[Transmissie] 6-versnellingsbak

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Met wat modificaties zal een pk bak best achter een F motor passen.

Maar het is een vrij volumineus en zwaar apparaat die PK6 van de RS V6. Dus of je er wat mee opschiet?
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Ohw sorry, ik bedoelde de clio-sport 2.0-16v bak, omdat in principe het onderblok gelijk is?
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

De RS-bak is gewoon een 5-bak.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Ohw :lol: , ik dacht een 6-bak, maar de bak van een RS is toch meer close-ratio dan van een Williams? en past hij?
viper
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 19:32

Heeft er al iemand eens geprobeerd om een pk-6 of een ND-0 te monteren op een F9Q dti ???

megane coupe of andere van de megane familie.

het is omda mijne motor een hoger koppel heeft dan m'n bak aankan (jc-5 max 200 Nm) en ik zit dus ni met kapote lagers.



Greetz Viper
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Wie beweert er dat een JC5 maximaal 200Nm aankan?

Terughoudendheid ok. En ook ik ben een groot voorstander van aanpassingen bij hoge ingaande koppels. Maar je moet geen onzin uitkramen...

En wat doe je met een F9Q dat het koppel boven de 200Nm uitstijgt wat een bakwissel of -aanpassing rechtvaardigt?
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ja, dat vindt ik ook nogal een stelling, dat een JC5 maar 200 Nm aan kan. Denk echt wel dat een JC5 MEER kan hebben.
Hoeveel? Daar waag ik me niet aan. Kortstondig misschien wel 400Nm, maar wie heeft daar wat aan? Wat is "kortstondig"??? 2 seconden?? 2 uur?? 1000 km??
10.000 km??
Begrijp je wat ik bedoel?

Lagers kapot? Zat er wel voldoende olie in de bak?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

kheb al wel gehoord dat de PK series nogal eens onder het mes moeten...

had gehoopt dat het goeie dinge waren, want het leek me wel wat...

Reinier hier misschien wat meer info over???
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

PtrGte schreef:kheb al wel gehoord dat de PK series nogal eens onder het mes moeten...

had gehoopt dat het goeie dinge waren, want het leek me wel wat...

Reinier hier misschien wat meer info over???
Niet alle bakken uit de PK serie hoeven onder het mes, het is vooral de PK 6 (Laguna 2, Espace 4, Traffic 2) die voor de problemen zorgt.
Renault heeft nu toegezegd dat de 2de serie PK6 bakken beter moet zijn.

Greetz.
Robert-Jan
VLK Groep
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Robert-Jan schreef:
PtrGte schreef:kheb al wel gehoord dat de PK series nogal eens onder het mes moeten...

had gehoopt dat het goeie dinge waren, want het leek me wel wat...

Reinier hier misschien wat meer info over???
Niet alle bakken uit de PK serie hoeven onder het mes, het is vooral de PK 6 (Laguna 2, Espace 4, Traffic 2) die voor de problemen zorgt.
Renault heeft nu toegezegd dat de 2de serie PK6 bakken beter moet zijn.

Greetz.
Robert-Jan
het ging mij eigenlijk ook om de 6 bakken...geen idee dat de PK ook in 5 bak was...

ennuh...wanneer komt die 2e serie??? :)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Robert-Jan schreef:
Niet alle bakken uit de PK serie hoeven onder het mes, het is vooral de PK 6 (Laguna 2, Espace 4, Traffic 2) die voor de problemen zorgt.
Renault heeft nu toegezegd dat de 2de serie PK6 bakken beter moet zijn.

Greetz.
Robert-Jan
Dat is ook wat ik ervaar mbt tot PK bakken, dat vooral de 6-bakken onder het mes gaan/moeten.
Ook bij Opel hebben ze veel 'bakplezier', natuurlijk met die Trafic kloon de Vivaro.

Op de 1 of andere manier komt er heel veel slijpsel van de tandwielen af (normaal bij bijv. een JB of JC valt dat heel erg mee als alles in orde is) en raken de ijzerslijpselopvangmagneetjes (galgje?) als het ware 'verzadigd' en gaan deeltjes die niet worden opgevangen lekker rondzwerven.

En dat er uberhaupt zoveel materiaal van de tanden afkomt is natuurlijk al niet goed.
Niet goed gehard???

