Wie is de snelste? I dunno!

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Chris schreef:
patrick b schreef:
robclio16V schreef:Volgens mij zit een Astra GSI in 8,0 sec aan de 100, net zo snel als een Clio 16V dus.
Die Kadettilac is ongeveer net zo snel als een Astra, dus met een Willy win je het wel, of met mijn 16V. :D :)

is jouw 16v aangepast ofzo?
GHEGHE!!!
waarom lach je chris :)

ik neem aan dat ie goed is aangepast maar het gaat infeite in de pol om standaard werk toch?daarom mijn vraag.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Als je zo gaat kijken.......
Er zijn zat merken die een ervaren race coureur achter het stuur zetten, met de wind mee laten ze hem dan van 0 naar 100 optrekken, die vent kan natuurlijk beter schakelen enzo dan een of andere jan doedel.
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Just the Cook schreef:
patrick b schreef:
Just the Cook schreef:Ja, ik geloof het. Hoeveel moet een beetje GTTurbo nou kosten? Ik heb geen flauw idee.
daar hebben ze nu ook een topic over gemaakt :lol: dat moet je voor de lol eens lezen.
naar mijn mening moet je als je een beetje geluk hebt dat je een goeie mag vinden(misschien dat er iemand meegaat kijken)rekenen op ongeveer 1400 a 1800 euro,daar beginnen!!!!!de goeie zo'n beetje.
je ken geluk hebben dat je er eentje zou vinden die minder kost maar dat is dan jouw geluk.
ik denk dat je hierop moet rekenen.
wauw...

waarom wauw?vindt je dat duur,jr ken ook een iets mindere rijdende vinden met wat werk die je lekker ken afraggen.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Just the Cook
Berichten: 458
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

patrick b schreef:
Chris schreef:
patrick b schreef:
robclio16V schreef:Volgens mij zit een Astra GSI in 8,0 sec aan de 100, net zo snel als een Clio 16V dus.
Die Kadettilac is ongeveer net zo snel als een Astra, dus met een Willy win je het wel, of met mijn 16V. :D :)

is jouw 16v aangepast ofzo?
GHEGHE!!!
waarom lach je chris :)

ik neem aan dat ie goed is aangepast maar het gaat infeite in de pol om standaard werk toch?daarom mijn vraag.
Dat bedoelde ik dus, origineel lijkt me dat sterk, maar met de nodige aanpassingen meot het lukken, maar ja, dat geldt dan weer voor alle wagens en dan heeft deze topic geen enkele nut meer, lol.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

patrick b schreef:
Just the Cook schreef:
patrick b schreef:
Just the Cook schreef:Ja, ik geloof het. Hoeveel moet een beetje GTTurbo nou kosten? Ik heb geen flauw idee.
daar hebben ze nu ook een topic over gemaakt :lol: dat moet je voor de lol eens lezen.
naar mijn mening moet je als je een beetje geluk hebt dat je een goeie mag vinden(misschien dat er iemand meegaat kijken)rekenen op ongeveer 1400 a 1800 euro,daar beginnen!!!!!de goeie zo'n beetje.
je ken geluk hebben dat je er eentje zou vinden die minder kost maar dat is dan jouw geluk.
ik denk dat je hierop moet rekenen.
wauw...

waarom wauw?vindt je dat duur,jr ken ook een iets mindere rijdende vinden met wat werk die je lekker ken afraggen.
Raggen doe je in een opel, daar ga je toch geen renault voor gebruiken.
Laatst gewijzigd door Bart V op za 10 aug 2002 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Just the Cook
Berichten: 458
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

patrick b schreef:
Just the Cook schreef:
patrick b schreef:
Just the Cook schreef:Ja, ik geloof het. Hoeveel moet een beetje GTTurbo nou kosten? Ik heb geen flauw idee.
daar hebben ze nu ook een topic over gemaakt :lol: dat moet je voor de lol eens lezen.
naar mijn mening moet je als je een beetje geluk hebt dat je een goeie mag vinden(misschien dat er iemand meegaat kijken)rekenen op ongeveer 1400 a 1800 euro,daar beginnen!!!!!de goeie zo'n beetje.
je ken geluk hebben dat je er eentje zou vinden die minder kost maar dat is dan jouw geluk.
ik denk dat je hierop moet rekenen.
wauw...

