ACT: Je eigen auto VS iemand anders auto

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ik vergeef je Arno, maar de clio RS 172/182 is toch echt wel een heerlijk sturend wagentje. Zie ook de aflevering van top gear over de RS182.

De eerste megane RS had nog niet (genoeg?) aangepaste electronische stuurbekrachting, onderstel was wel gewoon goed. En sommige mensen kunnen niet wennen aan die electrische bekrachtiging, ik heb er zelf geen problemen mee. Met de megane RS trophy hebben ze dat aangepast, en toen was alle kritiek weg.

De Clio RS 172/182 heeft hydraulische bekrachting, dus geen issue.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ik vind de rs'n in het algemeen wel scherp sturen.

btw Arno, pm ivm de 133
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

De testen van de Clio RS hadden het steeds over een compromis qua comfort en sport.

Maar goed, ik heb zelf nooit klachten gehad over de periode dat ik de Clio had, wel is er wel degelijk verschil met de auto die ik nu heb.

De Twingo ligt veel beter op de weg dan de Clio172.

@ Jo, pm gelezen..... (Y) 8)
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ben benieuwd naar het verschil, toch maar een keer een proefritje in de twingo RS regelen ergens :D
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

ik heb ook in de twingo rs gereden. Ik vond hem idd wat scherper sturen. Echter merk je gewoon als je een bocht uitkomt het vermogen verschil met een clio rs. Ik miste daar echt wat.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mooi, ik koop dus nooit een Twingo RS :D

Trouwens Jo, jij hebt het wel over een fijn sturende Clio/Megane en een scherpe en tricky focus. Maar als je een harder onderstel met een sperdiff hebt, maakt dat al een wereld van verschil. Je kan er in principe veel harder mee, het geniet alleen wat meer beheersing. Maargoed voor het mooi vormen van m'n mening zou ik eens met beide wagens moeten rijden :p
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

dat heeft die focus er al opzitten Stevo, je moet es naar de (indrukwekkende) specs kijken die op de nieuwe rs zitten.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

The 2-litre 16-valve turbocharged petrol engine now boasts maximum power of 250hp at 5,500rpm and peak torque of 340Nm from 3,000rpm, an improvement of 20hp and 40Nm over the previous Mégane Renaultsport R26. The Renaultsport engine's twin-scroll turbo is exceptionally responsive and is particularly responsive at lows revs, with 80 per cent of maximum torque available from just 1,900rpm.
Zoiets? :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jo, daarom begin ik er toch ook over, omdat jij zegt dat die Focus zo op de lijn moet blijven. Tis gewoon niet zo'n beginnersauto.

En dat beetje meer vermogens zal Jo niet alleen bedoelen, mag toch hopen dat ze nu ook met iets als een quaife op de proppen komen.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

effe misverstand Anto, de focus RS heeft dat er allemaal al opzitten.

vrijdag 4 juli 2008

We hebben er lang op moeten wachten, maar Ford heeft eindelijk weer een Focus RS in het gamma. De Hot-Hatch mag gelijk de borst nat maken in de strijd tegen de sterke concurrentie. Maar daar zal de nieuwe Ford Focus RS met zijn 300 pk en agressieve uiterlijk geen problemen mee hebben.

bekijk fotogallery »


Sinds de vorige Ford Focus RS - die in 2003 uit productie is gegaan - was het lange tijd stil. Geruchten over een nieuwe RS gingen af en aan, tot het eind 2007 eindelijk werd bevestigd met een eerste teaser. Een maand geleden verspreidde Ford bovendien zelf een aantal spyshots. Nu is hij dan eindelijk officieel en kunnen we u de eerste foto’s en informatie tonen. Het is direct duidelijk dat Ford geen half werk heeft gemaakt van deze speciale en supersnelle Focus.

Agressief uiterlijk
Mocht je ooit een Focus RS tegenkomen, dan moet het direct duidelijk worden dat je met de snelste Focus ooit te maken hebt. Dat is Ford goed gelukt, want dankzij de dikke voorbumper met grote luchtinlaten oogt de RS agressiever dan ooit. Het model heeft zelfs een volledig gewijzigde body gekregen. Opvallend aan de achterzijde is de enorme diffusor die rechtstreeks van een circuitauto kan zijn geleend. Datzelfde geldt voor de forse spoiler op de achterklep. Extra opvallend zijn ze door het feit dat ze in Piano zwart gespoten zijn. Zo onderscheiden ze zich extra van de lakkleur, welke de auto al zeer opvallend maakt. De wagen is namelijk gespoten in een speciale gifgroene kleur, welke een moderne interpretatie is van het Le Mans Green van de Escort RS1600 in 1970.