@Patrick: niet doen.....
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Ik heb van een Renault monteur vernomen dat ze niet erg blij zijn met de zes bakken, gaan te snel kapot en er is (nog) geen mogelijkheid tot revisie, dus vervanging is tot nu toe de enige optie, en een dure!
viper
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 19:32

canonballman schreef:Ja, dat vindt ik ook nogal een stelling, dat een JC5 maar 200 Nm aan kan. Denk echt wel dat een JC5 MEER kan hebben.
Hoeveel? Daar waag ik me niet aan. Kortstondig misschien wel 400Nm, maar wie heeft daar wat aan? Wat is "kortstondig"??? 2 seconden?? 2 uur?? 1000 km??
10.000 km??
Begrijp je wat ik bedoel?

Lagers kapot? Zat er wel voldoende olie in de bak?
Renault geeft dit op van die 200Nm

Tuurlijk zit er genoeg olie in de bak zo stom ben ik wel ni he :wink:

die olie wordt elke 30.000 Km vervange.

Yep, de PK-6 heeft het zwaar, heb er al veel moete uithale :?

ook de PF bakken maarja, das enkel master he :wink:
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

PtrGte schreef:
Robert-Jan schreef:
PtrGte schreef:kheb al wel gehoord dat de PK series nogal eens onder het mes moeten...

had gehoopt dat het goeie dinge waren, want het leek me wel wat...

Reinier hier misschien wat meer info over???
Niet alle bakken uit de PK serie hoeven onder het mes, het is vooral de PK 6 (Laguna 2, Espace 4, Traffic 2) die voor de problemen zorgt.
Renault heeft nu toegezegd dat de 2de serie PK6 bakken beter moet zijn.

Greetz.
Robert-Jan
het ging mij eigenlijk ook om de 6 bakken...geen idee dat de PK ook in 5 bak was...

ennuh...wanneer komt die 2e serie??? :)
Die wordt al geleverd.
VLK Groep
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

oke, ik ga voor de JB3 :lol:
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nou, ik kan inmiddels wat meer vertellen over de PK6 ellende:

PK6 is dus, zoals sommigen al wisten, een bak met 3 assen, waarvan er 2 pignonassen zijn. Het differentieel wordt dus door 2 assen tegelijk aangedreven.
Reden zal zijn dat zo de bak kort gehouden kan worden, en dat is ook, want hij is amper langer als een JB of JC.

Nadeel zal volgens mij zijn iets meer vermogen opslurpen, vanwege meer assen en tandwielen die ronddraaien (pompwerking noemen ze dat toch?)

Is het rotzooi, die PK6 bakken? Ja en nee.

Nee, omdat:
-ze best compact zijn voor een 6 bak
-de tandwielen niet zoals eerder vermeld flink slijten, dit blijkt niet zo te zijn
-de tandwielen erg overbemeten zijn uitgevoerd, kun je volgens mij flink wat koppel voor hun kiezen geven, veel meer als bijvoorbeeld een JC5
-de synchronisering op sommige versnellingen driedubbel is uitgevoerd.

Ja, om 1 simpele reden: ze zijn door mongolen in elkaar geschroefd die totaal geen benul hebben, dat het fijn is als een bak een beetje soepel ronddraait.

OF

Renault heeft gedacht: hee dat is goed voor de onderdelenomzet, als we de lagers van de bakken zo strak zetten, dat ze maximaal 100.000 km meegaan.

In het eerste geval is het gewoon erg jammer dat al het mooie wat is gedaan (ontwerp oa) teniet wordt gedaan door een paar smurfen die gewoon de bakken veel te 'strak' in elkaar zetten, en zodoende ook nog eens hebben gezorgd dat Renault een hoop geld aan garantieclaims kwijt is (tja Mr. Reno, dat is het nadeel van 2 jaar garantie, en een hoop leaserijders die gelijk flink km's gaan maken met hun nieuwe laguna's etc.)

In het tweede geval is het MOOI dat Reno diep in de pocket heeft gemoeten voor de garantiegevallen, omdat ze hoopten nou juist meer te verdienen over de rug van hun klanten. Tevens vindt ik het dan terecht, en zeker niet gek, dat ze de komende jaren flink klanten gaan verliezen, omdat mensen een hoop aan reparaties kwijt waren aan hun 3, 4 of 5 jaar oude 'grote middenklasser' (al dan niet nieuw of 2dehands).
En laten we wel wezen: de versnellingsbakken waren lang niet altijd de enigste kwaals.
Ik heb inmidels al diverse Laguna 2 rijders gesproken (en soms geholpen) die tamelijk negatief waren over hun auto, en ook de woorden: "Nooit meer een reno/franse auto" zijn gevallen.


