[Chamade16v] Jeroen's Project...einde verhaal!!!

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Mrtn
Car: R5GTT

Das heeeeeeeeel simpel, kheb nu alleen geen tijd om dat allemaal te typen, moet nu douchen en met 30 min. in de trein zitten --> school.

Kkom na 3en naar je toe, dan gaan we je pomp onderzoeken en doorverbinden op geschakelde plus buiten het relais om, dan rijdt ie iig weer, want weet bijna 100% zeker dat het de pomp is :D
Mrtn = Maarten
jeroen.k

Bart V schreef:In die kast zitten 4 relais. Elk relais heeft 4 pootjes. Op de stekkers van die relais staan nummers. pin 1 en 2 is altijd de stuurspanning en massa voor het relais, en pin 3 en 4 zit het geschakelde apparaat op. Als je die dus doorlust met een draadje gaat in dit geval de pomp lopen. Als je dus weet welk relais voor de pomp is en je verbind pin 3 en 4 op de stekker van het relais door (relais er ff afhalen en draad in pin 3 en 4 stoppen) moet in dit geval de pomp gaan lopen. Gewoon alles relais 1 voor 1 doorverbinden (pin 3 en 4 dus) dan hoor je vanzelf welke het is. De andere 3 zijn voor de computer voeding, koelvan en nog 1 of ander voorschakelrelais voor het systeem.

Je kan idd het beste beginnen met meten op de aansluitingen van de pomp zelf. Jij zal wel een dompelpomp in de benzinetank hebben, dus je ff die stekker omhoog prutsen bij je tank. Die is toegankelijk door dat ronde rubberen deksel weg te halen onder de bekleding in je achterklep. Even vragen of iemand de auto wilt starten terwijl jij meet, als de spanning na 10 sec dus wegvalt zit het dus in de aansturing van de pomp.
Ok thx, duidelijk! :D

Maaruh volgens mij hangt de pomp onder de auto hoor. Dus geen dompelpomp? Er zitten uit mn hoofd 3 of 4 relais in waarvan er één groen is. Zegt dit iets? Maar het kan dus geen kwaad om eerts 3 keer een verkeerd relais door te verbinden?
Bart V

Nee kan geen kwaad, je doet hetzelfde als dat relais, namelijk die contacten met elkaar verbinden. Dat groene relais is waarschijnlijk voor je koelfan, kan je herkennen aan 2 dikke en 2 dunne pootjes. Doorlussen en je weet het zeker.

Ik dacht dat alle 19's phase 2 een dompelpomp hadden in de tank, de phase 1 tot 1991 ofzo heeft dat niet (die rode txe dus) maar jouw phase 2 heeft een pomp in de tank als het goed is. Wat jij dan eventueel onder de auto ziet hangen is het brandstof filter.

Succes
jeroen.k

Haha, dat kan ja, heb daar niet zo heeeel veel verstand van, zal zo ff prutsen

edit: eerst ff lezen, dan typen :p
jeroen.k

:( :( :( :( :(

Nu heb ik net f lopen kloten en volgens mij iets stuk gemaakt. Ik heb één voor één de stekkers uit de relais gehaald en doorverbonden, maar nu klikt er geen enkel relais meer bij het aanzetten van het contact! :( heb ik nu ergens sluiting gemaakt ofzo?

Zat namelijk ff naar de getalletjes op de stekkers te kijken, maar er zat geen 4 op, wel 1,2,3 en 5 dus doorverbinden volgens Bart zn manier werkte niet. Heb toen gekeken wat er gebeurde als ik de 3 en de 5 doorverbond! Niks dus en nu loopt aleen de startmotor nog, maar de pomp doet helemaal niks! Motor krijgt dus geen benzine.

Ook kon ik in de achterbak geen opening ontdekken om bij de tank te komen, dus dat doormeten lukte ook niet!

Weet iemand of er mischien ergens een zekering geknapt kan zijn nu? Of een relais stuk? Snap er ff niks meer van! :(
Bart V

Tja, op dat relais moet ook nummer 4 aanwezig zijn. 4 is maakcontact, en 5 is breek uit mn hoofd. Maar nu schakelt dus helemaal niks meer??? dat is wel heel bizzar. Zeker weten niet de verkeerde draden doorverbonden??? Je kan even de zekeringen nalopen. Er zit ergens een zekering voor de motorfuncties.

Als je er nou echt helemaal niet meer uitkomt wil ik je wel komen helpen, maar ik ben zelf enorm druk met mn 16V die echt af moet.

greetz
jeroen.k

De zekeringen in het zekeringskastje zijn allemaal nog heel en functioneren goed.

Als je de stekker van het relais afhaald dan zie je op het relais wel 5 contactpunten zitten (nr 4 in het midden), maar op de stekker zit daar alleen een gat, geen stekker.

