[Transmissie] 6-versnellingsbak
Heeft er al iemand eens geprobeerd om een pk-6 of een ND-0 te monteren op een F9Q dti ???
megane coupe of andere van de megane familie.
het is omda mijne motor een hoger koppel heeft dan m'n bak aankan (jc-5 max 200 Nm) en ik zit dus ni met kapote lagers.
Greetz Viper
megane coupe of andere van de megane familie.
het is omda mijne motor een hoger koppel heeft dan m'n bak aankan (jc-5 max 200 Nm) en ik zit dus ni met kapote lagers.
Greetz Viper
Wie beweert er dat een JC5 maximaal 200Nm aankan?
Terughoudendheid ok. En ook ik ben een groot voorstander van aanpassingen bij hoge ingaande koppels. Maar je moet geen onzin uitkramen...
En wat doe je met een F9Q dat het koppel boven de 200Nm uitstijgt wat een bakwissel of -aanpassing rechtvaardigt?
Terughoudendheid ok. En ook ik ben een groot voorstander van aanpassingen bij hoge ingaande koppels. Maar je moet geen onzin uitkramen...
En wat doe je met een F9Q dat het koppel boven de 200Nm uitstijgt wat een bakwissel of -aanpassing rechtvaardigt?
-
Ja, dat vindt ik ook nogal een stelling, dat een JC5 maar 200 Nm aan kan. Denk echt wel dat een JC5 MEER kan hebben.
Hoeveel? Daar waag ik me niet aan. Kortstondig misschien wel 400Nm, maar wie heeft daar wat aan? Wat is "kortstondig"??? 2 seconden?? 2 uur?? 1000 km??
10.000 km??
Begrijp je wat ik bedoel?
Lagers kapot? Zat er wel voldoende olie in de bak?
Hoeveel? Daar waag ik me niet aan. Kortstondig misschien wel 400Nm, maar wie heeft daar wat aan? Wat is "kortstondig"??? 2 seconden?? 2 uur?? 1000 km??
10.000 km??
kheb al wel gehoord dat de PK series nogal eens onder het mes moeten...
had gehoopt dat het goeie dinge waren, want het leek me wel wat...
Reinier hier misschien wat meer info over???
-
Niet alle bakken uit de PK serie hoeven onder het mes, het is vooral de PK 6 (Laguna 2, Espace 4, Traffic 2) die voor de problemen zorgt.PtrGte schreef:kheb al wel gehoord dat de PK series nogal eens onder het mes moeten...
Renault heeft nu toegezegd dat de 2de serie PK6 bakken beter moet zijn.
Greetz.
Robert-Jan
VLK Groep
het ging mij eigenlijk ook om de 6 bakken...geen idee dat de PK ook in 5 bak was...Robert-Jan schreef:Niet alle bakken uit de PK serie hoeven onder het mes, het is vooral de PK 6 (Laguna 2, Espace 4, Traffic 2) die voor de problemen zorgt.PtrGte schreef:kheb al wel gehoord dat de PK series nogal eens onder het mes moeten...
Greetz.
Robert-Jan
ennuh...wanneer komt die 2e serie???

-
Dat is ook wat ik ervaar mbt tot PK bakken, dat vooral de 6-bakken onder het mes gaan/moeten.Robert-Jan schreef:
Niet alle bakken uit de PK serie hoeven onder het mes, het is vooral de PK 6 (Laguna 2, Espace 4, Traffic 2) die voor de problemen zorgt.
Greetz.
Robert-Jan
Ook bij Opel hebben ze veel 'bakplezier', natuurlijk met die Trafic kloon de Vivaro.
Op de 1 of andere manier komt er heel veel slijpsel van de tandwielen af (normaal bij bijv. een JB of JC valt dat heel erg mee als alles in orde is) en raken de ijzerslijpselopvangmagneetjes (galgje?) als het ware 'verzadigd' en gaan deeltjes die niet worden opgevangen lekker rondzwerven.
