ACT: Je eigen auto VS iemand anders auto
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ik vergeef je Arno, maar de clio RS 172/182 is toch echt wel een heerlijk sturend wagentje. Zie ook de aflevering van top gear over de RS182.
De eerste megane RS had nog niet (genoeg?) aangepaste electronische stuurbekrachting, onderstel was wel gewoon goed. En sommige mensen kunnen niet wennen aan die electrische bekrachtiging, ik heb er zelf geen problemen mee. Met de megane RS trophy hebben ze dat aangepast, en toen was alle kritiek weg.
De Clio RS 172/182 heeft hydraulische bekrachting, dus geen issue.
De eerste megane RS had nog niet (genoeg?) aangepaste electronische stuurbekrachting, onderstel was wel gewoon goed. En sommige mensen kunnen niet wennen aan die electrische bekrachtiging, ik heb er zelf geen problemen mee. Met de megane RS trophy hebben ze dat aangepast, en toen was alle kritiek weg.
De Clio RS 172/182 heeft hydraulische bekrachting, dus geen issue.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
De testen van de Clio RS hadden het steeds over een compromis qua comfort en sport.
Maar goed, ik heb zelf nooit klachten gehad over de periode dat ik de Clio had, wel is er wel degelijk verschil met de auto die ik nu heb.
De Twingo ligt veel beter op de weg dan de Clio172.
@ Jo, pm gelezen.....

Maar goed, ik heb zelf nooit klachten gehad over de periode dat ik de Clio had, wel is er wel degelijk verschil met de auto die ik nu heb.
De Twingo ligt veel beter op de weg dan de Clio172.
@ Jo, pm gelezen.....


Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ben benieuwd naar het verschil, toch maar een keer een proefritje in de twingo RS regelen ergens 

-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
ik heb ook in de twingo rs gereden. Ik vond hem idd wat scherper sturen. Echter merk je gewoon als je een bocht uitkomt het vermogen verschil met een clio rs. Ik miste daar echt wat.
Mooi, ik koop dus nooit een Twingo RS 
Trouwens Jo, jij hebt het wel over een fijn sturende Clio/Megane en een scherpe en tricky focus. Maar als je een harder onderstel met een sperdiff hebt, maakt dat al een wereld van verschil. Je kan er in principe veel harder mee, het geniet alleen wat meer beheersing. Maargoed voor het mooi vormen van m'n mening zou ik eens met beide wagens moeten rijden

Trouwens Jo, jij hebt het wel over een fijn sturende Clio/Megane en een scherpe en tricky focus. Maar als je een harder onderstel met een sperdiff hebt, maakt dat al een wereld van verschil. Je kan er in principe veel harder mee, het geniet alleen wat meer beheersing. Maargoed voor het mooi vormen van m'n mening zou ik eens met beide wagens moeten rijden

-
- Moderator
- Berichten: 8899
- Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Zoiets?The 2-litre 16-valve turbocharged petrol engine now boasts maximum power of 250hp at 5,500rpm and peak torque of 340Nm from 3,000rpm, an improvement of 20hp and 40Nm over the previous Mégane Renaultsport R26. The Renaultsport engine's twin-scroll turbo is exceptionally responsive and is particularly responsive at lows revs, with 80 per cent of maximum torque available from just 1,900rpm.

