Megane RS mk3 ratelend motorgeluid
Hallo allemaal,
Ik heb onlangs een Megane RS 2.0 uit 2011 gekocht en spijtig genoeg merk ik nu dat de auto links van de motor (als je voor de auto staat) een raar ratelend geluid maakt. Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht zegt dat dit normaal is maar mijn gevoel zegt anders. Herkent iemand dit geluid ? Ik heb 2 linkjes hieronder voor opnames. Alvast bedankt voor alle reacties:
video 1) https://www.youtube.com/watch?v=9SrVsvbFW_M
video 2) https://www.youtube.com/watch?v=RbapGD8rWP4
Ik heb onlangs een Megane RS 2.0 uit 2011 gekocht en spijtig genoeg merk ik nu dat de auto links van de motor (als je voor de auto staat) een raar ratelend geluid maakt. Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht zegt dat dit normaal is maar mijn gevoel zegt anders. Herkent iemand dit geluid ? Ik heb 2 linkjes hieronder voor opnames. Alvast bedankt voor alle reacties:
video 1) https://www.youtube.com/watch?v=9SrVsvbFW_M
video 2) https://www.youtube.com/watch?v=RbapGD8rWP4
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
.Veban motorsport. raamsdonkveer
Laatst gewijzigd door Jochem de Haas op do 20 jun 2019 7:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Zo klinkt de mijne zeker niet...
Als ik een wilde gok mag doen,.. wanneer is de distributieriem gedaan? De nokkenasversteller moet dan eigenlijk ook gedaan worden, als die stuk gaat krijg je ook geratel. Toevallig net de mijne laten doen...
Worth checking!
Als ik een wilde gok mag doen,.. wanneer is de distributieriem gedaan? De nokkenasversteller moet dan eigenlijk ook gedaan worden, als die stuk gaat krijg je ook geratel. Toevallig net de mijne laten doen...
Worth checking!
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Dat klinkt inderdaad vrijwel zeker als een defecte nokkenas versteller, vooral op het 2e filmpje duidelijk hoorbaar.
Mag ik vragen wat dit ongeveer kan kosten te reparen (ALS dit het probleem is) EN is het gebruikelijk dat de riem dan ook direct mee vervangen wordt ? Iemand anders nog andere suggesties wat mogelijk het probleem kan zijn ? Alvast bedankt allemaal!!!
Ik zou dan inderdaad meteen de hele distributie laten doen. De riem moet er toch af om bij de nokkenasversteller te kunnen. Als je later weer de riem moet doen heb je ook die kosten weer.I.H schreef:Mag ik vragen wat dit ongeveer kan kosten te reparen (ALS dit het probleem is) EN is het gebruikelijk dat de riem dan ook direct mee vervangen wordt ? Iemand anders nog andere suggesties wat mogelijk het probleem kan zijn ? Alvast bedankt allemaal!!!
De hoogte van de kosten hangt af van waar je het laat doen. Ik heb het bij de Renault dealer laten doen waar ze overigens niet wisten dat de versteller altijd mee moet worden genomen bij een distributiewissel. Het onderdeel moest ook apart besteld worden. Reken bij de dealer maar op rond de 1200 euro maar peace of mind is mij veel waard en dit blok heeft een grote interval voor de distributie. Een specialist zal wel een stuk goedkoper zijn maar ken er geen.
Ik zou uiteraard eerst wel even naar een garage gaan waar ze wel vinden dat dit geluid niet normaal is en daar even de bevestiging krijgen dat het inderdaad de versteller is voordat je kosten gaat maken.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. De auto heb ik wel gekocht met Bovag garantie. Als het bedrijf concludeert dat de versteller de boosdoener is dan ga ik ervan uit dat zij dat repareren. Echter is het probleem momenteel dat ze dit geluid als "normaal" beschouwen en geen actie ondernemen om het probleem te verhelpen. Wellicht omdat het een 1200 euro reparatie is ? Als iemand andere suggesties heeft wat typerend is voor dit geluid, of het geluid herkend dan hoor ik dat graag. Alvast vriendelijk bedankt allemaal.
Lijkt mij ook maar wellicht had een filmpje met toerental wisseling vanaf stationair een beter beeld kunnen geven, soms is het lastig te lokaliseren en blijk het heel iets anders te zijn,. zeker bij stationair.Maarten-Jan schreef:Dat klinkt inderdaad vrijwel zeker als een defecte nokkenas versteller, vooral op het 2e filmpje duidelijk hoorbaar.
