Aankooptips Renault Clio 16v bj91

Post hier al je vragen over de Clio
MarcoG
Contacteer:

@ Riel Ik heb geen compressiemetertje, weet niet hoe ik eraan kan komen, hoe ik het meet...geen tijd om het te doen bij de koop van een auto etc etc etc. Is Rik de eerste eigenaar? En die auto van Ollie heeft misschien bij een vorige eigenaar een of andere revisie gehad, aangezien hij niet zelf die 230.000km op de klok heeft gereden. Maar dat maakt ook niet uit, als ie goed is, is ie goed. Mij deert een hoge km-stand ook niet zolang de auto inorde is. Die van mij (inmiddels 210.000km) heeft wel lagerschade gehad (inderdaad, slecht onderhoud door een vorige eigenaar) en een nieuw onderblok etc.

Is vreemd, maar autos in NL hebben veeeeeeeeeeeeeeeel minder km's dan vergelijkbare in DL. En nou weet ik dat Duitsers misschien ietsje meer rijden, maar sommige van die fanta km-standen hier in NL geloof ik dus echt niet.
Naja, als je ziet dat iemand zo dom is geweest om een auto te kopen (nieuw) en hem dan in de garage stil heeft laten staan (2 decennia lang), dan is dat aan de auto wel te zien, en is het enige wat ik niet begrijp de eigenaar zelf. Maar dat zul je wel direkt zien aan de auto.
Maar een 16v waar gewoon in gereden wordt heeft never nooit niet zoweinig km's, dat weet iedereen.
Je kent ze wel, die aanbiedingen,16v 1991, helemaal gaar gereden en een stickertje erop met 98000km. (of 140.000km) En meteen 3 mille bovenop de prijs. Ik laat mij niet bezeiken door die zwendel, maar ik begrijp dus dat er mensen genoeg zijn die dat wel doen. Is ook te merken aan de verkoper die in dat geval absoluut niet met de prijs omlaag wil omdat hij weet dat iemand anders er wel intuimt. (Y)

Geert, de auto's die op marktplaats worden aangeboden (waar dus gewoon in gereden is) hebben veel km's. Als je een auto met weinig km's wil, moet je op zoek naar een nieuwer model, maar dat zit er misschien financieel niet in. Bij mij ook niet...maar die clio rijdt wel fijn, ondanks 210.000km is ie fijn strak.
Als je eentje tegenkomt met 110.000km uit 1991, en hij zou ECHT zo weinig gereden hebben, dan zullen ze daar ook zoveel geld voor vragen, dat je zelf denkt "lamaarzitten, hou em zelf maar".

't Is ook merk-afhankelijk. De jan-modaal-auto's die wij allemaal op dit forum kunnen betalen zijn auto's die gebruikt worden als vervoermiddel of als "goedkope" hobby. We praten niet over een jaguar XJ220 :worship: of een testarossa! Geen verzamelauto's die in een verwarmde garage op vloerbedekking onder een zijden doek staan, meer waard te worden, waar je zelfs niet verkeerd op mag ademen.
Of een GTO uit 64 california edition, of een X-type, of een 911 turbo RS (klassieker)...etc etc.

Nog iets wat het ietsje duidelijker maakt. Als je geld investeert om je clio16v of 5GTT beter te maken, merk je daar bij verkoop minder van. Als ik dat geld wat ik in de clio van mij heb gestopt in een oude Porsche 911 had gestoken merk je dat wel in de verkoop prijs. Dat wordt gewaardeerd omdat het een kostbaar verzamel ding is. Alhoewel, qua verzamelwaarde krijgen die 5GTT ook nog een staartje (Y) en terecht! Fien autokes :)
Laatst gewijzigd door MarcoG op vr 26 nov 2004 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcoG
Contacteer:

@Jasper

Heb je proberen te achterhalen hoe het komt dat die woage zo weinig km's heeft gelopen? Heeft ie lang stil gestaan wegens motorschade misschien, of om andere redenen? Probeer die stand ook es te verklaren...zit misschien een interessant verhaal achter. (Herman Heinsbroek was de eigenaar en hij zat liever achterin de Bentley lol :wink: , nee ik maak maar een grapje, maar het kan wel interessant zijn een beetje geschiedenis van je auto te kenne)

Ik heb de auto vanaf Maart dit jaar en al 12.000km gereden (en daarbij stond hij ook nog 2 maanden stil vanwege een kapotte versn. bak). En ik werk maar in het eerstvolgende dorp hier (25km heen en terug), af en toe boodschappen met de auto, en tanken doe ik net over de grens in DL.
H8bal

Jonges wat is dat hier nu allemaal voor onzin.

Ik ken mensen die een nieuwe wagen kopen en er maar 1500 km per jaar mee doen.

Mijn vriendin haar vorige wagen was een R5 met 68.000 echte kilometers uit '89 en nu heeft ze een 19 16v uit '92 met 110k op de teller.

Ik doe zelf 25.000 km per jaar met mijn gtt maar daarom doet iedereen dat niet.

"Sportievere" wagens worden dikwijls voor erbij gekocht en kunnen gerust na 10-12 j nog onder de 100.000km op de teller hebben.
MarcoG
Contacteer:

Sportievere wagens...een golf GTI of clio 16v ook?

Wat ik bedoel te zeggen is, oude auto (waarin graag door jonge gasten veel in wordt gereden) met weinig km's: sceptisch zijn (en letten op de prijs)

Voordat ik de clio kocht heb ik een paar gezien die zogenaamd weinig op de klok hadden, dat waren de rotste clio's die ik ooit heb gezien. Ook heb ik clio's gezien die WEL veel km's hadden, waar de eigenaar er ook eerlijk voor uitkomt en die auto's waren de best verzorgde clio'tjes die ik had gezien. Ik heb zelf destijds geen clio gezien die EN goed was EN lage km's had, alleen maar gare wagens met weinig km's.
Wel clio's die veel km's hadden en zeer goed onderhouden waren.
Daarom ben ik ook sceptisch als ik weer es van die verhalen hoor over weinig km's, ja, en altijd binnen gestaan, en van een oud omaatje en nog meer van die onzin.
Tuurlijk zijn er 16v's met weinig km's, maar zoals door iemand anders eerder al gezegd, die zijn er weinig. En bovendien, wat heb je eraan. Het komt toch op onderhoud aan bij een auto van die leeftijd...toch? Dat is toch het belangrijkste wat telt bij dit model.

@H8bal Dus als ik mijn goedverzorgde clio later verkoop, kan ik van die 2 makkelijk een 1 maken, dan heeft ie nog maar 110.000km gelopen. Dat vind je dan aannemelijk? En dan vertel ik jou wat jij hier vertelt "ja, is een sportieve wagen, hobby, 2e auto...etc." En jij gelooft dat dan ook nog, of niet?
't Zou niet aan em te zien zijn...En dat om er een paar duizend euro meer voor te kunnen vragen.

Bovendien hebben we het niet over autos van 10-12 jaar oud maar van 13-14 jaar oud.
H8bal

MarcoG schreef:Sportievere wagens...een golf GTI of clio 16v ook?
Dan zet ik nog speciaal "sportievere" tussen aanhalingstekens om aan te geven dat het niet gaat om sportwagens, maar om een iet of wat sportievere versie dan de gemiddelde wagen.

En ja een Golf GTI (zeker 1 en 2 en de nieuwe 5 ook) reken ik daar ook bij.

