Ik heb net een p2 uit '90 gekocht.
Is het normaal dat mijn oliepeilmetertje niet op peil blijft als ik gas geef?
Ik verlies geen olie of iets dergelijks, maar als ik gas geef, zakt de indicator onder de nul. Komt dat omdat een mechanische oliepomp dan meer olie rondpompt en is dit normaal? Of is er waarschijnlijk wel iets aan de hand.
Ik vraag het alleen even voor de zekerheid.
-
- Erelid - RvT
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Als je auto stationaire draait dan moet de wijzer op de 2 staan en als je gas geeft moet hij door slaan tot 4 (mag iets meer zijn) als dit niet het geval is dan is er iets mis...
Wat er dan mis is moet ik effe opzoeken heb ik vast wel ergens gedocumenteerd want ik heb het dacht ik zelf ook wel eens mee gemaakt.
Wat er dan mis is moet ik effe opzoeken heb ik vast wel ergens gedocumenteerd want ik heb het dacht ik zelf ook wel eens mee gemaakt.
hij slaat bij gas geven juist terug naar onder de nul.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Het is toch een oliepeil en geen oliedrukmeter? Of zie ik dat verkeerd en wordt aan de hand van de druk het oliepeil bepaald of iets dergelijks?
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Het is toch een oliepeil en geen oliedrukmeter? Of zie ik dat verkeerd en wordt aan de hand van de druk het oliepeil bepaald of iets dergelijks?
Nee, het is een oliedruk meter. Als je de motor start als ie koud is moet hij helemaal uitslaan naar boven (5/6 ongeveer) waarna hij als hij warmer wordt stationair naar ongeveer 2 gaat. Bij vol gas moet hij dan weer oplopen naar 4/5.
Meestal gaat de sensor kaduuk (zoals alle elctrische delen van de 5 GTT). Ook het metertje zelf op het dashboard wil nog wel eens dienst weigeren. ( net als de watertemp. meter) maar, bij gas terug naar nul is wel heel raar ( stekkertje andersom
)?
Je hebt wel gecontroleerd of er genoeg olie in zit en of deze nog goed is?
Successss
Meestal gaat de sensor kaduuk (zoals alle elctrische delen van de 5 GTT). Ook het metertje zelf op het dashboard wil nog wel eens dienst weigeren. ( net als de watertemp. meter) maar, bij gas terug naar nul is wel heel raar ( stekkertje andersom

Je hebt wel gecontroleerd of er genoeg olie in zit en of deze nog goed is?
Successss
Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 4 apr 2001 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is wel verwarrend, want in het onderhoudsboekje staat aangegeven dat het een oliepeilmeter is.
Verder vind ik dat een hele goeie, Inderdaad, als ie stationair draait geeft ie ongeveer 2 aan en als ik gas geef gaat de indicator naar beneden in plaats van naar boven. misschien zitten inderdaad de draadjes verkeerd.
ik heb natuurlijk gecontroleerd of er genoeg olie in zit. verder heb ik de auto nog maar net en ga ik hem van het weekend zijn eerste onderhoudsbeurtje geven.
Welke olie zal ik erin gooien? Volsyntheet of halfsyntheet. Ik ga mijn hele systeem verversen en ik weet niet wat de vorige eigenaar heeft gebruikt. Volsyntheet is toch veel beter voor je turbo??? En op olie wil ik niet bezuinigen!
Jullie denken dat het in ieder geval een elektrisch probleem is? Dat zou al een geruststelling zijn.
Verder vind ik dat een hele goeie, Inderdaad, als ie stationair draait geeft ie ongeveer 2 aan en als ik gas geef gaat de indicator naar beneden in plaats van naar boven. misschien zitten inderdaad de draadjes verkeerd.
ik heb natuurlijk gecontroleerd of er genoeg olie in zit. verder heb ik de auto nog maar net en ga ik hem van het weekend zijn eerste onderhoudsbeurtje geven.
Welke olie zal ik erin gooien? Volsyntheet of halfsyntheet. Ik ga mijn hele systeem verversen en ik weet niet wat de vorige eigenaar heeft gebruikt. Volsyntheet is toch veel beter voor je turbo??? En op olie wil ik niet bezuinigen!
Jullie denken dat het in ieder geval een elektrisch probleem is? Dat zou al een geruststelling zijn.
Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 4 apr 2001 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Zolang de motor goed loopt en de temperatuur bij intensief gebruik niet te hoog wordt, zie ik geen problemen. Als er iets met de druk zou zijn dan wordt de motor loeient heet omdat de olie niet overal op tijd kan komen,vrijving dus, en dat is warmte.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je peilstok eruit vliegt
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je peilstok eruit vliegt
Nee, geen volsynthetische olie erin gooien als je niet weet wat er in heeft gezeten. Die olie is dan ook veel te dun. Gebruik Halfsynt. Olie.
Gebruik ELF Performance olie 10W40. fff in de buidel tasten maar goed spul.
Ook Superbenzine tanken ( ook weer wat duurder maar is goed voor de klepjes )
o, en s'avonds een slaapliedje zingen, vindt ie ook erg fijn

Gebruik ELF Performance olie 10W40. fff in de buidel tasten maar goed spul.
Ook Superbenzine tanken ( ook weer wat duurder maar is goed voor de klepjes )
o, en s'avonds een slaapliedje zingen, vindt ie ook erg fijn
slaap turbo slaap,
daar buiten rijd een Saab,
maar jij hebt lichmetalen voetjes,
en je drinkt je super zo zoetjes,
slaap turbo slaap,
daar buiten rijdt een Saab

daar buiten rijd een Saab,
maar jij hebt lichmetalen voetjes,
en je drinkt je super zo zoetjes,
slaap turbo slaap,
daar buiten rijdt een Saab