waarom wauw?vindt je dat duur,jr ken ook een iets mindere rijdende vinden met wat werk die je lekker ken afraggen.
voor wat je ervoor zou KUNNEN krijgen niet, maar ik bedoel, dat die zo moeilijk te vinden zijn... goeie dan, met weinig werk (of geen) en een goeie turbo
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

robclio16V schreef:Als je zo gaat kijken.......
Er zijn zat merken die een ervaren race coureur achter het stuur zetten, met de wind mee laten ze hem dan van 0 naar 100 optrekken, die vent kan natuurlijk beter schakelen enzo dan een of andere jan doedel.
heb jij het over de tests?ik heb idd vaker tests gelezen en bij de ene was de clio 16v niet vooruit te branden met een 8,2 3 of soms wel 4.
en bij de ander deed hij het in 7,8 en ik heb al eens een test gelezen waar ze 7,6 deden meten.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Just the Cook schreef:
patrick b schreef:
Chris schreef:
patrick b schreef:
robclio16V schreef:Volgens mij zit een Astra GSI in 8,0 sec aan de 100, net zo snel als een Clio 16V dus.
Die Kadettilac is ongeveer net zo snel als een Astra, dus met een Willy win je het wel, of met mijn 16V. :D :)

is jouw 16v aangepast ofzo?
GHEGHE!!!
waarom lach je chris :)

ik neem aan dat ie goed is aangepast maar het gaat infeite in de pol om standaard werk toch?daarom mijn vraag.
Dat bedoelde ik dus, origineel lijkt me dat sterk, maar met de nodige aanpassingen meot het lukken, maar ja, dat geldt dan weer voor alle wagens en dan heeft deze topic geen enkele nut meer, lol.
En toch heb ik het een aantal keer gewonnen van een Kadett 2.0 16V toen hij nog origineel was.
En waarom zou een Clio 16V niet in 8,0 sec aan de 100 kunnen zitten??? Een Astra heeft iets meer vermogen, maar ook iets meer massa, die zit ook in 8,0 sec aan de 100. Waarom die Astra dan wel en een Clio niet vraag ik me dan af?
Anonymous

Als je een auto afragt ben je het niet waard dat je auto rijd
Laatst gewijzigd door Anonymous op za 10 aug 2002 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Just the Cook
Berichten: 458
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bart V schreef:Raggen doe je in een opel, daar ga je toch geen renault voor gebruiken.
\

hahaha, respect is everything, doet me denken aan mijn eerdere topic "Sjonnies". Goed, ik hou erover op, ahum....
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

stephan schreef:Als je een auto afragt ben je het niet waard dat je auto rijd
Deels mee eens. Ik moest pas een auto naar de sloop brengen (alfa 33 1.7) Nou die heeft het geweten hoor. Die heb ik in een uur toch behoorlijk afgeragd.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

patrick b schreef:
robclio16V schreef:Als je zo gaat kijken.......
Er zijn zat merken die een ervaren race coureur achter het stuur zetten, met de wind mee laten ze hem dan van 0 naar 100 optrekken, die vent kan natuurlijk beter schakelen enzo dan een of andere jan doedel.
heb jij het over de tests?ik heb idd vaker tests gelezen en bij de ene was de clio 16v niet vooruit te branden met een 8,2 3 of soms wel 4.
en bij de ander deed hij het in 7,8 en ik heb al eens een test gelezen waar ze 7,6 deden meten.
Inderdaad, als je niet kunt schakelen ofzo, ben je al verloren in een sprintje waar het op tienden van secondes aankomt, ik haal nu de 115 in z'n 2, dus ik zit volgens de cijfers lekker rap aan de 100, scheelt weer een keertje schakelen naar de 3 natuurlijk.
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

ja jtc ik heb er al heel wat gezien die beschreven werden als topconditie en nieuwstaat en het was gewoon 10 keer niks.
nog iets koop er nooit 1 in de omgeving van apeldoorn want daar zitten me echt mooie handelaren,wat ik daar zag staan.
nee een mooie en goeie vindt je niet snel,beste is een koop te doen van iemand in clubverband dat zit meestal wel snor,dan heb ik het over het onderhoud dan.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Just the Cook
Berichten: 458
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

