bleed valve

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

:p met metertje! En dan zo goedkoop! Is dat wel een turbodrukmetertje trouwens? Kan ik niet zien vanaf deze angle.
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

dit is gewoon van een kwart inch persluchtsysteem.
tom2turbo
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 21:07

maar het werkt allemaal wel

je krijgt er nix bij zelf even wat nippeltjes kopen en t stukje en paar metertje slang dat heb je al voor 5 euro bij diezelfde winkel
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

tom2turbo schreef:maar het werkt allemaal wel

je krijgt er nix bij zelf even wat nippeltjes kopen en t stukje en paar metertje slang dat heb je al voor 5 euro bij diezelfde winkel
om maar weer even vervelend te doen :lol: :

welke winkel ? :wink:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

(Y). Beter als zo'n billig duur kraantje
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Als ik dat ding zo bekijk dan lijkt dat verrekte veel op een 13 uit een dozijn reduceerventiel voor een huis tuin en keuken compressor, zoals te koop bij elke betere ijzerwarenhandel. Krijg je der idd meteen zo'n leuke manometer bij. Is het alleen zaak ff uit te zoeken hoever je hem kan draaien zonder je motor op te blazen.
Is dat overigens ook geen mooie oplossing om je turbogat weg te werken? Gewoon een persluchttankje met buitenlucht vullen dmv een compressor en die met wat snelkoppelingen achter je turbo aansluiten zodat je bij het wegrijder zelf een shot lucht kunt geven voordat de turbo erin komt?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat kan :) succes met bouwen :P Heb je wel een groot vat nodig aangezien je per sec heel wat liters lucht wegzuigt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

achterbank eruit en dan een grote luchtcompressortank ervoor in de plaats zetten die je thuis dan moet vullen tot 9 bar.dat weegt dan wel weer wat maar oke.
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Nou, om dat experimenteren zal m'n project eerst af moeten en dat duurt nog wel ff
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

da-goof schreef:Als ik dat ding zo bekijk dan lijkt dat verrekte veel op een 13 uit een dozijn reduceerventiel voor een huis tuin en keuken compressor, zoals te koop bij elke betere ijzerwarenhandel. Krijg je der idd meteen zo'n leuke manometer bij. Is het alleen zaak ff uit te zoeken hoever je hem kan draaien zonder je motor op te blazen.
Is dat overigens ook geen mooie oplossing om je turbogat weg te werken? Gewoon een persluchttankje met buitenlucht vullen dmv een compressor en die met wat snelkoppelingen achter je turbo aansluiten zodat je bij het wegrijder zelf een shot lucht kunt geven voordat de turbo erin komt?
Ik ga zon ding bestellen denk ik.
Alleen nog 1 vraagje. Je moet dus uitzoeken tot hoever je draaien kan. Maar dan moet je dit elke keer weer opnieuw doen, of heb ik het nu fout? (kun je dat op die meter aflezen tot waar je m moet draaien?)
some people are alive only because it's illegal to kill them
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

juist chrisv dat is dus het enige probleem van dat ding.daar moeten we nog een oplossing voor zoeken.ik weet niet hoe dat zit bij zo`n in car control boost valve.

misschien dat we het kraantje instellen op 1,0 bar en dat op de afvoer van die kraan een elektronische klep zetten(van een LPG afsuiter ofzo).zodat we met een knop de druk in een keer op 1 bar kunnen zetten ofzo
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

er is dus geen mogelijkheid om als je alleen dat ding hebt om hem dan steeds evenver te draaien? Nu bedoel ik niet door de slagen die je draait te tellen maar dmv dat metertje wat daarop zit.
some people are alive only because it's illegal to kill them
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Dat denk ik wel. Dat metertje geeft de druk aan die eruit gaat. Nu is de druk ervoor met een turbo natuurlijk niet gigantisch, want een compressor gaat tot 15 bar of zo, maar evengoed. ik denk dat je het beste gewoon streepjes op de knop kunt zetten, want je wilt zoiets meestal toch snel kunnen aanpassen en als je dan steeds weer op dat metertje moet gaan zitten kijken...
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

