Jochem's 5 TURBO 2...

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

IK heb er nog niet mee gereden ..dus misschien rookt ie nog wel :-(
Ik zal zoiezo eerst maar eens mak an doen.....
Vrijdag de auto maar afmaken en ff wassen ..stukje rond het blok rijden om te zien of het goed gaat .....
Dan die 93 liter tank vol gooien...dat kost tegenwoordig bijna 10 % van je maandsalaris ... :gun: :gun:
En dan zaterdag eens kijken of ie Goes haalt....
Laatst gewijzigd door Jochem de Haas op zo 17 apr 2011 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

93 liter. Pfffff, ik zou aandelen Shell nemen :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Nee verkopen dat ding ...das nog slimmer :smile:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

hoezo, schiet je zoveel op met € 500.- dan??

(B)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Daar krijg je nog geen eens het onderdeel.. de turbo voor ....
Dus nee 500 daar ga je het niet mee reden :p
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Zo gisteravond het eerste rondje gereden met het nieuwe turbotje.
Eerst ff gewassen...dat kon geen kwaad het vuil van vorig jaar zat er nog op |: ...
Sta ik bij de wasbox staat er een impreza naast me...die gasten : zo daar heb je wel een hoop werk aan gehad zeker ?
Ik, wat ?
Nou die wielkasten zo verbreden ...ja dat heb ik ook gedaan met me golf 1 maar dat was een hoop werk.
Euh jongens dit is origineel zo :lol:

Meteen maar ff getankt 153 euro :gun:
En toen een rondje gewoon rustig gereden zonder turbo druk ....2 x gestopt om ff te kijken hoe en wat ...want het stonk soms nogal in de auto.
Her en der wat wd 40 en de turbo was ingevet vandaar de stank, en voor dat je het weet is het te laat ...

Ook nog een "kleine" aanpassing gedaan aan me stoel frame zodat ik net 2 cm verder naar achter kan zitten, verder gaat niet want meer ruimte is er gewoon niet.
Tevens de ooit geplaatste rally voetsteun voor mijn linkervoet weg gehaald dat scheelt ook weer, nu kan ik in ieder geval met 1 been relaxed zitten.

FF tijdelijk een duidelijk turbo druk metertje erin gedropt zodat ik kan zien op wat voor een druk ie nou precies draait.

Tijd voor een goede rit :p
Laatst gewijzigd door Jochem de Haas op vr 22 apr 2011 7:53, 1 keer totaal gewijzigd.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Geweldig die impreza rijder :lol:

Stonk het niet nog meer nadat je er wd40 op had gespoten :p
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Leuk he een tank van 92 liter... Met de revisie van je turbo ben je net te vroeg geweest. Ik heb nog een leuk bedrijfje gevonden en dat had dan meteen sponsoring voor mijn site opgeleverd.. :D

http://www.etteindhoven.nl/
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

93 liter.....zelfs.

Tja wat is te vroeg? ....ik heb de auto klaar das het belangrijkste.
En of de turbo goed is gereviseerd dat weet je nooit van te voren dat blijft altijd een gokje..
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Volgens mij hadden die gasten ook geen idee wat zoon ding waard is :p
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Jochem,

1 op hoeveel rijd zo'n 5 Turbo met uitgebouwde wielkasten.

Vonden ze het trouwens niet nog knapper dat je ook nog eens de motor achterin had gekregen?.... :p
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Denk dat ze dachten dat het stuur en de stoelen verkeerd om stonden (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

:lol:

Het rijgedrag moet eigenlijk nogal een verschil geven met volle tank of met een lege?! ff 100 kg meer of minder :beer:
5 Alpine Turbo
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Daarom zal de brandstof ook wel een beetje verdeeld zijn over de auto. Maar voelen zul je het wel.


(@droes, Zou je aub het plaatje uit je sig kunnen verwijderen. Deze zijn niet toegestaan hier).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Was vanavond ff bij De Haas Engineering voor wat kleine dingen aan de 5, maar die dikke T2 stond er al mooi gepoetst klaar voor de Dyno.... (Y)
Lekker ff met de GTT wezen vlammen vanavond, prima weer ervoor :D
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Arno17 schreef:Jochem,

1 op hoeveel rijd zo'n 5 Turbo met uitgebouwde wielkasten.

Vonden ze het trouwens niet nog knapper dat je ook nog eens de motor achterin had gekregen?.... :p
Euh het laatst wat ik uitgerekend heb is 1 op 7,5 maar dit was inclu een tourrit van arcn oftewel niets gespaard....
volgens mij moet 1op 10 lukken als je naar frankrijk rijd op het gemak.