Laatst gewijzigd door Pieter op wo 4 apr 2001 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
zo te zien heeft iedereen wel gelijk, maar niet helemaal. Dat metertje is namelijk een oliepeil & oliedrukmeter. Wanneer je de auto op contact zet en niet start, dan kun je het oliepeil aflezen. Je ziet dan ook het lampje erachter branden als het goed is. Wanneer je de auto start dan geeft die de olie druk weer. Stationair moet die iets van 0,7 Bar aangeven en met 3500 toeren moet die 3,2 bar zijn geloof ik, maar dat weet ik niet zeker. heb het ergens in een boek staan.
Maar dat de wijzer naar 0 loopt klopt inderdaad niet. Kan zijn dat je meter niet meer omschakeld naar oliedruk, maar alleen maar blijft staan op oliepeilm, dan zou ik me iets erbij kunnen voorstellen
we zullen het wel horen
Mzzl
Maar dat de wijzer naar 0 loopt klopt inderdaad niet. Kan zijn dat je meter niet meer omschakeld naar oliedruk, maar alleen maar blijft staan op oliepeilm, dan zou ik me iets erbij kunnen voorstellen
we zullen het wel horen
Mzzl
Nou, lijkt me sterk, als ik mijn contact om draai als mijn motor koud is doet mijn olieDRUK
meter echt helemaal niets.
Pas als ik de motor start gaat hij oplopen, misschien is dit alleen bij de PII modellen een OlieDruk&Peil. Wie zal het zeggen
Pas als ik de motor start gaat hij oplopen, misschien is dit alleen bij de PII modellen een OlieDruk&Peil. Wie zal het zeggen
misschien dat jou oliepeilmeter het niet meer doet en dat ie daarom eerst niets doet???!!!
Hoe kom ik erachter of de meter niet meer overschakeld en hoe schakeld hij over? Gaat dat dmv een relais? Zal ik mijn oliedrukmeter anders vervangen? Of zal het ergens anders aan liggen?
Hoe kom ik erachter of de meter niet meer overschakeld en hoe schakeld hij over? Gaat dat dmv een relais? Zal ik mijn oliedrukmeter anders vervangen? Of zal het ergens anders aan liggen?
Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 4 apr 2001 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
ik vind het wel interessant, ik ga het vanavond eens uitzoeken.
- Bas
- Bestuurslid
- Car: Clio IV RS
Ik heb van het weekend 2 nieuwe kabelbomen zitten bouwen (relaisgroep koelsysteem en relaisgroep anti dampbelvorming; ik denk dat ik deze kabelbomen in de massaproduktie gooi, want ze gaan allemaal kapot zowat
), en toen ben ik 2 sensors tegengekomen die achter de radiateur in het motorblok zitten:
1 in het carter
1 op het blok onder aan de aanvoerleiding voor de oliesmering van de turbo
Volgens mij is de eerste de oliepeilsensor en de 2e de oliedruksensor. Ik zou proberen die laatste even om te polen (stekkers omwisselen) om te kijken wat er gebeurd.
Ik zeg "volgens mij" omdat ik geen WPL handboek heb en het uit mijn hoofd doe. Correct me vooral if I'm wrong!

1 in het carter
1 op het blok onder aan de aanvoerleiding voor de oliesmering van de turbo
Volgens mij is de eerste de oliepeilsensor en de 2e de oliedruksensor. Ik zou proberen die laatste even om te polen (stekkers omwisselen) om te kijken wat er gebeurd.
Ik zeg "volgens mij" omdat ik geen WPL handboek heb en het uit mijn hoofd doe. Correct me vooral if I'm wrong!

Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
die zal ik eens om gaan polen dan.
En dat is nou het mooie van mijn nieuwe autotje, koelsysteem is perfect orineel aangesloten en antidampbelblower ook. Dat vind ik echt relaxed, want die dingen doen het inderdaad bijna nooit.
En dat is nou het mooie van mijn nieuwe autotje, koelsysteem is perfect orineel aangesloten en antidampbelblower ook. Dat vind ik echt relaxed, want die dingen doen het inderdaad bijna nooit.
nou het klopt toch echt wat mc clain zegt als je het contackt omdraait gaat dat streepje achter dat ollie pijl branden en geeft hij de stand aan van de ollie , en als je hem start geeft die de ollie druk aan is bij mij ook zo moet het toch echt doen hoor,On 2001-04-04 14:38, Tackinardie wrote:
Nou, lijkt me sterk, als ik mijn contact om draai als mijn motor koud is doet mijn olieDRUKmeter echt helemaal niets.
groetjes marco
Ach,zoals ik zei gaat er nog wel eens iets electrisch kaduuk. Zoals bij mij dus de oliepeil meter
. Je hebt gelijk. ik heb fff in een andere 5 gekeken en inderdaad, die geeft als je het contact aan doet het oliepeil weer.
In het WPL Handboek hebben ze het ook over oliedruk en oliepeil meter. Meter is verbonden met de 2 sensors waar Bas het over had.
OK

In het WPL Handboek hebben ze het ook over oliedruk en oliepeil meter. Meter is verbonden met de 2 sensors waar Bas het over had.
OK
Bas
Heb je dat stroomschema van koelsysteem en antidampbelvorming misschien? Daar zou ik echt veel aan hebben.
thnx Pieter
Heb je dat stroomschema van koelsysteem en antidampbelvorming misschien? Daar zou ik echt veel aan hebben.
thnx Pieter
Laatst gewijzigd door Pieter op do 5 apr 2001 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bas
- Bestuurslid
- Car: Clio IV RS
Pieter,
Ik zal het ff scannen en dan op de site gooien.
Gr,
Bas
Ik zal het ff scannen en dan op de site gooien.
Gr,
Bas
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.