Drijfstanglager lijkt me niet, het kan maar dan heb je even een toerennuance nodig, kan zelfs de oliepomp zijn. Sterker een spanrol heb ik al eens zo'n klokkend geluid horen maken en je zou zeggen... drijfstanglager bij dat geval.
Ik zou een goede onafhankelijke garage een opinie laten geven, een Bovag garage, en dat even op papier laten zetten en dan weer terug naar je eigen garage. Veban lijkt me een prima keus maar wellicht komt dat niet goed uit met je garantie.
Succes!
Als het je kan helpen wil ik best een filmpje maken van mijn motor, dan kun je ze in ieder geval laten horen hoe dit blok wel moet klinken.I.H schreef:Bedankt voor je uitgebreide antwoord. De auto heb ik wel gekocht met Bovag garantie. Als het bedrijf concludeert dat de versteller de boosdoener is dan ga ik ervan uit dat zij dat repareren. Echter is het probleem momenteel dat ze dit geluid als "normaal" beschouwen en geen actie ondernemen om het probleem te verhelpen. Wellicht omdat het een 1200 euro reparatie is ? Als iemand andere suggesties heeft wat typerend is voor dit geluid, of het geluid herkend dan hoor ik dat graag. Alvast vriendelijk bedankt allemaal.
Hier het filmpje van mijn motor. Verschil lijkt me duidelijk.I.H schreef:Ah super! Dat waardeer ik enorm. Hartelijk dank! Topper
https://www.youtube.com/watch?v=bjCUzficwEI
Voor de technische mensen hier, kan het ook nog het dualmassa vliegwiel zijn misschien? Die dingen schijn je op den duur ook te moeten vervangen. In onderstaand filmpje hoor je een versleten DMF.
https://www.youtube.com/watch?v=7qxVVCjK0G0
Het ratelende geluid is duidelijk niet hoorbaar bij jouw RS. Bedankt voor de video. Wat jammer dat ik direct na aanschaf van mijn eerst Renault dit probleem heb.
En over de vliegwiel. Ik weet zeker dat dit niet de boosdoener is bij mij. Ik merk dat het geluid in de vliegwiel video met name uitgelokt wordt bij vlotte gas op pedaal en het loslaten van de gaspedaal. Het uitlokken is duidelijk anders. Bij mij hoor je het duidelijk ook wanneer je geen gas geeft. En wanneer je gas loslaat stimuleert dat het ratelende geluid niet bij bij wat dus wel het geval is bij deze vliegwiel video. Desondanks enorm bedankt voor de video en het meedenken. Je bent een topper!
En over de vliegwiel. Ik weet zeker dat dit niet de boosdoener is bij mij. Ik merk dat het geluid in de vliegwiel video met name uitgelokt wordt bij vlotte gas op pedaal en het loslaten van de gaspedaal. Het uitlokken is duidelijk anders. Bij mij hoor je het duidelijk ook wanneer je geen gas geeft. En wanneer je gas loslaat stimuleert dat het ratelende geluid niet bij bij wat dus wel het geval is bij deze vliegwiel video. Desondanks enorm bedankt voor de video en het meedenken. Je bent een topper!
Laatst gewijzigd door I.H op do 20 jun 2019 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Eens. Maar als het inderdaad de versteller is dan heeft het niks met Renault te maken, die dingen moeten gewoon bij elk merk samen met de distributie vervangen worden.I.H schreef:Het ratelende geluid is duidelijk niet hoorbaar bij jouw RS. Bedankt voor de video. Wat jammer dat ik direct na aanschaf van mijn eerst Renault dit probleem heb.
Mijn vader kocht een tijdje terug een auto waarbij bij aflevering de distributie was gedaan, precies een week later ging de nokkenasversteller stuk, gelukkig onder garantie vervangen.
Het is even klote maar over het algemeen zijn Megane RSen echt wel bulletproof. Hoop dat je binnenkort echt kunt gaan genieten van deze geweldige wagen.
