Kkom na 3en naar je toe, dan gaan we je pomp onderzoeken en doorverbinden op geschakelde plus buiten het relais om, dan rijdt ie iig weer, want weet bijna 100% zeker dat het de pomp is

Ok thx, duidelijk!Bart V schreef:In die kast zitten 4 relais. Elk relais heeft 4 pootjes. Op de stekkers van die relais staan nummers. pin 1 en 2 is altijd de stuurspanning en massa voor het relais, en pin 3 en 4 zit het geschakelde apparaat op. Als je die dus doorlust met een draadje gaat in dit geval de pomp lopen. Als je dus weet welk relais voor de pomp is en je verbind pin 3 en 4 op de stekker van het relais door (relais er ff afhalen en draad in pin 3 en 4 stoppen) moet in dit geval de pomp gaan lopen. Gewoon alles relais 1 voor 1 doorverbinden (pin 3 en 4 dus) dan hoor je vanzelf welke het is. De andere 3 zijn voor de computer voeding, koelvan en nog 1 of ander voorschakelrelais voor het systeem.
Je kan idd het beste beginnen met meten op de aansluitingen van de pomp zelf. Jij zal wel een dompelpomp in de benzinetank hebben, dus je ff die stekker omhoog prutsen bij je tank. Die is toegankelijk door dat ronde rubberen deksel weg te halen onder de bekleding in je achterklep. Even vragen of iemand de auto wilt starten terwijl jij meet, als de spanning na 10 sec dus wegvalt zit het dus in de aansturing van de pomp.
Ja zover was ik ook wel. Ik heb ook al geprobeerd om een relais door te verbinden, maar op de stekker zit geen nr 3 en nr 4 zoals Bart aangaf, dus gingin niet goed. Nu klikt het relais niet meer bij contact aanzetten en start de auto dus niet. Nu is mijn vraag dus eigenlijk, hoe kan het dat het relais nu helemaal niks meer doet? En hoe verbindt ik hem door? Dus dat de pomp continu blijft draaien op contact?Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:in de moter ruimte heb je als het goed is 2 "koektrommels"
ene is je computer (rechts)
andere is zekeringen plus relais box (links)
kijk daar eens in
Hmm, heb geen schema maar zal ff kijken! Maar dan is het een kwesie van 2 plussen met elkaar doorverbinden neem ik aan? Of blijft hij bij doorverbinden ook zonder contact lopen?Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:kan ik je niet uit me hoofd vertellen
heb je geen schema van de auto?
dan kan je zo zien wat de schakel draden zijn en wat de hoofddraden
Aansturing van de spoel is op een relais stekker altijd pin 1 en 2, inelkgeval wel wel op die kabelboom van die 1.7chris-r19 schreef:toen ik nog op school zat werd mij verteld:"meten is weten"
dus even meten of er spanning aankomt,ook even contact aan en uit zetten,dan over de contacten meten en je weet dan zo waar er wel of geen spaning op staat.
Wat ik vermoed is dat je de spoel heb overbrugt van een relais ipv de schakelcontacten.
best kans dat er ergens een draad(je) is doorgebrand
kortsluitibng geeft zeer hoge stroom,dus grote kans dat de bedrading doorbrand.dan is het weer kwestie van meten.
Ik hoop dat dit advies een beetje helpt.
suc6
Ok, ben net ff bij de sloop geweest en heb de drie zwarte relais kunnen vinden, de groene niet. Waar dient deze voor? (Bart V?) met de andere relais erin klikt hij nog steeds niet!jeroen.k schreef:Vanmiddag eerst ff kijken of hij met nieuwe relais weer klikt en start. Dan zorgen dat die pomp blijft draaien, kan ik tenminste rijden.
Kan ik daarna naar een veiligere oplossing zoeken...
Wat dan, was de glazen deur te schoon en zag je hem niet?jj schreef:heb in lelystad al zo vaak mijn neus gestoten