hallo mensen , ik heb eens een vraagje , mijn koppelings platen beginnen me in de steek te laten , en nu wilde ik dus binnenkort nieuwe monteren, nu is mijn vraag heeft dit al eens iemand eerder gedaan , en is het een hels karwei ,ik moet toegeven ik heb dit nog nooit gedaan , en weet dus van toeters of bellen ,enne om dit te laten doen door een garage zie ik ook niet zitten want dat moet ook wat kosten heb ik gehoordt ,enige sugestie , groetjes marco
om de koppeling te vervangen moet het motorblok eruit,samen met de bak.Het makkelijkst is met subframe,schokbrekers,alles gewoon via de onderkant van de wagen eruithalen.eenmaal eruit is het heel simpel
je moet dan natuurlijk wel zorgen dat je een hefbrug hebt. Zo niet, moet je het motortje + bak eruit tillen met een motorkraantje (demontage = is wel meer werk).
Ik heb ook wel eens gehoord dat iemand het motortje er met de hand heeft uitgetild met vier man, alleen dan is de kans dat je je lak beschadigd wel heel groot.
Volgens mij kun je zo' n hijskraantje zo ergens huren.
Ik heb ook wel eens gehoord dat iemand het motortje er met de hand heeft uitgetild met vier man, alleen dan is de kans dat je je lak beschadigd wel heel groot.
Volgens mij kun je zo' n hijskraantje zo ergens huren.
<font color=blue>Ik denk dat je beter de bak van het blok kan losschroeven en zo uit de motorruimte tillen (kan alleen). Het subframe er onderuit kan wel maar een brug of iets is toch makkelijker! Vooral met het terug bouwen!!
Ik heb het vrijdag bij mij zelf gedaan, het subframe. Korte beschrijfing hoe ik het gedaan had:
Maak de motor vrij (uitlaat los, kabels, slangen etc, zodat je de motor als het waren kan laten zakken en nergen aan blijf hangen. Ook de kabels die aan de remmen zitten!)
Auto vrij hoog opkrikken en op klossen zetten of op stenen (ca 6 stoeptegels onder de auto), zorg ervoor dat je het subframe dus kan laten zakken!
Dan, pak 3 krikken, 1 zet je onder de bak en die andere 2 onder het subframe aan de schutbordzijde vlak bij het wiel (links en rechts)
Draai de veerpoten los (4 schroeven)
Draai de voorkant van het subframe los (2 moeren, ongeveer on de grill) Draai de achterkant van het subframe los (ook 2 moeren) Nu kan je door ieder krik te laten zakken het subframe aan de grond krijgen. Als ie helemaal onderop staat moet je kijken of de veerpoten onder de wielkast vandaan krijgt. Als dat niet lukt moet je de auto nog hoger opkrikken. Als wel zo is kan je aan beide poten het subframe onder de auto trekken (auto over subframe heen tillen kan ook (best zwaar als je alleen bent!
)
Dit was het in grote lijnen... terug plaatsen weet ik niet, in omgekeerde volgorde denk ik... (ga ik niet doen was toch van een sloop gt)
Succes! JeTab
Ik heb het vrijdag bij mij zelf gedaan, het subframe. Korte beschrijfing hoe ik het gedaan had:
Maak de motor vrij (uitlaat los, kabels, slangen etc, zodat je de motor als het waren kan laten zakken en nergen aan blijf hangen. Ook de kabels die aan de remmen zitten!)
Auto vrij hoog opkrikken en op klossen zetten of op stenen (ca 6 stoeptegels onder de auto), zorg ervoor dat je het subframe dus kan laten zakken!
Dan, pak 3 krikken, 1 zet je onder de bak en die andere 2 onder het subframe aan de schutbordzijde vlak bij het wiel (links en rechts)
Draai de veerpoten los (4 schroeven)
Draai de voorkant van het subframe los (2 moeren, ongeveer on de grill) Draai de achterkant van het subframe los (ook 2 moeren) Nu kan je door ieder krik te laten zakken het subframe aan de grond krijgen. Als ie helemaal onderop staat moet je kijken of de veerpoten onder de wielkast vandaan krijgt. Als dat niet lukt moet je de auto nog hoger opkrikken. Als wel zo is kan je aan beide poten het subframe onder de auto trekken (auto over subframe heen tillen kan ook (best zwaar als je alleen bent!