Wat bedoel ik met 'strak' in elkaar zetten?:

Je moet een bepaalde lagerspeling hebben op iets, of dat nou een krukaslager is, een versnellingsbaklagering, of een lager van je fietswiel, anders kan hetgeen wat rond moet draaien niet goed draaien, en misschien nog minder als het zaakje warm wordt (uitzetting)
Tevens kan bij te weinig lagerspeling, of geen lagerspeling, of zelfs lagerSPANNING (PK6, jaja) het smeermiddels (olie, vet etc.) worden weggedrukt, wat ook niet bevorderlijk is voor de levensduur.

Bij de PK6 en is er dus op alles (3 assen en het diff.) sprake van lagerSPANNING.
De speling/spanning is in te stellen bij de PK (en wel meer versnellingsbakken, ook van andere merken) door afstandsplaatjes van diverse dikten, shims genoemd.
Als je een te dikke shim monteert, is er te weinig speling, of misschien zelfs spanning, en lopen de lagers snel stuk.

Remedie is dus heel simpel, maar wel tijdrovend: Goed uitvinden welke dikte shim er bij welke as moet, zodat je toch een beetje speling hebt.
Kost wat tijd, maar dan gaat het waarschijnlijk (oke, ik heb nog geen concrete bewijzen, omdat er nog geen 40.000 gereden is met een paar PK6 en die zo onderhanden zijn genomen) veel langer goed met de bakken.

Wat wordt/werd er bij ik denk de meeste dealers gedaan: nieuwe lagers, en...dezelfde (te dikke) shims er weer in (in ieder geval bij 1 grote dealer hier in de buurt).
Gevolg: 40.000 km later: hee, wat hoor ik zoemen?

Kortom: een PK6 die eerst uit de fabriek kwam, kon je gewoon niet met je handen (2 ja!) de assen/diff. ronddraaien.
Heb gehoord van Espacen en Laguna's met na 30.000 km bijgeluiden in de bak.


Inmiddels worden er bij de dealers geen bakken meer gerepareerd als er nog sprake is van garantie, maar komen er nieuwe bakken. Hoe het daar mee zit, met die nieuwe bakken, weet ik niet.

Roddels/leugens (vindt ik voorlopig), van mensen die zelf nog nooit een bak hebben opengehaald:
-ze (PK6) lopen kapot, door verkeerde olie: je moet er speciale TRX olie, voor hoogbelaste tandwielkasten, ingooien (schrijft reno tegenwoordig voor)
-ze lopen kapot omdat de assen niet goed in lijn staan (nee, diegene kon niet vertellen wat zijn meetresultaten waren)
-de motoren zijn te sterk.


Wat ik wel weet, is dat een as of diff, die niet met de hand te bewegen was, na montage van een shim, die (gemiddeld) 0,4 mm dunner was (das best veel, in versnellingsbakkenland) dat pas wel was.

Nog afgezien van de korte levensduur, gaat er natuurlijk ook meer vermogen verloren, en wordt de bakolie veel heter, met ook weer nadelige gevolgen.

Overigens is dit probleem (negatieve lagerspeling, spanning dus) ook in enkele typen VW bakken terug te vinden, oa POLO en Golf 4 (en Seat, audi Skoda klonen etc.), weet ik uit ervaring.

Misschien rijdt straks iedereen een Toyota.....
Overigens zijn er ook mensen die wel meer als 200.000 km met hun Laguna 2 versnellingsbak doen: dat zijn mensen die een 'instap' diesel (of benzine) met 5 bak hebben gekocht (de JR bak, zeg maar een JC5 Evo :wink: )
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Toyota? Mijn bak giert ook anders hoor :lol:
En om over die differentielen maar niet te praten hehe :~

Intressant verhaal though.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

ik kan me vergissen. maar in een tijdschrif van mille miles (alpine frankrijk) staat een bedrijf wat de jb3, bakken van 5 gtt, 5 turbo ed ombouwen naar een zesbak. zal het eens nazoeken voor de geinteresseerden.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Steven schreef:Toyota? Mijn bak giert ook anders hoor :lol:
En om over die differentielen maar niet te praten hehe :~

Intressant verhaal though.
Jah duh, hou oud is die Todyota van jou, en hoe is er mee gereden?
Alles kan kapot, maar als je de eerste 4 jaar vanaf nieuw een auto hebt, en je staat vaak in de garage, voor iets anders als onderhoud (versnellingsbak, storingen etc is niet bepaald onderhoud, al zal Reno dat wel vinden...), dan heb je gewoon een prut auto.

