gaat werken weet ik nog niet. Maar ik heb goede hoop.
Kijk voor de duidelijkheid maar even op:http://www.geocities.com/m_a_brouwer, daar staan wat scans van het Haynesboek (sorry voor de grootte).
Op de eerste scan staat beschreven hoe het koelsysteem aangelegd kan worden. Alleen gebruiken ze daar een temperatuursensor voor het aan- en uitschakelen. Dat wou ik eerst niet doen, kan later altijd nog. Verder zou ik de luchtinvoer achter de bumper weghalen, en niet zoals hier bij de radiateur. Het ventilatortje komt dan aan de achterkant, zuigt de lucht dus aan. Ik ga een ventilatortje gebruiken dat bij een electronicawinkel vandaan komt: 15 euro, 31 m3 per uur, 60 mm doorsnede. Ik ga een "nalooprelais" gebruiken, dat werkt als volgt: zodra ik het contact aanzet, gaat de fan draaien. Zet ik het contact af, dan blijft het relais gesloten en blijft de fan dus draaien. Hoe lang, wordt bepaald door het relais. Een kwartier leek me wel genoeg. De accu kan het wel hebben, want het vermogen van de fan is maar 2.2 Watt. Een temperatuurgestuurde schakeling is natuurlijk nog mooier, maar wel lastiger, want hoe warm wordt het er? En wat gebeurd er in de zomer, als het door de zon sowieso warm wordt? Daar moet ik dus nog eens over nadenken.
Dan dat ventilatiepijpje: zie op de scans afbeelding 8.31 en 8.36B. Hierop is het heveltje te zien wat ik bedoelde. Ik ben er niet helemaal zeker van dat deze de ventilatie afsluit (heb het ooit eens geprobeerd door op het pijpje te blazen, en toen had dat heveltje wel invloed). Op 8.36B is het pijpje wat ik bedoel duidelijk te zien: als je nu op de middelste scan kijkt (zie ook tekeningetje 12.20), staat daar beschreven hoe je die afvoer moet maken. Het voorkomt benzinestank onder de kap(en dus via de ventilatie in het interieur), maar verhelpt het ontstaan van de stank niet. Daar is niks aan te doen.
jpp: op mijn website staat zometeen hoofdstuk 12 van het Hayneshandboek, is erg nuttig: hier staat de de- en montage met foto's beschreven. Het is goed te doen. Dat plaatsen mag geloof ik niet hier, dus snel downloaden
(edit: dat wil dus niet, het bestand is 3,7 Mb. Ik zal de scans van de demontage wel even plaatsen (onderste pagina's))
Ik hou je op de hoogte van mijn "systeempje"
De GTT heeft een systeempje dat bestaat uit een ventilatortje en een buisje. De ventilator zuigt koude lucht achter het voorscherm en blaast dit door het buisje. Dat heeft twee uitgangen: 1 richting carburateur en 1 richting benzineslangen. Dit voorkomt het te warm worden van de benzine, waardoor luchtbellen ontstaan en de auto slecht loopt/start als hij warm is. Er zijn hier anderen die precies kunnen vertellen hoe vaak en lang die anti-percolatiefan draait, maar hij doet z'n werk ook als de motor afgezet is. Schijnt ook te helpen tegen kromtrekken!
Dit systeem wil ik zelf na gaan maken. Ik moet er nog mee bezig, dus of het gaat werken weet ik nog niet. Maar ik heb goede hoop.
Kijk voor de duidelijkheid maar even op:http://www.geocities.com/m_a_brouwer, daar staan wat scans van het Haynesboek (sorry voor de grootte).
Op de eerste scan staat beschreven hoe het koelsysteem aangelegd kan worden. Alleen gebruiken ze daar een temperatuursensor voor het aan- en uitschakelen. Dat wou ik eerst niet doen, kan later altijd nog. Verder zou ik de luchtinvoer achter de bumper weghalen, en niet zoals hier bij de radiateur. Het ventilatortje komt dan aan de achterkant, zuigt de lucht dus aan. Ik ga een ventilatortje gebruiken dat bij een electronicawinkel vandaan komt: 15 euro, 31 m3 per uur, 60 mm doorsnede. Ik ga een "nalooprelais" gebruiken, dat werkt als volgt: zodra ik het contact aanzet, gaat de fan draaien. Zet ik het contact af, dan blijft het relais gesloten en blijft de fan dus draaien. Hoe lang, wordt bepaald door het relais. Een kwartier leek me wel genoeg. De accu kan het wel hebben, want het vermogen van de fan is maar 2.2 Watt. Een temperatuurgestuurde schakeling is natuurlijk nog mooier, maar wel lastiger, want hoe warm wordt het er? En wat gebeurd er in de zomer, als het door de zon sowieso warm wordt? Daar moet ik dus nog eens over nadenken.
Dan dat ventilatiepijpje: zie op de scans afbeelding 8.31 en 8.36B. Hierop is het heveltje te zien wat ik bedoelde. Ik ben er niet helemaal zeker van dat deze de ventilatie afsluit (heb het ooit eens geprobeerd door op het pijpje te blazen, en toen had dat heveltje wel invloed). Op 8.36B is het pijpje wat ik bedoel duidelijk te zien: als je nu op de middelste scan kijkt (zie ook tekeningetje 12.20), staat daar beschreven hoe je die afvoer moet maken. Het voorkomt benzinestank onder de kap(en dus via de ventilatie in het interieur), maar verhelpt het ontstaan van de stank niet. Daar is niks aan te doen.
jpp: op mijn website staat zometeen hoofdstuk 12 van het Hayneshandboek, is erg nuttig: hier staat de de- en montage met foto's beschreven. Het is goed te doen. Dat plaatsen mag geloof ik niet hier, dus snel downloaden
Ik hou je op de hoogte van mijn "systeempje"
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Dit komt dus neer op een systeempje dat via "koude rijwind" met behulp van een ventilator van voor de auto lucht aanzuigt en hiermee het inspuitsysteem van de brandstof koelt? Dat zit al standaard op mijn auto!
dus hoef ik niet zoiets te maken!