Jo, daarom begin ik er toch ook over, omdat jij zegt dat die Focus zo op de lijn moet blijven. Tis gewoon niet zo'n beginnersauto.
En dat beetje meer vermogens zal Jo niet alleen bedoelen, mag toch hopen dat ze nu ook met iets als een quaife op de proppen komen.
En dat beetje meer vermogens zal Jo niet alleen bedoelen, mag toch hopen dat ze nu ook met iets als een quaife op de proppen komen.
effe misverstand Anto, de focus RS heeft dat er allemaal al opzitten.
vrijdag 4 juli 2008
We hebben er lang op moeten wachten, maar Ford heeft eindelijk weer een Focus RS in het gamma. De Hot-Hatch mag gelijk de borst nat maken in de strijd tegen de sterke concurrentie. Maar daar zal de nieuwe Ford Focus RS met zijn 300 pk en agressieve uiterlijk geen problemen mee hebben.
bekijk fotogallery »
Sinds de vorige Ford Focus RS - die in 2003 uit productie is gegaan - was het lange tijd stil. Geruchten over een nieuwe RS gingen af en aan, tot het eind 2007 eindelijk werd bevestigd met een eerste teaser. Een maand geleden verspreidde Ford bovendien zelf een aantal spyshots. Nu is hij dan eindelijk officieel en kunnen we u de eerste foto’s en informatie tonen. Het is direct duidelijk dat Ford geen half werk heeft gemaakt van deze speciale en supersnelle Focus.
Agressief uiterlijk
Mocht je ooit een Focus RS tegenkomen, dan moet het direct duidelijk worden dat je met de snelste Focus ooit te maken hebt. Dat is Ford goed gelukt, want dankzij de dikke voorbumper met grote luchtinlaten oogt de RS agressiever dan ooit. Het model heeft zelfs een volledig gewijzigde body gekregen. Opvallend aan de achterzijde is de enorme diffusor die rechtstreeks van een circuitauto kan zijn geleend. Datzelfde geldt voor de forse spoiler op de achterklep. Extra opvallend zijn ze door het feit dat ze in Piano zwart gespoten zijn. Zo onderscheiden ze zich extra van de lakkleur, welke de auto al zeer opvallend maakt. De wagen is namelijk gespoten in een speciale gifgroene kleur, welke een moderne interpretatie is van het Le Mans Green van de Escort RS1600 in 1970.
Diverse highlight’s in het interieur
Ook in het interieur komen de sportieve aspiraties van de Focus RS nadrukkelijk naar voren. De inzittenden worden stevig ingeklemd door de Recaro stoelen welke speciaal voor de auto ontwikkeld zijn. Verder zijn er sportieve accenten te vinden in aluminium of in de kleur van het exterieur. De middenconsole is uitgevoerd met een carbon-look afwerking. Om nog maar eens bevestigd te krijgen in welke Focus je je bevindt is het interieur voorzien van tal van RS-logo´s.
Zweedse vijfcilinder
Onder de kap vinden we een doorontwikkeling van de bekende vijfcilinder motor. Deze motor, die ook al in de Focus ST ligt, komt oorspronkelijk bij Volvo weg. De 2.5 liter turbomotor levert in de RS een vermogen van 300 pk, wat 64 pk meer is dan de 226 pk sterke ST. Het koppel van de vijfcilinder blijft steken op 410 Nm. De RS schiet dankzij deze motor binnen de 6 seconden vanuit stilstand naar de honderd kilometer per uur. Dat maakt deze RS tot de snelste Focus ooit.
RevoKnuckle
Het is vrij ongewoon om 300 pk op de voorwielen los te laten. Ford heeft dan ook overwogen om vierwielaandrijving toe te passen, maar het extra gewicht wat dit met zich meebrengt heeft de ingenieurs doen zoeken naar een andere oplossing. Zo krijgt de Focus RS de beschikking over de innovatieve ‘RevoKnuckle’ voorwielophanging. Deze ophanging is ontworpen om ‘torque steering’, een effect wat optreed wanneer je te veel vermogen op een voorwiel aangedreven auto los laat, te verminderen. Samen met het Quaife Automatic Torque Biasing limited-slip differentieel moeten de 300 paarden zonder problemen verwerkt kunnen worden. Ford claimt dan ook dat ze de best presterende en best sturende auto in hun klasse hebben ontwikkeld.
Speciaal ESP systeem
De nieuwe Focus RS staat op 19 inch wielen met 235/35 banden. Door de wielen heen zijn de schijfremmen te zien, welke voor 336 mm groot zijn. Achter doet de RS het met 300 mm grote schijven. Voor de veiligheid van de inzittenden is de RS uitgerust met een speciaal ontwikkeld ESP systeem. Het systeem laat sportiever gedrag toe dan normale systemen en is ook volledig uitschakelbaar.