Maar de brandstofpomp heeft geen eigen zekering dus?
jj

stekkers overzetten werk ook niet ???????
jeroen.k

Welke stekkers?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

in de moter ruimte heb je als het goed is 2 "koektrommels"
ene is je computer (rechts)
andere is zekeringen plus relais box (links)
kijk daar eens in
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
jeroen.k

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:in de moter ruimte heb je als het goed is 2 "koektrommels"
ene is je computer (rechts)
andere is zekeringen plus relais box (links)
kijk daar eens in
Ja zover was ik ook wel. Ik heb ook al geprobeerd om een relais door te verbinden, maar op de stekker zit geen nr 3 en nr 4 zoals Bart aangaf, dus gingin niet goed. Nu klikt het relais niet meer bij contact aanzetten en start de auto dus niet. Nu is mijn vraag dus eigenlijk, hoe kan het dat het relais nu helemaal niks meer doet? En hoe verbindt ik hem door? Dus dat de pomp continu blijft draaien op contact?

jij hebt het over een zekering/relais doos, maar ik kan er geen zekering in vinden hoor. Alleen 4 relais en de stekkers voor de kabelboom...

Maar heeft doorverbinden nog wel nut als het relais niks meer doet? Ja toch want dan gaat hij langs het relais... maar welke draadjes moet ik doorverbinden zitten er 4 op zo'n relais-stekker!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

kan ik je niet uit me hoofd vertellen
heb je geen schema van de auto?
dan kan je zo zien wat de schakel draden zijn en wat de hoofddraden
jeroen.k

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:kan ik je niet uit me hoofd vertellen
heb je geen schema van de auto?
dan kan je zo zien wat de schakel draden zijn en wat de hoofddraden
Hmm, heb geen schema maar zal ff kijken! Maar dan is het een kwesie van 2 plussen met elkaar doorverbinden neem ik aan? Of blijft hij bij doorverbinden ook zonder contact lopen?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ik weet niet uit mijn hoofd of ie constant plus heeft dan
Mrtn

Die relais in de kast zitten met mekaar doorverbonden dmv de bruine draad, je kan dus niet zomaar omleiden, want dan gaat ie buiten een ander relais om of je krijgt zoals in jouw geval; 'kortsluiting' zodat geen één relais het meer doet. Je hebt het gezien in het schema-boek, nooit meer zoiets "zomaar" doorverbinden.

Je kan dus niet zomaar omleiden, dat blok is elektronisch gestuurd en alles wat je doet heeft een dubbelcheck nodig via het schemaboek.

Kan nix anders zeggen dan dat ik het dom vind, er wordt gesproken over simpel draadjes doorverbinden, alsof je een koekje deelt met iemand, nu doet nix het meer en moet er weer xtra tijd in iets worden gestoken wat niet nodig was en duurt het alleen maar langer voor het blok het weer doet
Mrtn = Maarten
Ad van Haperen
Contacteer:

hmm volgens mij kan ik hieruit opmaken dat mrtn het niet zo leuk vind :wink:
jj

precies MRTN IS PIST OFF :lol: :lol: :lol: :lol:
ennu jeroen die draaden te kort van de stekkers af geknipt ,, kwam door die lekkere KNIP tang die we hadden :D :p
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

toen ik nog op school zat werd mij verteld:"meten is weten"
dus even meten of er spanning aankomt,ook even contact aan en uit zetten,dan over de contacten meten en je weet dan zo waar er wel of geen spaning op staat.
Wat ik vermoed is dat je de spoel heb overbrugt van een relais ipv de schakelcontacten.
best kans dat er ergens een draad(je) is doorgebrand
kortsluitibng geeft zeer hoge stroom,dus grote kans dat de bedrading doorbrand.dan is het weer kwestie van meten.

Ik hoop dat dit advies een beetje helpt.

suc6
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Matijs
Contacteer:

Hmm, naar verhaal... Bijna het probleem opgelost en dan alles verkl$%t met kortsluiting :(
Even volhouden jongens, hij gaat het doen en dan ga je weer :D
Bart V

chris-r19 schreef:toen ik nog op school zat werd mij verteld:"meten is weten"
dus even meten of er spanning aankomt,ook even contact aan en uit zetten,dan over de contacten meten en je weet dan zo waar er wel of geen spaning op staat.
Wat ik vermoed is dat je de spoel heb overbrugt van een relais ipv de schakelcontacten.
best kans dat er ergens een draad(je) is doorgebrand
kortsluitibng geeft zeer hoge stroom,dus grote kans dat de bedrading doorbrand.dan is het weer kwestie van meten.