metertje heeft een schaal tot 8 of 6 bar geloof ik.dus je zal slagen moeten tellen ofzo.dit systeem zit eigenlijk ook nog een beetje in de testfase
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik heb zelf ook laatst zo'n type bleedvalve van de sloop meegenomen. Ook zo'n enorme knop die tot 8 bar gaat. Bij mij kan je de knop vergrendelen door hem in te drukken. Wel handig, want as hij per ongeluk op 8 bar komt te staan gaat het natuurijk niet helemaal goed :wink:
Ik maak de knop echter niet op het dashboard, dus dat scheelt. Ik stel hem 1 keer in en dan schakel ik hem electrisch aan en uit met een schakelaar op het dashboard (zoals Stefijn dat ook heeft)
Laatst gewijzigd door Matijs op do 30 okt 2003 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

deze kan je ook vergrendelen door hem in te drukken.inderdaad wel veilig.
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Voor die knop kun je natuurlijk ook een simpel kraantje in de plaats gebruiken. Als die open staat doet het ventiel z'n werk, staat ie dicht dan heb je de normale actuater stand.
Als ik het goed begrijp hoef je met dit systeem ook geen aanpassingen aan de wastegate te verrichten om een hogere druk te halen, klopt dat?
Het grootste voordeel van zo'n systeem lijkt me overigens dat je lekker rustig je motor en turbo warm kan rijden en dan pas hogere turbodruk nemen. Martel je die turbo en je motor niet meteen zo als ie nog koud is.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ik ga morgen een bleedvalve aanschaffen.
[img]http://www.bollenracing.nl/easyshopmaker/e3_2.jpg[/img]
Ik weet en ik heb op de meeting gezien dat verschillende mensen zo'n bleedvalve hebben.

Alleen mijn vraag is:
Het is me duidelijk dat als je hem aangesloten hebt en hij is dicht dat je dan met standaard druk rijd.
Maar hoe weet je tot hoe ver je draaien moet of is dat gewoon bijhouden hoe vaak je hem rond draait? Of kun je hem op een of andere manier vastzetten zodat je de volgende keer automatisch naar hetzelfde punt gaat?
some people are alive only because it's illegal to kill them
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

je kunt met het kraantje onder de kap de maximale druk (dus de hoeveelheid lucht die je weg laat lekken) instellen. gewoon een kwestie van een paar keer verstellen, proefrijden, open schroeven en kijken wat ie doet.

kraantjes roelen :D

en ik zou nog steeds wat foto's plaatsen ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

-Ray- schreef:je kunt met het kraantje onder de kap de maximale druk (dus de hoeveelheid lucht die je weg laat lekken) instellen. gewoon een kwestie van een paar keer verstellen, proefrijden, open schroeven en kijken wat ie doet.

kraantjes roelen :D

en ik zou nog steeds wat foto's plaatsen ;)
Ik snap het niet helemaal, de afbeelding die ik plaatste bedoel je daarmee het kraantje? want dat is het feitelijk. Of nog een extra kraantje?
some people are alive only because it's illegal to kill them
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

je hebt er 2 hè :)

1 onder de kap, tussen de actuator en de carb, met flink wat lusjes dingetjes t-stukjes etc, das je feitelijke bleedvalve (bleed = in dit geval lekken van lucht).

je kraantje zoals jij m afbeeld heb ik op de plek van me klokje, ivo en roy bijvoorbeeld hebben m links naast het stuur, net wat je makkelijk vind. hiermee varieer je tussen de minimale en maximale (die je dus onder de kap instelt) druk.

als je dus geen "kraantje" binnen hebt (in-car boost control) kan je dus onder de kap makkelijk je druk opschroeven of terug zetten, maar dat gaat een beetje lastig onder het rijden ;)

snap je het een beetje?
Immer wieder die verdammte Holländer
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Oh nu begin ik het te begrijpen geloof ik.
Bij de bleedvalve zit nog een kraantje voor onder de kap?

Dus het is niet alleen dat ding wat is afgebeeld op de foto?
some people are alive only because it's illegal to kill them
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

bleedvalve = kraantje voor onder de kap

kraantje = in car boost control = jouw afbeelding

vaak koop je ze los.

bij ktec koop je de hele set compleet.

ik maak morgen wel wat detail foto's, wacht dan even tot je wat gaat kopen ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ok, thnx.