En dat er uberhaupt zoveel materiaal van de tanden afkomt is natuurlijk al niet goed.
Niet goed gehard???
@Patrick: niet doen.....
Ik heb van een Renault monteur vernomen dat ze niet erg blij zijn met de zes bakken, gaan te snel kapot en er is (nog) geen mogelijkheid tot revisie, dus vervanging is tot nu toe de enige optie, en een dure!
Renault geeft dit op van die 200Nmcanonballman schreef:Ja, dat vindt ik ook nogal een stelling, dat een JC5 maar 200 Nm aan kan. Denk echt wel dat een JC5 MEER kan hebben.
10.000 km??
Tuurlijk zit er genoeg olie in de bak zo stom ben ik wel ni he
die olie wordt elke 30.000 Km vervange.
Yep, de PK-6 heeft het zwaar, heb er al veel moete uithale :?
ook de PF bakken maarja, das enkel master he
-
Die wordt al geleverd.PtrGte schreef:het ging mij eigenlijk ook om de 6 bakken...geen idee dat de PK ook in 5 bak was...Robert-Jan schreef:Niet alle bakken uit de PK serie hoeven onder het mes, het is vooral de PK 6 (Laguna 2, Espace 4, Traffic 2) die voor de problemen zorgt.PtrGte schreef:kheb al wel gehoord dat de PK series nogal eens onder het mes moeten...
Greetz.
Robert-Jan
ennuh...wanneer komt die 2e serie???
VLK Groep
oke, ik ga voor de JB3 

-
Nou, ik kan inmiddels wat meer vertellen over de PK6 ellende:
PK6 is dus, zoals sommigen al wisten, een bak met 3 assen, waarvan er 2 pignonassen zijn. Het differentieel wordt dus door 2 assen tegelijk aangedreven.
Reden zal zijn dat zo de bak kort gehouden kan worden, en dat is ook, want hij is amper langer als een JB of JC.
Nadeel zal volgens mij zijn iets meer vermogen opslurpen, vanwege meer assen en tandwielen die ronddraaien (pompwerking noemen ze dat toch?)
Is het rotzooi, die PK6 bakken? Ja en nee.
Nee, omdat:
-ze best compact zijn voor een 6 bak
-de tandwielen niet zoals eerder vermeld flink slijten, dit blijkt niet zo te zijn
-de tandwielen erg overbemeten zijn uitgevoerd, kun je volgens mij flink wat koppel voor hun kiezen geven, veel meer als bijvoorbeeld een JC5
-de synchronisering op sommige versnellingen driedubbel is uitgevoerd.
Ja, om 1 simpele reden: ze zijn door mongolen in elkaar geschroefd die totaal geen benul hebben, dat het fijn is als een bak een beetje soepel ronddraait.
OF
Renault heeft gedacht: hee dat is goed voor de onderdelenomzet, als we de lagers van de bakken zo strak zetten, dat ze maximaal 100.000 km meegaan.
In het eerste geval is het gewoon erg jammer dat al het mooie wat is gedaan (ontwerp oa) teniet wordt gedaan door een paar smurfen die gewoon de bakken veel te 'strak' in elkaar zetten, en zodoende ook nog eens hebben gezorgd dat Renault een hoop geld aan garantieclaims kwijt is (tja Mr. Reno, dat is het nadeel van 2 jaar garantie, en een hoop leaserijders die gelijk flink km's gaan maken met hun nieuwe laguna's etc.)
In het tweede geval is het MOOI dat Reno diep in de pocket heeft gemoeten voor de garantiegevallen, omdat ze hoopten nou juist meer te verdienen over de rug van hun klanten. Tevens vindt ik het dan terecht, en zeker niet gek, dat ze de komende jaren flink klanten gaan verliezen, omdat mensen een hoop aan reparaties kwijt waren aan hun 3, 4 of 5 jaar oude 'grote middenklasser' (al dan niet nieuw of 2dehands).
