Uitleg Shell over V-power (update 11-10-04) !

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

speedline schreef:
5gt8vturbo schreef:ja, ik en nog vele andere clubleden ! heb zelf ook jaaaaren op 95 gereden, zonder problemen, maar het rijdt niet echt lekker.
Oh, toch niet lekker lopen op 98!?
5gt8vturbo schreef:nu al weer jaren op 98 loodvrij en geen gaten in mijn originele zuigers en 430.000 km op de teller. ik ben het ook helemaal mee eens ik tank ook niet anders als MLV
En je legt de nadruk op mijn uitlatingen dat in een gtt 98MLV hoort!? Vreemde opstelling...
5gt8vturbo schreef:maar het is ook weer niet zo wat speedline zegt dat iedereen het maar moet doen!
Als je hersens hebt tank je 98MLV.
5gt8vturbo schreef:hard rijden is ook niet goed maar dat moet je ook zelf weten!!!!

Hard rijden versnelt de slijtage maar "slecht"?
5gt8vturbo schreef:niet iedereen die 95 tank rijdt schade aan z`n motor
Dat zeg ik ook niet. Renault schrijft 98MLV voor. En hoe haal je het dan in je ********** kop om wat anders te tanken?! :@

En dat zeg ik om de volgende reden. Als je niet zelf kunt bedenken waarom je fabrikant voorschrift moet volgen; dan ga ik ook niet toelichten waarom ik denk dat je 98MLV moet tanken zoals Renault voorschrijft. Dat is, heb ik al meer ondervonden, zonde van de geinvesteerde tijd en moeite. Daarom mijn ietwat minder precaire benadering.
5gt8vturbo schreef:Speedline moet ook eens de ervaringen en meningen van andere respecteren
:lol: Ik houd ervan om gaten te schieten in redeneringen. En met zulke uitlatingen vraag je erom. En het blijft een forum he!?
5gt8vturbo schreef:en niet met bullshit suggesties komen met ze van achterberg heeft dit gezegd of dat.

:D
5gt8vturbo schreef:De oude monteur van achterberg doet nog steeds veel aan mijn renault en aan al mijn vrienden hun renaults en hij is een van de weinige die ik mijn auto toe vertouw en dat als hij bij hem is geweest ik hem ook weer perfect terug krijg en dat is wel heel iets anders bij andere "tuners"
Blah blah yadah yadah
Euh Gerrit, Die quotages kloppen niet helemaal, je zit nu iemand aan te spreken die die woorden niet heeft gezegd,

De eerste quotes komen van Pierre, en die had niets op jouw analyse tegen :wink: Nu lijkt het of het van 5gt8vturbo komt, en die had wel commentaar.

Voor de rest zou ik behalve die 10ct goedkopere benzine geen reden zien om op 95 te rijden.

Zoals aangegeven wordt is 98 voorgeschreven, ik wijk er zelf ook niet vanaf. Wel gebruik ik loodvervanger. Is hier al een hele discssie over geweest zonder echt een goede conclusie. Dus baat het niet, dan schaad het niet
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Dennis VK

speedline schreef: Wie moet ik opbellen?
Deze meneer:

Dany Vlaminck
Technical Information Centre (TIC) Benelux
Belgian Shell S.A.
47 Cantersteen, B1000 Brussels, Belgium

Direct Tel: +32 2508 9641 Fax: +32 2 508 9161
Group Tel: +32 2 508 9020 / +31 900 202 2780

Want ik tank V-power en vraag me dus echt af of het nu kan ja of nee.
-PAZ-
Über-Spammer

even een vraagje/opmerking tussen door, er word hier gesproken voor verschillende brandstoffen, euro 95, het lijkt me niet verstandig om dit te tanken de reden hier voor staat hierboven wel al duidelijk beschreven, euro 98 en dan euro 98 met loodvervanger.
ik heb met mijn gtt alleen nog maar 98 getankt, want hier in de buurt kan je voor zo ver ik weet geen 98 meer krijgen met loodvervangen, is het dan verstandig om er loodvervanger bij te doen uit een losflesje of is dit spul gewoon zonde van je geld??
R5GTT. Drive it like you stole it
speedline

paz-maniac schreef:is het dan verstandig om er loodvervanger bij te doen uit een losflesje of is dit spul gewoon zonde van je geld??
Ik meng zelf ook bij uit een los flesje. Er moet 98MLV in de tank. Kun je dat niet krijgen dan inderdaad "loodvervanger" bijmengen uit een flesje.
Dennis VK

Mensen ik heb dt forumtopic doorgestuurd naar Dany Vlaminck van Shell om een reactie op de antwoorden van Speedline los te krijgen. Daarop antwoord de heer Vlamink met het volgende:

Ik vrees dat een aantal zaken door elkaar worden gehaald.
Dat verhaal van compressie verhoudingen en oktaangetal heb ik niet zelf (of Shell) verzonnen. Neem even de moeite om de internet links naar howstuffworks te kijken. Ik weet dat over oktaangetallen bij veel mensen een foute persceptie bestaat, en men legt (onterrecht) de link naar energie inhoud, turbo compressoren enz.
Dat heeft daar niets mee te maken, maar ik weet dat dit verhaal bij jan-met-de-pet moeilijk ontkracht kan worden. Soit ... Het zij zo.

