
Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)
jazekermark 5t schreef:sjonge wat en werk je kan toch ook gewoon even een deuk ik die carterpan rammen als er tenminste niets achter zit wat dan aanloopt scheelt je een hele hoop werk
anyway leuk projectje succes!

That's the spirit

-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
bruutRiël schreef:jazekermark 5t schreef:sjonge wat en werk je kan toch ook gewoon even een deuk ik die carterpan rammen als er tenminste niets achter zit wat dan aanloopt scheelt je een hele hoop werk
anyway leuk projectje succes!![]()
That's the spirit

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
is logischssscchhh toch? hahahahah 

-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Bij de volvo waterpompen vanaf 1982 ook. Ik heb een pomp gebruikt met een sensor. Maar nu werkt (alst goed isSteven schreef:Bij de GT zit de watertempsensor op de waterpomp trouwens

-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Nou lees ik net dat de oliepomp van de GTT meer capiciteit heeft. Dus moet ik toch terug naar de GTT pomp, maar de hoogte van de aanzuigzeef is anders.... Even kijken of het volvo aanzuigdeel op de renault pomp past.
En nog een ander punt: die olieleidingen vanaf het oliefilter krijg ik niet los, tenminste, ik heb nog geen brute force gebruikt, maar ik wilde het eerst even navragen.
En nog een ander punt: die olieleidingen vanaf het oliefilter krijg ik niet los, tenminste, ik heb nog geen brute force gebruikt, maar ik wilde het eerst even navragen.
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Ik heb nieuwe koni schokdempers voor de achterzijde gevonden. Daar ben ik ontzettend blij mee.. aangezien ze niet meer gemaakt en verkocht worden. Ik heb nu rondom instelbare koni's dus.... Kan ik lekker mee gaan experimenteren.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... lvo300.jpg[/img]
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... rzicht.jpg[/img]
En nieuwe sleutelhandschoenen, aangezien het in de schuur net zo hard vriest als buiten....
Ook ben ik aan het kijken naar een motorsteun. Werken met het blok op de grond is zo gruwlijk onhandig. Zeker als je met het carter en de oliepomp bezig bent.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... lvo300.jpg[/img]
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... rzicht.jpg[/img]
En nieuwe sleutelhandschoenen, aangezien het in de schuur net zo hard vriest als buiten....
Ook ben ik aan het kijken naar een motorsteun. Werken met het blok op de grond is zo gruwlijk onhandig. Zeker als je met het carter en de oliepomp bezig bent.
Motorsteun van marktplaats halen, staan genoeg 2ehandsjes op en anders koop je een nieuwe voor 50 ofzo.
Trouwens werken met een 2kw straalkacheltje op jezelf gericht is ook een stuk aangenamer. Of een gaskanon, dan kun je de hele ruimte behagelijk maken
Trouwens werken met een 2kw straalkacheltje op jezelf gericht is ook een stuk aangenamer. Of een gaskanon, dan kun je de hele ruimte behagelijk maken

-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Vandaag weer bezig geweest:
Toch maar bedacht het blok alsnog schoon te maken
Wasbenzine, luchtspuitje en een borstel kom je al een heel eind.
Voor:
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... orolie.jpg[/img]
Na:
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... onmaak.jpg[/img]
Kon het niet laten om nog even een foto te maken van mijn echte sleepy
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... leeper.jpg[/img]
Het kriebelt echt om het ding te willen rijden, maar dat zal nog wel even duren
Ik ga morgen kijken of ik de carterpan kan aanpassen.
Ik zit alleen nog met m'n oliepomp, de aanzuiging zit hoger, maar vooralsnog denk ik dat ik hem wel gewoon kan gebruiken. Volgende foto's van de peilstok verklaren waarom.
De linkse pomp is renault, rechts is volvo
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... iepomp.jpg[/img]
Foto's van de peilstokken, links is volvo, rechts is renault.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ilstok.jpg[/img]
Greetz[/img]
Toch maar bedacht het blok alsnog schoon te maken