Diverse highlight’s in het interieur
Ook in het interieur komen de sportieve aspiraties van de Focus RS nadrukkelijk naar voren. De inzittenden worden stevig ingeklemd door de Recaro stoelen welke speciaal voor de auto ontwikkeld zijn. Verder zijn er sportieve accenten te vinden in aluminium of in de kleur van het exterieur. De middenconsole is uitgevoerd met een carbon-look afwerking. Om nog maar eens bevestigd te krijgen in welke Focus je je bevindt is het interieur voorzien van tal van RS-logo´s.

Zweedse vijfcilinder
Onder de kap vinden we een doorontwikkeling van de bekende vijfcilinder motor. Deze motor, die ook al in de Focus ST ligt, komt oorspronkelijk bij Volvo weg. De 2.5 liter turbomotor levert in de RS een vermogen van 300 pk, wat 64 pk meer is dan de 226 pk sterke ST. Het koppel van de vijfcilinder blijft steken op 410 Nm. De RS schiet dankzij deze motor binnen de 6 seconden vanuit stilstand naar de honderd kilometer per uur. Dat maakt deze RS tot de snelste Focus ooit.

RevoKnuckle
Het is vrij ongewoon om 300 pk op de voorwielen los te laten. Ford heeft dan ook overwogen om vierwielaandrijving toe te passen, maar het extra gewicht wat dit met zich meebrengt heeft de ingenieurs doen zoeken naar een andere oplossing. Zo krijgt de Focus RS de beschikking over de innovatieve ‘RevoKnuckle’ voorwielophanging. Deze ophanging is ontworpen om ‘torque steering’, een effect wat optreed wanneer je te veel vermogen op een voorwiel aangedreven auto los laat, te verminderen. Samen met het Quaife Automatic Torque Biasing limited-slip differentieel moeten de 300 paarden zonder problemen verwerkt kunnen worden. Ford claimt dan ook dat ze de best presterende en best sturende auto in hun klasse hebben ontwikkeld.

Speciaal ESP systeem
De nieuwe Focus RS staat op 19 inch wielen met 235/35 banden. Door de wielen heen zijn de schijfremmen te zien, welke voor 336 mm groot zijn. Achter doet de RS het met 300 mm grote schijven. Voor de veiligheid van de inzittenden is de RS uitgerust met een speciaal ontwikkeld ESP systeem. Het systeem laat sportiever gedrag toe dan normale systemen en is ook volledig uitschakelbaar.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Ff beetje offtopic, een quaife diff op bijv. mijn RS, maakt dat de auto onbruikbaar voor dagelijks woon/werk verkeer of valt dat mee?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Die vraag moet je eigenlijk aan Menno stellen, denk dat hij de meeste ervaring heeft met quaiffe.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Waarom zou dat dagelijks rijden belemmeren, is juist een aanwinst, geen spinnende binnenwieltjes meer en veel meer grip :grin:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Dus met dat differentieel hoort die focus eigenlijk netter de hoek om te gaan in dat filmpje? Of draai ik nu iets om :( Vind namelijk wel zeer interessant die techniekverschillen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Zwaarder sturen, hoger verbruik, meer bandenslijtage?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

AnthonyR schreef:Dus met dat differentieel hoort die focus eigenlijk netter de hoek om te gaan in dat filmpje? Of draai ik nu iets om :( Vind namelijk wel zeer interessant die techniekverschillen.
Ik denk dat die focus met dat diff harder de bochten uit kan accelereren.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ik weet niet wat de gedachtengang van de Ford jongens was. Indien deze wagen geproduceerd werd met het befaamde 4x4 of RWD was dat nog een extra aanslag op het gewicht. 300 pk op een std fwd vind ik nu toch net iets té, ondanks de nieuwste technologie. Wat gaat er gebeuren als er dan nog extra getuned wordt ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Sander2 schreef:
AnthonyR schreef:Dus met dat differentieel hoort die focus eigenlijk netter de hoek om te gaan in dat filmpje? Of draai ik nu iets om :( Vind namelijk wel zeer interessant die techniekverschillen.
Ik denk dat die focus met dat diff harder de bochten uit kan accelereren.
Zeker, maar dat gewicht wil niet echt mee.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Heel verstandig dus dat ze niet voor 4WD zijn gegaan, zou die nog zwaarder zijn geweest(!). Dat hele revo knuckle is toch afgekeken van de R26?
En dat is weer afgekeken van een concept van British Leyland uit 1960 oid?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Maarten-Jan schreef:Heel verstandig dus dat ze niet voor 4WD zijn gegaan, zou die nog zwaarder zijn geweest(!). Dat hele revo knuckle is toch afgekeken van de R26?
En dat is weer afgekeken van een concept van British Leyland uit 1960 oid?

