ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

evert schreef:Weet iemend het bestelnummer van de buitenspiegel glazen (heb alleen hel glaswerk nodig dat er in klikt)?
Voor zowel Links als Rechts.
Via automaterialenzaak moeilijk aan te komen merk ik.
Toevallig net nog op h-base zien staan voor weinig geld :)


Edit: PAZ was me voor (Y)
evert
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 6:44

Heb velgen op het oog die onder een Golf 3 zaten, de breedte en ET waarde zijn ok, ook de steek (4x100), alleen het naafgat is te klein (57mm ipv 60mm) maar dit is uit te draaien. Gaat het dan passen? Zijn de diameters van de wielbouten het zelfde?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Wielbouten passen altijd wel door het gat in de velg. Als 4x100 maar klopt (en het naafgat natuurlijk) kun je ze zonder problemen op je naaf monteren.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

ik heb 'ns velgen gehad van een alfa op mijn toyota, en daar moest ik de gaten van de bouten wel uitboren.
Maar VW gaat wel passen (de bouten dan)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zit de kabelboom er al in, Allart? :D
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

bah, nee :( ik zit 't 'n beetje voor me uit te schuiven, moet ook de koppeling vervangen en de nieuwe downpipe van Mark als die klaar is. Dus ik wacht eigenlijk om alles in 1 keer te doen?
En volgende week krijg ik m'n nieuwe huis, dus daar gaat voorlopig ook veel tijd inzitten.

Kan jij al rijden dan? :D
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

evert schreef:Heb velgen op het oog die onder een Golf 3 zaten, de breedte en ET waarde zijn ok, ook de steek (4x100), alleen het naafgat is te klein (57mm ipv 60mm) maar dit is uit te draaien. Gaat het dan passen? Zijn de diameters van de wielbouten het zelfde?
heb ooit eens verbreed staal onder een 5je gehad

kwam ook van vw af.
naafgaten uit laten draaien,goede banden erop.
en bij de eerste drempel stonden er gelijk 2 mooie groeven in de banden :(

m.a.w NIET DOEN!!
koop gewoon wielen die geschikt zijn voor jou ride
er is zat te verkrijgen
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

supercinq schreef:
evert schreef:Heb velgen op het oog die onder een Golf 3 zaten, de breedte en ET waarde zijn ok, ook de steek (4x100), alleen het naafgat is te klein (57mm ipv 60mm) maar dit is uit te draaien. Gaat het dan passen? Zijn de diameters van de wielbouten het zelfde?
heb ooit eens verbreed staal onder een 5je gehad

kwam ook van vw af.
naafgaten uit laten draaien,goede banden erop.
en bij de eerste drempel stonden er gelijk 2 mooie groeven in de banden :(

m.a.w NIET DOEN!!
koop gewoon wielen die geschikt zijn voor jou ride
er is zat te verkrijgen
Dan heb je waarschijnlijk niet de goede et-waarde gemonteerd. Als die goed is maakt het geen kont uit op welke auto ze zaten.
5 GT Turbo '88 GT5
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

supercinq schreef:
evert schreef:Heb velgen op het oog die onder een Golf 3 zaten, de breedte en ET waarde zijn ok, ook de steek (4x100), alleen het naafgat is te klein (57mm ipv 60mm) maar dit is uit te draaien. Gaat het dan passen? Zijn de diameters van de wielbouten het zelfde?
heb ooit eens verbreed staal onder een 5je gehad

kwam ook van vw af.
naafgaten uit laten draaien,goede banden erop.
en bij de eerste drempel stonden er gelijk 2 mooie groeven in de banden :(

m.a.w NIET DOEN!!
koop gewoon wielen die geschikt zijn voor jou ride
er is zat te verkrijgen
wat voor groeven, van het aanlopen tegen de wielkasten?
heeft weinig met een naafgat te maken, maar meer met de grootte, of, zoals boven vermeld, verkeerde ET
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

@ roy

het maakt mij verder niet uit,maar als je mijn verhaalt leest
staat er in andere woorden het zelfde :~

ik geef ook het advies om passende wielen(die geschikt zijn voor jou auto)
te kopen.

het maakt mij niet uit als iemand met kadett gsi wielen wil
gaan rijden,ik geef alleen maar een advies he :wink:
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

@allartino

de groeven zaten natuurlijk in de banden he (S)
maar dat vind ik verder niet echt het bespreken waard.
het was even een voorbeeld,wat ik mischien beter niet neer had kunnen zetten.

geven jullie eens een advies aan die beste jongen :lol:
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

supercinq schreef:@allartino

de groeven zaten natuurlijk in de banden he (S)
maar dat vind ik verder niet echt het bespreken waard.
het was even een voorbeeld,wat ik mischien beter niet neer had kunnen zetten.