De aanwezigheid van een turbo compressor zal inderdaad de oktaangehoefte opdrijven. De eind temperatuur en druk tijdens de compressieslag liggen duidelijk hoger dan bij een gewone motor, en je hebt dus inderdaad meer anti-knok additief nodig. Maar V-power kan dit perfect aan.

97 is géén officiele oktaanaanduiding, en heeft niets met marketing te maken. Sla er de europese normen EN 228 op na, en je zal ze daar vermeld zien.

Loodvervanger is nog iets anders.
Tot pakweg 1983 was de metallurgische kennis niet van dien aard dat men klepzittingen kon fabrikeren die bestand waren tegen de hoge temperaturen boven de cylinders. Daarom ging men loodadditief gaan toevoegen. Deze ging met het metaal een verbinding aan, die wél tegen de hoge temperaturen kon. Op deze manier beschermde men de kleppen tegen inslag. Voordeel van lood was dat het tegelijk ook een hoger oktaangetal gaf.
Vanaf 83 à 85 had men wél de kennis om voldoende harde klepzittingen te fabrikeren, en was dat additief niet meer nodig. Met andere woorden : motoren na deze periode hoeven geen lood (of loodvervanger). Kijk dit even na in de jaarboeken van autovisie, anno 1986 : daar staat inderdaad vermeld dat een ongedoopte benzine kan gebruikt worden. Lood is door de jaren wel vervangen door een ander (minder schadelijk) metaal, maar terug : je hebt dit enkel nodig op wagens van voor '83-85.

Terug wijs ik erop dat de 98 benzine enkel van de grote stations langs de autowegen wordt gehaald. De kleinere pompen blijven de 98 voeren, tenzij ze op eigen verzoek willen omschakelen.
Douwe

Oftewel lood additatief is niet nodig en V-power kun je wel tanken. Om een lang verhaal kort te maken :wink: En '95 zou ook moeten kunnen, het zal maar ik hoor toch genoeg mensen die in de praktijk merken dat '95 niet lekker rijd.

Oftwel we zijn niks wijzer want de een zegt zus en de ander zo :P
jeroen.k

Om het lastiger te maken...

Bij mijn auto wordt 95 voorgeschreven door Renault (R19 16v)

Nu is de motor opgeboord naar 2.0, andere nokkenassen en een hogere compressie. Nu tank ik standaard 98.

Is dat wel nodig? :P
speedline

jeroen.k schreef:Om het lastiger te maken...

Bij mijn auto wordt 95 voorgeschreven door Renault (R19 16v)

Nu is de motor opgeboord naar 2.0, andere nokkenassen en een hogere compressie. Nu tank ik standaard 98.

Is dat wel nodig? :P
Snelle chip?
Afstelling op 98?
Standaard Willi chip dan mag 95 maar heeft bij trappen 98 de voorkeur.
jeroen.k

Snelle Chip ja...menno moet hem nog 100% afstellen, maar 98 is iig veiliger :)

Ik hou sowieso niet van die aparte benzines...lekker 98 tanken en je auto goed onderhouden :)
Marcel B.

Kom ik net op een shell tankstation, komt er zo'n pik naar me toe met een vpower foldertje in z'n hand en vroeg of ie me wat mocht vragen.

Dus ik zeg jahoor is goed, en pak de super plus slang en begin te tanken :p

Echt hele verhalen van jaa waarom niet, want het is goedkoper en schoner en zuiniger, je kan er zo makkelijk 25-30 km meer mee rijden op een tank.

Dus ik zeg joh, ik heb et al es een paar keer getankt en op een of andere manier voelt et niet zo lekker aan.

Oh, ja toen had ie niet veel meer te zeggen, en toen zat m'n tank vol, dus ik loop naar binnen. Begint die cashiere ook te zeiken van waarom tank je nog supahplus dan?!

zucht... LAAT HET ME FF LEKKER ZELF UITMAKEN JOH!