vrijdag 4 juli 2008
We hebben er lang op moeten wachten, maar Ford heeft eindelijk weer een Focus RS in het gamma. De Hot-Hatch mag gelijk de borst nat maken in de strijd tegen de sterke concurrentie. Maar daar zal de nieuwe Ford Focus RS met zijn 300 pk en agressieve uiterlijk geen problemen mee hebben.
bekijk fotogallery »
Sinds de vorige Ford Focus RS - die in 2003 uit productie is gegaan - was het lange tijd stil. Geruchten over een nieuwe RS gingen af en aan, tot het eind 2007 eindelijk werd bevestigd met een eerste teaser. Een maand geleden verspreidde Ford bovendien zelf een aantal spyshots. Nu is hij dan eindelijk officieel en kunnen we u de eerste foto’s en informatie tonen. Het is direct duidelijk dat Ford geen half werk heeft gemaakt van deze speciale en supersnelle Focus.
Agressief uiterlijk
Mocht je ooit een Focus RS tegenkomen, dan moet het direct duidelijk worden dat je met de snelste Focus ooit te maken hebt. Dat is Ford goed gelukt, want dankzij de dikke voorbumper met grote luchtinlaten oogt de RS agressiever dan ooit. Het model heeft zelfs een volledig gewijzigde body gekregen. Opvallend aan de achterzijde is de enorme diffusor die rechtstreeks van een circuitauto kan zijn geleend. Datzelfde geldt voor de forse spoiler op de achterklep. Extra opvallend zijn ze door het feit dat ze in Piano zwart gespoten zijn. Zo onderscheiden ze zich extra van de lakkleur, welke de auto al zeer opvallend maakt. De wagen is namelijk gespoten in een speciale gifgroene kleur, welke een moderne interpretatie is van het Le Mans Green van de Escort RS1600 in 1970.
Diverse highlight’s in het interieur
Ook in het interieur komen de sportieve aspiraties van de Focus RS nadrukkelijk naar voren. De inzittenden worden stevig ingeklemd door de Recaro stoelen welke speciaal voor de auto ontwikkeld zijn. Verder zijn er sportieve accenten te vinden in aluminium of in de kleur van het exterieur. De middenconsole is uitgevoerd met een carbon-look afwerking. Om nog maar eens bevestigd te krijgen in welke Focus je je bevindt is het interieur voorzien van tal van RS-logo´s.
Zweedse vijfcilinder
Onder de kap vinden we een doorontwikkeling van de bekende vijfcilinder motor. Deze motor, die ook al in de Focus ST ligt, komt oorspronkelijk bij Volvo weg. De 2.5 liter turbomotor levert in de RS een vermogen van 300 pk, wat 64 pk meer is dan de 226 pk sterke ST. Het koppel van de vijfcilinder blijft steken op 410 Nm. De RS schiet dankzij deze motor binnen de 6 seconden vanuit stilstand naar de honderd kilometer per uur. Dat maakt deze RS tot de snelste Focus ooit.
RevoKnuckle
Het is vrij ongewoon om 300 pk op de voorwielen los te laten. Ford heeft dan ook overwogen om vierwielaandrijving toe te passen, maar het extra gewicht wat dit met zich meebrengt heeft de ingenieurs doen zoeken naar een andere oplossing. Zo krijgt de Focus RS de beschikking over de innovatieve ‘RevoKnuckle’ voorwielophanging. Deze ophanging is ontworpen om ‘torque steering’, een effect wat optreed wanneer je te veel vermogen op een voorwiel aangedreven auto los laat, te verminderen. Samen met het Quaife Automatic Torque Biasing limited-slip differentieel moeten de 300 paarden zonder problemen verwerkt kunnen worden. Ford claimt dan ook dat ze de best presterende en best sturende auto in hun klasse hebben ontwikkeld.
Speciaal ESP systeem
De nieuwe Focus RS staat op 19 inch wielen met 235/35 banden. Door de wielen heen zijn de schijfremmen te zien, welke voor 336 mm groot zijn. Achter doet de RS het met 300 mm grote schijven. Voor de veiligheid van de inzittenden is de RS uitgerust met een speciaal ontwikkeld ESP systeem. Het systeem laat sportiever gedrag toe dan normale systemen en is ook volledig uitschakelbaar.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Waarom zou dat dagelijks rijden belemmeren, is juist een aanwinst, geen spinnende binnenwieltjes meer en veel meer grip 