Voor:
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... orolie.jpg[/img]
Na:
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... onmaak.jpg[/img]
Kon het niet laten om nog even een foto te maken van mijn echte sleepy
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... leeper.jpg[/img]
Het kriebelt echt om het ding te willen rijden, maar dat zal nog wel even duren

Ik ga morgen kijken of ik de carterpan kan aanpassen.
Ik zit alleen nog met m'n oliepomp, de aanzuiging zit hoger, maar vooralsnog denk ik dat ik hem wel gewoon kan gebruiken. Volgende foto's van de peilstok verklaren waarom.
De linkse pomp is renault, rechts is volvo
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... iepomp.jpg[/img]
Foto's van de peilstokken, links is volvo, rechts is renault.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ilstok.jpg[/img]
Greetz[/img]
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Ok, ga ik halen. Is weer wat anders dan remreiniger he? Remreiniger wil ook wel.
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:


-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Iemand een tip om de warmtewisselaar leidingen los te krijgen?
Zitten muurvast.....
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... dingen.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... dingen.jpg[/img]
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Eerst de gaten precies op maat gemaakt zodat de buisjes erin klemde. Daarna heb ik ze laten koperlassen.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... chting.jpg[/img]
Ik had alles kaal geschuurd, alleen had ik geen zwart meer staan. Dus:
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... lvoGTT.jpg[/img]
Net echt.
Weet iemand antwoord op bovenstaande post?
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... chting.jpg[/img]
Ik had alles kaal geschuurd, alleen had ik geen zwart meer staan. Dus:
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... lvoGTT.jpg[/img]
Net echt.
Weet iemand antwoord op bovenstaande post?

-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
De olieleidingen zijn los. Wat zaten die vast zeg. Dat geweld was wel nodig
Het blokje zit erin! De tweede poging het blok erin te hangen is dus wel geslaagd
Maarja, niet te vroeg juichen, ik moet nog een heleboel doen.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... oGTT-1.jpg[/img]
Links van de motor moet de turbo komen te zitten. Ik heb toch minder ruimte dan gedacht, aangezien de inlaat behoorlijk lastig zit. De startmotot gaat het zoiezo heel erg warm krijgen...
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... rbo343.jpg[/img]
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... lvoGTT.jpg[/img]
Er zal toch een bult of luchthapper in m'n motorkap moeten komen
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... torkap.jpg[/img]
Zoals ik al wist, maar toch even proberen natuurlijk. Het originele spruitstuk past niet.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... stniet.jpg[/img]
Eigenlijk ben ik best wel tevreden voor vandaag. Toch zie ik eigenlijk nog wel een beetje op tegen het maken van het spruitstuk. Lijkt me geen gemakkelijke opgave. Maar ik ga er gewoon aan beginnen. Niet zeuren

Het blokje zit erin! De tweede poging het blok erin te hangen is dus wel geslaagd

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... oGTT-1.jpg[/img]
Links van de motor moet de turbo komen te zitten. Ik heb toch minder ruimte dan gedacht, aangezien de inlaat behoorlijk lastig zit. De startmotot gaat het zoiezo heel erg warm krijgen...
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... rbo343.jpg[/img]
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... lvoGTT.jpg[/img]
Er zal toch een bult of luchthapper in m'n motorkap moeten komen

