Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Anonymous

Zit ik zo fff die nieuwsbrief online te lezen,kom ik dit stukje gezeik tegen en ik wil het jullie niet onthouden:


-------------------------------------------
Ellen van Damme, een bekend Nederlands lange afstandsloper, die met olympisch goud naar huis mocht keren.
Een tijdgenoot van Ellen is Ria Stalman. Zij deed aan discuswerpen en wist het daarin vrij ver te schoppen. Ellen moest het hebben van haar conditie. Het vermogen om gedurende langere tijd op snelheid te kunnen lopen. Ria daarentegen moet het van explosieve kracht hebben. Een moment een topprestatie leveren. De verschillen in lichaamsbouw tussen beiden zijn groot. Ellen was tenger, pezig. Ria was gespierd zeer stevig. Van Ellen wist je dat het een vrouw was, omdat zij in die groep atleten uitkwam, Ria toonde dat duidelijk in alle vormen.
Sportief is een positieve eigenschap. Sport is bovendien commercieel aantrekkelijk. Ook binnen de automobiele wereld, kiest een aanzienlijk deel van de kopers voor sportief. In tegenstelling tot onze atleten gaat het dan voornamelijk om uiterlijk vertoon, en veel minder om de inhoud. Lichtmetalen velgen, mistlampen, en spoilersets werden in eerste instantie alleen toegepast op autos waar dat functioneel op was. Bolides die gebouwd waren om te presteren. En onder presteren werd dan verstaan snelheid. En net als in de atletiek zag je ook hier al de nodige verschillen. Kijken we in eigen huis alleen al naar de Renault 5 Alpine en naar een Renault Alpine A310. Monumenten uit het verleden die met recht de titel sportieve auto dragen, en toch wezenlijk verschillen.
Zowel op de sprint danwel de topsnelheid, moesten deze bolides hoog boven het maaiveld uitsteken om met enig recht van spreken van deze accessoires voorzien te worden. Een doorsnee gezinswagen met deze opsmuk, werkte eerder op de lachspieren dan dat er met ontzag naar gekeken werd. Hoe veranderden de tijden. Tegenwoordig staat niemand meer vreemd te kijken als een doorsnee gezinswagen voorzien is van lichtmetalen wielen, spoilers, vette uitlaat, extra lampen en noem maar op. En de trend breidt zich uit. Bestelbusjes zoals bijvoorbeeld de VW Transporter, zie je steeds vaker ³sportief² op weg. Toegegeven, ten opzicht van de eerste busjes, is een transporter sneller, en stuurt beter, maar om dat nou sportief te noemen?
Snelle auto’s die met recht het predikaat sport claimen, kunnen zich bewijzen op het circuit of in rally’s. Het is simpel, zie je een goed aangeklede auto, en je hebt deze nog nooit in een wedstrijd aan het werk gezien, dan hoef je die uitmonstering niet serieus te nemen. Het is dan pure fake.
Is die opsmuk alleen bedoeld om het object snel van eigenaar te laten wisselen of het ego van de bestuurder te strelen? Was het maar zo simpel. Wie Eurosport kan ontvangen ziet daar regelmatig truckraces. Trekkers bedoeld om trailers met tientallen tonnen aan goederen te transporteren, rijden om het hardst op circuits die bedoeld zijn voor formule- en toerwagens. Een aanfluiting voor de sport, en een totale mislukking. Elke truckrace opnieuw wordt dat bewezen. De baan is te smal, en de deelnemers kunnen slechts een voor een door de bocht. Aanrijdingen waarbij de carrosseriedelen in het rond vliegen zijn dan ook schering en inslag. Regelmatig moet een truck de grindbak in. Een grindbak die niet het vermogen heeft om die massa te stoppen. Stuurfouten worden zo niet afgestraft, men dendert vrolijk door. Zelfs de dubbele vangrail is niet altijd opgewassen tegen dit geweld. Natuurlijk heeft de organisatie daar wel wat van gemerkt. Oplossing: de trucks zijn begrensd op maximaal 180 km/uur. Conclusie is dat de snelste nooit kan winnen. Ze zijn immers allemaal even snel.
Hoogste tijd voor back to basic. Terug naar de 5 alpine, Clio Williams en alle anderen gebouwd volgens dat concept. Auto’s die met recht de toevoeging sportief dragen, en dat ten volle waarmaken. Je gaat immers toch ook niet in judopak naar de schouwburg, in atletiekkleding naar een banket, of aerobic outfit naar het casino.

---------------------------------------------

Dit bedoel ik dus. Wat een gezeik. Als iemand zijn VW busje verbouwd tot vliegdekschip moet ie dat zelf weten.

En lichtmetalen wielen onder je panda met een opzetstukje op je uitlaat. Als jij dat mooi vindt moet je dat lekker doen.

En truckraces, elke maand hebben duizende mensen daar lol in en plezier van, we don't care.

Als je niets weet te schrijven: SChrijf dan niets.

I rest my case.

Zo mijn humeur is ook weer wat beter na het schrijven van dit berichtje, hehe:smile:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

volgens mij zit er onder een clio mtv ook standaard lichtmetaal , een spoilertje ,toerenteller enz .en dat is toch ook niet erg sportief qua motervermogen ofwel dus inderdaad weer een hoop gezwam van crs
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Wat een gezeik van de CRS. Iedereen mag toch zelf bepalen in hoeverre hij z'n auto 'sportief aankleed'. Ik vind dat je daar niet op mag oordelen, je mag er natuurlijk wel je mening over geven.
Ik bedoel: Wie heeft het recht om te zeggen dat er op de éne auto wel een spoiler mag en op de andere auto niet? Niemand toch?
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

TJa.

Ik heb dan wel zo'n Clio MTV, en ik ben blij dat daar die extra meuk opzit, afgezien van nuttige zaken als ABS en airco.

Het smoelt gewoon beter.
Kijk naar een Clio 1.2 en je ziet wat ik bedoel.

I too rest my case... :smile:
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Plaats reactie