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Neuh, met injectie heb je het niet nodig. Het is een carburateurkoeler, dus hebben JPP en ik er wel wat aan. Ik wist niet dat een injectieversie zoiets ook had! Mijn zusje heeft een GTXi (singlepoint) en die heeft het niet. Is ook niet nodig, want die auto kent geen benzinedamp of startproblemen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Nou Jeroen dat scheelt jou dan weer wat werk
.
Ik ga het denk ik wel maken. Zo'n computerventilatortje is dat standaard 12V (kan die zo op de accu aangesloten worden?
En als je dan gaat rijden, gaat het ventilatortje dan niet harder draaien dan het eigenlijk kan? Die rijwind door de buis zal hem sneller doen draaien. Nu vroeg ik me af of zo'n ventilatortje daar tegen kan?

Ik ga het denk ik wel maken. Zo'n computerventilatortje is dat standaard 12V (kan die zo op de accu aangesloten worden?
En als je dan gaat rijden, gaat het ventilatortje dan niet harder draaien dan het eigenlijk kan? Die rijwind door de buis zal hem sneller doen draaien. Nu vroeg ik me af of zo'n ventilatortje daar tegen kan?
Op het blok wat ik in mijn 19 ga leggen (1.7 mpi blok) zit dus een slang achter de koelvan van de radiateur die zorgt voor koeling van de injectoren indien nodig. Komt een beetje op hetzelfde neer denk ik. behalve dat dit systeem afhankelijk is van de radiateur-koelvan en geen eigen koelvan heeft.Martijn *Baccara* schreef:Neuh, met injectie heb je het niet nodig. Het is een carburateurkoeler, dus hebben JPP en ik er wel wat aan. Ik wist niet dat een injectieversie zoiets ook had! Mijn zusje heeft een GTXi (singlepoint) en die heeft het niet. Is ook niet nodig, want die auto kent geen benzinedamp of startproblemen.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Goh, die koeling zat niet op de R21 die mijn ouders hadden en ook niet op de GTE van een vriend van mij. En dat zijn toch dezelfde blokken. De constructie die in het Haynesboek is beschreven werkt volgens hetzelfde principe.
Ik wilde de rijwind niet gebruiken om te blazen, maar de lucht achter de bumper gebruiken, die is nl. koeler. Met net zo'n aansluiting als het luchtfliter gebruikt, die vangt ook geen rijwind. Denk inderdaad niet dat zo'n fan ertegen kan. Overigens is de fan 12V. Hopelijk is hij bestand tegen 13,8V. Gewoon proberen maar....
Ik heb in de conrad-gids al zitten kijken naar bouwpakketjes voor een temperatuurgestuurde schakeling.
Ik wilde de rijwind niet gebruiken om te blazen, maar de lucht achter de bumper gebruiken, die is nl. koeler. Met net zo'n aansluiting als het luchtfliter gebruikt, die vangt ook geen rijwind. Denk inderdaad niet dat zo'n fan ertegen kan. Overigens is de fan 12V. Hopelijk is hij bestand tegen 13,8V. Gewoon proberen maar....
Ik heb in de conrad-gids al zitten kijken naar bouwpakketjes voor een temperatuurgestuurde schakeling.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
klinkt leuk allemaal. Hou ons op de hoogte zou ik zeggen1Martijn *Baccara* schreef:Goh, die koeling zat niet op de R21 die mijn ouders hadden en ook niet op de GTE van een vriend van mij. En dat zijn toch dezelfde blokken. De constructie die in het Haynesboek is beschreven werkt volgens hetzelfde principe.
Ik wilde de rijwind niet gebruiken om te blazen, maar de lucht achter de bumper gebruiken, die is nl. koeler. Met net zo'n aansluiting als het luchtfliter gebruikt, die vangt ook geen rijwind. Denk inderdaad niet dat zo'n fan ertegen kan. Overigens is de fan 12V. Hopelijk is hij bestand tegen 13,8V. Gewoon proberen maar....
Ik heb in de conrad-gids al zitten kijken naar bouwpakketjes voor een temperatuurgestuurde schakeling.

