-
weet iemand of dat nut heeft. mijn koplampen begonnen laats te dimmen bij dj jean?!$#@%$
het was net een stroboscoop. of zal mijn accu het niet meer trekken?
Een condensator heeft toch alleen invloed op de zuiverheid van het signaal? Haalt toch die zoem uit je radio?
Als je koplampen op stroboscopen gaan lijken, lijkt mij dat er een probleem in je stroomvoorziening is. Meestal accu, soms dynamo. Moet je hem ffe laten testen en dan weet je het.
Als je koplampen op stroboscopen gaan lijken, lijkt mij dat er een probleem in je stroomvoorziening is. Meestal accu, soms dynamo. Moet je hem ffe laten testen en dan weet je het.
-
Volgens mij is een condensator een soort van stroom-reservoir, die als de versterker echt power moet geen leveren(vb: vettebas), zijn opgeslagen energie/stroom levert, het is een soort buffer.
correct me if I'm wrong.
correct me if I'm wrong.
Tegen het ruizen/piepen moet je een condensator (liefst 2) zo dicht mogelijk bij je radio tussen je massadraad en je constante voedingsdraad plaatsen.
De 2e doe je tussen de massadraad en de geschakelde voedingsdraad.
Allebei minimaal 25 volt, en 100microfahrad.
Als je lampen knipperen en je hebt versterkers, dan moet je vlak bij de versterker een condensator tussen de massadraad van je versterker en de constante voedingskabel van je versterker plaatsen.
Deze moet zo dik mogelijk zijn, en er moet uiteraard ff een zekeringetje tussen.
Eventueel kun je nog een "bleeder" over de condensator zetten, zodat ie langzaam leeg loopt.
Scherm de contacten goed af, tegen eventueel metaal wat je nog eens achterin wil gooien.
De condensator van de versterker kan flinke klappen uitdelen.
De 2e doe je tussen de massadraad en de geschakelde voedingsdraad.
Allebei minimaal 25 volt, en 100microfahrad.
Als je lampen knipperen en je hebt versterkers, dan moet je vlak bij de versterker een condensator tussen de massadraad van je versterker en de constante voedingskabel van je versterker plaatsen.
Deze moet zo dik mogelijk zijn, en er moet uiteraard ff een zekeringetje tussen.
Eventueel kun je nog een "bleeder" over de condensator zetten, zodat ie langzaam leeg loopt.
Scherm de contacten goed af, tegen eventueel metaal wat je nog eens achterin wil gooien.
De condensator van de versterker kan flinke klappen uitdelen.
Laatst gewijzigd door Anonymous op ma 21 mei 2001 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Condensator is een soort energie tank. Deze kan heel snel heel veel energie afgeven en opnemen, veel sneller dan bijvoorbeeld een accu. De energie wordt opgeslagen en afgegeven in de vorm van stroom (Ampere geen volts!). Wanneer een versterker een woofer moet aansturen bij bijvoorbeeld een aanslg van een Bassdrum heeft deze versterker voor een korte tijd veel stroom nodig om de woofer in beweging te krijgen. Een condensator helpt hierbij doordat deze veel sneller deze hogere stroom kan leveren dan een accu. Belangrijk is wel dat de condensator zo dicht mogelijk bij de subversterker zit, De voedings draden tussen condensator en versterker moeten zo kort mogelijk zijn! Het is namelijk al gebleken dat wanneer de voedingsdraden tussen condensator en versterker langer zijn dan 40cm bijna alle energie die de condensator afgeeft verloren gaat in de voedingsdraden naar de versterker, de condensator heeft dan dus totaal geen nut.
Cyco, ik heb hier op me werk net een stel condenstatoren gevonden die wel geschikt zijn voor je ICE.
Ik neem ze van de week wel ff mee.
Scheelt je weer kosten, die dingen schijnen niet goedkoop te zijn. (kost je wel ruimte, die voor de versterker is 2X een bierblikje)
Ik neem ze van de week wel ff mee.