Magoed... waarom dus niet? Het is wél goedkoper...
Don't walk the grass... smoke it
Bram

'n vriend van mij werkt ook bij de Shell. En ze moeten targets halen en dus een x aantal liters minimaal verkopen.
jeroen_natas

gewoon geldklopperij lijkt ons?
Rémi clio ph3

Calle schreef:
patrick 21TURBO schreef:...zal mij een rotzorg zijn waar shumi mee rijdt.
Zal ook wel 98 zijn aangezien hij een 'ferrari' rijdt :lol: :D
Schumi maakt reclame voor de duitse V-power, en daar heeft de V-power 100 octaan!!!!!!!!!!! :wink: :wink: :wink: :wink:
En is dus ook duurder dan 98er
One clio to rule them all
pierre

Bram schreef:'n vriend van mij werkt ook bij de Shell. En ze moeten targets halen en dus een x aantal liters minimaal verkopen.
zoals in elke commerciele onderneming, zonder winst geen werk, geen producten en geen benzines.
't is ongetwijfeld beter als russische benzine.
Riël
Über-Spammer

Ik maak me er niet druk om verder :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
PatrickG

Marcel B. schreef:Kom ik net op een shell tankstation, komt er zo'n pik naar me toe met een vpower foldertje in z'n hand en vroeg of ie me wat mocht vragen.

Dus ik zeg jahoor is goed, en pak de super plus slang en begin te tanken :p

Echt hele verhalen van jaa waarom niet, want het is goedkoper en schoner en zuiniger, je kan er zo makkelijk 25-30 km meer mee rijden op een tank.

Dus ik zeg joh, ik heb et al es een paar keer getankt en op een of andere manier voelt et niet zo lekker aan.

Oh, ja toen had ie niet veel meer te zeggen, en toen zat m'n tank vol, dus ik loop naar binnen. Begint die cashiere ook te zeiken van waarom tank je nog supahplus dan?!

zucht... LAAT HET ME FF LEKKER ZELF UITMAKEN JOH!

Magoed... waarom dus niet? Het is wél goedkoper...
Haha welk shell station was dat??
jeroen.k

Ik heb het op een pomp aan de snelweg ook gehad...ff uitgelegd dat de auto niet helemaal standaard is en ik liever 98 tank...dude gaf me groot gelijk! :D (maar had zelf blijkbaar jaren cliotjes 16v gereden :P )
speedline

[UITMIJNSTERMODE]
Dennis VK schreef:Mensen ik heb dt forumtopic doorgestuurd naar Dany Vlaminck van Shell om een reactie op de antwoorden van Speedline los te krijgen. Daarop antwoord de heer Vlamink met het volgende:
Dennis VK schreef:Ik vrees dat een aantal zaken door elkaar worden gehaald.
In zijn eigen hoofd ja...
Dennis VK schreef:Dat verhaal van compressie verhoudingen en oktaangetal heb ik niet zelf (of Shell) verzonnen.
Dat blijkt wel want snappen doen ze het niet...
Dennis VK schreef:Neem even de moeite om de internet links naar howstuffworks te kijken.
How stuff works? Ik weet ook nog een titel voor dit manneke... Handbuch Verbrennungsmotoren van Vieweg... Iets meer niveau als dat lesmateriaal voor kleine kinderen van howstuffworks...
Dennis VK schreef:Ik weet dat over oktaangetallen bij veel mensen een foute persceptie bestaat, en men legt (onterrecht) de link naar energie inhoud, turbo compressoren enz.
Dat is geen foute perceptie. Genoemde parameters die elkaar en de werking van de verbrandingsmotor beinvloeden.
Dennis VK schreef:Dat heeft daar niets mee te maken, maar ik weet dat dit verhaal bij jan-met-de-pet moeilijk ontkracht kan worden. Soit ... Het zij zo.
Jan met de pet? Wil ing.dr.bsc.prof Vlaminck ons dan verlichten met een indepth blik op de materie... :@
Dennis VK schreef:De aanwezigheid van een turbo compressor zal inderdaad de oktaangehoefte opdrijven. De eind temperatuur en druk tijdens de compressieslag liggen duidelijk hoger dan bij een gewone motor, en je hebt dus inderdaad meer anti-knok additief nodig. Maar V-power kan dit perfect aan.
Oh en dat hebben ze zeker getest?
Dennis VK schreef:97 is géén officiele oktaanaanduiding, en heeft niets met marketing te maken. Sla er de europese normen EN 228 op na, en je zal ze daar vermeld zien.
Europese norm my ass. SAE/ API en de andere automotive organisaties zijn de referentienorm. Niet een stel bureaucraten in Brussel...
Dennis VK schreef:Loodvervanger is nog iets anders.
Tot pakweg 1983 was de metallurgische kennis niet van dien aard dat men klepzittingen kon fabrikeren die bestand waren tegen de hoge temperaturen boven de cylinders. Daarom ging men loodadditief gaan toevoegen. Deze ging met het metaal een verbinding aan, die wél tegen de hoge temperaturen kon. Op deze manier beschermde men de kleppen tegen inslag. Voordeel van lood was dat het tegelijk ook een hoger oktaangetal gaf.
Klopt redelijk... Jaartallen niet helemaal maar a la.
Dennis VK schreef:Vanaf 83 à 85 had men wél de kennis om voldoende harde klepzittingen te fabrikeren, en was dat additief niet meer nodig. Met andere woorden : motoren na deze periode hoeven geen lood (of loodvervanger).
De klepzittingen waren er vanaf dat bouwjaar misschien maar het is NIET vanzelfsprekend dat ze dan ook universeel worden toegepast.