robclio16V schreef:
Just the Cook schreef:
patrick b schreef:
Chris schreef:
patrick b schreef:
robclio16V schreef:Volgens mij zit een Astra GSI in 8,0 sec aan de 100, net zo snel als een Clio 16V dus.
Die Kadettilac is ongeveer net zo snel als een Astra, dus met een Willy win je het wel, of met mijn 16V. :D :)

is jouw 16v aangepast ofzo?
GHEGHE!!!
waarom lach je chris :)

ik neem aan dat ie goed is aangepast maar het gaat infeite in de pol om standaard werk toch?daarom mijn vraag.
Dat bedoelde ik dus, origineel lijkt me dat sterk, maar met de nodige aanpassingen meot het lukken, maar ja, dat geldt dan weer voor alle wagens en dan heeft deze topic geen enkele nut meer, lol.
En toch heb ik het een aantal keer gewonnen van een Kadett 2.0 16V toen hij nog origineel was.
En waarom zou een Clio 16V niet in 8,0 sec aan de 100 kunnen zitten??? Een Astra heeft iets meer vermogen, maar ook iets meer massa, die zit ook in 8,0 sec aan de 100. Waarom die Astra dan wel en een Clio niet vraag ik me dan af?
Daar kom je dus maar op 1 manier achter he, Rob. Het is gewoon een gedachte. Maar je moet niet alleen naar pk's en gewicht kijken he. Om wat voor een motorblok gaat het? Hoe is de trekkracht verdeeld? 2 verschillende auto's met zelfde gewicht, CW waarde en pk's kunnen hele verschillende tijden neerzetten.
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

stephan schreef:Als je een auto afragt ben je het niet waard dat je auto rijd
ff een vraag,wie heeft het over afraggen :) ik begrijp het ff niet.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Just the Cook
Berichten: 458
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

robclio16V schreef:
patrick b schreef:
robclio16V schreef:Als je zo gaat kijken.......
Er zijn zat merken die een ervaren race coureur achter het stuur zetten, met de wind mee laten ze hem dan van 0 naar 100 optrekken, die vent kan natuurlijk beter schakelen enzo dan een of andere jan doedel.
heb jij het over de tests?ik heb idd vaker tests gelezen en bij de ene was de clio 16v niet vooruit te branden met een 8,2 3 of soms wel 4.
en bij de ander deed hij het in 7,8 en ik heb al eens een test gelezen waar ze 7,6 deden meten.
Inderdaad, als je niet kunt schakelen ofzo, ben je al verloren in een sprintje waar het op tienden van secondes aankomt, ik haal nu de 115 in z'n 2, dus ik zit volgens de cijfers lekker rap aan de 100, scheelt weer een keertje schakelen naar de 3 natuurlijk.
115? Als ik dat met mijn auto probeer kan ik meteen de ANWB bellen, hahaha.
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

ik heb bv eens gesport tegen een golf 1 met iets gekieteld blok,maar wat deed deze rakker nou,bij het stoplicht stond ik stil en hij kwam aanrijden en ik was erop bedacht om te gaan sporten omdat ik de auto deed herkennen aan de lichten,hij liet de auto doorrollen dus niet helemaal stil en zodoende had hij winst geboekt.
ik kon dat niet verkroppen en heb em illegaal ingehaald bij volgende stoplichten waar hij moest stoppen en heb de mijne stilgezet voor hem totdat hij ook stilstond,en ja toen zag ik hem niet meer bij mijn manier van sprinten.
het maakt dus heel veel uit hoe je je sprint aanpakt want ik had echt geen interresse om over tong te gaan met 5 gt turbo is niks en ik ben sneller,dat moest meteen ff worden opgelost.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Just the Cook schreef:
robclio16V schreef:
patrick b schreef:
robclio16V schreef:Als je zo gaat kijken.......
Er zijn zat merken die een ervaren race coureur achter het stuur zetten, met de wind mee laten ze hem dan van 0 naar 100 optrekken, die vent kan natuurlijk beter schakelen enzo dan een of andere jan doedel.
heb jij het over de tests?ik heb idd vaker tests gelezen en bij de ene was de clio 16v niet vooruit te branden met een 8,2 3 of soms wel 4.
en bij de ander deed hij het in 7,8 en ik heb al eens een test gelezen waar ze 7,6 deden meten.
Inderdaad, als je niet kunt schakelen ofzo, ben je al verloren in een sprintje waar het op tienden van secondes aankomt, ik haal nu de 115 in z'n 2, dus ik zit volgens de cijfers lekker rap aan de 100, scheelt weer een keertje schakelen naar de 3 natuurlijk.
115? Als ik dat met mijn auto probeer kan ik meteen de ANWB bellen, hahaha.
een maat van me had eens een 1.3 suzuki swift ik geloof toen uit 87 of 88 en die liet ie doorbrullen tot 120kmters per uur,dat is zeker 10 jaar geleden en die kar rijdt nog.
ik kon dat niet geloven toen hij me dat zei maar heb het zelf gezien.das vreed :p
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