Scheelt je weer kosten, die dingen schijnen niet goedkoop te zijn. (kost je wel ruimte, die voor de versterker is 2X een bierblikje)
-
he hallo!!! ik heet geen cyco maar patrick en woon aan de andere kant van het ijselmeer. maar wil evengoed wel ruilen voor die twee blikjes bier. waar woon je in drachten? ik moet toch die kant nog op, binnen kort. familie bezoekjes (jippie)
-
Ik heb net ok gebeld naar de zaak waar ik alles vandaan haal, die zeggen dat de condensator die grossie wel bestaat maar niet de gene is die ik bedoel. ik bedoelde die van ploegah, van de prijs schrok ik wel iets tussen de 350 en 800 gulden. zonder kabels, maar wel met een volt meter. en deze heb ik nodig geloof me laatste 4 weken iedere zaterdag niet weg komen door een lege accu (20 a 30 min. klappen)je zag hem op het laatst per volt zakken. tot 10 V en toen nog gloeien. dat werd weer eens duwen
Sorry ClioDiesel, maar deze zijn toch echt voor Cycomiko, omdat ik hem altijd help met zijn 5, ik liet hem ut alleen maar ff weten dat ik wat heb, want hij heeft ook dat ie een turbo'tje in z'n boxen hoort 
Die condenstatoren zijn ook nogal duur (een officiele powercap voor je versterker kost al snel 300 piek)
Dit waren de enige die ik hier kon vinden, maar als ze weer eens opduiken binnenkort, dan mag jij die wel hebben.
Maar reken er niet te veel op, zovaak zie ik die dingen niet.

Die condenstatoren zijn ook nogal duur (een officiele powercap voor je versterker kost al snel 300 piek)
Dit waren de enige die ik hier kon vinden, maar als ze weer eens opduiken binnenkort, dan mag jij die wel hebben.
Maar reken er niet te veel op, zovaak zie ik die dingen niet.
Maus, dat klopt, als je er een condensator in serie mee zet.
Gebruik hiervoor een 2.2 microfahrad condensator (is wel afhankelijk van de impendancie van je tweeter)
BTW, het is niet ikke die deze kennis heeft, maar een collega van me! (voordat ik als guru wordt bestempeld)
Als je de formules wilt waarmee je alles uit kan rekenen, kan ik je die wel leveren.
Gebruik hiervoor een 2.2 microfahrad condensator (is wel afhankelijk van de impendancie van je tweeter)
BTW, het is niet ikke die deze kennis heeft, maar een collega van me! (voordat ik als guru wordt bestempeld)
Als je de formules wilt waarmee je alles uit kan rekenen, kan ik je die wel leveren.
een scheidingsfilter is volgens mij weer iets anders.
Een condensator regeld dus de stroomtoevoer en een scheidingsfilter (of violgens mij cross-over) scheidt de hoge en lage tonen zodat de goede tonen naar de juiste speakers gaan. De scheidingsflter van een tweeter filtert dus de lage tonen weg.
Ik kan het wel weer mis hebben hoor, want ik ben niet bepaald een ICE-expert, maar zo zit het volgens mij.
Een condensator regeld dus de stroomtoevoer en een scheidingsfilter (of violgens mij cross-over) scheidt de hoge en lage tonen zodat de goede tonen naar de juiste speakers gaan. De scheidingsflter van een tweeter filtert dus de lage tonen weg.
Ik kan het wel weer mis hebben hoor, want ik ben niet bepaald een ICE-expert, maar zo zit het volgens mij.
Schijnbaar heb ik het dus mis
De clue met een condensator is als volgt :
Hoe hoger de frequentie, hoe lager de weerstand.
Dus de hogere frequentie tonen komen wel door naar de tweeter, maar de lage hebben meer weerstand, en komen dus niet door, en dat is dus in serie.
Om de storing weg te halen, zit de condensator parallel op de voeding.
Nu laat ie de hoge (Storende) frequentie gelijk door naar de massa, je radio krijgt alleen maar zijn voeding, en niet meer de hoge frequentie die je hoort in je boxen als je gas geeft.