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... torkap.jpg[/img]
Zoals ik al wist, maar toch even proberen natuurlijk. Het originele spruitstuk past niet.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... stniet.jpg[/img]
Eigenlijk ben ik best wel tevreden voor vandaag. Toch zie ik eigenlijk nog wel een beetje op tegen het maken van het spruitstuk. Lijkt me geen gemakkelijke opgave. Maar ik ga er gewoon aan beginnen. Niet zeuren

idd gewoon beginnen is best wel te maken hoor.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
waarom past het orginele spruitstuk niet?
Omdat het tegen een deel van de koets aankomt?
Als dat het geval is zou ik never nooit niet zoveel moeite doen om zelf een spruitstuk te maken, maar gewoon het schutbord of chassisbalk modificeren.
Als je dat een beetje goed en netjes doet is dat geen enkel probleem, ook niet voor apk oid.
Maar als de turbo tegen de bak aankomt wordt het lastiger. Ook dan zou ik echter kijken of mbv een rechthoekige flens, die taps loopt de turbo in een iets andere stand te krijgen is.
Spruitstuk maken is gewoon erg veel werk, en je hebt ook kans op scheuren.
Omdat het tegen een deel van de koets aankomt?
Als dat het geval is zou ik never nooit niet zoveel moeite doen om zelf een spruitstuk te maken, maar gewoon het schutbord of chassisbalk modificeren.
Als je dat een beetje goed en netjes doet is dat geen enkel probleem, ook niet voor apk oid.
Maar als de turbo tegen de bak aankomt wordt het lastiger. Ook dan zou ik echter kijken of mbv een rechthoekige flens, die taps loopt de turbo in een iets andere stand te krijgen is.
Spruitstuk maken is gewoon erg veel werk, en je hebt ook kans op scheuren.
Zo te zien komt de turbo tegen de carroserie, zo'n flens is dan geen slecht idee .. !
Aan de andere kant, n beetje koeling aan dat ding dmv een gat in de carros is ook weeg geen slecht plan .
Opties te over toch?
Aan de andere kant, n beetje koeling aan dat ding dmv een gat in de carros is ook weeg geen slecht plan .
Opties te over toch?
even een tip probeer eerst de auto te laten lopen voor dat de turbo gemonteerd is. Aangezien dit een hybride motor is.
En een standaard r5 pruitstuk met daar een flens op gelast id dat een idee of kan zo iets niet?
En een standaard r5 pruitstuk met daar een flens op gelast id dat een idee of kan zo iets niet?
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
- Locatie: Rotterdam
Is een clio 16v bult niks voor op je motorkap??
btw goed bezig hoor

btw goed bezig hoor

-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Het spruitstuk past niet omdat de turbo dan tegen de koets aan komt.
Je moet ook even in gedachte houden dat op die plek ook de luchtbak voor de verwarming komt te zitten. Zat er op die andere foto (nog) niet op. Die wil ik ook terugplaatsen Zie:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QAAAAC8R ... G_2763.JPG[/img]
Dus als ik het originele spruitstuk met daarop direct de turbo erop gemonteerd wil gebruiken moet ik de kachel verwijderen, kachelradiator verwijdere. EN het schutbord modificeren.. Nee dat zie ik echt niet zitten. Een flens zie ik ook niet zitten, ik zit dan in een hoek waar weinig plek is. En het vermogen zal er dan ook wel negatief op worden.
Ik wil gewoon een eigen spruitstuk gaan maken, en dan gelijk goed. Een spruitstuk wat ook beter presteert, met gelijke pijplengte.
De motorkap komt wel goed. Verzin ik wel wat leuks voor, het moet wel subtiel blijven.
Als hij rijdt, mag ik dan ook naar een renault meeting komen?
@ Abel: Wat bedoel je precies met een hybride motor? Wat is het nut ervan om hem eerst zonder turbo te laten lopen? Alleen even kijken of hij start oid?
Je moet ook even in gedachte houden dat op die plek ook de luchtbak voor de verwarming komt te zitten. Zat er op die andere foto (nog) niet op. Die wil ik ook terugplaatsen Zie:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QAAAAC8R ... G_2763.JPG[/img]
Dus als ik het originele spruitstuk met daarop direct de turbo erop gemonteerd wil gebruiken moet ik de kachel verwijderen, kachelradiator verwijdere. EN het schutbord modificeren.. Nee dat zie ik echt niet zitten. Een flens zie ik ook niet zitten, ik zit dan in een hoek waar weinig plek is. En het vermogen zal er dan ook wel negatief op worden.
Ik wil gewoon een eigen spruitstuk gaan maken, en dan gelijk goed. Een spruitstuk wat ook beter presteert, met gelijke pijplengte.
De motorkap komt wel goed. Verzin ik wel wat leuks voor, het moet wel subtiel blijven.
Als hij rijdt, mag ik dan ook naar een renault meeting komen?

