Restauratie Renault 5 Alpine Turbo '82 *PAINTJOB DONE*

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Zal hem ff aanvullen: 1/11/2014

huidig blok, bedoelt voor gebruik: kop gescheurd. Interne schade, krukas buiten std tolerantie, inloopsporen.

1/12/2014: blok gereinigd, krukas geslepen, reserve kop aangepakt, krukas-vliegwiel-drijfstangen-zuigers gebalanceerd

Moet nog even overleggen met de broers betreffende de koppeling. Boven de 0.6 bar trekt de oem koppeling het niet meer.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

zuigers en bussen nieuw?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Niet nodig, die zijn als nieuw. Dit blok was een spare motor die "gereviseerd zou geweest zijn". Gelukkig ken ik die reviverf-toestanden al en toch maar open getrokken. Er zitten zgan bussen en zuigers in, de rest was een ander verhaal. Nieuwe lagers, zuigerveren, dichtingset en die kan weer. Ben nog ff in dubio ivm de oliepomp.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

oliepomp kan je wel vervangen voor een gt versie lijkt me. daar zijn nu ook aftermarket versies van.
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Vraagje,
http://www.mecaparts.com/Cinematique/pa ... page=13#ok
zie helemaal onderaan, nummers MP 1558, MP 1557, MP 1504, past dit op het originele vliegwiel van AT?

Iemand die hiermee ervaring heeft?
5 Alpine Turbo
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Er waren als het goed is 2 soorten koppeling ,idd even naar aantal splines kijken..
" ribbels" in de As
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

beiden hebben 20 splines, daar zit het verschil niet.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Volgens mij zit het verschil in de diameter, is een 180 mm en een 190 mm dacht ik.
Oreca heeft volgens mij trouwens een versterkte (Group N) koppeling voor de AT.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Zover ik ben tegen gekomen hadden eerste at's een 180 net als de 5A en latere 190 mm
Maar heb ook wel eens gelezen dat men er een gtt,16v koppeling in had die zijn minimaal 200 ...
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Koppelinsghuis lijkt me daar wel groot genoeg voor, maar goed moet het vliegwiel ook groot genoeg zijn...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja, monteer dan eventueel een gt of een 16V vliegwiel. ;-) ontsteking van een gt er op een gaan
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

dat was het eerste wat ik geprobeerd heb. Past niet, zowel de aansluiting op de krukas als de tandkrans die de rand van de motor raakt. Te groot dus... Starter past ook niet.
Na wat onderzoek en twee blokken te hebben opengemaakt ben ik nog geen 190 mm koppeling tegen gekomen. Bizar. Gisteren uit nood een paar contacten aangesproken en eindelijk bevestiging gekregen dat een 190mm sportcombo past op het std vliegwiel waar normaliter een 181mm inzit. Problem solved.

Bedankt voor het meedenken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

(Y)

tjee dat had ik niet verwacht dat dat c1j blok zo anders zou zijn dan een standaard gt blokkie.(nokkenas/kop/vliegwiel/krukas/onderblok Alles dus) Totaal anders dus. Weer iets geleerd. (D)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

De kop van een A(T) past dan wel weer op een GT onderblok, de verschillen zitten hem vooral in de draaiende delen.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Past niet 1 op 1 hoor. Olie kanalen moeten gefreesd worden.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Jup en waterpomp moet je verplaatsen naar andere kant v/d kop, het past idd niet zonder een paar aanpassingen.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nokkenas moet je vervangen. Ook niet simpel en goedkoop ;-) ben er als eens flink ingedoken, en afgehaakt. Te kostbaar door teveel maatwerk.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat zeker, andere kant, alpine kop is wel gigantisch veel beter als een GT kop.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

theoretisch zou een C6J bij 1 bar op 190 adw moeten uitkomen. Hier gaan we wel uit van de cijfers die klaas draaide. Binnenkort staat er een nieuw blok met efi en goeie koppeling op de bank.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