@JPS: scan dat artikel eens in, want geloof er eerlijk gezegd niet veel van, dat dat met een JB3 gebeurt. Je zou namelijk compleet nieuwe assen moeten ontwerpen, en een stuk bakhuis etc. Niks is onmogelijk, maar ik denk dat zon bak dan duurder zou worden als een Sadev.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

ik ga het artikel even lezen. het is in het frans. het word ook met de 610 gedaan bijvoorbeeld. ze gebruiken de originele bak... laat het zo even weten!

*EDIT*

ze gebruiken de originele bakken, jb, jc etcetera. echter inderdaad met andere assen. de nieuwe verhoudingen geven nagenoeg dezelfde topsnelheid, echter meer trekkracht. met andere woorden, alle interne delen worden vervangen. het bedrijf zorgt zelf voor alle nieuwe en andere onderdelen. bak kan zonder problemen worden ingebouwd omdat de buitenkant identiek blijft.

iemand interesse? dan wil ik wel eens mailen of ze een goede prijs kunnen maken voor meerdere bakken. ik heb zo nog geen enkel idee van de prijs in elk geval.

geinteresseerden
-
-
-
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

ik heb hier nog wel een jb bak liggen, 6 versnellingen, zoals gebruikt destijds in de clio europacup, past zo op een GTT.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

alleen die prijs daar wil niemand een 6bak voor hebbe :lol:
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

goh ke, hebben we weer zo'n hollander, als het toch eens niet gratis is :s
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

nou dat is ook niet zo de dingen waar ik nu mee rij en wat in de schuur lgt is toch niet even een paar euro :)
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

nee, maar we willen allemaal het beste, snelste en ruigste scheurijzer hebben. Maar oh wee als het geld kost, dan kraken we liever de hele handel van een ander af, een bak die een paar duizend euro waard is (en blijft) daar bied je gewoon doodleuk 100 euro voor (N) :gun: dan blijft die lekker liggen hier :|- (0)
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Gerard race GT schreef:nee, maar we willen allemaal het beste, snelste en ruigste scheurijzer hebben. Maar oh wee als het geld kost, dan kraken we liever de hele handel van een ander af, een bak die een paar duizend euro waard is (en blijft) daar bied je gewoon doodleuk 100 euro voor (N) :gun: dan blijft die lekker liggen hier :|- (0)
nog een die het door krijgt
ze willen alles hebben maar alles is te duur

heb hier een race jb3 bak liggen hetzelfde verhaal
al talloze mailtjes over gehad tot ze de prijs horen

voor mij zijn zulke mensen een stel losers
dat je iets voor een scherpe prijs wilt hebben alla, maar blijf wel reeel
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

nu las ik eregens hier op de rtc site een verhaaltje over het terughalen van het achteruit tandwiel .
morgenavond wil ik mijn jc 5 bak weer monteren maar kan dat stukje nergens weer vinden .
was geschreven door reinier.
wie weet in welk topic dit staat?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ow, in dat geval weet ik haast wel zeker dat die dikke as naar binnen is geschoven.
Op die as zit het achteruittandwiel, wat je niet ziet zitten, behalve als je met een klein lampje door een duimgroot gaatje in de bak kijkt.

Je moet een haak maken uit bijv. een stuk M5 of M6 draadeind.
Gewoon aan het uiteinde 1 cm haaks ombuigen.
Die haak, haak je, door dat gaatje, achter het achteruittandwiel, en je trekt het tandwiel, en daarmee ook de as weer naar buiten.

Daarna zal ie weer goed schakelen denk ik.

alstu
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

mark 5t schreef:nu las ik eregens hier op de rtc site een verhaaltje over het terughalen van het achteruit tandwiel .
morgenavond wil ik mijn jc 5 bak weer monteren maar kan dat stukje nergens weer vinden .
was geschreven door reinier.
wie weet in welk topic dit staat?
hops
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... highlight=
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

te laat frank :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

hij vroeg toch om het topic :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

okok 8)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

(Y)
bedankt mannen!!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

yw hoor (0)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

is het gelukt met de arreteerkogels Mark, enneh, vergeet dat pennetje niet in de schakelas he (0)
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Plaats reactie