Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Marius

Zow nu de 4 moeren los waar de turbo mee in het uitlaathuis zit.
Maar dat ding zit wel enorm vast zeg.

Ik heb al voorzichtig met een hamer zitten tikken, maar krijg er niet echt beweging in.

Iemand nog suggesties?
Abel
Über-Spammer

GROTE plastic moker :wink:

ik neem aan dat je bedoelt dat je turbo vast zit. tja tikken met een plastic hamer en mischien wat heet maken? spruitstuk bedoel ik? Ik weet er zelf ook helaas niets van.
Marius

Bedankt voor de tips, maar hij is al los.

Nu maar eens even de andere monteren en ondertussen bidden dat die goed is....
Anonymous

On 2001-10-10 11:47, Marius
wrote:
Zow nu de 4 moeren los waar de turbo mee in het uitlaathuis zit.
Maar dat ding zit wel enorm vast zeg.

Ik heb al voorzichtig met een hamer zitten tikken, maar krijg er niet echt beweging in.

Iemand nog suggesties?
Valt wel mee ben er maar drie avonden mee bezig geweest :smile:

gebruik goed gereedschap (dikke ratel), haal alles weg wat je weg kan halen (ontstekingmodule, lucthfilter enz), zodat je genoeg ruimte hebt, kruipolie ertussen en dan gewoon kracht zetten. De boventste twee zitten in je uitlaatspruitstuk, wat getapt is, en de onderste twee zijn bouten en moeren. Die bovenste moeten makkelijk lukken met een verlengstuk en ding om de bocht mee om te gaan op je ratel (dat lukte mij zelf met mijn hema ratel voor een geeltje). De onderste gaan uiteindelijk ook wel als je maar genoeg ruimte hebt en genoeg kracht zet. Nadeel is ook dat je de hele tijd voorover gebogen staat dus je krijgt onwijze pijn in je rug.

En onthoud: Wie hard wil gaan moet pijn uitstaan.
Anonymous

On 2001-10-10 12:22, Marius
wrote:
Bedankt voor de tips, maar hij is al los.

Nu maar eens even de andere monteren en ondertussen bidden dat die goed is....
sjeezes marius dat ging sneller dan ik typen kan
Anonymous

trouwens, vergeet niet de olieslang aan de onderkant vast te maken voordat je driftig alles er weer in gaat zetten. (dan kan je namelijk net zo driftig alles weer eruit gaan bouwen :smile: )
Marius

Thanx Ploehah!

Ja die zit gewoon met een slangenklem onderop op de turboaansluiting bij mij, dus die kan er wel op het laats op, die hoef ik niet te 'draaiien'.

Wat wel opviel is dat er vrij weinig olie uit die olieslangen kwam, had toch wel wat meer dan een paar druppen verwacht.
Anonymous

Trouwens, als je straks gaat rijden dan komt er een goede berg rook onder je motorkap omdat er vet en olie op je turbo en spruitstuk zit.
Menno

en eerst ff een tijdje starten zonder ontsteking, om alles onder de olie te kliederen, maar dat wist je waarschijnlijk al
rev it like a rental
Marius

Maar das zeker goed dat jullie dat zeggen! Anders was ik dat natuurlijk weer vergeten.
Marius

Ik ben eerst nog even driftig op zoek naar fit-tape voor de olieaansluitingen, is natuurlijk weer nergens te vinden.
robert

manne!,

ik heb ook wel eens eenmalig rook gehad, maar dat was zwart. Er was toen een sloot benzine ergens in het inlaattraject blijven staan, ff flink gasse en wakka alles zo in een keer aangezogen. Best link want je kan gewoon 'water'slag krijgen. Daarna alles weer ok.

Ik ken het inlaatsysteem van een r5gtt niet, maar misschien is er een hoekje waar een olieplasje kan blijven staan (van carterontluchting/keerringetje) of misschien wat water (weer carterontluchting of aangezogen mist). Als dat in ene aangezogen wordt zou je best even wit/blauwe rook kunnen krijgen. Ik weet niet, ik gok maar wat.

Mijn interkooler (laagste punt van het inlaattraject) heeft trouwens een speciaal aftapje hiervoor. Daar komt best wel wat rommel uit.

bye, robert
Marius

Hmmm... het begint nu wel een apart verhaal te worden.

Ik heb nl net ook eens even de aansluiting op de uitlaat gecontroleerd (met die pakking ertussen) en daar zat:

- 1 van de 5 moeren er niet op
- 2 van de 5 moeren niet vast.

Ik snap nu ook waar de kastanjeblad geluid vandaan komt, dat is gewoon lekkage bij drukopbouw daarzo.

Ik zit er haast over te denken toch weer die oude turbo erop te zetten,, kijken wat er gebeurt en of ik dat geluid nog hoor als ik dat allemaal goed aangedraaid heb.
Marius

Dus nu alles weer goed vast, oude turbo'tje weer gemonteerd en hij loopt als een trein. Het kastanjebladgeluid is over, dus dat was echt lekkage op de uitlaataansluiting.

Jammergenoeg wel mijn hitteschild gesloopt maar ja.
Marius

Wat in godsnaam die wit/blauw rook geweest is, ik hoop dat het eenmalig zal blijven.
Anonymous

On 2001-10-10 19:20, Marius
wrote:
Dus nu alles weer goed vast, oude turbo'tje weer gemonteerd en hij loopt als een trein. Het kastanjebladgeluid is over, dus dat was echt lekkage op de uitlaataansluiting.
Mooi zo !
mathijs

gelukkig, hoor en zie je eerdaags wel.
Plaats reactie