En laten we wel wezen: de versnellingsbakken waren lang niet altijd de enigste kwaals.
Ik heb inmidels al diverse Laguna 2 rijders gesproken (en soms geholpen) die tamelijk negatief waren over hun auto, en ook de woorden: "Nooit meer een reno/franse auto" zijn gevallen.
Wat bedoel ik met 'strak' in elkaar zetten?:
Je moet een bepaalde lagerspeling hebben op iets, of dat nou een krukaslager is, een versnellingsbaklagering, of een lager van je fietswiel, anders kan hetgeen wat rond moet draaien niet goed draaien, en misschien nog minder als het zaakje warm wordt (uitzetting)
Tevens kan bij te weinig lagerspeling, of geen lagerspeling, of zelfs lagerSPANNING (PK6, jaja) het smeermiddels (olie, vet etc.) worden weggedrukt, wat ook niet bevorderlijk is voor de levensduur.
Bij de PK6 en is er dus op alles (3 assen en het diff.) sprake van lagerSPANNING.
De speling/spanning is in te stellen bij de PK (en wel meer versnellingsbakken, ook van andere merken) door afstandsplaatjes van diverse dikten, shims genoemd.
Als je een te dikke shim monteert, is er te weinig speling, of misschien zelfs spanning, en lopen de lagers snel stuk.
Remedie is dus heel simpel, maar wel tijdrovend: Goed uitvinden welke dikte shim er bij welke as moet, zodat je toch een beetje speling hebt.
Kost wat tijd, maar dan gaat het waarschijnlijk (oke, ik heb nog geen concrete bewijzen, omdat er nog geen 40.000 gereden is met een paar PK6 en die zo onderhanden zijn genomen) veel langer goed met de bakken.
Wat wordt/werd er bij ik denk de meeste dealers gedaan: nieuwe lagers, en...dezelfde (te dikke) shims er weer in (in ieder geval bij 1 grote dealer hier in de buurt).
Gevolg: 40.000 km later: hee, wat hoor ik zoemen?
Kortom: een PK6 die eerst uit de fabriek kwam, kon je gewoon niet met je handen (2 ja!) de assen/diff. ronddraaien.
Heb gehoord van Espacen en Laguna's met na 30.000 km bijgeluiden in de bak.
Inmiddels worden er bij de dealers geen bakken meer gerepareerd als er nog sprake is van garantie, maar komen er nieuwe bakken. Hoe het daar mee zit, met die nieuwe bakken, weet ik niet.
Roddels/leugens (vindt ik voorlopig), van mensen die zelf nog nooit een bak hebben opengehaald:
-ze (PK6) lopen kapot, door verkeerde olie: je moet er speciale TRX olie, voor hoogbelaste tandwielkasten, ingooien (schrijft reno tegenwoordig voor)
-ze lopen kapot omdat de assen niet goed in lijn staan (nee, diegene kon niet vertellen wat zijn meetresultaten waren)
-de motoren zijn te sterk.
Wat ik wel weet, is dat een as of diff, die niet met de hand te bewegen was, na montage van een shim, die (gemiddeld) 0,4 mm dunner was (das best veel, in versnellingsbakkenland) dat pas wel was.
Nog afgezien van de korte levensduur, gaat er natuurlijk ook meer vermogen verloren, en wordt de bakolie veel heter, met ook weer nadelige gevolgen.
Overigens is dit probleem (negatieve lagerspeling, spanning dus) ook in enkele typen VW bakken terug te vinden, oa POLO en Golf 4 (en Seat, audi Skoda klonen etc.), weet ik uit ervaring.
Misschien rijdt straks iedereen een Toyota.....
Overigens zijn er ook mensen die wel meer als 200.000 km met hun Laguna 2 versnellingsbak doen: dat zijn mensen die een 'instap' diesel (of benzine) met 5 bak hebben gekocht (de JR bak, zeg maar een JC5 Evo
)
PK6 is dus, zoals sommigen al wisten, een bak met 3 assen, waarvan er 2 pignonassen zijn. Het differentieel wordt dus door 2 assen tegelijk aangedreven.
