[UITMIJNSTERMODE]
Dennis VK schreef:Mensen ik heb dt forumtopic doorgestuurd naar Dany Vlaminck van Shell om een reactie op de antwoorden van Speedline los te krijgen. Daarop antwoord de heer Vlamink met het volgende:
Dennis VK schreef:Ik vrees dat een aantal zaken door elkaar worden gehaald.
In zijn eigen hoofd ja...
Dennis VK schreef:Dat verhaal van compressie verhoudingen en oktaangetal heb ik niet zelf (of Shell) verzonnen.
Dat blijkt wel want snappen doen ze het niet...
Dennis VK schreef:Neem even de moeite om de internet links naar howstuffworks te kijken.
How stuff works? Ik weet ook nog een titel voor dit manneke... Handbuch Verbrennungsmotoren van Vieweg... Iets meer niveau als dat lesmateriaal voor kleine kinderen van howstuffworks...
Dennis VK schreef:Ik weet dat over oktaangetallen bij veel mensen een foute persceptie bestaat, en men legt (onterrecht) de link naar energie inhoud, turbo compressoren enz.
Dat is geen foute perceptie. Genoemde parameters die elkaar en de werking van de verbrandingsmotor beinvloeden.
Dennis VK schreef:Dat heeft daar niets mee te maken, maar ik weet dat dit verhaal bij jan-met-de-pet moeilijk ontkracht kan worden. Soit ... Het zij zo.
Jan met de pet? Wil ing.dr.bsc.prof Vlaminck ons dan verlichten met een indepth blik op de materie...
Dennis VK schreef:De aanwezigheid van een turbo compressor zal inderdaad de oktaangehoefte opdrijven. De eind temperatuur en druk tijdens de compressieslag liggen duidelijk hoger dan bij een gewone motor, en je hebt dus inderdaad meer anti-knok additief nodig. Maar V-power kan dit perfect aan.
Oh en dat hebben ze zeker getest?
Dennis VK schreef:97 is géén officiele oktaanaanduiding, en heeft niets met marketing te maken. Sla er de europese normen EN 228 op na, en je zal ze daar vermeld zien.
Europese norm my ass. SAE/ API en de andere automotive organisaties zijn de referentienorm. Niet een stel bureaucraten in Brussel...
Dennis VK schreef:Loodvervanger is nog iets anders.
Tot pakweg 1983 was de metallurgische kennis niet van dien aard dat men klepzittingen kon fabrikeren die bestand waren tegen de hoge temperaturen boven de cylinders. Daarom ging men loodadditief gaan toevoegen. Deze ging met het metaal een verbinding aan, die wél tegen de hoge temperaturen kon. Op deze manier beschermde men de kleppen tegen inslag. Voordeel van lood was dat het tegelijk ook een hoger oktaangetal gaf.
Klopt redelijk... Jaartallen niet helemaal maar a la.
Dennis VK schreef:Vanaf 83 à 85 had men wél de kennis om voldoende harde klepzittingen te fabrikeren, en was dat additief niet meer nodig. Met andere woorden : motoren na deze periode hoeven geen lood (of loodvervanger).
De klepzittingen waren er vanaf dat bouwjaar misschien maar het is
NIET vanzelfsprekend dat ze dan ook universeel worden toegepast.
Ik bedoel Honda bouwt anno 2004 nog motoren waarbij kleppen gesteld moeten worden!!! Omdat iets beschikbaar is betekent niet dat fabrikanten dat ook universeel toe moeten passen. Op die betreffende Honda motor kan het niet eens maar dat terzijde. Dus als je al niet zo ver door kunt denken vraag ik mij af wat je bij Shell doet als voorlichter.
En ze moeten eens grondig werk doen zodat iedereen in een lijst voor zijn of haar auto kan nazien of men V-Power kan tanken. Een geen domme aannames die nergens op gebaseerd zijn.
Dennis VK schreef:Kijk dit even na in de jaarboeken van autovisie, anno 1986 : daar staat inderdaad vermeld dat een ongedoopte benzine kan gebruikt worden.
Het AUTOVISIE jaarboek. Is dat opeens het technische naslagwerk geworden met autoriteit? Dat is verdomme samengesteld door journalisten die nog geen motorkap van een remschijf kunnen onderscheiden en daar moet ik uit afleiden dat ik geen MLV hoef te tanken en er wel VPower in mijn gtt kan?
Rot een eind op zeg...
Van dit soort onzin wordt de automotive sector niet veel beter... Aanklagen die gasten met een verbod op het uitkramen van deze onzin...
Laten we maar gewoon uitgaan van wat Renault voorschrijft. Zij hebben tenslotte het spul ontworpen en weten een stuk beter waar ze het over hebben dan de Shell.
Dennis VK schreef:Lood is door de jaren wel vervangen door een ander (minder schadelijk) metaal, maar terug : je hebt dit enkel nodig op wagens van voor '83-85.
BULLSHIT... De GT Turbo is verkocht tot 1990 en dus is dit KLINKLARE ONZIN VAN EEN COMPLEET NIET TER ZAKE KUNDIGE SHELL TELEFONIST.
(De GT moet namelijk altijd volgegooid worden met 98MLV of voor die tijd super met loodvervanger. Er is
nooit een modificatie geweest voor de gt turbo wat betreft harde klepzittingen.
Dennis VK schreef:Terug wijs ik erop dat de 98 benzine enkel van de grote stations langs de autowegen wordt gehaald. De kleinere pompen blijven de 98 voeren, tenzij ze op eigen verzoek willen omschakelen.
Lekker arrogant van de Shell.
[/UITMIJNSTERMODE]
Ik hoop dat uit mijn tirade blijkt dat je dit soort onzin moet kunnen doorzien... En V Power gewoon moet boycotten.