Die vliegwielen zijn soms een kwestie van geluk of niet, zoals met zoveel tegenwoordig (bij de dealer vooral)Chaert schreef:Hier het filmpje van mijn motor. Verschil lijkt me duidelijk.I.H schreef:Ah super! Dat waardeer ik enorm. Hartelijk dank! Topper
https://www.youtube.com/watch?v=bjCUzficwEI
Voor de technische mensen hier, kan het ook nog het dualmassa vliegwiel zijn misschien? Die dingen schijn je op den duur ook te moeten vervangen. In onderstaand filmpje hoor je een versleten DMF.
https://www.youtube.com/watch?v=7qxVVCjK0G0
Chaert rij jij nooit in de regen oid? Jouw motorruimte, met name de motorsteun ziet er beduidend netter uit dan de mijne (~6mnd oud).
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb, zal van 't weekend een opname maken. Ben ook 'weggestuurd' bij de garage, het is normaal
Zou dit mogelijk een impact hebben op de performance van de wagen, of is het puur een failsafe?
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb, zal van 't weekend een opname maken. Ben ook 'weggestuurd' bij de garage, het is normaal

Zou dit mogelijk een impact hebben op de performance van de wagen, of is het puur een failsafe?
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Het kan impact hebben als die niet (volledig) meer versteld, als die nog wel gewoon versteld en alleen ratelt zal het vrijwel geen impact hebben (verstellen zal wel iets langzamer gaan als 1 die niet ratelt).
Hoe je het went of keert, zo komt de auto niet uit de fabriek met ratelende geluid. Moet gewoon opgelost worden lijkt me. Zeker gezien de type sport auto dat het is. Moet toch gewoon veilig zijn.
Laatst gewijzigd door I.H op vr 21 jun 2019 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het bizar dat garages mensen zo makkelijk wegsturen met dit verhaal. Het wordt er zowat een diesel van als ze goed stuk zijn.Arno S. schreef:Chaert rij jij nooit in de regen oid? Jouw motorruimte, met name de motorsteun ziet er beduidend netter uit dan de mijne (~6mnd oud).
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb, zal van 't weekend een opname maken. Ben ook 'weggestuurd' bij de garage, het is normaal![]()
Zou dit mogelijk een impact hebben op de performance van de wagen, of is het puur een failsafe?
Mijn auto is in principe een daily hoewel ik met OV naar mijn werk ga. Regen wordt niet geschuwd. Mijn motorsteun is in maart vervangen dus dat verklaart het.
Voor de rest vond ik eigenlijk dat mijn motorruimte wel een schoonmaakbeurt kan gebruiken.

Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht heeft mij vandaag gebeld met de mededeling dat ik de auto volgens hen gewoon kan ophalen zonder reparatie, want het geluid is niet hard genoeg om de oorzaak te kunnen vinden. Ze kunnen niet onnodig geld in de auto steken terwijl ze de oorzaak niet weten. Ze zijn ook niet bereid de Renault dealer ernaar te laten kijken, omdat dat volgens hen niet nodig is, want de auto is gewoon veilig om mee te rijden en zelfs 5000km voor mijn vakantie die ik gepland heb. Op de video en in het echt is het geluid duidelijk hoorbaar natuurlijk.
Wat denken jullie hier van ? Is dit eerlijk en acceptabel tegenover mij als klant ? Hoor je zo om te gaan met een klant die betaald heeft voor Bovag service ? Ik ben nogal sprakeloos. Gisteren was hun voorstel om de reparatiekosten met 50/50 te verdelen ondanks dat ik BOVAG service heb betaald, en vandaag zeggen ze dat ik de auto gewoon kan ophalen zonder reparatie. Slordig!
Ik hoor graag jullie mening. Alvast bedankt.
Wat denken jullie hier van ? Is dit eerlijk en acceptabel tegenover mij als klant ? Hoor je zo om te gaan met een klant die betaald heeft voor Bovag service ? Ik ben nogal sprakeloos. Gisteren was hun voorstel om de reparatiekosten met 50/50 te verdelen ondanks dat ik BOVAG service heb betaald, en vandaag zeggen ze dat ik de auto gewoon kan ophalen zonder reparatie. Slordig!
Ik hoor graag jullie mening. Alvast bedankt.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ik zou naar veban motorsport rijden ..
In Raamsdonkveer.
Dan krijg je meteen een diagnose...en weet je waar je aan toe bent.
Nu weet je eigenlijk niet eens of je een probleem hebt .
In Raamsdonkveer.
Dan krijg je meteen een diagnose...en weet je waar je aan toe bent.
Nu weet je eigenlijk niet eens of je een probleem hebt .