Reden zal zijn dat zo de bak kort gehouden kan worden, en dat is ook, want hij is amper langer als een JB of JC.
Nadeel zal volgens mij zijn iets meer vermogen opslurpen, vanwege meer assen en tandwielen die ronddraaien (pompwerking noemen ze dat toch?)
Is het rotzooi, die PK6 bakken? Ja en nee.
Nee, omdat:
-ze best compact zijn voor een 6 bak
-de tandwielen niet zoals eerder vermeld flink slijten, dit blijkt niet zo te zijn
-de tandwielen erg overbemeten zijn uitgevoerd, kun je volgens mij flink wat koppel voor hun kiezen geven, veel meer als bijvoorbeeld een JC5
-de synchronisering op sommige versnellingen driedubbel is uitgevoerd.
Ja, om 1 simpele reden: ze zijn door mongolen in elkaar geschroefd die totaal geen benul hebben, dat het fijn is als een bak een beetje soepel ronddraait.
OF
Renault heeft gedacht: hee dat is goed voor de onderdelenomzet, als we de lagers van de bakken zo strak zetten, dat ze maximaal 100.000 km meegaan.
In het eerste geval is het gewoon erg jammer dat al het mooie wat is gedaan (ontwerp oa) teniet wordt gedaan door een paar smurfen die gewoon de bakken veel te 'strak' in elkaar zetten, en zodoende ook nog eens hebben gezorgd dat Renault een hoop geld aan garantieclaims kwijt is (tja Mr. Reno, dat is het nadeel van 2 jaar garantie, en een hoop leaserijders die gelijk flink km's gaan maken met hun nieuwe laguna's etc.)
In het tweede geval is het MOOI dat Reno diep in de pocket heeft gemoeten voor de garantiegevallen, omdat ze hoopten nou juist meer te verdienen over de rug van hun klanten. Tevens vindt ik het dan terecht, en zeker niet gek, dat ze de komende jaren flink klanten gaan verliezen, omdat mensen een hoop aan reparaties kwijt waren aan hun 3, 4 of 5 jaar oude 'grote middenklasser' (al dan niet nieuw of 2dehands).
En laten we wel wezen: de versnellingsbakken waren lang niet altijd de enigste kwaals.
Ik heb inmidels al diverse Laguna 2 rijders gesproken (en soms geholpen) die tamelijk negatief waren over hun auto, en ook de woorden: "Nooit meer een reno/franse auto" zijn gevallen.
Wat bedoel ik met 'strak' in elkaar zetten?:
Je moet een bepaalde lagerspeling hebben op iets, of dat nou een krukaslager is, een versnellingsbaklagering, of een lager van je fietswiel, anders kan hetgeen wat rond moet draaien niet goed draaien, en misschien nog minder als het zaakje warm wordt (uitzetting)
Tevens kan bij te weinig lagerspeling, of geen lagerspeling, of zelfs lagerSPANNING (PK6, jaja) het smeermiddels (olie, vet etc.) worden weggedrukt, wat ook niet bevorderlijk is voor de levensduur.
Bij de PK6 en is er dus op alles (3 assen en het diff.) sprake van lagerSPANNING.
De speling/spanning is in te stellen bij de PK (en wel meer versnellingsbakken, ook van andere merken) door afstandsplaatjes van diverse dikten, shims genoemd.
Als je een te dikke shim monteert, is er te weinig speling, of misschien zelfs spanning, en lopen de lagers snel stuk.
Remedie is dus heel simpel, maar wel tijdrovend: Goed uitvinden welke dikte shim er bij welke as moet, zodat je toch een beetje speling hebt.
Kost wat tijd, maar dan gaat het waarschijnlijk (oke, ik heb nog geen concrete bewijzen, omdat er nog geen 40.000 gereden is met een paar PK6 en die zo onderhanden zijn genomen) veel langer goed met de bakken.