@ Abel: Wat bedoel je precies met een hybride motor? Wat is het nut ervan om hem eerst zonder turbo te laten lopen? Alleen even kijken of hij start oid?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ik zou het wel weten.... (van een kachel gaat ie niks harder, buiten dat: dat aanpassen zal een stuk minder werk zijn als een spruitstuk fabrieken)
Maar succes ermee!
Maar succes ermee!
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Origineel spruitstuk ga ik niet gebruiken. Huizen draaien is geen optie. De uitlaat kan wel over het koppelingshuis, maar er is dan verder geen plek meer om de uitlaat naar achteren te laten lopen. Stuuras en remcilinder/ leidingen zitten in de weg. De kachelbak heb ik gewoon nodig, zonder ontwaseming heb je weer problemen met de apk. Moet je daar weer iets anders op verzinnen. Bovendien kan het in de winter wel lekker zijn als het in de auto warmer is dan 4 graden.. Ook zou ik nog steeds het schutbord moeten modificeren als ik de huizen zou draaien.
Mocht het maken van het spaghettispruitstuk nou echt niet lukken, dan is de flens eventueel nog een optie. (maar zelfs dan zou ik denk ik eerder voor een makkelijker zelf ontwerp gaan)
Maargoed, ik wil dus een spaghetti gaan maken. Er is al wat staal en bochtjes besteld, dus nou maar hopen dat het snel binnen is.
Ik heb even met een 5min paint-job (let dus niet op details) een idee gemaakt hoe ik het ongeveer wil hebben. Het kan zijn dat als ik er straks aan begin het weer helemaal anders wordt.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/v1.jpg[/img]
Dan het volgende, dit zijn de aansluitingen van de benzineleidingen op mijn tank. De aanvoer is 4 mm. De afvoer is 2mm.. Volgens mij ha ik al eerder gehoord dat alleen de afvoer al een 6mm moest zijn....
Wat raden jullie minimaal aan voor een aanvoer en een afvoer?
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ngtank.jpg[/img]
Mocht het maken van het spaghettispruitstuk nou echt niet lukken, dan is de flens eventueel nog een optie. (maar zelfs dan zou ik denk ik eerder voor een makkelijker zelf ontwerp gaan)
Maargoed, ik wil dus een spaghetti gaan maken. Er is al wat staal en bochtjes besteld, dus nou maar hopen dat het snel binnen is.
Ik heb even met een 5min paint-job (let dus niet op details) een idee gemaakt hoe ik het ongeveer wil hebben. Het kan zijn dat als ik er straks aan begin het weer helemaal anders wordt.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/v1.jpg[/img]
Dan het volgende, dit zijn de aansluitingen van de benzineleidingen op mijn tank. De aanvoer is 4 mm. De afvoer is 2mm.. Volgens mij ha ik al eerder gehoord dat alleen de afvoer al een 6mm moest zijn....
Wat raden jullie minimaal aan voor een aanvoer en een afvoer?
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ngtank.jpg[/img]
dat met die aanvoer afvoer zal wel lukken denk ik. gewoon proberen
tja de plaats van de turbo zou ik zo dicht mogelijk bij het blokhouden aangezien die gesteunt moet worden. anders is je spruitstuk zo naar de haaien bak maar wat steekt niet zo nauw. Scoor eens een standaars r5 spruitstuk en misschien kan een handig iemand daar een flens voor een turbo oplassen. misschien het gietijzeren exemplaar ven de gt er af zagen en die gebruiken met het bochtje op het eind
hersen spinsel
tja de plaats van de turbo zou ik zo dicht mogelijk bij het blokhouden aangezien die gesteunt moet worden. anders is je spruitstuk zo naar de haaien bak maar wat steekt niet zo nauw. Scoor eens een standaars r5 spruitstuk en misschien kan een handig iemand daar een flens voor een turbo oplassen. misschien het gietijzeren exemplaar ven de gt er af zagen en die gebruiken met het bochtje op het eind
hersen spinsel

