Ff reageren...
Mijn subjectieve beschouwing van de kanshebbers in het magische 0-100 duel
Clio 16v - kanshebber met iets te weinig koppel
Clio Williams - goed, echter getuned: VR6 for breakfast
5GTT - getuned
Golf 3 GTI 16v - zwaar + klote bakverhoudingen
Golf 3 VR6 - zwaar, maar koppel

(bij hoog toerental), auto=klasse op zich
Golf 2 G60 - goed getunede exemplaren zijn niet bij te houden, anderen wel die staan op de vluchtstrook met een gele TDI ervoor en een hoofdschuddende ANWBŽer ervoor
Civic VTEC - gevaarlijk snel maar veel te weinig koppel en laat "onderin" meters liggen
Peugeot 205 GTI - "vuile" versie = kanshebber
Peugeot 306 GTI 2.0 16v - 6bak = kanshebber
Astra GSI 2.0 16v - helaas een van de snelsten
Ford Escort RS 2000 - kanshebber
Nissan Sunny GTI - kanshebber en onderschatte auto
Alle autoŽs die niet in dit rijtje thuishoren heb ik verwijderd. Een 106 of Saxo GTI is leuk speelgoed voor het betere bochtenwerk maar komt simpelweg te kort. Een Polo GTI is ondergemotoriseerd. Een volbeladen 5GTT zou de klus moeten klaren...
Nog ff over de reacties.
De luchtweerstand speelt tot 100km/h, de voornaamste sprintdiscipline, niet echt een grote rol (understatement

).
En puur technisch bekeken en als je de rijdersinvloeden buiten beschouwing laat kun je heel objectief vaststellen welke auto er sneller is door simpelweg naar een aantal gegevens te kijken, nl.:
* band/ velgmaat
* snelheidsbereik per versnelling
* koppel/ vermogensgrafiek
* specifiek koppel/ vermogen
* overbrengingsverhoudingen
* aantal overbrengingen
* wagengewicht
Elektronische aandrijfregel systemen remmen het voertuig alleen maar af dus zijn niet belangrijk. Alleen echt mechanische oplossingen zoals een sper zijn belangrijk. De vorige keer werd ik bijna afgeschoten

over het "sperdifferentieel". Dit zou geen invloed hebben op de acceleratie(tijd)
Ff wat uit de doeken: er is altijd een minimaal verschil in grip tussen links en rechts. De zogenaamde split-µ situatie

Als we nu met verhoogd toerental starten zal het wiel met de minste grip als eerste doorslaan. Dit doorslaan kost reactietijd (de auto blijft stilstaan of versnelt niet maximaal). De auto met een mechanisch-sper zal onmiddelijk aandrijfkracht doorgeven aan het andere wiel en zodoende de acceleratie maximaliseren. Het kantelen van de aandrijflijn door te zachte steunen kost ook tijd. De aandrijflijn kantelt t.o.v. het wiel waardoor deze een fractie later aangedreven wordt. Dit kost tijd. En bij het opschakelen weer :-*
Geen enkele serieproduktie auto is puur afgesteld op sprinten. Er worden namelijk ook andere eisen gesteld aan dergelijke autoŽs. Je moet namelijk ook met volle belading een helling kunnen nemen om maar eens een voorbeeld te geven.
Een aantal tips voor maximale acceleratie en minimale tijden:
* bij opschakelen in de toerenbegrenzer laten hangen (indien aanwezig) zodat de gasklep volledig geopend blijft
* optimaal toerental voor minimale wielspin (kost tijd) en op zo hoog mogelijk toerental oppakken v.d. motor
* aandrijflijn bij start met slippende koppeling onder "spanning" houden
* doortrekken tot maximaal haalbaar toerental (Het is afhankelijk van motor en bakkarakteristiek maar het is nodig om de motor zo hoog mogelijk op te laten pakken)
* niet (ont)koppelen maar "trappen" en laten "schieten", schakeltijden moeten onder 650ms liggen
* lage bandspanning aangedreven wielen
* sporing op 0
* camber op 0
* hoge bandspanning op niet aangedreven wielen
* alle overbodige gewicht eruit
* motor niet te lang stationair laten draaien, absoluut niet gassen
* banden met zachte compound
* motor en bak op bedrijfstemperatuur
* velg/ bandenmaat zo klein mogelijk
Dat het indien je deze tips in de praktijk brengt af en toe nodig is om bepaalde onderdelen te vernieuwen spreekt voor zich...
P.s.: Hou de aandrijfassen en bakken op voorraad...