vergeet nie mensen dat de test verslagen die in de boekjes nie in 1x gedaan zijn ,zo test word soms wel 5 tot 10x achtereen gedaan en het gemiddelde word neergepend in de boekjes(het laagste in meeste gevallen want dat verkoopt de auto). :wink: :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Inderdaad een vriend van mij heeft een starslet 1.0 uit 87, die gilt ook ff 110 in z;n 2 bij 8000 toeren ofzo :D

Echte toerenbrullertjes die 12 kleppertjes van Toyota. En best snel ook! (55 pk had ie toen, das best veel voor een 1 liter met carb)
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

gille 21TURBO schreef:vergeet nie mensen dat de test verslagen die in de boekjes nie in 1x gedaan zijn ,zo test word soms wel 5 tot 10x achtereen gedaan en het gemiddelde word neergepend in de boekjes(het laagste in meeste gevallen want dat verkoopt de auto). :wink: :wink:
heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee schoonbroer :wink: hoestie?
wat zijn eigenlijk de testresults van de 21 turbie.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Steven(ventieldopje) schreef:Inderdaad een vriend van mij heeft een starslet 1.0 uit 87, die gilt ook ff 110 in z;n 2 bij 8000 toeren ofzo :D

Echte toerenbrullertjes die 12 kleppertjes van Toyota. En best snel ook! (55 pk had ie toen, das best veel voor een 1 liter met carb)
ja man het was echt niet te geloven,tja wisten we toen veel 1300 motor en dan 120 in de 2,dat moest je eens met een escort doen,ik geloof dat die al begon te ploffen bij 75 kmters per uur :lol:
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

patrick b schreef:
gille 21TURBO schreef:vergeet nie mensen dat de test verslagen die in de boekjes nie in 1x gedaan zijn ,zo test word soms wel 5 tot 10x achtereen gedaan en het gemiddelde word neergepend in de boekjes(het laagste in meeste gevallen want dat verkoopt de auto). :wink: :wink:
heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee schoonbroer :wink: hoestie?
wat zijn eigenlijk de testresults van de 21 turbie.
he broer van de vrouw haar zus :wink: :p
volgens de test een paar jaar geleden in ik dacht autoweek 0-100 7.1sec(maar heb laatst gelezen een quadra van ............ die er 6.3 zou uithalen met 75 kilo gewicht meer in(quadra-aandrijving) en een kat. 8) 8) 8) 8) >-)
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

De waardes die ik kon vinden in max power

Clio 16v - 7.7 sec
Clio Williams 16v - 7.6 sec
5GTT - 7.3 sec
R19 16v - 7.9 sec
Golf 3 GTI 16v - ?
Golf 3 VR6 - 7.8 sec (!)
Golf 2 G60 - ?
Polo 1.6 16v GTI - 8.7 sec
Civic VTEC - 7.9 sec
CRX VTEC - 8.0 sec
Peugeot 106 GTI/Rally 1.6 16v - 8.2 sec
Peugeot 205 GTI - 7.8 sec (voor de 1.9)
Peugeot 306 GTI 2.0 16v - 8.7 sec
Citroën Saxo 1.6 VTS 16v - 7.7 sec
Astra GSI 2.0 16v - ? (ivm vauxhall)
Kadett GSI 2.0 16v - ? (ivm vauxhall)
Ford Escort RS2000i - 8.3 sec
Mazda 323F GT - ?
Nissan Sunny 2.0 GTI - ?
Seat Ibiza GTI 1.8/2.0 16v - 7.9 sec
Just the Cook
Berichten: 458
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Rob aka hajong schreef:De waardes die ik kon vinden in max power

