ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Merijn schreef:Lees effe verder, Riel... Het gaat hier over een grille, motorkap, 2 koplampen, voorfront. Dat alles voor 125 euro. Da's geen geld... :)
Ow :p
Ja :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

vraag;

zit met een koelprobleem sinds ik e.e.a heb veranderd.
Heb een koperen GT-rad met een fan van een 19 16v gemonteerd
samen met een externe oliekoeler.

Na alles "ontlucht" te hebben bleef mn bovenste waterslang knijpen onder last,slang vervormd zelfs bij vollast.
Nu probeer ik het zonder thermostaat (waar trouwens al een gaatje in zit) en de slang blijft gewoon rond.
Alleen staat nu mn tempmeter bijna rechtop terwijl de fan continu draait,wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Olietemp komt niet hoger als 100gr bij zwaar belasten,alleen het water blijft te heet.
Zelfs zonder gril krijg ik de watertemp niet lager,wat gaat er niet goed?
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Slangen op waterpomp niet per ongeluk verkeerd om gemonteerd ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Wordt je radiateur egaal warm?
Doet je waterpomp zijn werk nog goed?
In 1 van de slangen zit origineel een veer die ervoor moet zorgen dat ie niet knikt en de boel dichtzet. Zit die er nog in?
Draait je fan wel de goede kant op? ;)

Zomaar wat dingetjes die in me opkomen...
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Zowel de rad als de oliekoeler worden egaal warm,zelfs heet.
De fan draait rechtsom richting de dynamo,en de veer zit in de bocht van de onderste waterslang.
Olietemp scheelt dik 20gr nu de koeler extern zit,begrijp alleen niet waardoor de watertemp zo hoog op loopt.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

maar tis nu overdag wel extreem warm, gister gaf de tempsensor 34graden aan toen ik op de snelweg reed... dus wat is je vergelijking qua buitentemperatuur??
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

Waar kan ik thermostaten bestellen voor mijn waterpomp en radiateur die bij een lagere temperatuur schakelen?
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Waarom zou je dat willen? :)

Je kunt die trouwens gewoon bij Renault halen.

R77 01 348 375 - Thermostaat 75 graden - €22,34
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

JanGTT schreef:Waar kan ik thermostaten bestellen voor mijn waterpomp en radiateur die bij een lagere temperatuur schakelen?
Vraag ik me al tijden af...wat is het nut van een thermostaat die eerder opengaat? Open gaat ie toch, of dat bij 75, of 80 graden is maakt toch weinig uit?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Sterker nog, het heeft helemaal géén nut... :) Dat je fan eerder aanslaat, kan misschien wel fijn zijn. Persoonlijk zou ik er dan gewoon een knop tussen zetten, die je in staat stelt de fan handmatig aan te zetten, mocht het nodig zijn.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Heel goed Merijn, het heeft niets met de koelcapaciteit te maken.

En om het nog maar eens voor de 100e keer te zeggen, de thermostaat van een R4 (74/75 graden) is echt TE koud, zeker in de winter!
Je motor komt dan niet eens fatsoenlijk op temperatuur, je kachel wordt niet warm en je tempmeter komt nauwelijks omhoog. (N)

Gewoon de 83 graden monteren en zorgen dat je een goeie radiateur hebt.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

mocht je denken waar blijft ie... hier ben ik!

O-)
Immer wieder die verdammte Holländer
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Merijn schreef:Sterker nog, het heeft helemaal géén nut... :) Dat je fan eerder aanslaat, kan misschien wel fijn zijn. Persoonlijk zou ik er dan gewoon een knop tussen zetten, die je in staat stelt de fan handmatig aan te zetten, mocht het nodig zijn.
Dat doet je 'thermocontact'. De 'thermostaat' zit in de koelslang !

En ik vind een thermostaat die eerder open gaat bummele, ik vind een termocontact die eerder schakelt bummele, en een knopje vind ik al echt een fut-oplossing, alsof ik zelf mijn fan aan wil zetten :D

T moet gewoon goed werken :) En moet goed materiaal en onderhoud heb je dat allemaal niet nodig.

Een grotere radiator is de oplossing als je meer vermogen gaat vragen, en geen koudere thermostaat. De radiator moet gewoon de overtollige aantal Watt's aan warmte weg kunnen brengen, en die kleine van de 5 zit inderdaad gauw aan de max!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

ligt niet aan mijn capaciteit van mijn radiateur, hij slaat gewoon heel erg laat aan. Als de temperatuurmeter bijna boven aan staat begint ie pas.. Maar koelt heel snel weer met de radiateur aan.. Vanmiddag even een fase 2 koelsysteem monteren.. Allemaal nieuwe slangen misschien wordt het dan minder.

En over het zelf schakelen van je radiateur.. Dat lijkt me niks.. Alleen maar extra draden en knopjes wat je eigenlijk nooit gebruikt.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

JanGTT schreef:ligt niet aan mijn capaciteit van mijn radiateur, hij slaat gewoon heel erg laat aan. Als de temperatuurmeter bijna boven aan staat begint ie pas.. Maar koelt heel snel weer met de radiateur aan.. Vanmiddag even een fase 2 koelsysteem monteren.. Allemaal nieuwe slangen misschien wordt het dan minder.