geven jullie eens een advies aan die beste jongen :lol:
ik snap dat de groeven in de banden zaten, maar ik snap niet wat dat te maken zou kunnen hebben met het uitgedraaide naafgat? :p Als dat netjes gedaan wordt lijkt het me namelijk geen enkel probleem
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

supercinq schreef:
m.a.w NIET DOEN!!
Dit zeg jij, Andrew. :)

Ik zeg, zolang de et-waarde, steek en bandenmaat goed is maakt het geen reet uit van wat voor auto het komt. Opel, honda, vw... het past allemaal. :)

Dus wel doen... (Y)
5 GT Turbo '88 GT5
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Waarom zou het dan niet passen? Velgen met een te groot gat kan je ook monteren met centreerringen, dat gaat ook prima. Maar hoe aparter de velgen hoe groter de kans natuurlijk dat ze aan gaan lopen :)
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

je hebt gelijk roy (Y)
het zal wel door mijn woordenkeuze komen
dat het niet geheel duidelijk bij jou overkwam.

centeerringen is niet mijn favoriet.
maar kleine ruimte's zijn er mee op te vangen.

maar sommige mensen zoeken ook weer het uiterste hiermee op.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

veel velgenfabrikanten maken maar een maat gat en heb je altijd centreerringen. Ze vergemakkelijken ook de montage (al eens een vastgeroeste stalen velg gehad?). Verder moet je me uitleggen waarom een centreerring 'niks' is?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

@ roy

om er toch nog even op terug te komen.
en wat wel een goede tip is.
dat je wel goed naar de breedte van het wiel moet kijken.

ik had toen 7,5 voor(da's niet zo gek)
maar 9j achter en da''s vrij extreem.

had ook ver gezet dat ze verbreed waren.
maar geen exacte maten,vandaar de verwarring :beer:
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

Riël Notermans schreef:veel velgenfabrikanten maken maar een maat gat en heb je altijd centreerringen. Ze vergemakkelijken ook de montage (al eens een vastgeroeste stalen velg gehad?). Verder moet je me uitleggen waarom een centreerring 'niks' is?
geloof mij nou maar dat je beter een vastzittend wiel kunt hebben(die klop je er zo af)
da'n zo'n vastgerotte alu centreerring.


waarom ik een centreerring niks vind..
-de alu uitvoeringen rotten vast
-de plastic uitvoering breekt makkelijker door temparatuur verschillen
-montage wordt in de meeste gevallen juist niet makkelijker,omdat het een massaproductie is en er nogal verschil tussen sommige ringen zitten
-er altijd mensen zijn die het uiterste uitzoeken met centreerringen
zodat op het laatst bijna 1cm tussen de naaf en het wiel zit

dus bij deze de redenen waarom ik het niks vind.
enkel dit is mijn mening,en wat jullie denken houd ik ook in ere :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je verwisselt centreerringen:

[img]http://www.tuningimport.nl/catalog/imag ... 011233.jpg[/img]

met spoorverbreders

[img]http://www.eagletuningenkitcars.com/ima ... sp_A_m.jpg[/img]


of niet?
Verder heb ik die ervaringen niet, en die plek tussen naaf en wiel maakt niet uit omdat het wiel vast zit door de kracht die hij tegen het vlak uitoefend.

Ik begrijp het uiterste zoeken niet, omdat we meestal spreken over kleinere gaten, en het grootste wat ik ken is 70mm, welke 4,5mm centreerring nodig zou hebben.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

ik weet t verschil wel tussen een spoorverbreder
en een centreerring rieel.

maar goed dat je t erbij zet
kunnen anderen mischien nog van leren.

ik gaf ook als voorbeeld ''bijna'' 1cm
was ook een beetje sarcastisch bedoeld.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

supercinq schreef:@ roy

om er toch nog even op terug te komen.
en wat wel een goede tip is.
dat je wel goed naar de breedte van het wiel moet kijken.

ik had toen 7,5 voor(da's niet zo gek)
maar 9j achter en da''s vrij extreem.

had ook ver gezet dat ze verbreed waren.
maar geen exacte maten,vandaar de verwarring :beer:
Niet breder gaan dan 7j. Dat is een goede tip. :wink:
Dan loopt het nergens aan en kan je hem zover verlagen als je wilt. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

hahaha
zijn we t ergens over eens :smoke:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

je hebt ook niet volkomen ongelijk en met alle automaterialen: mits goed gebruikt is het allemaal prima.

