Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

De 21 Turbo heeft standard ook een closed loop dump valve erin. Deze heb ik omgebouwd, maar een open van gemaakt(gewoon slang ertussen uit laten). Maar deze heeft niet echt een super geluid. Ik ga morgen proberen zelf 1 te maken.

groetjes
kevinb
Berichten: 1200
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: antwerp 21turbo+5cabrio
Contacteer:

ga ik vrijdag ff langs st.niklaas.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

het is inmiddels al 3 uur geweest en ik zit nog altijd achter de PC. Ben die dumpvalve aan het tekenen. Wat een pokke werk is dat zeg. Maar ben bijna klaar en dan kan die morgen gemaakt worden :smile: . Zal me ongeveer een gulden of 30 gaan kosten in totaal. Alu is namelijk voor niks en die rubbertjes en veren zullen niet duurder zijn als 30 piek. Heb ik wel nog geen aansluitbuis. Die moet ik morgen dan ook effe gaan maken.

groetjes
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Tekening is klaar. net effe een paar veranderingen eraan gemaakt, want er klopte iets niet viel mij vanacht in. Op papier zou het moeten werken, nu nog in de praktijk.

ik laat jullie wat horen

groetjes
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

On 2001-10-01 19:22, kevinb wrote:
Heeft er soms iemand een adres in België rond de kanten van Antwerpen waardat je een dumpvalve kan kopen of bestellen?
Jij hebt echt VETTE wielen :grin: Hoe veel hebben die gekost?
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

On 2001-10-02 09:59, Mclain wrote:
Tekening is klaar. net effe een paar veranderingen eraan gemaakt, want er klopte iets niet viel mij vanacht in. Op papier zou het moeten werken, nu nog in de praktijk.

ik laat jullie wat horen

groetjes
Maak je er één met zuiger? Die rubbertjes gaan om de haverklap kapot (en kosten 35 piek per stuk)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Dat is toch de membraam type die snel kapot gaat?

de cylinder type juist niet.

toch
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Dat bedoelde ik dus ook :smile:
kevinb
Berichten: 1200
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: antwerp 21turbo+5cabrio
Contacteer:

zou het echt niet weten, ze stonden er op als ik de wagen gekocht heb, zijn ook speedline's zelfde als op een williams maar dan in het zilver. ze hebben mij is verteld 11000bfr/stuk. (550 gulden als ik goed kan rekenen) zou is gaan horen bij renault als je het juist wilt weten.
kevinb
Berichten: 1200
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: antwerp 21turbo+5cabrio
Contacteer:

dus voor zo een dump-valve best één met een cilinder bestellen?
Anonymous

Ligt eraan wat je wilt, dit is er:

je hebt grote en kleine met zuiger en met membraam.

Die met cilinder is duurder, steviger, die met membraam maakt meer herrie en is goedkoper. Hoe groter hoe duurder en hoe meer herrie *pssssssssst* (weet ik van een groot renault kenner :smile: )
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Die wat ik zelf ben aan het maken is een zuigertype. Ik ben hem flink groot aan het maken. 50mm zuiger. Dus moet goed werken, maar zeker een goed geluid geven.

als die het goed doet, dan neem ik het geluidje eens op en zet een foto erbij en dan plaats ik het wel hier.
che
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 21 mei 2001 0:00
Locatie: Amsterdam

MMhh....zo'n dump valve klinkt wel aantrekkelijk...als is het alleen maar om de turbo te sparen, maar is wel een investering..

Kan ik dan niet eerst zo'n plastic ding van de sloop halen en als dat bevalt een echte kopen..of zijn die plasticen echt kut..