Maarja het is niet anders

O en over de motor heb ik het niet gehad..waar ie lag
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Jochem de Haas schreef:
Arno17 schreef:Jochem,

1 op hoeveel rijd zo'n 5 Turbo met uitgebouwde wielkasten.

Vonden ze het trouwens niet nog knapper dat je ook nog eens de motor achterin had gekregen?.... :p
Euh het laatst wat ik uitgerekend heb is 1 op 7,5 maar dit was inclu een tourrit van arcn oftewel niets gespaard....
volgens mij moet 1op 10 lukken als je naar frankrijk rijd op het gemak.

Maarja het is niet anders

O en over de motor heb ik het niet gehad..waar ie lag
Was ook puur belangstellend, en inderdaad........boeie wat dat ding verbruikt....feest om in te rijden!
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Update? ;)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Jochem de Haas schreef:
Jochem de Haas schreef:
Jack Quaak schreef:Was een leuke leerzame dag, ondanks dat een 4wd niet kon worden gerold erg genoten van de aanwezige voitures en eigenaren.

Enne Jochem, veilig thuis gekomen zonder oliebrandje ? :( Had je overigens wel een brandblusser aan boord ??

Anyway, voor een herhaling vatbaar, tot een volgende keer.
Ja rustig aan gedaan....is goed gegaan.
Brandblusser ligt er ook in.

Nieuwe olieaanvoerleiding laten fabrieken....deze sloot niet meer optimaal af en aangezien alles weg gebouwd zit onder afdek kappen valt dat niet direct op tenzij je zonder die afdek kappen rijd maar das heet en gehorig.
Vandaar ook dat het pingelen niet gehoord is.

En zorgen dat de ontsteking op tijd komt te staan.Her en der pingelde de auto wat terwijl de AFR goed was/is.

( het membraampje heb ik even snel getest met slang en die bleef gewoon vacuum, ook bewoog het plaatje onder de verdelerkap gewoon als ik aan het slangentje zoog)

Toch een run gedaan her en der nog een pluimpje....
147,5 pk...5969,6 rpm
195,9 nm... 4474,8 rpm

Niet slecht maar zeker nog werk aan de winkel ...ouwe zooi :lol:

Up date..
Einde van de middag T2 in de schuur gereden en foetsie naar huis toe Bart thuis gedropt en ik het werkplaats handboek ingedoken van de T2, geheel in het frans met wat vertalingen van Siem er bij...best handig.

Na wat dingen gevonden te hebben ivb het afstellen van de ontsteking dat ff uitgeprint en dan zien we met de tijd wel hoe en of wat.

Tja en dan loop je thuis te denken over hoe en wat ....
GVD wat doe ik thuis hop weer naar de schuur ....florus was er ook alweer druk bezig met het diezelpower project.

Toch samen maar ff gekeken bij de dikke...ding weer half uit elkaar gesloopt.

Oke waar zitten de merktekens ivb bdp? op de bak en het vliegwiel..ff zoeken en na wat geduw en getrek tegen/aan de 5 hebben we ze gevonden.
Goed die zitten er de merktekens en afleesbaar.

Volgende vraag ...hoe verstel je de ( hoe heet dat ding eigenlijk wat onder je verdelerkap zit waar je je roter op vast klikt en wat je blok in gaat ?) .....
Nouja Florus raakte hem aan en hij verdraaide iets.....mmmm iets aanraken tja die zit gewoon "los"....oftewel hij is gewoon van z'n onstekingstijd afgelopen, door dat het moertje is los gelopen oid.

Goed ding ff gestart en dat ding waar het verdelerkapje op zit voorzichtig gedraaid en er was meteen verschil merkbaar in hoe de auto ging lopen.

Helaas geen stroboscoop lamp in huis ....maar a.s vrijdag gaan we een poging wagen om hem op tijd te zetten.

Word vervolgd.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb een stroboscooplamp
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Ik ook :p :D had 'm alleen niet bij me vanavond! :wink:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Florus schreef:Ik ook :p :D had 'm alleen niet bij me vanavond! :wink:
Zo jammer weer......tjonge jonge
jacques schreef:Ik heb een stroboscooplamp
Dank u ..