Ik bedoel Honda bouwt anno 2004 nog motoren waarbij kleppen gesteld moeten worden!!! Omdat iets beschikbaar is betekent niet dat fabrikanten dat ook universeel toe moeten passen. Op die betreffende Honda motor kan het niet eens maar dat terzijde. Dus als je al niet zo ver door kunt denken vraag ik mij af wat je bij Shell doet als voorlichter.

En ze moeten eens grondig werk doen zodat iedereen in een lijst voor zijn of haar auto kan nazien of men V-Power kan tanken. Een geen domme aannames die nergens op gebaseerd zijn.
Dennis VK schreef:Kijk dit even na in de jaarboeken van autovisie, anno 1986 : daar staat inderdaad vermeld dat een ongedoopte benzine kan gebruikt worden.
Het AUTOVISIE jaarboek. Is dat opeens het technische naslagwerk geworden met autoriteit? Dat is verdomme samengesteld door journalisten die nog geen motorkap van een remschijf kunnen onderscheiden en daar moet ik uit afleiden dat ik geen MLV hoef te tanken en er wel VPower in mijn gtt kan?

Rot een eind op zeg...

Van dit soort onzin wordt de automotive sector niet veel beter... Aanklagen die gasten met een verbod op het uitkramen van deze onzin...

Laten we maar gewoon uitgaan van wat Renault voorschrijft. Zij hebben tenslotte het spul ontworpen en weten een stuk beter waar ze het over hebben dan de Shell.
Dennis VK schreef:Lood is door de jaren wel vervangen door een ander (minder schadelijk) metaal, maar terug : je hebt dit enkel nodig op wagens van voor '83-85.
BULLSHIT... De GT Turbo is verkocht tot 1990 en dus is dit KLINKLARE ONZIN VAN EEN COMPLEET NIET TER ZAKE KUNDIGE SHELL TELEFONIST.

(De GT moet namelijk altijd volgegooid worden met 98MLV of voor die tijd super met loodvervanger. Er is nooit een modificatie geweest voor de gt turbo wat betreft harde klepzittingen.
Dennis VK schreef:Terug wijs ik erop dat de 98 benzine enkel van de grote stations langs de autowegen wordt gehaald. De kleinere pompen blijven de 98 voeren, tenzij ze op eigen verzoek willen omschakelen.
Lekker arrogant van de Shell.

[/UITMIJNSTERMODE]

Ik hoop dat uit mijn tirade blijkt dat je dit soort onzin moet kunnen doorzien... En V Power gewoon moet boycotten.
Riël
Über-Spammer

Groaoar :lol: Over oude koeien. Maargoed, die vpower is bij mij nooit een optie geweest. Dan liever naar DL de 100 oktaan tanken.
Marcel B.

Voor mij is het dus wel een optie, aangezien het goedkoper is dan 98, en de willi er prima op loopt, nix op aan te merken...
Riël
Über-Spammer

Ja jij hebt een klopsensor. Issie gechipt?
Marcel B.

Nog niet >-)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Riël schreef:Ja jij hebt een klopsensor. Issie gechipt?
Nee, maar hij heeft wel veeeeeeel power! :D
Riël
Über-Spammer

Ik zou toch uitkijken als je echt gaat snoeien...
GijsClioRS

Interessant topic dit! Had het nog niet eerder gelezen.

Ik tank in me Clio RS altijd 98 maar heb twee tanks V-power gereden. Ik heb daarmee op me boordcomputer 7.8 l/100 km gereden! Ik ben helemaal geen deskundige en het kan aan wat meer lange afstanden en me rustige rechtervoet hebben gelegen, maar ik vond het verbuik wel erg laag!
Voor de RS wordt 98 aangeraden maar is dus vanwege pingelsensor ook niet nodig.

Misschien is het al wel eens voorbij gekomen, maar ga in het RS gedeelte van het forum eens peilen wat RS rijders tanken.
Plaats reactie