Hoi hoi,
Op Marktplaats staat een Twingo RS te koop.
Ik heb al contact gehad met de eigenaar en hij is al wat gezakt in prijs.
Volgens de eigenaar een erg mooie goed onderhouden RS van een echte liefhebbern. bla bla bla..
Echter wanneer ik nu bij kentekencheck.nl kijk dan zie ik bij de APK historie een terugkerende melding over slijtage fusee/stuurkogel kleiner of gelijk aan 1 mm. Zie ook link: https://www.kentekencheck.nl/kenteken?i=94-JHB-3
Het lijkt mij niet normaal dat zo vaak de fusee/stuurkogel een opmerking krijgt?
Wat vinden jullie? Helaas is mijn technische kennis van auto's niet geweldig. Tips zijn dus welkom!
Alvast bedankt!
Groet Mark
Vraagje over APK historie Twingo RS op marktplaats
- Jonh
- Berichten: 530
- Lid geworden op: vr 15 mar 2013 20:09
- Car: Twingo RS Gordini,R8
- Locatie: Voorburg
Fuseekogels van een Twingo RS zijn erg slijtagegevoelig door de stand van de fuseekogels ten opzichte van de draagarmen. De RS staat namelijk lager dan een standaard Twingo. En als de eigenaar de RS nog verder verlaagd heeft wordt het probleem alleen maar erger. Ook de rubber hoesjes van de fuseekogels scheuren hierdoor snel. Volgens Renault kan je de fuseekogels niet los maken en moet je de complete draagarmen vervangen, ± €700,- voor een set. Maar dit klopt niet, ze zijn wel los te koop.
https://twingo133.com/en/
Ik heb daar een setje fuseekogels besteld en heb ze op voorraad gelegd. Op die webpage staat ook de handleiding hoe ze te vervangen.
https://twingo133.com/en/
Ik heb daar een setje fuseekogels besteld en heb ze op voorraad gelegd. Op die webpage staat ook de handleiding hoe ze te vervangen.
Hoi John,
Bedankt voor de info.
Ik heb ook nog een ander auto op het oog. Bij deze zie ik een factuur van 2500 euro!
Het volgende is vervangen:
moet ik mij zorgen maken als ik dit zie en de auto maar links laten staan?? :
-Distributieriem (set)
-Tandwiel nokkenas (gaan die zo snel kapot??)
-Krukaspoulie (lijkt mij ook geen standaard reparatie/vervanging?)
-waterpomp
-multiriem
-koppelingset
-druklager
-oliefilter
-Kroon specialsynth olie
-versnellingsbakolie
-remvloeistof
-uitlijnen
Bedankt voor de info.
Ik heb ook nog een ander auto op het oog. Bij deze zie ik een factuur van 2500 euro!
Het volgende is vervangen:
moet ik mij zorgen maken als ik dit zie en de auto maar links laten staan?? :
-Distributieriem (set)
-Tandwiel nokkenas (gaan die zo snel kapot??)
-Krukaspoulie (lijkt mij ook geen standaard reparatie/vervanging?)
-waterpomp
-multiriem
-koppelingset
-druklager
-oliefilter
-Kroon specialsynth olie
-versnellingsbakolie
-remvloeistof
-uitlijnen
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
Is gewoon allemaal onderhoud, incl poelie en tandwiel. Aardig goed onderhouden dus!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Wat Lars aan geeft, het meeste is allemaal goed onderhoud. Nokkenastandwiel is vanwege de verstelling, heel verstandig om die gelijk mee te vervangen evenals de krukas poelie (die is gedempt d.m.v. een rubber). Kost niet zo heel veel extra maar scheelt je de distributie oefening nogmaals doen als 1 v/d 2 besluit toch stuk te gaan kort na vervanging. Enige wat daarbuiten valt wat mij betreft is de koppeling maar ik verwacht dat het druklager lek is geweest en aangezien het bij vervanging toch los moet kun je dan net zo goed de koppeling mee vervangen ook al is die nog niet versleten. Op basis van die factuur kun je erbij die auto in elk geval van uitgaan dat deze van een eigenaar is geweest die verstandig onderhoud doet zonder ergens op te besparen.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
het druklager in een twingo RS is hydraulisch bediend.
achter het koppelingspedaal zit de mastercilinder, in/op de bak zit een slave cilinder.
wordt bediend d.m.v. remolie. Mooi systeem om te ontluchten.....

Laatst gewijzigd door Gerald op wo 16 jun 2021 6:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Project: GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
dubbel.... 

Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Wat Gerald zegt 

Vanmiddag naar de RS wezen kijken.
Van de buitenkant zag deze er nog netjes uit. Okay de velgen hebben stoeprandschade maar daar zijn deze velgen ook erg gevoelig voor.
Van binnen kon de RS een goede poetsbeurt gebruiken
Ook dat is op te lossen 
Echter tijdens het rijden was de auto erg nerveus. bij (weg) rijden erg nokkig (stotterig/nerveus) vooral in de 1e/2e versnelling
Ook had ik het idee dat het vermogen wat minder was. Via de OBD hebben we de auto op foutcodes uitgelezen en toen zagen we de volgende code:
P0325 Deze gereset maar kwam gelijk weer terug. Ik zag overigens geen motorstoringslampje branden op het dashboard.
Op internet zie ik dat het om een sensor storing gaat? Pingelsensor, onjuist signaal, Bank 1.
Kan mij iemand vertellen of deze storing het onrustig rijden veroorzaakt? En wat deze storing precies inhoudt? Mijn kennis is helaas beperkt.
Alvast bedankt,.
Van de buitenkant zag deze er nog netjes uit. Okay de velgen hebben stoeprandschade maar daar zijn deze velgen ook erg gevoelig voor.
Van binnen kon de RS een goede poetsbeurt gebruiken


Echter tijdens het rijden was de auto erg nerveus. bij (weg) rijden erg nokkig (stotterig/nerveus) vooral in de 1e/2e versnelling
Ook had ik het idee dat het vermogen wat minder was. Via de OBD hebben we de auto op foutcodes uitgelezen en toen zagen we de volgende code:
P0325 Deze gereset maar kwam gelijk weer terug. Ik zag overigens geen motorstoringslampje branden op het dashboard.
Op internet zie ik dat het om een sensor storing gaat? Pingelsensor, onjuist signaal, Bank 1.
Kan mij iemand vertellen of deze storing het onrustig rijden veroorzaakt? En wat deze storing precies inhoudt? Mijn kennis is helaas beperkt.
Alvast bedankt,.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Om daar bij te komen moet je bak eruit.
Edit:
druklager en slavecilinder zijn 1 onderdeel.
zie bijvoorbeeld: https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 97720.html
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Wat Gerald zegt, dat is bij Renault één geheel.
Die P0325 is inderdaad de oorzaak van het nerveus lopen en vermogens tekort. Ik zou vragen om die op te lossen en te kijken hoe de auto dan rijdt.Mark_RS schreef: ↑wo 16 jun 2021 19:28 Vanmiddag naar de RS wezen kijken.
Van de buitenkant zag deze er nog netjes uit. Okay de velgen hebben stoeprandschade maar daar zijn deze velgen ook erg gevoelig voor.
Van binnen kon de RS een goede poetsbeurt gebruikenOok dat is op te lossen
Echter tijdens het rijden was de auto erg nerveus. bij (weg) rijden erg nokkig (stotterig/nerveus) vooral in de 1e/2e versnelling
Ook had ik het idee dat het vermogen wat minder was. Via de OBD hebben we de auto op foutcodes uitgelezen en toen zagen we de volgende code:
P0325 Deze gereset maar kwam gelijk weer terug. Ik zag overigens geen motorstoringslampje branden op het dashboard.
Op internet zie ik dat het om een sensor storing gaat? Pingelsensor, onjuist signaal, Bank 1.
Kan mij iemand vertellen of deze storing het onrustig rijden veroorzaakt? En wat deze storing precies inhoudt? Mijn kennis is helaas beperkt.
Alvast bedankt,.
- Jonh
- Berichten: 530
- Lid geworden op: vr 15 mar 2013 20:09
- Car: Twingo RS Gordini,R8
- Locatie: Voorburg
Oké, duidelijk.