Ik heb de foto van http://www.bollenracing.nl.
Hij kost daar 75 euro en er staat bij in-car adjustable bleedvalve. Dus daarbij zit alles inbegrepen neem ik aan?
some people are alive only because it's illegal to kill them
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ik zou er maar niet vanuit gaan, 75 euri voor alles is iets te goedkoop. ik meen dat ik voor alles 125 euri kwijt was, maar dan heb je ook wel een mooie blauwe sjonnie boest knop :lol:

morgen meer, ik ga nu echt slapen... (S)
Immer wieder die verdammte Holländer
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

-Ray- schreef:ik zou er maar niet vanuit gaan, 75 euri voor alles is iets te goedkoop. ik meen dat ik voor alles 125 euri kwijt was, maar dan heb je ook wel een mooie blauwe sjonnie boest knop :lol:

morgen meer, ik ga nu echt slapen... (S)
Ok is goed, ik zie het morgen wel hier. truste :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

-Ray- schreef:ik zou er maar niet vanuit gaan, 75 euri voor alles is iets te goedkoop. ik meen dat ik voor alles 125 euri kwijt was, maar dan heb je ook wel een mooie blauwe sjonnie boest knop :lol:

morgen meer, ik ga nu echt slapen... (S)
75 euro voor wat kraantjes rommel? :lol::lol::lol::lol: ik heb een vanbinnen uit electronisch geregelde klep die varieerd tussen min en max instelbaar onder de motorkap. Kosten ... euh 2 euro geloof ik de rest is wat onderdelen die je wel vind met goed zoeken.

Meneer hierboven heeft t' ook gedaan, dus doen. Tenzij je 125 euro geeft voor een blinkend geval aaarg.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Ik heb een in-car-adjustable, maar dat is toch echt maar 1 kraantje hoor (alleen is ie nu nog under-the-hood-adjustable maar das een inbouw detail) En 75 euro vind ik ook wel HEEL erg veel voor een kraantje!
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ja ok, maar jij kan dus nu oneindig op blijven schroeven.

en mensen die het low budget willen doen blijven er altijd, dus die discussie zal ook blijven bestaan.
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

noemen ze dat ding onder de kap niet toevlallig een spider-valve? Of was dat weer wat anders
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

-Ray- schreef:ja ok, maar jij kan dus nu oneindig op blijven schroeven.

en mensen die het low budget willen doen blijven er altijd, dus die discussie zal ook blijven bestaan.
Mja met 2 van die kleine bleedvalve's kan het ook, ben je bij elkaar €60 kwijt.

Werkt hetzelfde, alleen minder mooie schroefknop. Maja dat moet je maar net boeien.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

-Ray- schreef:ja ok, maar jij kan dus nu oneindig op blijven schroeven.

en mensen die het low budget willen doen blijven er altijd, dus die discussie zal ook blijven bestaan.
125 euro is gewoon teveel voor wat schroefwerk, zeg nou zelf. Da's 275 ouwe guldens, daar koop je een hele wagen voor.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Riël schreef:
-Ray- schreef:ja ok, maar jij kan dus nu oneindig op blijven schroeven.
Een sproeier van een brommer in het uiteinde van de slang zetten (even testen wat voor maat) en je max bleed is ook ingesteld. Kost ook niets. Zit je ook niet te neuzelen met 2 kraantjes.

en mensen die het low budget willen doen blijven er altijd, dus die discussie zal ook blijven bestaan.
125 euro is gewoon teveel voor wat schroefwerk, zeg nou zelf. Da's 275 ouwe guldens, daar koop je een hele wagen voor.[/quote]
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

als je een beetje handig bent bespaar je jezelf inderdaad veel geld en doet het zeker niet onder voor die zooi van 125 euro.die festo spullen die wij hebben gekocht zijn misschien kwalitatief nog beter.

dat oneindig opschroeven van die druk zou je ook kunnen voorkomen btw.moet je er gewoon 2 kraantjes inzetten.de eerste is om je maximale druk te regelen,die staat dus altijd open.en met de 2de regel je dus tussen normaal en de maximaal ingestelde waarde.

wij zijn van plan om ipv dat 2de kraantje een elektronische klep te gebruiken.de aansturing zou je kunnen verwerken in een van de loze knoppen van je dashboard.mooier kan je het niet wegwerken denk.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

-Ray- schreef:bleedvalve = kraantje voor onder de kap

kraantje = in car boost control = jouw afbeelding

vaak koop je ze los.

bij ktec koop je de hele set compleet.

ik maak morgen wel wat detail foto's, wacht dan even tot je wat gaat kopen ;)
Heb je toevallig een fototje gemaakt vandaag?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Plaats reactie