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Zwaarder sturen, hoger verbruik, meer bandenslijtage?
Ik denk dat die focus met dat diff harder de bochten uit kan accelereren.AnthonyR schreef:Dus met dat differentieel hoort die focus eigenlijk netter de hoek om te gaan in dat filmpje? Of draai ik nu iets omVind namelijk wel zeer interessant die techniekverschillen.
Ik weet niet wat de gedachtengang van de Ford jongens was. Indien deze wagen geproduceerd werd met het befaamde 4x4 of RWD was dat nog een extra aanslag op het gewicht. 300 pk op een std fwd vind ik nu toch net iets té, ondanks de nieuwste technologie. Wat gaat er gebeuren als er dan nog extra getuned wordt ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Zeker, maar dat gewicht wil niet echt mee.Sander2 schreef:Ik denk dat die focus met dat diff harder de bochten uit kan accelereren.AnthonyR schreef:Dus met dat differentieel hoort die focus eigenlijk netter de hoek om te gaan in dat filmpje? Of draai ik nu iets omVind namelijk wel zeer interessant die techniekverschillen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Heel verstandig dus dat ze niet voor 4WD zijn gegaan, zou die nog zwaarder zijn geweest(!). Dat hele revo knuckle is toch afgekeken van de R26?
En dat is weer afgekeken van een concept van British Leyland uit 1960 oid?
En dat is weer afgekeken van een concept van British Leyland uit 1960 oid?
Maarten-Jan schreef:Heel verstandig dus dat ze niet voor 4WD zijn gegaan, zou die nog zwaarder zijn geweest(!). Dat hele revo knuckle is toch afgekeken van de R26?
En dat is weer afgekeken van een concept van British Leyland uit 1960 oid?
http://www.not2fast.com/chassis/revoKnuckle.pdf
Flinke brok theorie ...