Een coil (spoel) werkt psies andersom, en gebruik je dus voor je subwoofer.
ff een belangrijk detail, bij je radio en je versterker zit de condensator parallel op de voeding, bij je tweeters zit ie in serie op je signaal.
Hoe hoger de frequentie, hoe lager de weerstand.
Dus de hogere frequentie tonen komen wel door naar de tweeter, maar de lage hebben meer weerstand, en komen dus niet door, en dat is dus in serie.
Om de storing weg te halen, zit de condensator parallel op de voeding.
Nu laat ie de hoge (Storende) frequentie gelijk door naar de massa, je radio krijgt alleen maar zijn voeding, en niet meer de hoge frequentie die je hoort in je boxen als je gas geeft.
Een coil (spoel) werkt psies andersom, en gebruik je dus voor je subwoofer.
ff een belangrijk detail, bij je radio en je versterker zit de condensator parallel op de voeding, bij je tweeters zit ie in serie op je signaal.
Nog ff dit, als je bij je tweeter na de condensator nog een coil parallel zet, heb je een 2e orde filter.
Deze laat nadat de condensator de lage tonen blocked, de lage tonen die nog over zijn door naar de min kant van het signaal, zonder door de tweeters te zijn gegaan.
Daardoor hou je nog minder lage tonen over die door je tweeter gaan.
Deze laat nadat de condensator de lage tonen blocked, de lage tonen die nog over zijn door naar de min kant van het signaal, zonder door de tweeters te zijn gegaan.
Daardoor hou je nog minder lage tonen over die door je tweeter gaan.
Ik heb Tweeters van Signat (T3), in de speakerdraden (+draad) zit een condensator ingebouwd, je kan dan de draden bijpluggen bij de boxen in de voordeur.
Maar ik heb er van Signat ook een scheidingsfilter (C2) tussen zitten en dan mag je weer niet de bijgeleverde speakerdraden van de tweeters gebruiken. Dat is mij zo in ieder geval verteld.
Maar ik heb er van Signat ook een scheidingsfilter (C2) tussen zitten en dan mag je weer niet de bijgeleverde speakerdraden van de tweeters gebruiken. Dat is mij zo in ieder geval verteld.
Dat klopt, omdat ze zo hoogohmig zijn, kun je die er gewoon bijprikken.
Je moet de kabels niet verkorten of verlengen, want deze werken als condensator zeg maar.
Je moet de kabels niet verkorten of verlengen, want deze werken als condensator zeg maar.
Okee dan BlastO!!!
beter man!! ben zeer benieuwd maar hoe kom je eran.. ehh spreek je zo wel

beter man!! ben zeer benieuwd maar hoe kom je eran.. ehh spreek je zo wel
Ik vond ze op mijn werk, ze komen denk ik uit een hele ouwe server... geen id waar het voor gebruikt is, maar iemand wist ze te liggen.
gratiz is altijd leuk
gratiz is altijd leuk

hoi allemaal,
Ik zal jullie uit je lijden verlossen...
Het probleem met de clio (knipperende lampen) komt waarschijnlijk door een te kleine (lees dunne) massakabel van de batterij naar de carrosserie !
Dit kan het gemakkelijkste opgelost worden door een extra massakabel bij te leggen (minstens even dik als de voedingskabel van de versterkers) . De originele massakabel is tenslotte berekend op verbruiken via het ORIGINELE elektronicacircuit ...
Condensatoren dan...
Plaatsing van een condensator van 1000000µF of 1F geeft als ENIGE voordeel extra decibels ! (wel een goed voordeel vind ik)
Wij gebruiken condensatoren louter en alleen bij dB-drag wagens, voor die extra dB !!
Een ander probleem is het gefluit in de tweeters ... Dit is afkomstig van de rimpelspanning die de alternator genereert .
De gemakkelijkste oplossing om dit te gaan elimineren is het plaatsen van een 'ground-loop-isolator' . Dit is een rca-filter die de massasignalen van de wagen scheidt van de mantel van de rca-signaalkabel ! kostprijs ongeveer 35 gulden ...
De groeten,
Bruno
Ik zal jullie uit je lijden verlossen...
