project Gio (BE)
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Dat zijn de betere upgrades 

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
Zo, da's wel vakwerk! 

Dus toch nog even wat foto's proberen te posten.
Eind vorige week heb ik de bak kunnen affrezen voor de bril.
Gelukkig kon ik gebruik maken van een goeie vriend die een hobby freesmachine heeft staan, maar lukte wel aardig moet ik zeggen!
Het diff. Is ondertussen ook gemonteerd op moment en met de juiste lagerspanning.
Hier heb ik nog een tool moeten maken om het kroonwiel te kunnen blokkeren om bovenstaande zaken te kunnen doen.
De primaire en secundaire as zijn ook voorzien van de nodige spacers om de voorspanning op de conische lagers te krijgen.
Volgende uitdaging gaat de meenemer van de schakelvork worden.
Die is niet meer verkrijgbaar en het brons is echt ver uitgesleten van de schakelvinger.
Deze week daar maar eens voor kijken!

Eind vorige week heb ik de bak kunnen affrezen voor de bril.
Gelukkig kon ik gebruik maken van een goeie vriend die een hobby freesmachine heeft staan, maar lukte wel aardig moet ik zeggen!
Het diff. Is ondertussen ook gemonteerd op moment en met de juiste lagerspanning.
Hier heb ik nog een tool moeten maken om het kroonwiel te kunnen blokkeren om bovenstaande zaken te kunnen doen.
De primaire en secundaire as zijn ook voorzien van de nodige spacers om de voorspanning op de conische lagers te krijgen.
Volgende uitdaging gaat de meenemer van de schakelvork worden.
Die is niet meer verkrijgbaar en het brons is echt ver uitgesleten van de schakelvinger.
Deze week daar maar eens voor kijken!

- Bas
- Bestuurslid
- Car: Clio IV RS
Yep, ben ermee bezig.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Zondag updatedag!
Vandaag maar even zitten knutselen aan de schakelstang van 1ste-2de.
De bedoeling was op een nieuwe te bestellen en die was volgens Reno op voorraad in la France voor maar een schamel bedrag van 69€.
Dus maar besteld, helaas, na 3 weken wachten en wat navragen waar dat ding maar bleef hangen was het plots niet meer voorradig....
*Zucht*
Dan maar een brons Tig staafje uit de kast getrokken en lassen maar!
Gelukkig had ik de schakelvingergeleider eerst goed opgemeten dus wat kon er verkeerd gaan
Het meeste materiaal heb ik weggeslepen maar de fine tuning is met de vijl gebeurd.
Vijlen, passen, vijlen, passen....
Ik ben tevreden:.

Vandaag maar even zitten knutselen aan de schakelstang van 1ste-2de.
De bedoeling was op een nieuwe te bestellen en die was volgens Reno op voorraad in la France voor maar een schamel bedrag van 69€.
Dus maar besteld, helaas, na 3 weken wachten en wat navragen waar dat ding maar bleef hangen was het plots niet meer voorradig....
*Zucht*
Dan maar een brons Tig staafje uit de kast getrokken en lassen maar!
Gelukkig had ik de schakelvingergeleider eerst goed opgemeten dus wat kon er verkeerd gaan

Het meeste materiaal heb ik weggeslepen maar de fine tuning is met de vijl gebeurd.
Vijlen, passen, vijlen, passen....
Ik ben tevreden:.

Goed nieuws!
Vandaag nog het pakket ontvangen met o.a.
-Vliegwiel F7P passend gemaakt voor 215mm koppelingen en lightend!
-drukgroep compleet met druklager met een vermogen tot 350Nm
-OEM vliegwielbouten
Ik hou jullie op de hoogte wanneer ik alles inbouw.
Momenteel heb ik het wat te druk.

Vandaag nog het pakket ontvangen met o.a.
-Vliegwiel F7P passend gemaakt voor 215mm koppelingen en lightend!

-drukgroep compleet met druklager met een vermogen tot 350Nm
-OEM vliegwielbouten
Ik hou jullie op de hoogte wanneer ik alles inbouw.
Momenteel heb ik het wat te druk.

Laatst gewijzigd door Giovanni op zo 29 nov 2020 7:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Even aangepast.
Met die mix van onderdelen van verschillende types blijk ik soms de mist in te gaan!
Nu ik eraan denk, het is een hybride, en er zit een battery in!

Zo, met de eerste zon vorig weekend maar eens beginnen testrijden.
De koppeling lijkt het te houden samen met het vliegwiel.
Ik had toch verwacht dat het toerental wat onregelmatiger ging lopen met enkele kilo's eraf, maar niet dus.
Nu nog ff uitlijnen en we zijn summerready.
Enkel een lekkage aan de bak ontluchting maak ik me wat zorgen.
Nog nooit meegemaakt dat hij bovenaf kan lekken. Ik zoek dit nog even uit, tips zijn hierover welkom.
De koppeling lijkt het te houden samen met het vliegwiel.
Ik had toch verwacht dat het toerental wat onregelmatiger ging lopen met enkele kilo's eraf, maar niet dus.