Ik vond je reactie wat overdone :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Euhhhhhhhhhh die plastic centreerringen zou ik niet gebruiken, haal dan goede die je in de velg moet slaan, die blijven zitten en gaan niet kapot.

Ik heb net de wielen van de gte afgehaald en die had die plastic ringen, zijn allemaal gebroken of de rand is gescheurd.

Goed setje van alu kost rond de 50 euri maar gaan wel net zolang mee als de velg.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

supercinq schreef:
Riël Notermans schreef:veel velgenfabrikanten maken maar een maat gat en heb je altijd centreerringen. Ze vergemakkelijken ook de montage (al eens een vastgeroeste stalen velg gehad?). Verder moet je me uitleggen waarom een centreerring 'niks' is?
geloof mij nou maar dat je beter een vastzittend wiel kunt hebben(die klop je er zo af)
da'n zo'n vastgerotte alu centreerring.


waarom ik een centreerring niks vind..
-de alu uitvoeringen rotten vast
als je de alu in het wiel slaat, dan rot die vast in het wiel.
Dat moet juist :D
Beetje vet tussen naaf en ring en hij blijft altijd netjes aan het wiel zitten.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

Roy schreef:
supercinq schreef:@ roy

om er toch nog even op terug te komen.
en wat wel een goede tip is.
dat je wel goed naar de breedte van het wiel moet kijken.

ik had toen 7,5 voor(da's niet zo gek)
maar 9j achter en da''s vrij extreem.

had ook ver gezet dat ze verbreed waren.
maar geen exacte maten,vandaar de verwarring :beer:
Niet breder gaan dan 7j. Dat is een goede tip. :wink:
Dan loopt het nergens aan en kan je hem zover verlagen als je wilt. :)
nee hoor ook al heb je een 7J velg als je de verkeerde banden maat hebt en niet de juiste ET loopt ie aan tegen de verbreder en of het binnen scherm met insturen dus wel ff opletten wat je precies wilt gaan aanschaffen.
En ik kan het weten .whahaha (0)
evert
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 6:44

Het gaat om 7j velgen met ET35, ik wil er 195/45R14 op leggen. Iemand die combinatie al eens geprobeerd?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Luco/Alpine-racer schreef:Euhhhhhhhhhh die plastic centreerringen zou ik niet gebruiken, haal dan goede die je in de velg moet slaan, die blijven zitten en gaan niet kapot.

Ik heb net de wielen van de gte afgehaald en die had die plastic ringen, zijn allemaal gebroken of de rand is gescheurd.

Goed setje van alu kost rond de 50 euri maar gaan wel net zolang mee als de velg.

Wij gebruiken op mijn werk altijd van die plastic ringen en dat werkt echt stukken beter dan die alu zooi die je nooit meer fatsoenlijk los krijgt.
En idd altijd een beetje vet aan naaf, ring en velg.
R5GTT. Drive it like you stole it
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

-PAZ- schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Euhhhhhhhhhh die plastic centreerringen zou ik niet gebruiken, haal dan goede die je in de velg moet slaan, die blijven zitten en gaan niet kapot.

Ik heb net de wielen van de gte afgehaald en die had die plastic ringen, zijn allemaal gebroken of de rand is gescheurd.

Goed setje van alu kost rond de 50 euri maar gaan wel net zolang mee als de velg.

Wij gebruiken op mijn werk altijd van die plastic ringen en dat werkt echt stukken beter dan die alu zooi die je nooit meer fatsoenlijk los krijgt.
En idd altijd een beetje vet aan naaf, ring en velg.
Ik vind het juist meuk die plastic zooi :lol: :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Mag je na 5 jaar best een een nieuwe tussen zetten luco :p

In feite kan daar niks mee gebeuren, ze zijn echt alleen maar voor montage :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ja weet inderdaad niet hoe lang ze al op die gte zitten :D
Ach komen nu alu ringen in
Lekker vastslaan in het wiel zonder vet, zitten ze altijd vast aan het wiel :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

en vaak worden die alu ringen dan lekker vast gezet
met kopervet |:

in combi met zand en vuil,en temperatuurverschillen
gegarandeerd dat ze vastzitten...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

hoe kan je nu ringen vastzetten met kopervet?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Luco/Alpine-racer schreef:hoe kan je nu ringen vastzetten met kopervet?

Wat dacht je van kopervet ertussen luco?? (I) :wink: :p


En idd met kopervet ertussen gaat het vaak alleen maar vaster zitten, beter gewoon een beetje smeer / lager vet ertussen is meer dan genoeg (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

tegen het vast zitten van div delen

monteren sommige mensen wel eens met een beetje vet.
klinkt jou toch zeker niet vreemd in de oren??
Plaats reactie