Ik zal morgen me pa eens aan de tand voelen of ze er nog niet eentje in het magazijn hebben liggen op zijn werk ....HELLA
Ik hoor hem nu al puffen en steunen ... :p
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

das makkelijk en geluk
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

is het geen idee om omtebouwen naar electronische ontsteking? AT had ook geen contactpunten en wel electronishe vervroeging.

je zou misschien ook wel gt spul kunnen gebruiken. het enige wat nodig is zou de vlieg wiel en bdp zijn om de ontsteking te kunnen gebruiken. kun je ook meteen een pingel sensor monteren
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Abel, is dat niet een beetje onzin ? de werking van een pingelsensor en renix 209 is niet bepaald accuraat te noemen. Wanneer het "gedetecteerd" wordt bij een 209 is het al te laat, dan heeft ie reeds gepingeld.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Volgens mij heeft de T2 ook geen contact punten meer, wel centrifugaal en vacuum vervroeging....
Jack Quaak
Berichten: 84
Lid geworden op: di 6 apr 2010 22:42
Car: 2*Baccara Biturbo
Locatie: IJzendijke

Florus schreef:Volgens mij heeft de T2 ook geen contact punten meer, wel centrifugaal en vacuum vervroeging....
Had ik ook al gedacht, heeft elektronische ontsteking dus contactpunten hoef je niet meer te vernieuwen.
Zat het boutje om het onstekingshuis te verstellen los ? ? Ik zag wel dat het boutje op een redelijk slecht te bereiken plek zat maar niet echt gevoeld of het huis te verdraaien was.
Nou ja, even de stroboscoop erbij en je kan hem zo op tijd zetten, zal best schelen :wink: :wink: Als dat zo is valt het ook weer mee dat er niet meer aan de hand is. Wat is de toestand van de bougies ?
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Dat boutje zit inderdaad op een niet zo gunstige plek.....we waren gisteravond een beetje aan 't zoeken wat er mis zou kunnen zijn, kwamen bij de verdeler uit en deze was met 1 vinger te verdraaien.

Nu staat er dus op 't koppelingshuis 1 merkteken en op 't vliegwiel ook 1tje, als ik 't goed heb moet je nu de strobscooplamp richten op de merktekens en zie je waarschijnlijk 2 streepjes in de flits, en dan zou je de onsteking/verdeler net zo lang moeten verdraaien tot die 2 streepjes op elkaar uitkomen!?

Of praat ik nu onzin? heb er ook niet veel ervaring mee....

De Stroboscooplamp is iig alvast uit 't stof gehaald vanmiddag :D
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

als ik het zo even snel lees blijkt dat ook Jochem zijn probleem te zijn. Ze pingelen als gek als ze iets van tijd af staan.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Ze beschrijven in dat stukje ook idd de merktekens op 't vliegwiel en bakhuis,met foto en al (Y)

Maar zijn die merktekens nou 't precieze BDP of zijn die tekens al de 10 graden voorontsteking?
tis uiteraard makkelijk te checken door de bougies even te verwijderen,maar dat kost weer energie en tijd :p
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik zal het morgen even helemaal doorlezen, wel een interessante site.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jack Quaak
Berichten: 84
Lid geworden op: di 6 apr 2010 22:42
Car: 2*Baccara Biturbo
Locatie: IJzendijke

Meestal staan er meerdere streepjes op het vliegwiel, 1 voor BDP en andere voor de vooronsteking, toerental van de motor is ook belangrijk. Meestal wordt hij stationair (als hij het normale stationaire toerental draait en niet om 1 of andere reden een verhoogd stationair toerental) niet vervroegd via het vacuum of centrifugaal vervroeger.

Als je de motor dan start, en je houd de lamp op het merkteken van het koppelingshuis gericht (ik zag dat er 1 merkteken op stond) kun je via de flitsen (net als in de disco) de merktekens op de juiste plaats zetten, zorg wel dat je de juiste bougiekabel te pakken hebt, dus van de 1e cilinder.
Enne : Suc6, als alles goed staat zal je het verschil wel merken.
En mocht ik eens in de buurt zijn wil ik nog wel eens een ritje meerijden in de T2 :worship:
Toen je hem startte kreeg ik bij de lucht reeds een gevoel van nostalgie, wie weet moet ik er ook eens eentje gaan zoeken.
Jack Quaak
Berichten: 84
Lid geworden op: di 6 apr 2010 22:42
Car: 2*Baccara Biturbo
Locatie: IJzendijke

Ik heb het al gezien, blijkbaar staat er maar 1 merkteken op het vliegwiel, dan kan het niet missen :grin:
Met de lamp tegenover elkaar zetten door het ontstekingshuis te verdraaien, let wel op dat je geen opdonder krijgt vanwege de vonk en eventuele lek in een kabel/bedrading als je het huis verdraaid (wordt je lekker opgeladen).
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Kijk heren dit is goed nieuws en handige info .... (Y)
Plaats reactie