Nu nog ff uitlijnen en we zijn summerready.
Enkel een lekkage aan de bak ontluchting maak ik me wat zorgen.
Nog nooit meegemaakt dat hij bovenaf kan lekken. Ik zoek dit nog even uit, tips zijn hierover welkom.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
afgelopen jaar hetzelfde gehad.
lekkage kan alleen gebeuren als de bak te vol zit, of als het rubberen scherm/ding niet goed zit/vergaan is.
simpele test is om met iets van een staafje in de ontluchting te steken, bij meer als een paar cm is er wat met het rubber aan de hand. (uiteindelijke koste het mij een bakrevisie).
Project: GTT Blue Sport
Zo, God weet wat het probleem was met de bak en olie spuwen, maar het is opgelost.
De interne "syfon" die voor de beluchter zit lijkt nog goed te zijn en op zn plaats te zitten.
Olie niveau is ook correct.
Ik gok op het volgende:
Bij het verwijderen van de bak haal ik hem eruit langs boven.
Met de resterende olie dat er nog inzat is die waarschijnlijk in de zwanenhals van de beluchter gekomen bij het omhoog tillen op z'n zij.
Nu, maar eens wat op zeker gespeeld en de slang vervangen door een langer exemplaar en de beluchter een wat hogere positie gegeven.
Even afwachten nu.
Het was me nogal een zootje om die slang op de bak te prikken!

De interne "syfon" die voor de beluchter zit lijkt nog goed te zijn en op zn plaats te zitten.
Olie niveau is ook correct.
Ik gok op het volgende:
Bij het verwijderen van de bak haal ik hem eruit langs boven.
Met de resterende olie dat er nog inzat is die waarschijnlijk in de zwanenhals van de beluchter gekomen bij het omhoog tillen op z'n zij.
Nu, maar eens wat op zeker gespeeld en de slang vervangen door een langer exemplaar en de beluchter een wat hogere positie gegeven.
Even afwachten nu.
Het was me nogal een zootje om die slang op de bak te prikken!

- Geert Claes
Mooi werk weeral gio.
Soms is het verlengen van de slang naar de beluchter voldoende.
De upgrade met de bril had ik nog niet tegengekomen, want wij hebben voor matti zijn clio ook een JC gebouwd met sper maar in de originele behuizing.... so far so good, Hopelijk blijft dit zo nog....en anders komen we ten rade bij u.

Soms is het verlengen van de slang naar de beluchter voldoende.
De upgrade met de bril had ik nog niet tegengekomen, want wij hebben voor matti zijn clio ook een JC gebouwd met sper maar in de originele behuizing.... so far so good, Hopelijk blijft dit zo nog....en anders komen we ten rade bij u.

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Mooi uitzoek en realisatie werk Gio 

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"

Na enkele dagen testen met het lekkere weer begin ik meer en meer vertrouwen in de 5 te krijgen.
De ritjes worden langer, de turbo mag al langere tijd blijven blazen, en de autosnelweg beleeft ook terug wat vertier

Momenteel lijkt de bak en koppeling het heel goed te doen.
Ik wist niet dat rood licht aanschuiven en zone 30km/u zo zalig konden zijn met de gtt

Maar goed, momenteel probeer ik nog wat roest van die schijven te remmen, en misschien volgende week een uitlijning.
Hou jullie op de hoogte!
Beste Electra wizards!
Even jullie hulp gevraagt.
Ik had al een tijdje last van een "bouncing" toerentellernaald.
Vandaag zat er buiten wat lichte hupjes niets uit te halen.
Dus maar een andere erin.
Ging goed, tot ik de bak erin schroefde.
Het probleem moet ergens in de stekker of de bekabeling zitten, wat friemelen achteraan helpt wel maar ik kan niet aanduiden welke stekker of kabel het RPM signaal geeft.
Iemand die hier een idee heeft?
Even jullie hulp gevraagt.
Ik had al een tijdje last van een "bouncing" toerentellernaald.
Vandaag zat er buiten wat lichte hupjes niets uit te halen.
Dus maar een andere erin.
Ging goed, tot ik de bak erin schroefde.
Het probleem moet ergens in de stekker of de bekabeling zitten, wat friemelen achteraan helpt wel maar ik kan niet aanduiden welke stekker of kabel het RPM signaal geeft.
Iemand die hier een idee heeft?
Klopt Jacques!
Ik heb het shiftlight op de bobine zitten. En die doet het prima.
Maar als ik een nieuwe kabel trek wil ik graag weten achteraan de tellerbak op welke stekker en pin dat signaal moet zitten.
Ik zie 3 grote lange stekkers van links naar rechts, weet jij in welke rij ik moet zoeken?
Toch maar even naar de remmen kijken.
Achteraan is de 5 verlaagd maar natuurlijk nooit de lastafhankelijke remdrukregelaar bijgesteld.
Nu, op het afremmen van hoge snelheden valt dit echt op.
Je voelt de neus niet meer naar beneden drukken zoals het zou moeten.
Heeft hier iemand ervaring mee waar je moet op meten, en welke manometer hiervoor word aangeraden?
Ik zie ik het Haynes handboek wel afstelwaarden maar daar blijft het bij.
Alvast bedankt!
Achteraan is de 5 verlaagd maar natuurlijk nooit de lastafhankelijke remdrukregelaar bijgesteld.
Nu, op het afremmen van hoge snelheden valt dit echt op.
Je voelt de neus niet meer naar beneden drukken zoals het zou moeten.
Heeft hier iemand ervaring mee waar je moet op meten, en welke manometer hiervoor word aangeraden?
Ik zie ik het Haynes handboek wel afstelwaarden maar daar blijft het bij.
Alvast bedankt!
Even een oude kap van de zolder getrokken.
De bedoeling is om er een Williams bult op te krijgen maar helaas heb ik nog geen donorbult
Mocht iemand iets op voorraad hebben dat kan dienen, staat maakt niet uit...
Maar goed, eerst al maar wat laagjes verwijderen en de oneffenheden wegwerken met de multispotter.

De bedoeling is om er een Williams bult op te krijgen maar helaas heb ik nog geen donorbult

Mocht iemand iets op voorraad hebben dat kan dienen, staat maakt niet uit...
Maar goed, eerst al maar wat laagjes verwijderen en de oneffenheden wegwerken met de multispotter.