Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
cliodiesel

Ja ik heb weer wat nieuws. een dashboard van een 16 v in mijn diesel, maar ik zit met de toeren teller. waar kanik deze op aansluiten om deze mee te laten draaien. is dit met een sensor of zo?
(ja ik ben ook maar kok)

patrick
Anonymous

toerenteller zit aangesloten op je ontsteking.
hij werkt op stroompulsen
Menno

Een diesel heeft normaalgesproken een W aansluiting op de dynamo, om een toerenteller aan te drijven.
rev it like a rental
cliodiesel

maakt het dan niet uit of hij van een benzine is of van een diesel?
Menno

Ik heb geen idee of de toerentellers verder 't zelfde zijn. Lijkt me een questie van uitproberen. succes
rev it like a rental
cliodiesel

ja leker dan sta ik bv stil met 4500 toeren. dan begint het zweet bij vreemden er uit te lopen. maar je hebt wel gelijk, ik ga het gewoon proberen. Nu eerst even leren, zometeen examen.
cliodiesel

ik heb 2 aansluitingen en een stekker met twee polen welk geeft het toerental signaal door?
Tijn
Contacteer:

Het belangrijkste bij een toerenteller is het aantal cilinders. waarom? een toerenteller meet hoeveel stroomimpulsen er afgegeven worden en deelt dat (dacht ik door het aantal cilinders om de toeren te bepalen.

De 16V heeft ook vier cilinders dus dat is geen probleem.

De schaalverdeling van de 16V geeft alleen wel een rood gebied aan waar jij met je diesel natuurlijk allang geschakeld had moet heben, dat lijkt me duidelijk..... :smile:
cliodiesel

maar ik weet alleen niet waarop ik hem moet aansluiten. de dealer had het over een aansluiting met het bijschrift G die heb ik nog nooit gezien onder de kap en zeker niet op de dynamo. moet ik dan een andere dynamo kopen?
Menno

Ik weet niet beter dan dat ie W heet.
Is er geen clio turbodiesel die wel een toerenteller heeft? dan kan je in de schema's zien waar ie op aangesloten hoort.

ps, toerental heet regime bij die Fransen
rev it like a rental
cliodiesel

Ik kijk wel even bij een andere renault td met toeren teller. misschien kan ik die unit wel over zetten. dan moet in ook meteen maar een sensor mee nemen voor de water temperatuur. die dingen zijn nieuw gewoon 70 gulden!!!!! :sad:
Menno

zou bij brezan toch niet meer dan 2 tientjes mogen kosten, lijkt me
rev it like a rental
cliodiesel

ik ben alleen bij de dealer geweest. bij brezan heb ik me al blauw betaald aan een ratel en doppie 16 en 18. 140 gulden totaal, maar dan heb je wel wat!!!! :smile:
Bart V

Wat voor tellerwerk had je eerst?? was dat er een met alleen een benzinemeter en een snelheidsmeter of had hij ook een temp meter en oliepeilmeter??
cliodiesel

nee die had aleen een km teller en een benzine meter.
Bart V

Dan past er niet zomaar een ander instrumentenpaneel op en moet je draden en stekkers gaan maken voor je toerenteller, temp meter en oliepeilzender, dat is echt veel werk, weet waar je aan begint dan.
cliodiesel

ik ben al op de helft!!! alleen de toerenteller en de temperatuur meternog. voor de temp moet ik nog een sensor halen en voor de toerenteller een dynamo omdat deze het toerental signaal uitgeeft voor een diesel moter. de stekkers zijn al klaar en zitten er al in. ik had er ook een originele kabelboom naast van een 16V. evengoed bedankt. patrick
cliodiesel

ik zoek nu aleen nog de drie klokjes in het midden.
Plaats reactie