Dit was het in grote lijnen... terug plaatsen weet ik niet, in omgekeerde volgorde denk ik... (ga ik niet doen was toch van een sloop gt)
Succes! JeTab
<font color=blue>Grossie, sterker nog. Ik heb ook geen brug en wat ik allemaal al getild heb! Kaal chassis (puur ijzer! geen wielen ophanging etc) van 1/2 meter hoog naar bendeden gehaald en 10 meter verder buiten neer gezet (ALLEEN)
Versnellingsbak (alleen uit de auto getild, best ligt) Onderblok 15 centimeter in motorruimte omhoog gekregen (toen snel latten er onder gelegd... was best zwaar), toen toch maar met 2 man eruit getild. En dat verhaaltje over die subframe (hierboven) heb ik ook alleen gedaan.
Chassis met wielen alleen achter (andere als bovenstaande) op autoambulance getilt! Met 1 man aan de (hand)lier en de ander aan de voorkant tillen (ikke)!
Als je geen brug of middelen hebt moet je het allemaal zelf met de handjes doen, en bij mij lukt het nu nog steeds aardig! Mensen pas wel op want wat voor letsel ik allemaal al niet tijdens het sleutelen heb opgelopen...
metaal splinter in mijn oog. Kop 3 keer in 2 seconden hard gestoten (bulten op mijn hoofd
) Snee hier, snee daar, hamer op de duim etc... ach wordt je een grote jongen van....
Genoeg geouwehoerd, groetjes
Versnellingsbak (alleen uit de auto getild, best ligt) Onderblok 15 centimeter in motorruimte omhoog gekregen (toen snel latten er onder gelegd... was best zwaar), toen toch maar met 2 man eruit getild. En dat verhaaltje over die subframe (hierboven) heb ik ook alleen gedaan.
Chassis met wielen alleen achter (andere als bovenstaande) op autoambulance getilt! Met 1 man aan de (hand)lier en de ander aan de voorkant tillen (ikke)!
Als je geen brug of middelen hebt moet je het allemaal zelf met de handjes doen, en bij mij lukt het nu nog steeds aardig! Mensen pas wel op want wat voor letsel ik allemaal al niet tijdens het sleutelen heb opgelopen...
metaal splinter in mijn oog. Kop 3 keer in 2 seconden hard gestoten (bulten op mijn hoofd

Genoeg geouwehoerd, groetjes
Dus het is dus, als ik het goed begrijp, toch gewoon mogelijk om je versnellingsbak te demonteren zonder dat je je motortje er helemaal uit moet tillen? Je kunt hem er gewoon langs tillen.
Dat is natuurlijk mooi. Ik zal het in de gaten houden.
Ik denk dat ik je maar eens ga mailen als ik voor een grote reparatie sta Jetab, want volgens mij kun je me dan wel wat adviezen geven. Hopelijk hoef ik daarvoor je natuurlijk nooit te mailen, maar goed.
Dat is natuurlijk mooi. Ik zal het in de gaten houden.
Ik denk dat ik je maar eens ga mailen als ik voor een grote reparatie sta Jetab, want volgens mij kun je me dan wel wat adviezen geven. Hopelijk hoef ik daarvoor je natuurlijk nooit te mailen, maar goed.
Laatst gewijzigd door Pieter op ma 2 apr 2001 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
hallo mede turbo eigenaren, als ik dit zo lees denk ik toch dat ik maar naar de garage ga om dit te laten doen, heb geen hefbrug of zo dus zal dan geen makkie worden, nee dit laat ik dan toch maar aan de garage over , tenzij zich iemand aan bied om dit te doen
,lol.uiteraard tegen vergoeding dan , ik hoor het wel see ya
,lol.uiteraard tegen vergoeding dan , ik hoor het wel see ya
WAUW ben net bij de garage geweest voor die koppelingsplaten , de platen met drukgroep en druklager zijn niet zo duur fl,311 piekies dat valt mee, maar nu komt het hij had gerekend op een dag werk ,als dat genoeg was , en dan kwam die ineens op een fl,1200 piekies uit , dat was schrikken bijna fl,900 piek aan kosten voor het inbouwen , ik dacht dat iemand me met een moker tegen me snuit stond te kloppen , zo was ik geschrokken, ik bedenk me nu nog maar eens ff want dat is wel wat te veel van het goede, groetjes marco