Wat wordt/werd er bij ik denk de meeste dealers gedaan: nieuwe lagers, en...dezelfde (te dikke) shims er weer in (in ieder geval bij 1 grote dealer hier in de buurt).
Gevolg: 40.000 km later: hee, wat hoor ik zoemen?
Kortom: een PK6 die eerst uit de fabriek kwam, kon je gewoon niet met je handen (2 ja!) de assen/diff. ronddraaien.
Heb gehoord van Espacen en Laguna's met na 30.000 km bijgeluiden in de bak.
Inmiddels worden er bij de dealers geen bakken meer gerepareerd als er nog sprake is van garantie, maar komen er nieuwe bakken. Hoe het daar mee zit, met die nieuwe bakken, weet ik niet.
Roddels/leugens (vindt ik voorlopig), van mensen die zelf nog nooit een bak hebben opengehaald:
-ze (PK6) lopen kapot, door verkeerde olie: je moet er speciale TRX olie, voor hoogbelaste tandwielkasten, ingooien (schrijft reno tegenwoordig voor)
-ze lopen kapot omdat de assen niet goed in lijn staan (nee, diegene kon niet vertellen wat zijn meetresultaten waren)
-de motoren zijn te sterk.
Wat ik wel weet, is dat een as of diff, die niet met de hand te bewegen was, na montage van een shim, die (gemiddeld) 0,4 mm dunner was (das best veel, in versnellingsbakkenland) dat pas wel was.
Nog afgezien van de korte levensduur, gaat er natuurlijk ook meer vermogen verloren, en wordt de bakolie veel heter, met ook weer nadelige gevolgen.
Overigens is dit probleem (negatieve lagerspeling, spanning dus) ook in enkele typen VW bakken terug te vinden, oa POLO en Golf 4 (en Seat, audi Skoda klonen etc.), weet ik uit ervaring.
Misschien rijdt straks iedereen een Toyota.....
Overigens zijn er ook mensen die wel meer als 200.000 km met hun Laguna 2 versnellingsbak doen: dat zijn mensen die een 'instap' diesel (of benzine) met 5 bak hebben gekocht (de JR bak, zeg maar een JC5 Evo
-
- Über-Spammer
ik kan me vergissen. maar in een tijdschrif van mille miles (alpine frankrijk) staat een bedrijf wat de jb3, bakken van 5 gtt, 5 turbo ed ombouwen naar een zesbak. zal het eens nazoeken voor de geinteresseerden.
-
Jah duh, hou oud is die Todyota van jou, en hoe is er mee gereden?Steven schreef:Toyota? Mijn bak giert ook anders hoor
En om over die differentielen maar niet te praten hehe
Intressant verhaal though.
Alles kan kapot, maar als je de eerste 4 jaar vanaf nieuw een auto hebt, en je staat vaak in de garage, voor iets anders als onderhoud (versnellingsbak, storingen etc is niet bepaald onderhoud, al zal Reno dat wel vinden...), dan heb je gewoon een prut auto.
@JPS: scan dat artikel eens in, want geloof er eerlijk gezegd niet veel van, dat dat met een JB3 gebeurt. Je zou namelijk compleet nieuwe assen moeten ontwerpen, en een stuk bakhuis etc. Niks is onmogelijk, maar ik denk dat zon bak dan duurder zou worden als een Sadev.
-
- Über-Spammer
ik ga het artikel even lezen. het is in het frans. het word ook met de 610 gedaan bijvoorbeeld. ze gebruiken de originele bak... laat het zo even weten!
*EDIT*
ze gebruiken de originele bakken, jb, jc etcetera. echter inderdaad met andere assen. de nieuwe verhoudingen geven nagenoeg dezelfde topsnelheid, echter meer trekkracht. met andere woorden, alle interne delen worden vervangen. het bedrijf zorgt zelf voor alle nieuwe en andere onderdelen. bak kan zonder problemen worden ingebouwd omdat de buitenkant identiek blijft.
iemand interesse? dan wil ik wel eens mailen of ze een goede prijs kunnen maken voor meerdere bakken. ik heb zo nog geen enkel idee van de prijs in elk geval.
geinteresseerden
-
-
-
*EDIT*
ze gebruiken de originele bakken, jb, jc etcetera. echter inderdaad met andere assen. de nieuwe verhoudingen geven nagenoeg dezelfde topsnelheid, echter meer trekkracht. met andere woorden, alle interne delen worden vervangen. het bedrijf zorgt zelf voor alle nieuwe en andere onderdelen. bak kan zonder problemen worden ingebouwd omdat de buitenkant identiek blijft.
iemand interesse? dan wil ik wel eens mailen of ze een goede prijs kunnen maken voor meerdere bakken. ik heb zo nog geen enkel idee van de prijs in elk geval.
geinteresseerden
-
-
-
-
ik heb hier nog wel een jb bak liggen, 6 versnellingen, zoals gebruikt destijds in de clio europacup, past zo op een GTT.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
-
nee, maar we willen allemaal het beste, snelste en ruigste scheurijzer hebben. Maar oh wee als het geld kost, dan kraken we liever de hele handel van een ander af, een bak die een paar duizend euro waard is (en blijft) daar bied je gewoon doodleuk 100 euro voor
dan blijft die lekker liggen hier

-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
nog een die het door krijgtGerard race GT schreef:nee, maar we willen allemaal het beste, snelste en ruigste scheurijzer hebben. Maar oh wee als het geld kost, dan kraken we liever de hele handel van een ander af, een bak die een paar duizend euro waard is (en blijft) daar bied je gewoon doodleuk 100 euro voor![]()
dan blijft die lekker liggen hier
![]()
ze willen alles hebben maar alles is te duur
heb hier een race jb3 bak liggen hetzelfde verhaal
al talloze mailtjes over gehad tot ze de prijs horen
voor mij zijn zulke mensen een stel losers
dat je iets voor een scherpe prijs wilt hebben alla, maar blijf wel reeel
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
nu las ik eregens hier op de rtc site een verhaaltje over het terughalen van het achteruit tandwiel .
morgenavond wil ik mijn jc 5 bak weer monteren maar kan dat stukje nergens weer vinden .
was geschreven door reinier.
wie weet in welk topic dit staat?
morgenavond wil ik mijn jc 5 bak weer monteren maar kan dat stukje nergens weer vinden .
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ow, in dat geval weet ik haast wel zeker dat die dikke as naar binnen is geschoven.
Op die as zit het achteruittandwiel, wat je niet ziet zitten, behalve als je met een klein lampje door een duimgroot gaatje in de bak kijkt.
Je moet een haak maken uit bijv. een stuk M5 of M6 draadeind.
Gewoon aan het uiteinde 1 cm haaks ombuigen.
Die haak, haak je, door dat gaatje, achter het achteruittandwiel, en je trekt het tandwiel, en daarmee ook de as weer naar buiten.
Daarna zal ie weer goed schakelen denk ik.
alstu
Op die as zit het achteruittandwiel, wat je niet ziet zitten, behalve als je met een klein lampje door een duimgroot gaatje in de bak kijkt.
Je moet een haak maken uit bijv. een stuk M5 of M6 draadeind.
Gewoon aan het uiteinde 1 cm haaks ombuigen.
Die haak, haak je, door dat gaatje, achter het achteruittandwiel, en je trekt het tandwiel, en daarmee ook de as weer naar buiten.
Daarna zal ie weer goed schakelen denk ik.
alstu
-
hopsmark 5t schreef:nu las ik eregens hier op de rtc site een verhaaltje over het terughalen van het achteruit tandwiel .
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... highlight=
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
te laat frank 

-
hij vroeg toch om het topic 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
okok 

bedankt mannen!!
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
yw hoor 

-
is het gelukt met de arreteerkogels Mark, enneh, vergeet dat pennetje niet in de schakelas he