Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Anonymous

laat ik me eerst even voorstellen:
mijn naam is sip walraven 24 jaar en de bestuurder van een renault 5 gt turbo uit nijmegen. Helaas kon ik er in nijmegen niet bij zijn ivm een kapotte koppakking en een versleten turbo. Deze problemen zijn nu opgelost alleen heb ik nu een klein probleepje met de nieuwe turbo. Hij geeft heel veel turbo druk waardoor ik niet meer boven de 3 a 4 duizend toeren uitkom. Na het informeren bleek dat dat kon komen door een ventiel in de slangetjes van de turbo(deze ventiel kan ik niet vinden) en daarbij kon ik die controleren door een 6 mm boutje. Conclusie =ventiel is stuk en nu met ik een nieuwe wie kan me daarbij helpen voor info mbt mijn probleem??
Pieter
Contacteer:

Welkom Sip,

kijk maar uit met zoveel turbodruk. Best kans dat je de oorzaak van je koppakking en kapotte turbo gevonden hebt.

Ik begrijp dat je niet boven zoveel toeren uitkomt omdat je anders teveel druk opbouwt??

Je hebt een nieuwe turbo gekocht?

De waste-gate (=klepje dat ervoor zorgt dat niet alle uitlaatgassen gebruikt worden om turbo aan te drijven) wordt geopend door je actuator via een actuator rod.

Op je actuator zitten twee (soms 1) slangetjes. Deze besturen de waste gate dmv een druksysteem. Het linkerslangetje zorgt voor een overdruk waardoor een klep in de actuator de waste-gate opent (via de actuator rod).

Wanneer je teveel turbodruk hebt zou het kunnen dat er druk ontsnapt uit de aansturing aan de linkerkant van de actuator. Als er hier druk ontsnapt is er meer turbodruk nodig om de waste-gate te openen. Je kan dit ook gebruiken om je turbodruk op te schroeven dmv een bleed-valve waarmee je met een draaiknop druk kan laten ontsnappen.

In jou geval kan er in de linkeraansturing (=1 slangetje naar T-stuk en vanaf T-stuk 1 slang naar carburateur en 1 slang naar bocht-stuk carburateur) een ventiel (misschien een bleed-valve) of lek zitten waardoor je waste-gate dus niet snel opent en er teveel druk ontsnapt.
Plaats reactie