MarcoG schreef:
Voordat ik de clio kocht heb ik een paar gezien die zogenaamd weinig op de klok hadden, dat waren de rotste clio's die ik ooit heb gezien. Ook heb ik clio's gezien die WEL veel km's hadden, waar de eigenaar er ook eerlijk voor uitkomt en die auto's waren de best verzorgde clio'tjes die ik had gezien.
Een wagen met 20.000 km kan evenzeer rot zijn als hij slechts verzorgd/onderhouden is en altijd buitengestaan heeft in weer en wind...
MarcoG schreef:Ik heb zelf destijds geen clio gezien die EN goed was EN lage km's had, alleen maar gare wagens met weinig km's.
Tegenslag gehad en niet lang genoeg gezocht. :p
MarcoG schreef: Daarom ben ik ook sceptisch als ik weer es van die verhalen hoor over weinig km's, ja, en altijd binnen gestaan, en van een oud omaatje en nog meer van die onzin.
Zie je toch dadelijk aan de staat van de wagen
MarcoG schreef: @H8bal Dus als ik mijn goedverzorgde clio later verkoop, kan ik van die 2 makkelijk een 1 maken, dan heeft ie nog maar 110.000km gelopen. Dat vind je dan aannemelijk? En dan vertel ik jou wat jij hier vertelt "ja, is een sportieve wagen, hobby, 2e auto...etc." En jij gelooft dat dan ook nog, of niet?
Ik geloof nooit verkoperspraat, ik kijk naar de wagen zelf.
MarcoG schreef: Bovendien hebben we het niet over autos van 10-12 jaar oud maar van 13-14 jaar oud.
Sorry, das inderdaad een wereld van verschil :)
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

MarcoG schreef: Daarom ben ik ook sceptisch als ik weer es van die verhalen hoor over weinig km's, ja, en altijd binnen gestaan, en van een oud omaatje en nog meer van die onzin.
hehe :lol: :lol: , toch zijn er wel degelijk snellere renaults die van oudere mensen zijn geweest en die er weinig in hebben gereden. Maarja dan moet je natuurlijk wel goed zoeken. Km-standen maken iid weinig uit en het onderhoud staat dan voor op bij een oudere snelle renault.
Jasper16v

MarcoG schreef:@Jasper

Heb je proberen te achterhalen hoe het komt dat die woage zo weinig km's heeft gelopen? Heeft ie lang stil gestaan wegens motorschade misschien, of om andere redenen? Probeer die stand ook es te verklaren...zit misschien een interessant verhaal achter. (Herman Heinsbroek was de eigenaar en hij zat liever achterin de Bentley lol :wink: , nee ik maak maar een grapje, maar het kan wel interessant zijn een beetje geschiedenis van je auto te kenne)

Ik heb de auto vanaf Maart dit jaar en al 12.000km gereden (en daarbij stond hij ook nog 2 maanden stil vanwege een kapotte versn. bak). En ik werk maar in het eerstvolgende dorp hier (25km heen en terug), af en toe boodschappen met de auto, en tanken doe ik net over de grens in DL.
110.000 2 jaar terug voor een auto uit januari 1994 = ­± 13.750 per jaar, vind jij dat zo bijzonder laag? Ga jij dan direct vraagtekens plaatsen. Ik vind je wel erg (snel) argwanend overkomen.
Laatst gewijzigd door Jasper16v op vr 26 nov 2004 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick L.

@MarcoG, schei nou maar uit, je hebt je punt duidelijk gemaakt.
NielsT

Ja inderdaad, nu weten we het wel, wat een praatjes zeg
shift00

ik had ook inderdaad geen compressietester mee toen ik mn clio ging kopen... Maar een testritje en dan flink belasten zou toch genoeg moeten zeggen... Motorruimte is netjes... alleen het oliepeilmetertje (meest links van de 3) doet het niet.

Verder lijkt het een fijne auto.

Je kunt ook een goedkope kijken met oog op de toekomst: als hij een heel fijn interieur heeft, of uiterlijk nog erg netjes is... Dan is hij het in mijn ogen wel waard om wat aan te vertimmeren als dat nodig is.