Clio 16v - 7.7 sec
Clio Williams 16v - 7.6 sec
5GTT - 7.3 sec
R19 16v - 7.9 sec
Golf 3 GTI 16v - ?
Golf 3 VR6 - 7.8 sec (!)
Golf 2 G60 - ?
Polo 1.6 16v GTI - 8.7 sec
Civic VTEC - 7.9 sec
CRX VTEC - 8.0 sec
Peugeot 106 GTI/Rally 1.6 16v - 8.2 sec
Peugeot 205 GTI - 7.8 sec (voor de 1.9)
Peugeot 306 GTI 2.0 16v - 8.7 sec
Citroën Saxo 1.6 VTS 16v - 7.7 sec
Astra GSI 2.0 16v - ? (ivm vauxhall)
Kadett GSI 2.0 16v - ? (ivm vauxhall)
Ford Escort RS2000i - 8.3 sec
Mazda 323F GT - ?
Nissan Sunny 2.0 GTI - ?
Seat Ibiza GTI 1.8/2.0 16v - 7.9 sec
Hey, bedankt voor deze mooie opsomming
Jammer dat je de Opel Astra (Vauxhall) niet kon vinden.
MyZ
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 24 okt 2001 0:00
Locatie: Enschede

he robclio16v, 115 in zn 2??? denk dat je dan of een vierbak in je clio hebt, of je tellers wijken af :wink: . Tegen bovengenoemde auto's wil ik het allemaal nog wel proberen, eerst :) :) :) . Als je naast een sierra cossworth staat wordt het andere koek. Die zijn pas echt snel. Weet niet of het toen een gekietelde versie was, maar met mn vorige blok (1.8 16v) werd ik echt in het niets geblazen. Golfjes en Slopel kroket GaySI's heb ik weinig moeite mee. Vooral nu, met het nieuwe blokkie. Kan julie nog geen testresultaten geven, omdat ik nog wat koelslangen moet verleggen. Maar hou jullie op de hoogte.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Ff reageren...
Mijn subjectieve beschouwing van de kanshebbers in het magische 0-100 duel :D

Clio 16v - kanshebber met iets te weinig koppel
Clio Williams - goed, echter getuned: VR6 for breakfast
5GTT - getuned :p >-) 8)
Golf 3 GTI 16v - zwaar + klote bakverhoudingen
Golf 3 VR6 - zwaar, maar koppel :p (bij hoog toerental), auto=klasse op zich
Golf 2 G60 - goed getunede exemplaren zijn niet bij te houden, anderen wel die staan op de vluchtstrook met een gele TDI ervoor en een hoofdschuddende ANWBŽer ervoor :lol:
Civic VTEC - gevaarlijk snel maar veel te weinig koppel en laat "onderin" meters liggen
Peugeot 205 GTI - "vuile" versie = kanshebber
Peugeot 306 GTI 2.0 16v - 6bak = kanshebber
Astra GSI 2.0 16v - helaas een van de snelsten
Ford Escort RS 2000 - kanshebber
Nissan Sunny GTI - kanshebber en onderschatte auto

Alle autoŽs die niet in dit rijtje thuishoren heb ik verwijderd. Een 106 of Saxo GTI is leuk speelgoed voor het betere bochtenwerk maar komt simpelweg te kort. Een Polo GTI is ondergemotoriseerd. Een volbeladen 5GTT zou de klus moeten klaren...

Nog ff over de reacties.
De luchtweerstand speelt tot 100km/h, de voornaamste sprintdiscipline, niet echt een grote rol (understatement :wink: ).

En puur technisch bekeken en als je de rijdersinvloeden buiten beschouwing laat kun je heel objectief vaststellen welke auto er sneller is door simpelweg naar een aantal gegevens te kijken, nl.:

* band/ velgmaat
* snelheidsbereik per versnelling
* koppel/ vermogensgrafiek
* specifiek koppel/ vermogen
* overbrengingsverhoudingen
* aantal overbrengingen
* wagengewicht

Elektronische aandrijfregel systemen remmen het voertuig alleen maar af dus zijn niet belangrijk. Alleen echt mechanische oplossingen zoals een sper zijn belangrijk. De vorige keer werd ik bijna afgeschoten :D over het "sperdifferentieel". Dit zou geen invloed hebben op de acceleratie(tijd) :evil:

Ff wat uit de doeken: er is altijd een minimaal verschil in grip tussen links en rechts. De zogenaamde split-µ situatie :wink: Als we nu met verhoogd toerental starten zal het wiel met de minste grip als eerste doorslaan. Dit doorslaan kost reactietijd (de auto blijft stilstaan of versnelt niet maximaal). De auto met een mechanisch-sper zal onmiddelijk aandrijfkracht doorgeven aan het andere wiel en zodoende de acceleratie maximaliseren. Het kantelen van de aandrijflijn door te zachte steunen kost ook tijd. De aandrijflijn kantelt t.o.v. het wiel waardoor deze een fractie later aangedreven wordt. Dit kost tijd. En bij het opschakelen weer :-*

Geen enkele serieproduktie auto is puur afgesteld op sprinten. Er worden namelijk ook andere eisen gesteld aan dergelijke autoŽs. Je moet namelijk ook met volle belading een helling kunnen nemen om maar eens een voorbeeld te geven.

Een aantal tips voor maximale acceleratie en minimale tijden:
* bij opschakelen in de toerenbegrenzer laten hangen (indien aanwezig) zodat de gasklep volledig geopend blijft
* optimaal toerental voor minimale wielspin (kost tijd) en op zo hoog mogelijk toerental oppakken v.d. motor
* aandrijflijn bij start met slippende koppeling onder "spanning" houden
* doortrekken tot maximaal haalbaar toerental (Het is afhankelijk van motor en bakkarakteristiek maar het is nodig om de motor zo hoog mogelijk op te laten pakken)
* niet (ont)koppelen maar "trappen" en laten "schieten", schakeltijden moeten onder 650ms liggen
* lage bandspanning aangedreven wielen
* sporing op 0
* camber op 0
* hoge bandspanning op niet aangedreven wielen
* alle overbodige gewicht eruit
* motor niet te lang stationair laten draaien, absoluut niet gassen
* banden met zachte compound
* motor en bak op bedrijfstemperatuur
* velg/ bandenmaat zo klein mogelijk

Dat het indien je deze tips in de praktijk brengt af en toe nodig is om bepaalde onderdelen te vernieuwen spreekt voor zich... :D :lol:

P.s.: Hou de aandrijfassen en bakken op voorraad...
Laatst gewijzigd door speedline op zo 11 aug 2002 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

wat een verhaal :D
interessant,heeft de golf ralleye ook 210 pk's dan?
ik mag uit het rijtje rob aka hajong :wink: aannemen dat de 5 gt turbie(uiteraard in goede staat)een zeer scherpe tijd weet te noteren 7,3 secs.
hebben we het dan over het standaard werk of misschien toch cup versie aangesloten met wat aanpassingen.
zo niet wat zijn die verschillen dan als je cup versie met bleedvalve met nog wat kleine aanpassingen als freeflow ontsteking vervroegd bla bla,wie weet hier wat van.
verder alles op de wagen gelaten dan zolas interrieur en standaard wielen etc.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

MyZ schreef:he robclio16v, 115 in zn 2??? denk dat je dan of een vierbak in je clio hebt, of je tellers wijken af :wink: .
Met mijn tellers is absoluut niks aan de hand, alleen m'n toerenteller kan nu helemaal rechtsonderin staan. :D :wink:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

robclio16V schreef:Da's niet zo moeilijk natuurlijk, de VR6.
Dat is een zespitter, terwijl de rest 4 cilinders heeft. De acceleratietijden liggen allemaal zo tussen de 7,5 en 9 sec. gok ik.
Een VR6 maakt op HOGERE snelheid idd gehakt van alle atmospherische GTIŽs.
Dit vanwege het feit dat deze motor altijd 20-30% meer koppel paraat heeft.
En dat heeft dus niets te maken dat het een zescilinder betreft.
Maar meer met "thereŽs no substitute for cubic inches".
Zescilinder = niet automatisch sneller.
Tot de 100 is de VR6 echter niet zoŽn uitblinker (een opgepepte Clio Williams
maakt overtuigend korte metten :D ).
Dit door het hoge wagengewicht,
de niet echt ideale bakverhoudingen :-* ,
de relatief kleine band/ velgmaat,
het bruusk ingrijpende EDS (Elektronisch Differential Sperre),
en het relatieve gebrek aan koppel onderin.
Chris schreef:
patrick b schreef:wat is eigenlijk met dat systeem van 4 wd heeft vr6 4 wd dan?
Een synchro wel.