Hoe korter en gedrongener een spruitstuk is, hoe eerder het scheurt. Als de piping wat langer is en wat meer in dezelfde richting wijst is het veel flexibeler en zal het veel minder snel scheuren. En bij die volvo heb je toch ruimte zat, dus kun je het benutten ook.
Dat van een standaard 1.4 spruitstuk is wel een handig idee overigens.
Dat van een standaard 1.4 spruitstuk is wel een handig idee overigens.
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
- Locatie: Arnhem / Etten-Leur
- Contacteer:
Weer aan het hobbyen geweest:
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... eiding.jpg[/img]
Een nieuwe 8mm benzineleiding door de dorpel getrokken. Let op het verschil met de originele.
Ook heb ik voor de ontsteking een plaatsje gezocht en alles aangesloten. Ik moet alleen nog een beugeltje maken om hem echt fatsoenlijk te kunnen monteren.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... teking.jpg[/img]
Nou had ik alleen nog een vraagje welke van deze aansluitingen moet er naar de carburateur, en welke moet er op de benzinepomp aangeloten worden?
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... elaar2.jpg[/img]
1=?
2=Retour, toch?
3=?
Ik denk dat 1 de aanvoer van de benzinepomp is, aangezien die het grootste is, maar ik weet het toch liever zeker
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/schuur.jpg[/img]
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... eiding.jpg[/img]
Een nieuwe 8mm benzineleiding door de dorpel getrokken. Let op het verschil met de originele.
Ook heb ik voor de ontsteking een plaatsje gezocht en alles aangesloten. Ik moet alleen nog een beugeltje maken om hem echt fatsoenlijk te kunnen monteren.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... teking.jpg[/img]
Nou had ik alleen nog een vraagje welke van deze aansluitingen moet er naar de carburateur, en welke moet er op de benzinepomp aangeloten worden?
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... elaar2.jpg[/img]
1=?
2=Retour, toch?
3=?
Ik denk dat 1 de aanvoer van de benzinepomp is, aangezien die het grootste is, maar ik weet het toch liever zeker

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/schuur.jpg[/img]
2 zal inderdaad retour zijn, als je m nu op de kop vast hebt. De bovenste is turbodruk.
De andere (1 en 3) zijn toevoer naar carb en aanvoer vanuit de tank.
De dunne naar de carb dus en de dikke vanaf de tank.
Hij staat afgesteld op 2.5 bar, als de benzinedruk die bereikt drukt ie het membraan omhoog en loopt de overtollige benzine door het onderste pijpje terug. Wordt de turbodruk hoger drukt deze tegen de benzinedruk in, zodat er een evenwicht bereikt wordt.
Je moet m aansluiten boven de gasklep, dus op de elbow. Er moet geen vacuum op komen te staan namelijk.
De andere (1 en 3) zijn toevoer naar carb en aanvoer vanuit de tank.
De dunne naar de carb dus en de dikke vanaf de tank.
Hij staat afgesteld op 2.5 bar, als de benzinedruk die bereikt drukt ie het membraan omhoog en loopt de overtollige benzine door het onderste pijpje terug. Wordt de turbodruk hoger drukt deze tegen de benzinedruk in, zodat er een evenwicht bereikt wordt.
Je moet m aansluiten boven de gasklep, dus op de elbow. Er moet geen vacuum op komen te staan namelijk.