Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Anonymous

Ik zou graag mijn koelmiddel willen vervangen. Maar ik heb een beetje schrik dat na het vullen, er nog luchtbellen zitten, waardoor de motor/turbo niet koelen. Klopt dit, en hoe los ik dit op. Is het aanbevolen om eerst de motor te spoelen met gedestileerdwater alvorens te hervullen.
zou it veel kosten indien ik dit in een garage laat doen?

en sorry dat dit inde verkeerde forum staat he, ik kan da spul ni verplaatsen.

Greetz
Leonardo Di GTT Cabrio
Laatst gewijzigd door Anonymous op vr 23 mar 2001 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Hij staat al goed :smile:
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Arjen

Hoi,

Ben er ook wel eens voor bij een garage geweest, maar daar weten ze ook niet echt wat ze er mee aan moeten. Volgens de boekjes moeten ze het systeem afpersen met een speciaal apparaat. Maar dat kun je natuurlijk ook zelf doen. Hoe dan ?
Als volgt:
(dit geldt voor het koelsysteem van fase 1, volgens mij is het systeem van een fase 2 weer iets anders)
- vul het koelsysteem met koelvloeistof (met opengedraaide ontluchtingsnippels) net zolang totdat er geen lucht meer uit de nippels komt. Doe dit NIET met een draaiende motor. Sluit de nippels. Hou tijdens dit vullen het expansievat omhoog. (hoger als de radiateur)
- haal de bovenste slang ( de dunne ) los van het expansievat. (aan de kant van het expansievat)
- stop een bout van de juiste dikte in het uiteinde van de slang en zet deze vast met een slangklem.
- doe een klein stukje slang op de "nippel" op het expansievat en zet ook deze vast met een klem.
- stop aan het open eind van dit slangetje een oud ventiel of een verloopnippel (zit vaak wel bij een voetpomp) en zet ook deze vast.
- nu kun je het systeem voorzichtig onder druk zetten met een voetpomp. Niet meer als 1 bar want anders gaat de dop van het expansievat afblazen.
- open nu het ontluchtingsventiel die het hoogst zit net zolang totdat er geen luchtbellen meer in de koelvloeistof zitten.
Deze zit bij mij in de slang waar de thermostaat zit. (R11 turbo fase 1)
- vergeet niet het expansievat helemaal te vullen, voordat je begint.
- als het goed is, is de lucht nu uit het systeem.
- sluit alles weer aan zoals het zat en laat de motor draaien totdat de koelventilator een paar keer is aangeslagen.
- controleer alles nog ff op lekkage en ook het koelvloeistofniveau.

Succes
Anonymous

Nu moet het wel lukken!!!!
Anonymous

Bedankt voor het advies, en ik hou jullie wel op de hoogte als het gelukt is.
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

he hallo turbo-arie vertel mij eens even waarom ik mijn lucht niet uit het systeem mag persen als de motor draait. Ik doe het altijd als volgt. Ik vul mijn expansie vat tot hij vol is dan draai ik mijn ontluchtingsnippels open en start dan de auto Als het goed is zouden alle slangen gevuld moeten zijn met vloeistof omdat het expansievat het hoogste punt in de auto heeft en zodoende de slangen allemaal vult. Je wagen moet draaien want anders zal deze nooit de radiator vullen. Omdat van de waterpomp naar de radiator een thermostaat zit die bij 86 graden open gaat en dan pas koelvloeistof gaat koelen in de radiator. dus je wagen moet draaien anders zal hij nooit de radiator vullen. Inderdaad wachten tot de fan een paar keer aan springt en dan hatsa klaar is iedereen..
Arjen

Hoi,

Om te beginnen is bij mij het expansievat niet het hoogste punt (r11 turbo). Hij ligt zeg maar gelijk met de hoogste ontluchtingsnippel.Ik vulde de radiateur altijd via de dop die erop zit. Dit had ik inderdaad ff moeten vermelden. Het is al weer een tijd geleden dat ik met mijn 11 bezig ben geweest. Ook had ik het gaatje in de thermostaat iets groter geboord. Eerst ontluchtte ik de motor dus wel met een draaiende motor en bleef er maar lucht in het systeem zitten. Toen ik het systeem afperste was dit over. Vraag me niet precies waarom niet met een draaiende motor. Als iemand dit weet, zet dit dan ff in het forum.
Laatst gewijzigd door Arjen op di 27 mar 2001 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie