Op 2 verschillende banken mag je helemaal niet vergelijken. En zelfs op dezelfde bank moet je voorzichtig zijn en kijken naar de testomstandigheden.michel 16v schreef:ik zat de 2 uitdraaien te vergelijken en zag een vermogenswinst van ca. 30 pk.
Het mechanische werk aan de motor zorgt ervoor dat er meer lucht verpompt wordt. (PtrGte heeft in principe extra vermogenspotentieel gecreëerd.) Henk Dijkstra van Fastchip heeft er alleen voor gezorgd dat al dat vermogenspotentieel ook benut wordt. Dus dat er voldoende brandstof bij die lucht gemengd wordt. Brandstof is namelijk het goedje wat fikt en voor power zorgt.michel 16v schreef:zijn deze pk's toe te schrijven aan de aanpassingen die nu zijn gedaan aan de motor of heeft de chip een grote invloed gehad?
Overigens is dat allemaal voor 98 Octaan! Bij deze speciale auto's is het verplicht 98 octaan tanken. Tenminste als ze over de max power willen beschikken.
Bij een standaard auto ligt hier wat winst verborgen aangezien een 16v standaard op 95 octaan draait. Je kunt dan chippen naar 98 octaan. Hiermee kun je het koppel en vermogen vergroten.
(N.b.: Sommige non-kat 16v modellen moeten ook verplicht op 98 octaan draaien! C575 o.a.)
Simpele uitleg voor een simpele redenering.