Het probleem met de clio (knipperende lampen) komt waarschijnlijk door een te kleine (lees dunne) massakabel van de batterij naar de carrosserie !
Dit kan het gemakkelijkste opgelost worden door een extra massakabel bij te leggen (minstens even dik als de voedingskabel van de versterkers) . De originele massakabel is tenslotte berekend op verbruiken via het ORIGINELE elektronicacircuit ...
Condensatoren dan...
Plaatsing van een condensator van 1000000µF of 1F geeft als ENIGE voordeel extra decibels ! (wel een goed voordeel vind ik)
Wij gebruiken condensatoren louter en alleen bij dB-drag wagens, voor die extra dB !!
Een ander probleem is het gefluit in de tweeters ... Dit is afkomstig van de rimpelspanning die de alternator genereert .
De gemakkelijkste oplossing om dit te gaan elimineren is het plaatsen van een 'ground-loop-isolator' . Dit is een rca-filter die de massasignalen van de wagen scheidt van de mantel van de rca-signaalkabel ! kostprijs ongeveer 35 gulden ...
De groeten,
Bruno
-
he bruno ik heb 3X25 mm2 kabels liggen voor de massa dat moet genoeg zijn. ik denk zelf dat het nu de accu is of evt de dynamo, want als ik gas geef is het over.
-
wat kosten die powercaps bij jullie, want het gaat bij mij ook enigzins ook voor de db's
Ik heb het weer ff aan de electromannen voorgelegt hier, en dit was hun kijk op de zaken :
de versterker zwevend zijn, dus niet altijd!!
het quote-en ging ff mis, maar als je ff de andere berichten bekijkt, kom je er wel uit
sorry voor het ongemak, en Bas, hoe had ik wel goed kunnen quote-en?
-een ground loop isolator(ook wel DI)heeft alleen effect als de ingangen vanIk zal jullie uit je lijden verlossen...
Het probleem met de clio (knipperende lampen) komt waarschijnlijk door een
te kleine (lees dunne) massakabel van de batterij naar de carrosserie !
[\quote]
-ahum...weet je wel hoe dik de massakabel is???
Het zakken van je voedings spanning(knipperende lichten)is volgens mij te
wijten aan de dip in de accu spanning op de versterker die veroorzaakt word
door het wederop laden van je Elco's in je versterker en het hoge amperage
wat je Transistoren(fet's)in je versterker trekken gezien de fuse van de
versterker bij mij 40 ampere is wil nog niet zeggen dat dat niet
overschreden word gezien niet direct smelt bij 40 amp. maar na een korte
tijd.(reken het voor de grap maar es uit qua lengte en diktes van kabels,de
warmte ontwikkeling en daarmee het verlies. Er zijnook tabellen waarin je
ohm per meter kunt achterhalen en daarmee de spanningsval over de kabel(die
je dus kwijtraakt)).
Ik mag dan wel geen clio hebben maar bij mij zit de dikste massa
kabel(ettelijke mm kwadraten) ook aan het chassis
,een extra massakabel rechtstreeks naar je AMP is natuurlijk altijd goed!
Condensatoren dan...
Plaatsing van een condensator van 1000000µF of 1F geeft als ENIGE voordeel
extra decibels ! (wel een goed voordeel vind ik)
Wij gebruiken condensatoren louter en alleen bij dB-drag wagens, voor die
extra dB !!
[\quote]
-Je vergeet een ding!! waar komen die decibels vandaan!!daar spreek je
jezelf tegen
deze decibels worden veroorzaakt omdat je versterker tijdens produceren van
hoge vermogens
de neiging heeft om tegen de voedingsdspanning te klappen dit heet
"CLIPPING"
dit krijg je als je versteker een hogere spanning aan je luidsprekerkant
moet leveren dan dat hij vanaf voeding krijgt EN ANDERSOM OOK ALS DE
VOEDINGSSPANNING DUS BENEDEN PEIL KOMT (KNIPPERENDE LICHTEN).
dus de oorzaak is simpel op te lossen door een condensator te plaatsen bij
je versterker,
deze laad op op het moment dat de versterker niet veel amperage vraagt en
zal tijdens pieken de accu meehelpen de hoge stromen te leveren,(het clippen
word zo dus opgelost daar de voedingsspanning vlak voor de versterker
nagenoeg niet zakt.)
dus extra db's er bij is een leuke bijkomstigheid maar niet het doel,het
doel is je geluidskwaliteit
maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen niet weten wat clipping is en
hoe dit komt of horen wat het teweeg brengt.
