Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Michel S.
Contacteer:

Hye turbo fans,

ik zit met een klein vraagje/probleempje. Eeb goede vriend van mij heeft zijn GT Turbo langsgebracht ter reparatie. Zijn wiellager was naar de ruk. Dit had ik gemaakt en ben een testritje gaan maken. Na een lange rit ben ik de turbo eens gaan gebruiken.Dus de turbodruk beetje bij beetje opgebouwd en lekker op temp. gebracht. Nadat het beest lekker warm was ben ik het tempo op gaan voeren en testen of ook de homokoneet(of hoe je het ook schrijft) kapot was. DUs ik trap het gas iets dieper in en de turbo lanceerde mij gewoon. Ik merkte meteen aan de hoeveelheid pk's wat loskwamen dat het niet goed zat. De turbo meter sloeg tot door het rode heen en de begrenser sloeg in. Meteen van het gas af en gaan testen. Bleek dat de actuator helemaal niet meer de wategate regelde. Ik Die jongen opgebeld en gevraagd of hem dit probleem ook is opgevallen. Hij zei me dat de turbo heel lang had stilgestaan en dat hij niet meer flink mee had doorgereden de laatste tijd i.v.m. dat lager. Dus hij vroeg mij om dat ook effe na te kijken. Vandaag ben ik dan even gaan kijken naar dat ding. Er zitten 2 slangen op de actuator. De linker komt van het bocht-stuk op ce carburateur en van de carburateur zelf. Die andere slang(laten we deze slang 2 noemen)zit ook op het bochtstuk en zit met een terugslagklep en een buis op de turbo gemonteerd. Eerst heb ik slang 1 en alle bijbehorende slangen gecontroleerd op lekages en bruiken. ook de actuator even geprobeerd met perslucht. Dit werkte goed. Ik heb toen in slang 2 een schroef gedraaid om te kijken of systeem/slang 1 in orde was. En jawel hoor. Nadat ik het beest weer op zijn temp had gebracht heb ik de turbo druk weer geleidelijk opgevoerd tot het maximale. het wijzertje bleef nu bij de helft van het metertje steken. Systeem 1 is dus in orde. Systeem 2 gedemonteerd en schoongemaakt. Ook gecontroleerd op lekkages enzo. Die terugslag klep goed schoongemaakt en wat siliconspray naar binnen gespoten. Alles weer opgeruimd en gaan testen. Weeer de auto flink opgewarmd engaan kijken hoever die nu kwam. Na flink wat rijden eens het gas ingetrapt. De wijzer ging nu door tot in het rode. Hij ging bijna tot onderaan het rode. Ik had hem toen in de vier. De begrenser sloeg niet in, dus het euvel was opgelost. Ik moest alleen nog controleren wat die deed bij lage versnellingen. ik moest stoppen bij een verkeerdlicht. het wordt groen en ik trek rustig op. Ik trap het gas in, maar heel weinig vermogen daar. Turbometer geeft null aan. ik gestopt om de slangen te controleren. Slangen gechecked en deze waren in orde. ok, proberen we het nog eens. opgetrokken en gas ingetrapt. Wederom niks van turbodruk. De meter ging zelfs negatief aangeven wat duid op onderdruk, oftwel de lucht wordt aangezogen door de motor en niet gecomprimeerd door de turbo. ik denk nu dat de turbo van die jongen naar de ruk is, maar hij rookt niet ofzo, wat ik dan wel weer vreemd vindt. morgen maar eens kijken of de schoepjes nog willen ronddraaien, maar kan het zijn dat zijn turbo toch naar de mallemoer is?
Anonymous

Heyy dit komt me bekend voor..
Volgens mij heb ik dit ook gehad.
Als ik et niet mis heb is er een onderdruk slang verstopt. Bij mij zat het ijzeren buisje dat aan de achterkant van je turbo(elleboog) verstopt.Tussen je hitteschild en de vuurmuur.
Deze zat bij mij verstopt en eenmaal schoon eindelijk echt blazen!!:grin: Wat een verschil...

Groeten,
Cyco
Michel S.
Contacteer:

En daardoor zou het kunnen zijn dat de turbo helemaal niks meer doet?? Vindt het wel vreemd, maar ja. We zullen het wel eens proberen. ik hoop niet dat de turbo naar de ruk is, want dan zal ik die moeten vervangen. Heb er dan vast nog wel ergens een goeie liggen, maar deze auto is zo goed als standard, oftwel het hitteschild enzo zit erop zoals het hoort, en om die eraf te halen zie ik niet zo zitten. Vandaag maar eens de slag eraf halen om te kijken of de schoepjes nog rond draaien.

Als iemand nog wat weet hoor ik het graag.

mzzl
Pieter
Contacteer:

Lijkt mij inderdaad ook niet dat je turbo dan helemaal niets meer doet. Er zal waarschijnlijk wel een drukverschil zijn, maar helemaal geen turbodruk lijkt mij sterk.

Als je geen turbodruk meer hebt is er of ergens een lek in het systeem dat onder druk staat, of je turbo is kapot, of je waste-gate blijft altijd openstaan. Aangezien je bezig bent geweest met de aansturing van je waste-gate, zou het wel kunnen dat daar het probleem ligt.

Probeer het nou nog eens door aan de rechterkant van de actuator de slangen los te halen en de slang van het bochtstuk en de slang van de terugslagklep dicht te maken. Anders zou ik mijn turbo maar loshalen en kijken of er daarmee iets aan de hand is.
Anonymous

Oww, sorry mclain!! heb et waarschijnlijk inderdaad bij et verkeerde eind..
destijds was et bij mij zo dat de turbo et wel deed maar de meter nooit ophield bij et rooie gedeelte..
bleek dus dat de onderdruk slangenzet verstopt zat waardoor allebei de actuator pijpjes als overdruk werkten.

Cyc
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 8 mei 2001 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

En volgens mijh is het wel zo dat als die turbo naar zn ruk is hij moet roken!!
Heb mn turbo ook naar de poejer gehad, toen et gebeurde dacht ik ff dat ik sinterklaas achter me aanhad.. vooral bij het schakelen..
Ging ook niet harder meer dan 110..
Eindresultaat was een projectiel dwars door mn turbo van achteren naar voren en zo'n 2 liter olie in mn intercooler
Auw!!!
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 8 mei 2001 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Michel S.
Contacteer:

Hey turbo freaks. Ik heb net even het slangenspectakel losgehaald en de turbo eens bekeken. Deze doet het nog gewoon. Schoepjes zien er goed uit en de as draait soepel de poepel. Wanneer ik de motor start draait de turbo ook. Ik heb de slangen gecontroleerd en deze zijn nog allemaal goed. Geen lekages of wat dan ook. Ik heb nu geen zin meer om verder te kijken, maar zou het niet zo kunnen zijn dat de turbo door "overtoeren" zo warm is geworden dat deze een soort warmloper heeft gehad waardoor de as vast is gaan zitten door de warmte????

mzzl
Anonymous

Het feit dat je turbo schoepen er van de voorkant goed uitzien wil niet zeggen dat et van binnen ook goedzit... bij mij was de voorkant een beetje beschadigd maar lag de achterkant helemaal aan puin.
marco

tja helemaal zeker ben je pas als je de turbo er helemaal ff afhaalt en hem ff goed bekijkt,als tie zo erop zit zie je niet veel de schoepen kunnen wel draaien maar hij kan toch kapot zijn ,ik zou hem er ff afhalen voor de zekerheid om dat je die optie dan al kan uitsluiten ,groetjes marc
Michel S.
Contacteer:

Maar als de de turbo draait wanneer ik hem start, dan is er niks mis met de turbo. Deze draait immers. Wanneer er helemaal geen druk wordt opgebouwd en de turbo draait wel, betekent dat er toch iets anders mis is en het probleem niet bij de turbo moet zoeken
Pieter
Contacteer:

Lijkt mij ook,

heb je nog een keer geprobeerd om de rechteraansturing van de actuator los te halen en af te sluiten?
Gast

Wel rijden om te testen he!
Michel S.
Contacteer:

Ik moet vandaag tot 21:100 werken :sad:
Dus ik ben pas heel laat thuis, en ik denk niet dat ik dan nog zin heb om dat ding te testen. Denk dat ik maar eens vroeg naar bed ga en morgenvroeg een uurtje erder opsta om eens te gaan testen en kijken waar het probleem nu ligt.
ik hou jullie wel op de hoogte
Plaats reactie