Restauratie Renault 5 Alpine Turbo '82 *PAINTJOB DONE*
Zal hem ff aanvullen: 1/11/2014
huidig blok, bedoelt voor gebruik: kop gescheurd. Interne schade, krukas buiten std tolerantie, inloopsporen.
1/12/2014: blok gereinigd, krukas geslepen, reserve kop aangepakt, krukas-vliegwiel-drijfstangen-zuigers gebalanceerd
Moet nog even overleggen met de broers betreffende de koppeling. Boven de 0.6 bar trekt de oem koppeling het niet meer.
huidig blok, bedoelt voor gebruik: kop gescheurd. Interne schade, krukas buiten std tolerantie, inloopsporen.
1/12/2014: blok gereinigd, krukas geslepen, reserve kop aangepakt, krukas-vliegwiel-drijfstangen-zuigers gebalanceerd
Moet nog even overleggen met de broers betreffende de koppeling. Boven de 0.6 bar trekt de oem koppeling het niet meer.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Niet nodig, die zijn als nieuw. Dit blok was een spare motor die "gereviseerd zou geweest zijn". Gelukkig ken ik die reviverf-toestanden al en toch maar open getrokken. Er zitten zgan bussen en zuigers in, de rest was een ander verhaal. Nieuwe lagers, zuigerveren, dichtingset en die kan weer. Ben nog ff in dubio ivm de oliepomp.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
Vraagje,
http://www.mecaparts.com/Cinematique/pa ... page=13#ok
zie helemaal onderaan, nummers MP 1558, MP 1557, MP 1504, past dit op het originele vliegwiel van AT?
Iemand die hiermee ervaring heeft?
http://www.mecaparts.com/Cinematique/pa ... page=13#ok
zie helemaal onderaan, nummers MP 1558, MP 1557, MP 1504, past dit op het originele vliegwiel van AT?
Iemand die hiermee ervaring heeft?
5 Alpine Turbo
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
Er waren als het goed is 2 soorten koppeling ,idd even naar aantal splines kijken..
" ribbels" in de As
" ribbels" in de As
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Volgens mij zit het verschil in de diameter, is een 180 mm en een 190 mm dacht ik.
Oreca heeft volgens mij trouwens een versterkte (Group N) koppeling voor de AT.
Oreca heeft volgens mij trouwens een versterkte (Group N) koppeling voor de AT.
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
Zover ik ben tegen gekomen hadden eerste at's een 180 net als de 5A en latere 190 mm
Maar heb ook wel eens gelezen dat men er een gtt,16v koppeling in had die zijn minimaal 200 ...
Maar heb ook wel eens gelezen dat men er een gtt,16v koppeling in had die zijn minimaal 200 ...
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Koppelinsghuis lijkt me daar wel groot genoeg voor, maar goed moet het vliegwiel ook groot genoeg zijn...
dat was het eerste wat ik geprobeerd heb. Past niet, zowel de aansluiting op de krukas als de tandkrans die de rand van de motor raakt. Te groot dus... Starter past ook niet.
Na wat onderzoek en twee blokken te hebben opengemaakt ben ik nog geen 190 mm koppeling tegen gekomen. Bizar. Gisteren uit nood een paar contacten aangesproken en eindelijk bevestiging gekregen dat een 190mm sportcombo past op het std vliegwiel waar normaliter een 181mm inzit. Problem solved.
Bedankt voor het meedenken.
Na wat onderzoek en twee blokken te hebben opengemaakt ben ik nog geen 190 mm koppeling tegen gekomen. Bizar. Gisteren uit nood een paar contacten aangesproken en eindelijk bevestiging gekregen dat een 190mm sportcombo past op het std vliegwiel waar normaliter een 181mm inzit. Problem solved.
Bedankt voor het meedenken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
De kop van een A(T) past dan wel weer op een GT onderblok, de verschillen zitten hem vooral in de draaiende delen.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Jup en waterpomp moet je verplaatsen naar andere kant v/d kop, het past idd niet zonder een paar aanpassingen.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Dat zeker, andere kant, alpine kop is wel gigantisch veel beter als een GT kop.
theoretisch zou een C6J bij 1 bar op 190 adw moeten uitkomen. Hier gaan we wel uit van de cijfers die klaas draaide. Binnenkort staat er een nieuw blok met efi en goeie koppeling op de bank.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
Een C6J al voorzien van EFI etc. neem ik aan om die 190 pk te halen?-jo- schreef:theoretisch zou een C6J bij 1 bar op 190 adw moeten uitkomen. Hier gaan we wel uit van de cijfers die klaas draaide. Binnenkort staat er een nieuw blok met efi en goeie koppeling op de bank.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: di 3 mar 2015 17:32
- Car: dauphine
een ding ben ik bang krijg je ernstig spijt van.
roestomvormer over alle blanke plaat.
ie rommel moet verboden worden.
roestomvormer over alle blanke plaat.
ie rommel moet verboden worden.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: di 3 mar 2015 17:32
- Car: dauphine
dan krijgt de eigenaar er spijt van. 

-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
Welk olie kanaal?-jo- schreef:Past niet 1 op 1 hoor. Olie kanalen moeten gefreesd worden.
Ben alleen wat tegengekomen richting ketting spanner , dat was een prop in een bestaand kanaal,
Bij een volvo 340 onderblok
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Mooie oplossing met die intercooler zo, alleen dat luchtfilter achter de radiateur, is dat handig?
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
Bovenstaande foto is niet mijn AT (blok) maar van Klaas (ex AT van Pedro).
Ikzelf ga met chargecooler rijden.
Jo, thx kerel!!
Ikzelf ga met chargecooler rijden.
Jo, thx kerel!!

5 Alpine Turbo
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
5 Alpine Turbo
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Ik denk er ook aan deze te bestellen, maar dan de 180 mm uitvoering. Heb je inmiddels ervaring kunnen opdoen met de koppeling?Droes Junior schreef:Het is deze Gr. N koppeling geworden
http://www.axauto-parts.com/mecanique/t ... -5455.html
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
Deze koppeling paste niet! We hebben ze dan ook moeten terugsturen.
Ik dacht dat de gaten niet overeenkwamen maar daar kan Jo vast meer over vertellen..
Ik dacht dat de gaten niet overeenkwamen maar daar kan Jo vast meer over vertellen..
5 Alpine Turbo
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
Het kreng heeft opnieuw een hart
[img]http://s11.postimg.org/lvt0xjjb7/PICT8325.jpg[/img]
[img]http://s11.postimg.org/nc4jfom83/PICT8326.jpg[/img]
leuk motornummerke
[img]http://s11.postimg.org/srhuue35v/PICT8327.jpg[/img]
[img]http://s11.postimg.org/f2x9f0hvn/PICT8328.jpg[/img]
[img]http://s11.postimg.org/9dh0upbpf/PICT8330.jpg[/img]
[img]http://s11.postimg.org/40s6gknsz/PICT8331.jpg[/img]
[img]http://s11.postimg.org/ui0vvvkoz/PICT8332.jpg[/img]
Er worden nog wel wat onderdelen die roestig zijn op de foto's vervangen door nieuw of opgekuist..
Het blok in zo'n AT duwen ging toch moeizamer dan verwacht
Next step: kabelboom klaar krijgen en nog 1001 andere zaken.

[img]http://s11.postimg.org/lvt0xjjb7/PICT8325.jpg[/img]
[img]http://s11.postimg.org/nc4jfom83/PICT8326.jpg[/img]
leuk motornummerke

[img]http://s11.postimg.org/srhuue35v/PICT8327.jpg[/img]
[img]http://s11.postimg.org/f2x9f0hvn/PICT8328.jpg[/img]
[img]http://s11.postimg.org/9dh0upbpf/PICT8330.jpg[/img]
[img]http://s11.postimg.org/40s6gknsz/PICT8331.jpg[/img]
[img]http://s11.postimg.org/ui0vvvkoz/PICT8332.jpg[/img]
Er worden nog wel wat onderdelen die roestig zijn op de foto's vervangen door nieuw of opgekuist..
Het blok in zo'n AT duwen ging toch moeizamer dan verwacht

Next step: kabelboom klaar krijgen en nog 1001 andere zaken.
5 Alpine Turbo
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
21



5 Alpine Turbo
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
Weer een paar dagen/uren verder
[img]http://s27.postimg.org/9xe6fq8g3/PICT8339.jpg[/img]
[img]http://s27.postimg.org/pk5ft3m83/PICT8333.jpg[/img]
[img]http://s27.postimg.org/ka0h1t1z7/PICT8342.jpg[/img]
Kruipt allemaal meer tijd in dan je kan denken!

[img]http://s27.postimg.org/9xe6fq8g3/PICT8339.jpg[/img]
[img]http://s27.postimg.org/pk5ft3m83/PICT8333.jpg[/img]
[img]http://s27.postimg.org/ka0h1t1z7/PICT8342.jpg[/img]
Kruipt allemaal meer tijd in dan je kan denken!
5 Alpine Turbo