Een een Golf Rally G60 ook.(dikke achterschermen etc)
En voor de Vw kenners...

De termen syncro en 4-motion zijn marketingtermen. Het betreft hier allebei niet-permanente vierwielaandijfsystemen met variabele koppelverdeling (behalve bij de Passat).
De basis lay-out is identiek. Beiden missen een centraal differentieel en hebben een beïnvloedbare koppeling die de koppelverdeling tussen voor en achteras regelt. De syncro kent een optioneel 100% sper of differentieelslot op de achteras.

In de laatste modellen met dwarsgeplaatste motoren is het 4-motion, het systeem met haldex koppeling. In de Passat met in lengte geplaatste aandrijflijn betreft het het Audi quattro systeem met Torsen centraal differentieel !!! In de T4 wordt 4x4 nog synchro genoemd. Dit is het 4x4 systeem met visco koppeling.

De Golf 3 is in NL wel degelijk als VR6 syncro geleverd. En wel als 3d/ 5d/ Variant en Vento. Zelfs de oude Passat kende deze aandrijflijn. Allemaal syncro met viscokoppeling trouwens.

De Golf 2 is in een aantal bijzondere uitvoeringen geleverd. De 210pk sterke Golf Limited met 1.8 16v G60 is de snelste ! Deze is uiterst zeldzaam. Ik geloof dat er maar 70 ? stuks gebouwd zijn. Het betreft hier dus een G60 syncro met normale carrosserie.

De Golf Rally is in principe dezelfde auto maar nu met een motor met gereduceerd slagvolume. Nog steeds afgerond een 1800cm3 (160pk) motor maar met enkele 10cm³Žs minder. Dit ivm de vermenigvuldigingsfactor voor drukgevulde motoren in de rallysport. Dit was dus een homologatiemodel. De dikke spatborden waren ervoor om meteen de wielophanging voor de competitie versie met grote spoorbreedte te kunnen verwisselen.
Steven(ventieldopje) schreef:Maar die is weer niet hier geleverd.

je hebt nu wel de VR6 met haldex koppeling, das alleen met achterwielen als de voorwielen het niet houden. (op zich mooi systeem, alleen kun je er niet echt leuk mee spelen als met een echte 4WD)

Trouwens die tijden die marktplaats opgeeft kun je voor dit lijstje wel vergeten, daar zitten ze er zo een paar 10den naast dus klopt het al snel niet meer.
En waar haal je deze wijsheid vandaan... ? Wat is bij jouw dan een ECHT 4x4 systeem ? RenaultŽs quadra vierwielaandrijf systeem is ook een semi permanente oplossing met een visco koppeling ipv een centraal differentieel. En ik geloof niet dat 21TQ eigenaren te klagen hebben over de speelmogelijkheden met hun auto :D

Allemaal niet lullig bedoeld maar op enkele punten voor verbetering vatbaar :D
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

Rob aka hajong schreef:De waardes die ik kon vinden in max power

Clio 16v - 7.7 sec
Clio Williams 16v - 7.6 sec
5GTT - 7.3 sec
R19 16v - 7.9 sec
Golf 3 GTI 16v - ?
Golf 3 VR6 - 7.8 sec (!)
Golf 2 G60 - ?
Polo 1.6 16v GTI - 8.7 sec
Civic VTEC - 7.9 sec
CRX VTEC - 8.0 sec
Peugeot 106 GTI/Rally 1.6 16v - 8.2 sec
Peugeot 205 GTI - 7.8 sec (voor de 1.9)
Peugeot 306 GTI 2.0 16v - 8.7 sec
Citroën Saxo 1.6 VTS 16v - 7.7 sec
Astra GSI 2.0 16v - ? (ivm vauxhall)
Kadett GSI 2.0 16v - ? (ivm vauxhall)
Ford Escort RS2000i - 8.3 sec
Mazda 323F GT - ?
Nissan Sunny 2.0 GTI - ?
Seat Ibiza GTI 1.8/2.0 16v - 7.9 sec

Ik heb een paar andere waardes uit de MaxPower.