En zo ja, waar moet je op letten als je een dump valve koopt op de sloop.. Ik bedoel kunnen er echt slechte, kapotte tussen zitten???
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Mijn auto had origineel zo'n plastic ding. Nadat ie 240.000 km heel is gebleven, ligt ie nu, nog steeds heel, in de kast, omdat zo'n alu toch wel een grappig geluidje maakt.
rev it like a rental
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Er zitten zeer zeker kapotte tussen. De zwarte c21 turbo had zo'n kapotte erin. Zoog valse luht aan daardoor. En qua geluid bracht zo'n plastic ding noppes. Zelfs als ik de closed loop open maakte.
Daarom ben ik nu een lekkere dikke alu aan het maken.

Ik hou jullie op de hoogte.

mzzl
Jeffrey E.
Berichten: 1631
Lid geworden op: di 10 jul 2001 0:00
Locatie: Purmerend(Noord-Holland

He Mclain hoe zit het eigenlijk met die mal die je zou laten maken???

Je bent en blijft creatief he:cool:
che
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 21 mei 2001 0:00
Locatie: Amsterdam

Menno, interesse om die plastic'en weg te doen??

Heb interesse...
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Hi, als ik het goed begrijp kun je de dumpvalve niet gebruiken op een atmosferische motor? Jammer, ik zou ook wel dat psssss geluid willen in mijn GTE:sad:.
Of bestaat er mischien toch een manier??
Wie heeft ideen?:wink:
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Ik heb zelf een dubbel zuiger dump-valve maar de laatste tijd ben ik er niet tevreden over. Als ik ga sprinten tegen iemand vanuit stilstand dan heb ik pas in de 3e versnelling turbodruk. In de 1e en 2e blijft hij heel lang open. Vandaag heb ik de dump-valve schoon uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Verders heb ik alle bewegende delen ingeolied met naaimachine olie. Ik heb nu het gevoel dat het ietsje beter is maar het is nog niet naar mijn zin.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een zuiger dump-valve harder vind klinken dan zo`n membraam dump-valve. Maar echt een dump-valve klinkt echt vet. Vooral als je van die patsers tegen komt die in hun auto willen stappen en jij schakelt over met volle turbodruk precies naast hun :cool:
Driekus
Berichten: 98
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Nijmegen

Hoi,
ik wil eigenlijk op korte termijn een dump-valve aanschaffen!
Mijn vraag is of het de moeite waard is om een aansluitset erbij te kopen. De onderdelen zijn los (vlgs. mij goedkoper)verkrijgbaar! De aansluitset kost toch al gauw + FL125,-

Weet iemand of je een stuk vacuum-slang kunt gebruiken om de dump-valve aan te sluiten op de originele vacuum-slang (die heb ik nl. nog een halve meter over)
<font size=1>[ This message was edited by: Dirk on 2001-11-25 22:50 ]</font>
jetab
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Contacteer:

<font color=blue>Ha die dirk! Zo'n aansluitset vind ik ook onzin. Op die witte van mij zit de dumpvalve ook gewoon zelf aangesloten. Dat slangetje kan je gewoon gebruiken, is helemaal niets speciaals of zo. Zo'n T-stuk is misschien iets moeilijker, je moet alleen iemand vinden die kan lassen.... Succes!
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Dan laat je het ff lassen bij een smid. Ben je voor 5 piek klaar !!!! Plus 2 stukjes buis, een boor en twee slangklemmen. Wordt het toch nog duur, zo alles bijelkaar: 15 piek ? Tenzij je natuurlijk kickt op een mooi chroom buisje, waar je wel 1 cm van ziet. Dan zou ik zeker gaan voor het aansluitsetje.
marco
Berichten: 2614
Lid geworden op: do 22 feb 2001 0:00
Locatie: maastricht

hallo mensen , tja ik zou ook gaan voor het aansluit setje,waarom??,nou gewoon het ziet er altijd beter uit dan dat je het zelf doet,meestal is het zo dat wat je zelf in mekaar probeert te stampen ziet er 9 van de 10 keer niet uit ,nou dan geef ik liever 125 gulden uit en het ziet er leuk uit onder de kap dan dat ik 5 gulden uit geef en het ziet er niet uit ,maar ja aan jouw de keuze natuurlijk,enne ga zekers voor een zuiger dumpvalve,ik heb een bailey groep a zuiger dumpvalve en die is echt te gek en klinkt super ,greetz marco
Driekus
Berichten: 98
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Nijmegen