En over het zelf schakelen van je radiateur.. Dat lijkt me niks.. Alleen maar extra draden en knopjes wat je eigenlijk nooit gebruikt.
De warmteafdracht moet gewoon goed zijn. Heb je ook de doseur in de toevoerslang naar de turbo nog zitten? En wat heet laat, dat wijzertje zegt net niks. Eigenlijk gewoon eens temperaturen opmeten ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dat wijzertje zegt inderdaad niet veel... Net zoals de oliedrukmeter doet de temperatuurmeter ook waar ie zin in heeft. Is bij elke GT weer anders, al is het bij de temperatuurmeter niet zo erg als bij de oliedruk. :) Bij mijn GT slaat de fan al in als de wijzer precies in het midden staan. Zolang ie maar inslaat, is het vaak wel goed. :P

Handgeschakelde fan vind ik wel handig, maar echt nodig is het niet, nee.


Spoel je systeem effe goed door, wanneer je de slangen gaat vervangen, Jan.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Mrtn schreef:maar tis nu overdag wel extreem warm, gister gaf de tempsensor 34graden aan toen ik op de snelweg reed... dus wat is je vergelijking qua buitentemperatuur??
Marcel heeft mij aangegeven dat hij hier een week of 3 geleden ook al last van had. Dus in dit geval niet weers afhankelijk.
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Probleem heb ik idd al een paar weken,zoek me rot naar de oorzaak.
Zelfs vanavond in de stromende regen krijg ik de tempmeter rechtop,
fan loopt bijna continu te koelen.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik zou daar niet heel ver mee rijden, anders ligt je koppakking er zo uit. :(

Weet je zeker dat je waterpomp goed genoeg functioneert? Hoe warm wordt ie als je 'm stationair laat draaien? En hoe snel gaat ie naar standje 'fucking heet'?
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Temp blijft relatief lang "normaal" pas als de olie rond de 90gr is en je flink gaat stampen schiet de watertemp door tot net voor de strepen op 12uur.
Daar blijft de temp dan ook eigenlijk continu staan,bij de oude opzet kwam ik daar niet eens in de buurt.
Zonder thermostaat mag de meter toch nooit daar staan,
probleem met t-staat is dat de bovenste slang "vacuum" zuigt.
Zal morgen al het water er eens af gooien en nogmaals proberen,
kan er zonder t-staat lucht in het systeem achterblijven?
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hoe vaak moet ik dit nog melden :(

lage temp thermostaat van een R4 er in monteren en een klein gaatje boren van 3 mm in het thermostaat huis. (als je hem in de slang doet dan het gaatje zo hoog mogelijk)

vervolgens de thermostaat wel goed monteren dus met de meetpen in je waterpomp.

lage temp schakelcontact bestellen en deze in je radiateur draaien.

vervolgens je koelsysteem volgooien en alle nippels openen.
tank omhoog houden en met mond op de tank blazen totdat overal een straal vloeistof uitkomt.
nippels dicht doen.
motor even 5 minuten laten draaien.
vervolgens nog 1 maal blazen en de nippels 1 voor 1 ontluchten.


slangen die vacuum zuigen zit 100% zeker lucht in!!!!!!

als je hem trouwens zo heet gehad hebt heb je grote kans dat de koppaking er inmiddels uit ligt.

suc 6
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mark een 74 graden thermostaat uit de R4 is echt te koud, gewoon de originele 83 graden is ruim voldoende, al dan niet met gaatje wat je naar boven richt.

Maargoed de kans is onderhand wel groot dat die koppakking gigantisch lek is of een scheur in de kop, met name als ie warm wordt.
volvodspec
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 19:29

ik heb op het moment behoorlijk te kampen met nogal wat confusion;

ik heb hier links een renix 209 en rechts een 208 ontsteking liggen:
[img]http://i19.photobucket.com/albums/b192/ ... 000176.jpg[/img]

nu ben ik vanuit de NA 1400 renault motoren al aardig bekend met renix, waarvan ik weet dat in de C-stekker (meest rechtse op de foto) je een of twee draden aan de massa kan leggen om bij auto's met katalysator de ontsteking 3 of 6 graden te verlaten.

het C-stekkertje in de 208 unit rechts heeft echter iets heul anders. de 3e aansluiting die normaal niet gebruikt wordt, zit op zo'n massa aansluiting en er is een draad die naar massa gebracht wordt.

nog even een pic ter verduidelijking;
[img]http://i19.photobucket.com/albums/b192/ ... /renix.jpg[/img]

mijn vraag; wat voor effect heeft een dergelijke connectorbezetting op de ontsteking, en waarom wordt dit toegepast?


vervolg vraag, ik lees diverse verhalen over een pingelsensor, aan te sluiten op een renix unit, dit is echter het enige wat ik daarover hier op het forum kan vinden; is hier meer info over? waar is die sensor te verkrijgen? waar moet je die aansluiten?

bvd
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

[Tikkie aangeschoten maar toch posten modus]

Pingelsensor kon je 5 jaar terug nog voor €70 kopen (zal nu wel het dubbele zijn), die zit op de rechter aansluiting van de foto. Als je goed zoekt en een GT op de sloop vind (hoofdzakelijk fase 2) en je hebt mazzel, dan zit deze er nog op. Aan te sluiten op de 208 en 209.

