[Clio 16V] Rob's project is afgelopen.....

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
speedline

michel 16v schreef:ik zat de 2 uitdraaien te vergelijken en zag een vermogenswinst van ca. 30 pk.
Op 2 verschillende banken mag je helemaal niet vergelijken. En zelfs op dezelfde bank moet je voorzichtig zijn en kijken naar de testomstandigheden.
michel 16v schreef:zijn deze pk's toe te schrijven aan de aanpassingen die nu zijn gedaan aan de motor of heeft de chip een grote invloed gehad?
Het mechanische werk aan de motor zorgt ervoor dat er meer lucht verpompt wordt. (PtrGte heeft in principe extra vermogenspotentieel gecreëerd.) Henk Dijkstra van Fastchip heeft er alleen voor gezorgd dat al dat vermogenspotentieel ook benut wordt. Dus dat er voldoende brandstof bij die lucht gemengd wordt. Brandstof is namelijk het goedje wat fikt en voor power zorgt.

Overigens is dat allemaal voor 98 Octaan! Bij deze speciale auto's is het verplicht 98 octaan tanken. Tenminste als ze over de max power willen beschikken.

Bij een standaard auto ligt hier wat winst verborgen aangezien een 16v standaard op 95 octaan draait. Je kunt dan chippen naar 98 octaan. Hiermee kun je het koppel en vermogen vergroten.

(N.b.: Sommige non-kat 16v modellen moeten ook verplicht op 98 octaan draaien! C575 o.a.)

Simpele uitleg voor een simpele redenering.
Laatst gewijzigd door speedline op zo 25 apr 2004 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
PtrGte
Contacteer:

speedline schreef:
PtrGte schreef:wat het "echte" resultaat is zullen we pas zien als robbie "eventueel" naar freddy Cane gaat...dan kun je echt zien wat het scheelt, want de testbanken zijn nogal verschillend...

als je Speedline moet geloven komt ert bij 157,4 pk X 1,1 / 1,15 = 174/181 pk uit...als je dat vergelijkt met de 169 pk die hij bij freddy Cane voor de ombouw had, is het verschil niet zo heel groot...dus het verschil zit 'm in : de testbank EN de omrekeningsfactor...

dus OF:

de bank bij Freddy /Cane is "getuned"

OF:

Speedline zit er echt DIK naast met z'n 10 tot 15% aandrijfverlies...

OF: natuurlijk een combinatie van beide, waar ik zelf aan denk...

maar goed, als Rob besluit om naar Freddy Cane te gaan dan zullen we het vanzelf zien :wink:
Je vind het niet erg als ik blijf volhouden dat een 2 rollen per wiel bank niet erg nauwkeurig is en misschien wat "getweaked" is.

:wink:
nee hoor...ik denk dat je gelijk hebt zelfs...maar zeker weten is pas na een goed vergelijking... :wink:
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik ben eerder vanavond effe vanuit mijn werk naar Rob's werk gereden om onder andere zijn wagen effe te bekijken en mijn mond viel bijna open! :)

Die velgen zijn DIK! Echt niet normaal, zeg. De achterkant is nu wel zo enorm lomp. Echt effe goed staan kwijlen... (daarna samen nog effe bij mijn Corsa staan kwijlen, trouwens... ;) )

Rob, echt supermooi! (Y) :worship:
PtrGte
Contacteer:

eej Robbie...

hebbie al foto's van je versnellingsbak met extra
"koelgat" ??? :wink:
Robke
Car: Lexus IS250

Nee, die heb ik nog niet. Maar dat komt wel goed, eerst maar zorgen dat hij weer rijdt..
Xedrah

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QwDbApQT ... 6904219349[/img]

Wat is er met die motor gebeurd Rob? Die koppelkromme ziet er niet uit! Overal zitten er dips in het koppelverloop. (N)

PS Over de FCG bank: de verliezen worden gemeten en niet geschat. De krukas pk's zijn dus exact te bepalen en die zijn doorgaans bij een normale auto rond de 25%. Metingen zijn bij FCG niet beinvloedbaar en volledig objectief.
Robke

De motor is gewoon maximaal afgesteld met de scherpst mogelijke nokkenassen, dus misschien dat het daar aanligt.
Dus als ik er vanuit mag gaan dat beide banken een goede waarde geven, zou dat betekenen dat ik nu dik 30 pk aan de wielen erbij heb gekregen, dus dan zou ik rond de 200 pk aan de krukas moeten zitten wat me wel vrij veel lijkt eigenlijk...
PtrGte
Contacteer:

@ Xedrah
oei...met die opmerking krijg je problemen denk ik... :lol: :lol: :lol:

vertel eens waar dat aan zou kunnen liggen om te beginnen Xedrah,.... :wink:
Laatst gewijzigd door PtrGte op ma 14 jun 2004 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Robke

Zeg jij het maar, ik zou het niet weten. :P
Xedrah

robclio16V schreef:Zeg jij het maar, ik zou het niet weten. :P
Ik wel dan? Ik heb die motor niet gebouwd, maar ik zie wel dat er iets niet klopt.
Maus

Ik heb gisteren de koppelkromme van Alex z'n Corsa gezien, maar die was ook niet lineair (ook hier en daar een terugval qua koppel).
PtrGte
Contacteer:

ik vind dat als iemand keihard roept dat die kromme er niet uit ziet (met uitroeptekens nog wel!) dan ga ik er vanuit dat diegene er verstand van heeft en een paar goeie hints geeft met betrekking tot de oplossing...

daar hebben we allemaal wat aan nietwaar :wink:
PtrGte
Contacteer:

robclio16V schreef:De motor is gewoon maximaal afgesteld met de scherpst mogelijke nokkenassen, dus misschien dat het daar aanligt.
Dus als ik er vanuit mag gaan dat beide banken een goede waarde geven, zou dat betekenen dat ik nu dik 30 pk aan de wielen erbij heb gekregen, dus dan zou ik rond de 200 pk aan de krukas moeten zitten wat me wel vrij veel lijkt eigenlijk...
"scherpst mogelijke nokkenassen voor straatgebruik" wel te verstaan...

(mag wel he Robbie :) )
Robke

Nee, dan moet je het anders zeggen. Scherpst mogelijke nokkenassen met de standaard klepstoters. Voor straatgebruik waren za al niet geschikt... :lol: :p
PtrGte
Contacteer:

@ Robbie...

rij jij naar Freddy Cane binnenkort tijdens die me(e)ting-dag? dan betaal ik de meting...dan worden we in ieder geval eens een keer IETS wijzer van dat eeuwige "welles-nietes"-gezeik over die rollenbanken...

misschien dat we aan de hand van die meting bij FC iets zinnigs kunnen zeggen over wat er nou precies speelt tussen het vliegwiel en het rubber... :)

dat zou ik wel leuk vinden... :wink:

PS: het rijdt toch heerlijk op straat??? :lol:
Robke

Dat moet ik nog effe kijken, momenteel heb ik helaas absoluut geen centen meer aangezien die bak weer kapot is. :S

Maar om maar van het gezeur af te zijn, denk ik wel dat ik er op ga. :lol: :wink:
Job-turbo
Contacteer:

@ Ptrgte
Anders kom je toch even gezellig mee :p

Misschien is het ook wel leuk dat Speedline en co ook mee gaan. Is altijd leuk toch zulke dagen? Ben ook van plan om naar Goes te gaan :p
Laatst gewijzigd door Job-turbo op ma 14 jun 2004 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Robke

Het rijdt hartstikke goed op straat, alleen is wat meer vermogen ook wle leuk hoor. :lol: :p
PtrGte
Contacteer:

ga maar vast sparen, want er komt weer iets heel leuks aan :wink:

maar misschien moet ik met m'n eigen clio ook maar naar FC komen...die heeft tenslotte ook in Goes op de bank gestaan...

alleen moet ik dan met een oprijwagen komen...maar als Rob het echt niet gaat redden, dan regel ik wel wat :)

EDIT!!! Dit is trouwens niet om GELIJK te krijgen, maar om eens een keer op die KOP van de SPIJKER te slaan, in plaats van al dat "gegok" en het doen van "aannames"...

ik wordt er gewoon niet goed van (op een gezonde manier dan he!) :lol:
PtrGte
Contacteer:

wel cool trouwens...met één auto alle rollenbanken in Nederland afgaan...

krijgen we zometeen een topic:

"Meest Getunede Rollenbank van Nederland!"

:lol: :lol: :lol:
Matijs
Contacteer:

Dat zou wel een nuttig topic zijn :) Doe je best Patrick :wink: (Y)
PtrGte
Contacteer:

wat Dyno Goes en Freddy Cane betreft...

Als Dyno Goes het EXACTE WIELVERMOGEN meet...

en als Freddy Cane het EXACTE KRUKASVERMOGEN meet, dan weet je simpel gezegd toch EINDELIJK het "vermogensverlies in de aandrijflijn" nou kun je dat niet PRECIES zeggen dat het voor iedere clio gelijk is, maar in ieder geval WEL of het nou 25 %, 10%, 5% of 65% is...nietwaar? :lol:

als dat niet zo kan...dan is één van de twee metingen onjuist...

DUS: komen we in ieder geval één ding te weten...

Of we komen achter het verliesvermogen in de aandrijflijn van een van de clio's,

OF we komen erachter dat één van de metingen niet klopt...vraag rest dan nog: WELKE? :wink:
Xedrah

PtrGte schreef:en als Freddy Cane het EXACTE KRUKASVERMOGEN meet
Ff voor de duidelijkheid; elke rollenbank meet het vermogen aan de wielen. Het verschil ontstaat in de berekening naar de krukas pk's. Een dynojet is niet in staat om de werkelijke verliezen in de aandrijflijn te meten. Een MaHabank wel. Dus....

Vermogen aan de wielen + aandrijfverliezen = krukasvermogen.

En niet: vermogen aan de wielen * 10% of 15% = krukasvermogen
Riël
Über-Spammer

Beste het blokje es eruit pakken en m meteen aan de rem te hangen, niet ? :D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tijn
Contacteer:

Xedrah schreef:Ff voor de duidelijkheid; elke rollenbank meet het vermogen aan de wielen.
Xedrah schreef:Een dynojet is niet in staat om de werkelijke verliezen in de aandrijflijn te meten. Een MaHabank wel. Dus....
Spreek je jezelf nou niet een beetje tegen ?
Want verliezen in de aandrijflijn meten is toch hetzelfde als meten hoeveel vermogen er oorspronkelijk inging en dus meten aan de krukas ? en je zegt net dat hij vermogen meet aan de wielen ... of zie ik het nou krom?

Leg eens uit hoe zo'n ding verlies in de aandrijflijn meet ? wellicht dat ik het dan beter begrijp.

Update:

Maha zelf spreekt op hun site over "Projection of engine power " en niet Measurement of engine power.

Zover ik op hun site kan nagaan hebben ze een database met voertuiggegevens in de computer staan waar ze dergelijke projecties op baseren. Dat zal ooit heus wel weer gemeten zijn natuurlijk, maar houdt geen rekening met de daadwerkelijke staat van het voertuig en eventuele aanpassingen die gedaan zijn natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Tijn op ma 14 jun 2004 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer

Door de kracht met uitrollen te meten. Maar, dit vind ik nog altijd maar een schatting.
Tijn
Contacteer:

Riël schreef:Door de kracht met uitrollen te meten. Maar, dit vind ik nog altijd maar een schatting.
Maha zelf ook geloof ik.
there is no spoon.
Xedrah

Ik spreek mezelf niet tegen. Ik zal het proberen uit te leggen.
Eigenlijk vinden er twee metingen plaats. De eerste meting meet vanaf pak em beet 1000 toeren tot het toerental na het maximum vermogen (6000/7000 meestal). Tijdens deze volgas meting wordt het vermogen aan de wielen bepaald. De tweede meting begint direct na de eerste meting. Na in het trappen van de koppeling rolt de auto uit totdat de wielen stil staan. De vertraging die wordt veroorzaakt door de weerstanden in de aandrijflijn worden gemeten tijdens het uitrollen. En dan is 1 + 1 dus 2. Uiteraard blijft het een meting, maar het is veel beter dan gokken. Of niet soms? (Y)

Heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd?

PS Wel wat off-topic allemaal, sorry Rob (F)
Robke

Maar als je dan een aanlopende rem hebt door een iets kromme schijf, is die 2e meting natuurlijk ook niet erg accuraat toch??

@Xedrah: zo staat m'n topic tenminste weer eens bovenaan. ;)
Riël
Über-Spammer

Dan meet je wel een verschil tussen stalen velgen en alu velgen :)
Xedrah

robclio16V schreef:Maar als je dan een aanlopende rem hebt door een iets kromme schijf, is die 2e meting natuurlijk ook niet erg accuraat toch??
Juist wel. Die verliezen heb je ook als je accellereerd immers. Bij de eerste meet je dus minder pk's omdat je schijfrem aanloopt. Bij de tweede meting worden die verliezen bepaald, waardoor je dus een schoon krukasvermogen vast kunt stellen als je die 2 optelt.
clio_rally
Contacteer:

Maar dat is dus nog steeds niet enorm nauwkeurig, aangezien weerstand in de aandrijflijn onder belasting anders is dan bij het uitlopen... Het komt wel aardig in de buurt, maar je kan niet blijven zeggen dat het zo extreem nauwkeurig is...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Xedrah

clio_rally schreef: aangezien weerstand in de aandrijflijn onder belasting anders is dan bij het uitlopen...
Welke belasting bedoel je dan precies Gijs?
clio_rally
Contacteer:

Ik bedoel dat de weerstand, en dus het verlies, in de aandrijflijn onder acceleratie niet geheel gelijk te stellen is aan de weerstand die zorgt voor het afremmen van de motor als je gas terug neemt. Daarbij heeft de motor zelf ook weerstand. Dit valt niet te onderscheiden en zou dus voor positieve cijfers kunnen zorgen...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Xedrah

Er is inderdaad weerstand in de motor zelf, maar je moet het afremmen op de motor niet meenemen in de meting. Waar we het over hebben is immers 'krukasvermogen'. Dus alles wat na de krukas voor vertraging zorgt, dient gemeten te worden.
Plaats reactie