Clio 16v - 8.6 sec
Clio willi - 7.6 sec
5 gtt - 7.1 sec
R 19 16 v - 7.4 sec
Golf 2gti - 8.0 sec
Golf 3 vr6 - 7.1 sec
Pueg 106 gti - 8.7 sec
Pueg 205 gti - 7.8 sec
Pueg 306 gti - 7.2 sec
Citroen saxo vts - 7.7 sec
Nissan Sunny gti-r - 6.1 sec
Seat Ibiza 1.8 turbo cupra - 7.9 sec

Maar dit zijn waardes tot de 60 mph, en dat is toch niet precies 100 km/h?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

60 mph is ongeveer 96 km/h.
Maar ik geloof niet at die cijfers kloppen, een Saxo VTS binnen de 8 sec aan de 60 mph??? Vind ik wel erg snel.
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

robclio16V schreef:60 mph is ongeveer 96 km/h.
Maar ik geloof niet at die cijfers kloppen, een Saxo VTS binnen de 8 sec aan de 60 mph??? Vind ik wel erg snel.
Saxo VTS is ook gigasnel hoor.. de echte 16v DOHC tenminste.
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Hans R. schreef:
Rob aka hajong schreef:De waardes die ik kon vinden in max power

Clio 16v - 7.7 sec
Clio Williams 16v - 7.6 sec
5GTT - 7.3 sec
R19 16v - 7.9 sec
Golf 3 GTI 16v - ?
Golf 3 VR6 - 7.8 sec (!)
Golf 2 G60 - ?
Polo 1.6 16v GTI - 8.7 sec
Civic VTEC - 7.9 sec
CRX VTEC - 8.0 sec
Peugeot 106 GTI/Rally 1.6 16v - 8.2 sec
Peugeot 205 GTI - 7.8 sec (voor de 1.9)
Peugeot 306 GTI 2.0 16v - 8.7 sec
Citroën Saxo 1.6 VTS 16v - 7.7 sec
Astra GSI 2.0 16v - ? (ivm vauxhall)
Kadett GSI 2.0 16v - ? (ivm vauxhall)
Ford Escort RS2000i - 8.3 sec
Mazda 323F GT - ?
Nissan Sunny 2.0 GTI - ?
Seat Ibiza GTI 1.8/2.0 16v - 7.9 sec

Ik heb een paar andere waardes uit de MaxPower.

Clio 16v - 8.6 sec
Clio willi - 7.6 sec
5 gtt - 7.1 sec
R 19 16 v - 7.4 sec
Golf 2gti - 8.0 sec
Golf 3 vr6 - 7.1 sec
Pueg 106 gti - 8.7 sec
Pueg 205 gti - 7.8 sec
Pueg 306 gti - 7.2 sec
Citroen saxo vts - 7.7 sec
Nissan Sunny gti-r - 6.1 sec
Seat Ibiza 1.8 turbo cupra - 7.9 sec

Maar dit zijn waardes tot de 60 mph, en dat is toch niet precies 100 km/h?
een peugeot 309 GTI16V
7.2 0-100km . en de V-TEC deed toen ik die pueg reed ook 7.4 maar ik reed er ook nie van weg hoor,maar maakte spijtig genoeg een GTT belachelijk dus 7.1 noway man(toch standaard nie).
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Dit is wat ik heb kunnen vinden via carbase.

Clio 16V ----------- 8,0 --- 209
Clio Williams ------ 7,8 --- 215
5 GTT -------------- 8,0 --- 204
19 16V ------------- 8,5 --- 212
Golf 2.0 GTI 16V --- 8,7 --- 215
Golf VR6 2.8 ------- 7,8 --- 224
Golf 2 G60 --------- 8,3 --- 216
Polo GTI '99 ------- 8,7 --- 205
Civic VTEC --------- 7,3 --- 215
CRX VTEC ----------- 7,2 --- 222
106 GTI '96 -------- 8,7 --- 205
205 GTI 1.9 -------- 7,8 --- 208
306 GTI ------------ 8,5 --- 220
Saxo VTS ----------- 8,7 --- 205
Astra GSI 2.0 16V -- 8,0 --- 220
Kadett GSI 2.0 16V - 8,0 --- 217
Escort RS 2000 ----- 8,7 --- 208
323F GT ------------ 8,2 --- 196
Sunny GTI ---------- 8,2 --- 206
Ibiza 1.8 16V GTI -- 8,9 --- 206
Plaats reactie