Tis iig een Piëzo element die bij 50hz een signaal afgeeft en zo de ontsteking met x graden vervroegd (als het goed is).
Dus beetje hetzelfde idee als die lambdasensor op dezelfde aansluiting

Normaal zit er alleen die massa in met een ontstoringsmodule.

[/Tikkie aangeschoten maar toch posten modus]
volvodspec
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 19:29

gaaf, maar gezien de rest van m'n project heb ik toch het liefste een nieuwe pingelsensor. zal daar een advertentie voor plaatsen :beer:

blijft echter nog wel de vraag over wat er bereikt wordt met een connectorbezetting zoals de bovenstaande 208 unit heeft?

ik ga die connector trouwens in mijn kabelboom vernieuwen maar hoe zit dit standaard aangesloten voor een C1J motor? wordt de c-stekker niet gebruikt, of juist wel en met 1 of 2 draden naar massa?

nog ff een misschien leuke teaser waar ik mee bezig ben;
[img]http://i694.photobucket.com/albums/vv30 ... 000015.jpg[/img]

[img]http://i694.photobucket.com/albums/vv30 ... 000019.jpg[/img]

[img]http://i694.photobucket.com/albums/vv30 ... Medium.jpg[/img]

[img]http://i694.photobucket.com/albums/vv30 ... Medium.jpg[/img]

[img]http://i694.photobucket.com/albums/vv30 ... Medium.jpg[/img]

enne niets spuitwerk, 't is allemaal poedercoating (L)
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

het schijnt dat je met poedercoaten ook heel voorzichting moet zijn.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
volvodspec
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 19:29

klopt, maar ik ben geen newbie met dergelijk werk :beer:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ziet er goed uit zeg. (Y)
ik zou gewoon het originele 209 systeem monteren met pingelsensor en klaar ben je.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

http://link.marktplaats.nl/258888784

Stond volgens mij al even te koop. Toch?
GEEN ROEST
Aan de foto's te zien......

alleen
Er zit momenteel geen motor, turbo, carbrateur meer op. Ideaal project dus!
dus
Je kunt er een Clio motor inbouwen, 1.8 16V of 2.0 16V!
Maar u kunt er ook natuurlijk de orginele 1.4 turbo systeem op inbouwen of nog een optie wat ik ook vaak heb gezien is de 1.7 Volvo turbo
@Merijn, heb jij erop geboden?
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

€50,- is ie dik betaald wat een slecht ding zeg op die fotos
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

€50,- net als die clio 16v zeker?? :p :p :lol: :lol: ( geintje hoor Mark....) :wink:


Slecht te zien vanaf een foto vind ik....okee de plamuur plekken,maar verder moeilijk te bepalen zo, 't kan meevallen.... :)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@ Florus.

toch even een reactie op dat geintje voordat er misverstanden ontstaan.

die 16 klappert liep anders perfect toen ik hem had.
tis gewoon jammer dat die koppeling het begeven heeft.

btw ik heb die auto niet aangeprezen als een perfecte wagen en ook niet geadverteerd dat ie te koop was enz
.
hij wilde hem zelf van mij kopen twas eerst de bedoeling om hem te slopen maar na meerdere malen vragen en praten heb ik toch maar besloten om hem te verkopen.

dat ie niet mooi was kon elke leek van 10km afstand zien.
hij heeft gewoon vette pech gehad.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Weet ik Mark, heb 'm nog bewonderd @ carwash Bodegraven toen ie net uit Ter Apel terug kwam, toen reed ie idd prima, torretje draaid nog erg netjes voor z'n Km/stand (Y)

Nieuw koppelingsetje er tussen en hij kan weer vlammen, zo gepiept.... :wink:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Wouter de Wit schreef:@Merijn, heb jij erop geboden?
No way! :) Er gaat geen cent meer in een andere project als dit. :P
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Steven schreef:[Tikkie aangeschoten maar toch posten modus]

Pingelsensor kon je 5 jaar terug nog voor €70 kopen (zal nu wel het dubbele zijn), die zit op de rechter aansluiting van de foto. Als je goed zoekt en een GT op de sloop vind (hoofdzakelijk fase 2) en je hebt mazzel, dan zit deze er nog op. Aan te sluiten op de 208 en 209.

Tis iig een Piëzo element die bij 50hz een signaal afgeeft en zo de ontsteking met x graden vervroegd (als het goed is).
Dus beetje hetzelfde idee als die lambdasensor op dezelfde aansluiting

Normaal zit er alleen die massa in met een ontstoringsmodule.

[/Tikkie aangeschoten maar toch posten modus]
volgens mij word de ontsteking juist verlaat, als je gaat vervroegen gaat ie juist erger pingelen toch?
Plaats reactie