Ik hoop dat dit advies een beetje helpt.

suc6
Aansturing van de spoel is op een relais stekker altijd pin 1 en 2, inelkgeval wel wel op die kabelboom van die 1.7
Mrtn

Wat er precies is geprobeert door te lussen is een vraag die in elk geval niet (meer) beantwoord kan/kon worden.
In elk geval worden er morgen nw. relais gehaald, zodat dit allemaal weer werkt of dat hierdoor zeker wordt er (meer) schade door is ontstaan, want deze relais staan in contact met de rekeneenheid.

Mocht alles het gewoon weer doen, dan gaan we de draden doormeten die vanaf de tank komen om zo te zien of de benzinepomp tijdgeschakeld is zoals het vermoeden dat ik heb, mocht mijn vermoeden kloppen dan is het zaakje zo opgelost en kan de 19 weer rijden :)

Vandaag viel er helaas weinig te meten doordat niets het meer deed, behalve de startmotor, maar die heeft weer z'n eigen voeding
Mrtn = Maarten
Bart V

De relais staan idd in contact met de rekeneenheid, maar als ik me niet vergis moet het voedingsrelais sowieso schakelen. Het brandstofpomp relais word door de computer aangestuurd op het moment dat het voedingsrelais schakelt (als je je contact aanzet) en de computer van spanning voorziet. Dus je moet eerst dat voedingsrelais weer aan de praat zien te krijgen. Beste kan je dus spannning meten op die stekker met contact aan, dan moet je daar 12V hebben op pin 1 of 2 (de andere is massa) Zorg er eerst voor dat je precies weet welk relais waar voor is.

Succes
jeroen.k

Het is idd behoorlijk kut! Zit nu echt te denken om die auto een harde schop te geven! Het lijkt wel of niemand echt precies weet hoe alles zit met de elektronica van een auto! :( Het blijft dus hoe dan ook een kwestie van doormeten en zoeken!

Had ik maar gewoon een simpel carbarateur-systeem op de auto, daar kun je tenminste iets aan zien! Maar ja, hij zal het uiteindelijk weer doen en dan ben ik wel weer blij, maar nu niet zo...

Tot zover wel bedankt voor alle hulp en we houden jullie op de hoogte.
Abel
Über-Spammer

je kut ook toch wel zien of de benzine pomp het doet met injectie? trek de voorste benzine leiding los en kijk of meet na hoeveel benzine er uit komt. ;)
Bart V

komt wel goed joh allemaal. En nogmaals, als je er 1 deze dagen niet uit komt kom ik je helpen. ik ken de schakeling inmiddels uit mn hoofd. Ik heb ook alle schema's

Greetz
jeroen.k

Vanmiddag eerst ff kijken of hij met nieuwe relais weer klikt en start. Dan zorgen dat die pomp blijft draaien, kan ik tenminste rijden.

Kan ik daarna naar een veiligere oplossing zoeken...
jeroen.k

jeroen.k schreef:Vanmiddag eerst ff kijken of hij met nieuwe relais weer klikt en start. Dan zorgen dat die pomp blijft draaien, kan ik tenminste rijden.

Kan ik daarna naar een veiligere oplossing zoeken...
Ok, ben net ff bij de sloop geweest en heb de drie zwarte relais kunnen vinden, de groene niet. Waar dient deze voor? (Bart V?) met de andere relais erin klikt hij nog steeds niet! :( Wat kan het nu zijn? wat kan er kapot zijn waardoor de relais niet klikken zodra ik het contact aanzet? Alle zekeringen in de auto doen het nog gewoon, dus daar kan het niet zitten lijkt me. Is er niemand die verschrikkelijk veel verstand heeft van de elektrische systemen in motoren ofzo?...
jeroen.k

Weet iemand mischien een goed bedrijf die dit soort dingen op kan lossen? Dus het complete motormanagement/elektrisch systeem nalopen en alles repareren/correct aansluiten? Ik wordt er echt ziek van namelijk en nu we niet weten wat er stuk is lijkt het mij een gebed zonder einde! :(

Die Focking relais schakelen niet als ik start, dus doet ie sowieso niks. Als ze wel zouden schakelen, dan schakelen ze de brandstofpopm weer uit! :(

Ik heb die auto gewoon nodig en ik zit nu echt te stressen als een gek hier! :( :( :( :( :( :(

Vraagje aan Bart of mensen die het weten. In de kofferruimte zit onder de bekleding een groot zwart rubber. Zit hieronder de brandstofpomp? Hier lopen 4 draadjes heen. Is er een manier om zonder stroom te ontdekken wat de plus en min zijn? Kan ik hem dan gewoon op stroom zetten na contact en rijden?...
Bart V

Onder dat rubber vind je je tankvlotter. Maar het belangrijkste is nu eerst dat je je systeem voedingsrelais weer aan de praat krijgt. Dat groene relais is waarschijnlijk voor je koelfan, kan je zien aan de dikte van de pootjes, die zijn dikker dan bij de andere. Wat je nu kan doen is even de computerstekker losgooien van de computer, en alle draden aan die relais stekker doormeten, kijken of je er voltage op hebt nadat je je contact aangezet hebt. Dat voedingsrelais moet eerst werken. Als dat relais niet werkt werkt NIX.