Mijn clio ziet er erg standaard uit. Alleen een K&N filter erop. kun je zien als nadeel, maar ik zie het als voordeel... Zo is het altijd wat, en smaken verschillen en uiteindelijk weet je toch pas na een paar honderd km of het wel of geen goede koop geweest is...
Tom
Moderator
Car: MB

oliepijlmeterje doet het alleen op contact bij en 16V, bij een willi blijft hij nog een aantal seconden "hangen"
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
shift00

ha, thanks! vroeg me al af hoe hij zou werken met draaiende motor... :)

heb hem nu 2 dagen... en vandaag was ik laat dus ben ik met de motor gegaan. Ga zometeen de vloeistoffen peilen en dan een stukje rijden! kwam er ook achter dat de locknut voor de centercap niet in de auto ligt... lastig wielen wissellen zo... Kun je deze locknut ergens kopen? of moet ik hem met een beitel los tikken? Eerst uiteraard een mailtje naar de vorige eigenaar sturen. Misschien heeft die de sleutel voor de locknut gewoon nog thuis liggen...

Groeten!
:p
Laatst gewijzigd door shift00 op vr 26 nov 2004 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator

daarom is een forum wel handig (of een instructieboekje :wink: )
shift00

Inderdaad! Het boekje zat er wel bij! Maar de rest is wel duidelijk.

Als ik volgas optrek gaat het fluiten van het luchtfilert een beetje een soort van slippend geluid maken. is dat eigenlijk normaal? Als ik minder snel toeren opbouw hoor je dit geluid niet.

Met de mini is de luchtfilerbrom toch wel een stuk minder zeg!
MarcoG
Contacteer:

shift00 schreef:ik had ook inderdaad geen compressietester mee toen ik mn clio ging kopen... Maar een testritje en dan flink belasten zou toch genoeg moeten zeggen... Motorruimte is netjes... alleen het oliepeilmetertje (meest links van de 3) doet het niet.

Verder lijkt het een fijne auto.

Je kunt ook een goedkope kijken met oog op de toekomst: als hij een heel fijn interieur heeft, of uiterlijk nog erg netjes is... Dan is hij het in mijn ogen wel waard om wat aan te vertimmeren als dat nodig is.

Mijn clio ziet er erg standaard uit. Alleen een K&N filter erop. kun je zien als nadeel, maar ik zie het als voordeel... Zo is het altijd wat, en smaken verschillen en uiteindelijk weet je toch pas na een paar honderd km of het wel of geen goede koop geweest is...
Prima keus toch (Y) Ik denk er net zo over.

Voordat je begint te knutselen om die bout los te krijgen, bij de Heuts (hebben jullie die daar ook? een louche :wink: autogroothandel met vooral veel plastic tuinmeubilair) kun je voor een paar euro een universele locknut kopen (ja, tis echt waar)... In het geval je de bijhorende niet meer kunnen traceren.
shift00

zo... ik heb nu ook de locknuts... en wat meer gereden met de clio! Het onderstel bevalt me wel! Komt aardig in de buurt bij mn mini! Alleen stuurt de mini wat direkter. maar dat maakt de clio weer goed door het vermogen! (Y)
Tom
Moderator

heb je wel een spelingsloze stuurstang. Is namelijk een zwak punt van de clio. Lees maar eens wat rond op het forum
shift00

ja, is spelingvrij. alles is prima in orde, heb hem net en krik meestal "nieuwe" auto's eerst even op om de boel even goed te checken. geen vreemde spelingen of slechte dingen tegen gekomen, alleen een wat slechter wordende uitlaat... maar dat sturen: een Mini stuurt gewoon direkter. is verder niks mis mee :)...
Tom
Moderator

ik bedoel de stuurkogels niet, ik bedoeld echt de stuurstang. dat kun je niet van onderen zien omdat die koppeling binnen zit :)
shift00

ok. maar zowel stuurhuis en stuurkolom/stuurstang zijn dik in orde! ik heb ook weleens een auto gehad waarbij dit inderdaad niet zo was en dan kon je echt de stuurstang een stukje heen en weer bewegen rond het koppelingsstuk op het stuurhuis. best gevaarlijk als je op een gegeven moment stuurt en je auto gaat bijna niet de bocht om! :) maargoed. Enough.

Nog meer aankooptips?
Plaats reactie