Nog minimaal 200 kg extra.Maarten-Jan schreef:Heel verstandig dus dat ze niet voor 4WD zijn gegaan, zou die nog zwaarder zijn geweest(!). Dat hele revo knuckle is toch afgekeken van de R26?
En dat is weer afgekeken van een concept van British Leyland uit 1960 oid?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
straks wordt net zo zwaar als de veyron
@riël, mooie presentatie, zat ook even te kijken op de renault site, maar de clio 3 RS heeft het systeem dus ook als ik het goed bekijk:
[img]http://img194.imageshack.us/img194/3196/clio3rs.jpg[/img]

@riël, mooie presentatie, zat ook even te kijken op de renault site, maar de clio 3 RS heeft het systeem dus ook als ik het goed bekijk:
[img]http://img194.imageshack.us/img194/3196/clio3rs.jpg[/img]
Wie kan het heel kort uitleggen?


-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
het werktRiël Notermans schreef:Wie kan het heel kort uitleggen?

of is dat te kort

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Is het niet simpel gezegd dat je veerpoot altijd dezelfde positie behoud in tegenstelling tot de fusee zelf? De veerpoot maakt dus ook geen andere bewegingen meer dan alleen in en uit, terwijl dat bij een mcpherson wel gebeurd.
Bedoel je dat?!
Bedoel je dat?!
Een sper op de voorwielen trekt toch behoorlijk aan het stuur hoor, daarom wordt het niet zo heel veel toegepast. Vooral spoorvorming etc. is altijd wel ff opletten en je zit nogal eens te corrigeren bij rechtuitrijden. Al is dat bij die ATB's van Quaife wel iets beter geworden.
Daardoor wordt die hele auto dus ook wat nerveuzer en krijg je ook meer overstuur
Mooie is dus dat je geen spinnende binnenwieltjes meer hebt en dus veel harder kan uitacceleren uit een bocht.
Wie weet koop ik er ooit nog eens 1 voor de Williams
Daardoor wordt die hele auto dus ook wat nerveuzer en krijg je ook meer overstuur

Mooie is dus dat je geen spinnende binnenwieltjes meer hebt en dus veel harder kan uitacceleren uit een bocht.
Wie weet koop ik er ooit nog eens 1 voor de Williams

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Wat kost zo'n sper? Voor een williams is een sequentiele bak mischien wel interessanter, kan me niet voorstellen dat je veel last heb van wielspin?
Heb dat met de RS niet, en heb nog nooit in een williams gereden maar kan me niet voorstellen dat het onderstel van een williams slechter is.
Heb dat met de RS niet, en heb nog nooit in een williams gereden maar kan me niet voorstellen dat het onderstel van een williams slechter is.
nee gewoon op asfalt met een standaart motor heb je nagenoeg nooit wielspin. In de rally hebben wij het er veel meer last van omdat we alle bochten aansnijden door het zand/gras.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Misschien toch harder de bocht in gaan
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Als je te hard de bocht in gaat kun je wel wielspin oproepen ja
Maar als je normaal nette vloeiende lijnen rijdt gaat dat echt niet lukken

Maar als je normaal nette vloeiende lijnen rijdt gaat dat echt niet lukken

Dan moet je toch maar eens een keer in een auto met wat meer vermogen rijden denk ik Maarten-Jan.
Een spinnend binnenwiel is juist erg makkelijk op te roepen, kijk maar de Alfa 147 GTA of Opel Astra OPC.

Een spinnend binnenwiel is juist erg makkelijk op te roepen, kijk maar de Alfa 147 GTA of Opel Astra OPC.
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: za 2 aug 2008 9:47
- Car: Meg 3RS 310 wiel pk
- Locatie: Nederland (Den Haag)
Ik heb een megane RS 270+ pk zonder sper!!!Steven schreef:Een sper op de voorwielen trekt toch behoorlijk aan het stuur hoor, daarom wordt het niet zo heel veel toegepast. Vooral spoorvorming etc. is altijd wel ff opletten en je zit nogal eens te corrigeren bij rechtuitrijden. Al is dat bij die ATB's van Quaife wel iets beter geworden.
Daardoor wordt die hele auto dus ook wat nerveuzer en krijg je ook meer overstuur![]()
Mooie is dus dat je geen spinnende binnenwieltjes meer hebt en dus veel harder kan uitacceleren uit een bocht.
Wie weet koop ik er ooit nog eens 1 voor de Williams
Dat is een hoop sturen ( ik bedoel eigenlijk steeds corrigeren ook op rechte stukken... als ik hem vol door trek!!!
Het lijk idd steeds als of ik spoor vorming heb, het maakt het rijden wel leuk

Als ik rustig rij is er niks loos hé hé


-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
In nieuwe Autokampioen de Leon Cupra 310 edition vs de Focus RS met 306 pk.
De Focus is ondanks Revodinges niet zonder kleerscheuren uit hun oordel gekomen.
Op circuit rondje is ook de Leon niet de mindere, de Focus trekt te snel een pootje op achter.
Ook de aandrijfreacties zijn niet verdwenen....
De Focus is ondanks Revodinges niet zonder kleerscheuren uit hun oordel gekomen.
Op circuit rondje is ook de Leon niet de mindere, de Focus trekt te snel een pootje op achter.
Ook de aandrijfreacties zijn niet verdwenen....
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87