http://www.not2fast.com/chassis/revoKnuckle.pdf

Flinke brok theorie ... :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Maarten-Jan schreef:Heel verstandig dus dat ze niet voor 4WD zijn gegaan, zou die nog zwaarder zijn geweest(!). Dat hele revo knuckle is toch afgekeken van de R26?
En dat is weer afgekeken van een concept van British Leyland uit 1960 oid?
Nog minimaal 200 kg extra.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

straks wordt net zo zwaar als de veyron :lol:

@riël, mooie presentatie, zat ook even te kijken op de renault site, maar de clio 3 RS heeft het systeem dus ook als ik het goed bekijk:

[img]http://img194.imageshack.us/img194/3196/clio3rs.jpg[/img]
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

geintroduceerd bij de eerste megane rs als ik me niet vergis.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wie kan het heel kort uitleggen?
:)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Wie kan het heel kort uitleggen?
:)
het werkt :lol:
of is dat te kort :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Is het niet simpel gezegd dat je veerpoot altijd dezelfde positie behoud in tegenstelling tot de fusee zelf? De veerpoot maakt dus ook geen andere bewegingen meer dan alleen in en uit, terwijl dat bij een mcpherson wel gebeurd.

Bedoel je dat?!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Een sper op de voorwielen trekt toch behoorlijk aan het stuur hoor, daarom wordt het niet zo heel veel toegepast. Vooral spoorvorming etc. is altijd wel ff opletten en je zit nogal eens te corrigeren bij rechtuitrijden. Al is dat bij die ATB's van Quaife wel iets beter geworden.

Daardoor wordt die hele auto dus ook wat nerveuzer en krijg je ook meer overstuur (Y)
Mooie is dus dat je geen spinnende binnenwieltjes meer hebt en dus veel harder kan uitacceleren uit een bocht.

Wie weet koop ik er ooit nog eens 1 voor de Williams :smile:
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Wat kost zo'n sper? Voor een williams is een sequentiele bak mischien wel interessanter, kan me niet voorstellen dat je veel last heb van wielspin?

Heb dat met de RS niet, en heb nog nooit in een williams gereden maar kan me niet voorstellen dat het onderstel van een williams slechter is.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

nee gewoon op asfalt met een standaart motor heb je nagenoeg nooit wielspin. In de rally hebben wij het er veel meer last van omdat we alle bochten aansnijden door het zand/gras.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Misschien toch harder de bocht in gaan
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Als je te hard de bocht in gaat kun je wel wielspin oproepen ja :p
Maar als je normaal nette vloeiende lijnen rijdt gaat dat echt niet lukken :)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Dan moet je toch maar eens een keer in een auto met wat meer vermogen rijden denk ik Maarten-Jan. :lol:
Een spinnend binnenwiel is juist erg makkelijk op te roepen, kijk maar de Alfa 147 GTA of Opel Astra OPC.
RS Passie
Berichten: 71
Lid geworden op: za 2 aug 2008 9:47
Car: Meg 3RS 310 wiel pk
Locatie: Nederland (Den Haag)

Steven schreef:Een sper op de voorwielen trekt toch behoorlijk aan het stuur hoor, daarom wordt het niet zo heel veel toegepast. Vooral spoorvorming etc. is altijd wel ff opletten en je zit nogal eens te corrigeren bij rechtuitrijden. Al is dat bij die ATB's van Quaife wel iets beter geworden.

Daardoor wordt die hele auto dus ook wat nerveuzer en krijg je ook meer overstuur (Y)
Mooie is dus dat je geen spinnende binnenwieltjes meer hebt en dus veel harder kan uitacceleren uit een bocht.

Wie weet koop ik er ooit nog eens 1 voor de Williams :smile:
Ik heb een megane RS 270+ pk zonder sper!!!
Dat is een hoop sturen ( ik bedoel eigenlijk steeds corrigeren ook op rechte stukken... als ik hem vol door trek!!!
Het lijk idd steeds als of ik spoor vorming heb, het maakt het rijden wel leuk :grin: Maar het is oppassen iederekeer weer!!!
Als ik rustig rij is er niks loos hé hé :smoke: Maar dat is niet altijd het geval.....zal ik maar zeggen :p
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

In nieuwe Autokampioen de Leon Cupra 310 edition vs de Focus RS met 306 pk.

De Focus is ondanks Revodinges niet zonder kleerscheuren uit hun oordel gekomen.

Op circuit rondje is ook de Leon niet de mindere, de Focus trekt te snel een pootje op achter.

Ook de aandrijfreacties zijn niet verdwenen....
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

RS Passie schreef: Ik heb een megane RS 270+ pk zonder sper!!!
270 ? Mooi getal, is dit met standaard turbo ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Plaats reactie