Je kunt overigens zo zien of zo'n slang voor de injectorkoeling er hort te zittem, want er zit een aparte aansluiting op tegen de radiateur aan. Een soort kelkje. De slang loopt dan vanaf de radiateur rechts langs het blok (als je ervoor staat) en dan achter het blok langs naar de injectoren toe.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Oh, nu weet ik gelijk waar die loze beugel bij de radiateur van die R21 voor was!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
klinkt allemaal goed dat systeempje.
Martijn heel erg bedankt voor de scans. Die zijn echt handig.
Zoals al vele malen is gezegd houd ons op de hoogte.
En ja jpp ik ben er morgen ook bij!
tot in beuningen.
gr Hugo
Martijn heel erg bedankt voor de scans. Die zijn echt handig.
Zoals al vele malen is gezegd houd ons op de hoogte.
En ja jpp ik ben er morgen ook bij!
tot in beuningen.
gr Hugo
He Martijn,
Nou ik ben vandaag even aan de slag geweest. Ik heb voor mijn open luchtfilter een andere toevoer geregeld (achter de grille, lekker veel koude lucht!
) En ik heb op de oude aansluiting (onder de linker koplamp) een andere slang gemaakt. In die slang heb ik een 80mm bij 80mm pc-ventilatortje gemaakt. Die slang staat op de carburateur gericht en op het open luchtfilter (filter is een trommeltje bovenop de carburateur) En dat vennetje doet het inderdaad op 12V. Ik heb dus geen 60-60mm ventilator gebruikt omdat ik die te klein vond. Hij zuigt zijn lucht nu dus koud aan. Lijkt me ideaal. Morgen moet ik het nog even inbouwen, maar dat is een koud kunstje.
Nu moet ik dus nog een nalooprelais zoeken en dan moet hij dus nog 10min ofzo blijven draaien als het contact uit is. Ik heb geen digitaal fototoestel dus aan foto's kan ik je niet helpen. Als je eens in de buurt bent kun je wel even kijken.
Jij ook succes!
Groeten Jan-Paul.
Nou ik ben vandaag even aan de slag geweest. Ik heb voor mijn open luchtfilter een andere toevoer geregeld (achter de grille, lekker veel koude lucht!

Nu moet ik dus nog een nalooprelais zoeken en dan moet hij dus nog 10min ofzo blijven draaien als het contact uit is. Ik heb geen digitaal fototoestel dus aan foto's kan ik je niet helpen. Als je eens in de buurt bent kun je wel even kijken.
Jij ook succes!
Groeten Jan-Paul.
Nou ik ben vanmiddag ff bezig geweest en heb de carburateur uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer terug geplaatst. En toen starte de auto weer goed en bleef hij ook weer stationair lopen. Alleen komt er nu WITTE ROOK uit de uitlaat
Ter*ng!!!
Weet iemand of dat ook aan de carb. kan liggen want ik het de koppakking niet aangeraakt.
Ach ja hij rijdt in iedergeval weer beter
.
ik hoor het wel.
gr Hugo

Weet iemand of dat ook aan de carb. kan liggen want ik het de koppakking niet aangeraakt.
Ach ja hij rijdt in iedergeval weer beter
ik hoor het wel.
gr Hugo