Heb je ooit wel eens met een hamer op een schijf geslagen Geert? Misschien voor de zekerheid even een doek ofzo er tussen maar d'r gebeurd niet zoveel hoor.
ja... gevoel ja... Ik weet niet wat jij doet als je vriendin om wat gevoeligheid vraagt, maar ik neem aan dat je er niet op los hengst als een jonge hond?!
Haas schreef:achter heb je geen naaf!
Het wiellager zit direct in de remschijf geperst en zit vast achter die deksel in het midden met een centrale moer. Schijven vervangen is dus in de regel lagers vervangen!
Bouten van klauwen zou ik nooit risico mee nemen. Maar is het een bout die in de klauw zit of die de klauw aan je as verbind? Dan zou er een andere as onder moeten namelijk... Niet dat zoveel problemen geeft, maar sommige mensen schrikken ervan
De schijf die ik had geprobeerd zat dus erg vast. Met een trekker kon ik hem er wel af krijgen. De andere kant ging wel gemakkelijker. Nu alleen nog de kapotte bout eruit halen... Het is een bout die in de klauw zit. Waarschijnlijk kan ik er wel een nieuwe bout oplassen en dan de oude eruit draaien. Anders wordt het uitboren. Dus dat komt wel goed denk ik.
Schroefdraad in de klauw verhoer je makkelijk, want das alu. Helicoil inzetten is gewoon mogelijk
Heb hem inderdaad maar gewoon uitgeboord en opnieuw getapt.
Kan ik trouwens de lagers in de schijven laten persen en dan schijf+lager monteren zonder al te veel problemen? Of moeten de lagers op de as komen en de schijven eroverheen gelegd worden?
Nee, eerst lagers in de losse schijf persen, dan de zaak monteren.
En let op dat je de schijf afsteunt op de juiste manier, anders verhoer je de schijf, en breekt het onderste randje af, wat het lager tegenhoudt, en zo voorkomt dat je wiel je voorbij komt op de snelweg.
De schijf niet afsteunen op het remschijfoppervlak, maar op het gedeelte waar het lager in komt
canonballman schreef:Nee, eerst lagers in de losse schijf persen, dan de zaak monteren.
En let op dat je de schijf afsteunt op de juiste manier, anders verhoer je de schijf, en breekt het onderste randje af, wat het lager tegenhoudt, en zo voorkomt dat je wiel je voorbij komt op de snelweg.
De schijf niet afsteunen op het remschijfoppervlak, maar op het gedeelte waar het lager in komt
Ok mooi. Dat laat ik wel bij de garage om de hoek doen
Weet iemand toevallig waar je een ABS-ring kunt krijgen voor de achteras? Ik ben bij verschillende zaken geweest (Renault, brezan, etc) maar nergens zijn losse ABS-ringen te krijgen voor de achteras. De ABS-ring van de vooras is wel te krijgen ( 7700867344 ), maar ik weet niet of deze exact hetzelfde is als die van de achteras.
Je kan die vaak van je oude schijven overtikken. Voorzichtig stukje voor stukje doen, anders scheuren ze. De diameter van voor is groter dan achter, dus dat past niet.
Jean-Paul-S schreef:Je kan die vaak van je oude schijven overtikken. Voorzichtig stukje voor stukje doen, anders scheuren ze. De diameter van voor is groter dan achter, dus dat past niet.
Is gelukt hoor. Met gasbrander en een grote moker kom je een eind
Weet iemand trouwens nog een goedkoop adresje voor bakolie? De Renault dealer verkoopt Elf Tranself TRX 75w/80 voor ongeveer 80euro. Verder kan ik deze olie nergens vinden...
Ik zie ook dat veel mensen TRJ ipv TRX gebruiken. Maakt dit nog wat uit of kan het allebei en merk je geen verschil?
Jean-Paul-S schreef:Je kan die vaak van je oude schijven overtikken. Voorzichtig stukje voor stukje doen, anders scheuren ze. De diameter van voor is groter dan achter, dus dat past niet.
Is gelukt hoor. Met gasbrander en een grote moker kom je een eind
Weet iemand trouwens nog een goedkoop adresje voor bakolie? De Renault dealer verkoopt Elf Tranself TRX 75w/80 voor ongeveer 80euro. Verder kan ik deze olie nergens vinden...
Ik zie ook dat veel mensen TRJ ipv TRX gebruiken. Maakt dit nog wat uit of kan het allebei en merk je geen verschil?
Naar een willekeurige auto onderdelenzaak gaan, dan ben je een stuk voordeliger uit!
Heeft iemand enig idee waar de draad/stekker aan de bestuurdersstoel van een Clio 16v GP voor dient? Sensor voor de plofzak?
Zo ja, kan ik deze dan gewoon doorlussen als ik een kuipstoel monteer?
Zover ik weet is die inderdaad voor de airbag ja! En zit hij ook aangesloten op je gordelspanner dacht ik.
Ik heb de stoel even losgehaald en voor zover ik kan zien gaat de stekker alleen naar de gordelspanner. Heeft iemand enig idee of ik de stekker gewoon kan laten hangen of door moet lussen?
Ik heb laatst mijn jb3 bak verkocht en volgens mij zat er nog wat in waar de teller kabel an vast moet, heb nu alleen maar dat vierkante assie hangen (vanaf de tellerbak).
En uit mijn nieuwe bak JC5 komt alleen maar een stokkie uit.
iemand een foto van bv dialogys oid waar te zien is hoe en wat.
En de steekas die aan de bestuurders kant zit, zit aan de bak kant een ster met 3 wielen/lagers.
Hoe zet je die wieltjes inc. naaldjes/lager over??
Wil van 2 1 maken omdat beide 1 kapotte hebben.