-jo- schreef:theoretisch zou een C6J bij 1 bar op 190 adw moeten uitkomen. Hier gaan we wel uit van de cijfers die klaas draaide. Binnenkort staat er een nieuw blok met efi en goeie koppeling op de bank.
Een C6J al voorzien van EFI etc. neem ik aan om die 190 pk te halen?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
maxi dauphine
Berichten: 68
Lid geworden op: di 3 mar 2015 17:32
Car: dauphine

een ding ben ik bang krijg je ernstig spijt van.
roestomvormer over alle blanke plaat.
ie rommel moet verboden worden.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ik krijg nergens spijt van, t'is niet mijn auto. Ik doe enkel de motoren, :)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
maxi dauphine
Berichten: 68
Lid geworden op: di 3 mar 2015 17:32
Car: dauphine

dan krijgt de eigenaar er spijt van. :grin:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

-jo- schreef:Past niet 1 op 1 hoor. Olie kanalen moeten gefreesd worden.
Welk olie kanaal?
Ben alleen wat tegengekomen richting ketting spanner , dat was een prop in een bestaand kanaal,
Bij een volvo 340 onderblok
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Mooie oplossing met die intercooler zo, alleen dat luchtfilter achter de radiateur, is dat handig?
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Bovenstaande foto is niet mijn AT (blok) maar van Klaas (ex AT van Pedro).
Ikzelf ga met chargecooler rijden.

Jo, thx kerel!! :biertjuh:
5 Alpine Turbo
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Het is deze Gr. N koppeling geworden

http://www.axauto-parts.com/mecanique/t ... -5455.html
5 Alpine Turbo
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Droes Junior schreef:Het is deze Gr. N koppeling geworden

http://www.axauto-parts.com/mecanique/t ... -5455.html
Ik denk er ook aan deze te bestellen, maar dan de 180 mm uitvoering. Heb je inmiddels ervaring kunnen opdoen met de koppeling?
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Deze koppeling paste niet! We hebben ze dan ook moeten terugsturen.
Ik dacht dat de gaten niet overeenkwamen maar daar kan Jo vast meer over vertellen..
5 Alpine Turbo
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Het kreng heeft opnieuw een hart :grin:

[img]http://s11.postimg.org/lvt0xjjb7/PICT8325.jpg[/img]

[img]http://s11.postimg.org/nc4jfom83/PICT8326.jpg[/img]

leuk motornummerke :D
[img]http://s11.postimg.org/srhuue35v/PICT8327.jpg[/img]

[img]http://s11.postimg.org/f2x9f0hvn/PICT8328.jpg[/img]

[img]http://s11.postimg.org/9dh0upbpf/PICT8330.jpg[/img]

[img]http://s11.postimg.org/40s6gknsz/PICT8331.jpg[/img]

[img]http://s11.postimg.org/ui0vvvkoz/PICT8332.jpg[/img]

Er worden nog wel wat onderdelen die roestig zijn op de foto's vervangen door nieuw of opgekuist..
Het blok in zo'n AT duwen ging toch moeizamer dan verwacht :gun:

Next step: kabelboom klaar krijgen en nog 1001 andere zaken.
5 Alpine Turbo
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Nice! Nummer 2 ook gewoon :D
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

21 :foto: :biertjuh:
5 Alpine Turbo
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Erg netjes en gaaf om zo'n oud gebakje weer strak en goed te maken (Y)
Mrtn = Maarten
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Weer een paar dagen/uren verder :)

[img]http://s27.postimg.org/9xe6fq8g3/PICT8339.jpg[/img]

[img]http://s27.postimg.org/pk5ft3m83/PICT8333.jpg[/img]

[img]http://s27.postimg.org/ka0h1t1z7/PICT8342.jpg[/img]

Kruipt allemaal meer tijd in dan je kan denken!
5 Alpine Turbo
Plaats reactie