dat kan ik natuurlijk bij iemand laten maken, ik heb alleen geen voorbeeld, dus.....
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Bij mij zit er wel zo'n buisje op, maar ik heb alleen geen digi-cam :sad:
rev it like a rental
kevinb
Berichten: 1200
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: antwerp 21turbo+5cabrio
Contacteer:

dat pssst geluidje hoor je toch enkel wanneer je verder schakeld, of je gas loslaat, niet? Gewoon om zeker te zijn, heb vandaag ook één gestoken en vind dat het maar een raar geluidje maakt, het lijkt net of er ergens een lek in zit.
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

ja je moet er goed op letten dat hij goed funtioneerd,hij laat de druk ontsnappen bij het gas loslaten,hij mag geen druk laten ontsnappen bij het doortrekken,het kan wel zijn dat als je op een bepaald toerental rijdt en er geen turbodruk wordt gevraagd dat hij een beetje bblijft sissen dan laat hij de druk toch nog een beetje ontsnappen,maar verder niet
marco
Berichten: 2614
Lid geworden op: do 22 feb 2001 0:00
Locatie: maastricht

On 2001-11-26 20:20, kevinb
wrote:
dat pssst geluidje hoor je toch enkel wanneer je verder schakeld, of je gas loslaat, niet? Gewoon om zeker te zijn, heb vandaag ook één gestoken en vind dat het maar een raar geluidje maakt, het lijkt net of er ergens een lek in zit.
wat voor een dumpvalve heb je ????
membraam of zuiger??????????
kevinb
Berichten: 1200
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: antwerp 21turbo+5cabrio
Contacteer:

wel, ik vermoed een membraan, ik had ze opengehaald en er zat een veer in met daarover een plastieke scheeltje. Heb ze wel in 2e hands gekocht. Kan je eigenlijk een verschil zien in je turbodruk-metertje bij het overschakelen? blijft dit langer boven of zo? Wat ik me ook afvraag is of het verschil uitmaakt als je de aansluiting naar je carbu, dat T-stukje ,moet dit dichter bij je ontsteking staan of meer richting carbu?
Anonymous

On 2001-11-27 08:44, kevinb
wrote:
wel, ik vermoed een membraan, ik had ze opengehaald en er zat een veer in met daarover een plastieke scheeltje. Heb ze wel in 2e hands gekocht. Kan je eigenlijk een verschil zien in je turbodruk-metertje bij het overschakelen? blijft dit langer boven of zo? Wat ik me ook afvraag is of het verschil uitmaakt als je de aansluiting naar je carbu, dat T-stukje ,moet dit dichter bij je ontsteking staan of meer richting carbu?
Nee hij blijft niet langer boven, hij is sneller beneden, en weer sneller boven als je koppelt, je hebt gewoon sneller de beschikking over volle turbodruk, als je overschakeld of het gas los laat is de turbodruk gewoon weg.(nja weg..)

Dat T-stukje maakt niet uit waar je die plaatst ( natuurlijk wel op een vacuumslang) vacuumtrekken doet ie overal het zelfde...
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Het grote T-stuk moet toch zo dicht mogelijk bij de carb?
Anonymous

o sorry, ik dacht dat het om dat T-stuk van de vacuumslang ging..

Eu ja ik geloof dat je gelijk hebt Tijn.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

En de dumpvalve zelf moet ook zo dicht mogelijk bij de carb.
kevinb
Berichten: 1200
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: antwerp 21turbo+5cabrio
Contacteer:

Dus in princiepe moet je hem ook niet langer laten na-draaien als je je motor wilt stilleggen?
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

tuurlijk wel.
There will be plenty of time to rest when your dead
Plaats reactie