Wat je ook even controleren moet is of alle pinnetjes in de bruine stekkers wel goed contact maken. Ik heb eens gehad dat dit niet het geval was. Je kan dan uren zoeken en niks vinden. Achteraf blijkt het zon klote dingetje te zijn. Controleer dus alle stekkers, meet ze desnoods door. Pas alleen op voor je rekeneeinheid. haal desnoods de stekker er even af.

Succes
jeroen.k

Thx voor de reactie. Ben het gedoe een beetje zat nu en de Renault dealer in Dronten had na uitleg van het verhaal wel zin om te kijken wat het was, dus de auto gaat vanmiddag naar de Dealer in Dronten en die meten het zaakje door dan. (dinsdag pas, maar beter dan niets). Gaat wel een hoog kostenplaatje worden dan, maar ja...je moet wat

Wel grappig dat ik in lelystad te horen kreeg dat ik het probleem nu zelf ook maar op moet lossen en ze in Dronten echt wilde helpen en er naar willen kijken en repareren. En het is allebei in principe dezelfde dealer (Van Rossum). Ben wel weer een beetje blij nu (totdat ik de rekening krijg :p )
jj

VAN ROSSUM ZIJN ECHT EIKELS op 1 na ( marcel mlg)
heb in lelystad al zo vaak mijn neus gestoten :(
jeroen.k

jj schreef:heb in lelystad al zo vaak mijn neus gestoten :(
Wat dan, was de glazen deur te schoon en zag je hem niet? :lol:

Nee, idd. Die vent deed bij voorbaat al alsof ik het kleinste onderdeeltje nie kon betalen en zei gewoon zo van; "Je lost het zelf maar op, ik heb geen zin er naar te kijken en geen tijd!" (Johan heet ie)In Dronten deed hij niet eens moeilijk over het feit dat we er een ander blok ingelegd hebben. Leek het zelfs interessant te vinden!

Maar van Rossum zit ook in Harderwijk en Nunspeet hè! En Harderwijk heb ik nog nooit problemen gehad, dus is ook weer verschillend, maar ja...ik heb weer goede hoop! :D
Bart V

Maar jeroen, heb je alles al nagemeten?? En heb je al naar die stekker gekeken???? Martin heeft toch schema's??? Met dat schema erbij kan je elke functie 1 voor 1 nameten. Dat zou ik echt eerst ff doen voordat je weer een hoop geld gaat uitgeven aan iets wat je mischien zelf kan oplossen ookal duurt dat wat langer, dat bespaart je een hoop geld.

Greetz
Menno

raar verhaal, een paar daagjes lopen kloten en dan de moed al opgeven.
Gewoon ff schema nalopen, meten, en fixen.

De relais worden bekrachtigd doordat de computer een draadje aan massa legt. Die kan je dus niet beschadigen door er spanning op te zetten. De voedingen zelf kunnen er ook prima tegen als je er voeding op zet, dus erg weinig kans dat de computer kapot is.
rev it like a rental
Mrtn

Jeroen, khad je nog geprobeerd te bellen, maar net als bij het blok gebeurde er nix :D (grapje)

Het drong pas wat later door wat je eigenlijk precies zei tegen me over de telefoon, maarehh.... er zijn nog zoveel dingen die gecontroleerd kunnen/moeten worden en bij de dealers lopen ook niet vaak de slimste mensen rond. Je moet gewoon geduld hebben, dus niet zo zenuwachtig doen :evil: Zij beginnen er ook pas dinsdag aan en echt doormeten aan de computer kunnen ze niet omdat enkele (onbelangrijkere) draden van de kabelboom nog niet zijn aangesloten, deze kabelboom klopt nog niet 100%, deze moeten we dus ook nog natrekken en wie weet wat we nog tegenkomen, desnoods komt Bart V. ook, want 2 weten er meer als één :wink:

Haal die auto daar weg, doe niet meer zo zenuwachtig (zenuwachtige mensen leven korter is uit onderzoek gebleken, strax ken je er niet eens meer van genieten) en geef me nog ff de tijd, wellicht met Bart erbij)

Snap ik de ene actie niet, is het daarna de ander wel weer :( , dus nu stoppen hoor, anders val ik van me stoel.....
Mrtn = Maarten
Plaats reactie