Een ander probleem is het gefluit in de tweeters ... Dit is afkomstig van de
rimpelspanning die de alternator genereert .
De gemakkelijkste oplossing om dit te gaan elimineren is het plaatsen van
een 'ground-loop-isolator' . Dit is een rca-filter die de massasignalen van
de wagen scheidt van de mantel van de rca-signaalkabel ! kostprijs ongeveer
35 gulden ...
de versterker zwevend zijn, dus niet altijd!!
het quote-en ging ff mis, maar als je ff de andere berichten bekijkt, kom je er wel uit

Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 23 mei 2001 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hey Blasto, ik ben misschien niet zo'n theoretische electronicareus als jij wel bent, maar mijn bevindingen die ik hierboven heb meegedeeld rusten louter en alleen op praktijkervaring .
(en tussen haakjes : de ground loop isolator kan ik met een gerust hart zeggen werkt bij 95% van de gevallen ...)
see you
bruno
(en tussen haakjes : de ground loop isolator kan ik met een gerust hart zeggen werkt bij 95% van de gevallen ...)
see you
bruno
Hoi,
Wanneer je het echt goed wilt doen moet je massakabel even dik zijn als die van de + van de versterker. Ik bedoel dus even dik als de + kabel die van de accu naar achteren loopt. De massa moet even dik zijn. Gebruik je meerdere versterkers gebruik dan een massaverdeelblok. Wanneer je massakabel van de accu naar het koetswerk vrij klein is, kun je beter ook deze vervangen door een dikkere.
Wanneer je het echt goed wilt doen moet je massakabel even dik zijn als die van de + van de versterker. Ik bedoel dus even dik als de + kabel die van de accu naar achteren loopt. De massa moet even dik zijn. Gebruik je meerdere versterkers gebruik dan een massaverdeelblok. Wanneer je massakabel van de accu naar het koetswerk vrij klein is, kun je beter ook deze vervangen door een dikkere.
ik lees net dat een condesator zijn lading opslaat als ampere niet als volt. Volgens mij is dat toch wel onzin. Een condensator slaat gewoon lading op. Wanneer ik een condensator laadt met 0,1 Ampere met een spanning van 1 volt, kan ik deze lekker leegtrekken met 1 ampere ofzo. Een condensator slaat zijn lading op in Joule, het is namelijk een lading geen stroom of spanning wat deze opslaat. het is natuurlijk duidelijk dat een condensator nooit een hogere spanning kan leveren dan waar die mee opgeladen is.
Mzzl
Mzzl
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat is een 2de aardkabel niet zo een verstandige oplossing. je caroserie is namelijk een soort kooi van faraday. Deze neemt alle invloeding van buitenaf op en lijdt deze naar het massa punt. Wanneer jij een massa kabel gaat trekken krijg je meerdere aardpunten. Tussen deze punten krijg je weer spanningsverschillen(aardlussen), oftewel je krijgt problemen met invloeden van buitenaf. Dus een dikke massakabel naar de carosserie is denk ik de oplossing. Overal waar grote stroompieken worden gevraagd een vette condensator plaatsen.
Ik zal eens kijken of ik nog meer informatie kan vinden.
Groetjes
Mclain
Ik zal eens kijken of ik nog meer informatie kan vinden.
Groetjes
Mclain
-
heb iemand nog een powercap liggen? ik wil er nog een versterker bij hebben van daar. 

Je moet ook geen DJ Jean gaan draaien he...cliodiesel schreef:weet iemand of dat nut heeft. mijn koplampen begonnen laats te dimmen bij dj jean?!$#@%$

Is slecht voor je apparatuur