Dat ik een probleem heb is zeker gelet op het geluid in vergelijking tot goed lopende RS motoren. Heb inmiddels ook al 2 andere bezicht en die ratelen toch echt niet. Als er iemand andere mogelijke suggesties heeft dan alleen de nokkenasversteller dan hoor ik dat graag.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ik geloof niet dat ik t duidelijker kan opschrijven .. 

Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht heeft besloten om de nokkenasversteller onder garantie te vervangen. Ik heb voorgesteld dat ik de oude meekrijg voor foto's hier te posten op de forum. Waar kan ik een defecte versteller het beste aan herkennen ? Helpt mij misschien met de foto's die ik hier wil posten.Maarten-Jan schreef:Dat klinkt inderdaad vrijwel zeker als een defecte nokkenas versteller, vooral op het 2e filmpje duidelijk hoorbaar.
Dat is goed nieuws, doen ze dan alleen de nokkenasversteller? Eigenlijk zou ik dan de hele distributie er meteen bij doen.I.H schreef:Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht heeft besloten om de nokkenasversteller onder garantie te vervangen. Ik heb voorgesteld dat ik de oude meekrijg voor foto's hier te posten op de forum. Waar kan ik een defecte versteller het beste aan herkennen ? Helpt mij misschien met de foto's die ik hier wil posten.Maarten-Jan schreef:Dat klinkt inderdaad vrijwel zeker als een defecte nokkenas versteller, vooral op het 2e filmpje duidelijk hoorbaar.
Ik weet niet precies hoe je een kapotte versteller kan herkennen, werk zelf nooit aan mijn auto. Linkerhanden..
Ze zeggen als ik de riem erbij wil hebben dat ik die dan zelf moet betalen (€300,-) Dat zal wel een flinke riem zijn aangezien de gemiddelde riem circa 6 tientjes kost. Valt niet onder de bovag volgens het bedrijf om die vervangen.
- Triggerhappy
- Berichten: 159
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 17:38
- Car: Meg 3 Trophy + 4 GT
300 euro voor volledige distributie inclusief alle noodzakelijke randzaken is een koopje.. ze zullen vast enkel de riem doen en niet de spanner en waterpomp bijvoorbeeld. De nokkenasversteller die ratelt is niet direct schadelijk, maar ik zou hem ook gefixt willen hebben. Dmf heb ik afgelopen week ook laten vervangen op m'n GT... 600 euro ex BTW bij de dealer, was nog niet aan het rammelen maar bij vervangen bak (lager stuk in diff) gelijk maar meegenomen wegens geconstateerde speling
Wat bedoel je met "dmf" ? Ik snap hierdoor niet precies wat er rammeldeTriggerhappy schreef:300 euro voor volledige distributie inclusief alle noodzakelijke randzaken is een koopje.. ze zullen vast enkel de riem doen en niet de spanner en waterpomp bijvoorbeeld. De nokkenasversteller die ratelt is niet direct schadelijk, maar ik zou hem ook gefixt willen hebben. Dmf heb ik afgelopen week ook laten vervangen op m'n GT... 600 euro ex BTW bij de dealer, was nog niet aan het rammelen maar bij vervangen bak (lager stuk in diff) gelijk maar meegenomen wegens geconstateerde speling
- Triggerhappy
- Berichten: 159
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 17:38
- Car: Meg 3 Trophy + 4 GT
Dual mass flywheel = dubbel massa vliegwiel oftewel de dure variant \verbeterde variant van het conventionele vliegwiel, wiki maar even 

Als het goed is wordt de auto vandaag gerepareerd. Ik word later in de middag gebeld. Althans dat is afgesproken. Er wordt een nieuwe nokkenasversteller gemonteerd. De oude krijg ik mee voor foto's hier te posten op de forum. Ik zal die uploaden zodra ik de oude versteller in handen heb.Arno S. schreef:Hoe is dit uiteindelijk afgelopen?
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Als je er al wat aan kan zien dan zal het vooral vervuiling zijn in de vorm van zwarte aangekoekte drab.I.H schreef:Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht heeft besloten om de nokkenasversteller onder garantie te vervangen. Ik heb voorgesteld dat ik de oude meekrijg voor foto's hier te posten op de forum. Waar kan ik een defecte versteller het beste aan herkennen ? Helpt mij misschien met de foto's die ik hier wil posten.Maarten-Jan schreef:Dat klinkt inderdaad vrijwel zeker als een defecte nokkenas versteller, vooral op het 2e filmpje duidelijk hoorbaar.
Weinig te zien maar je kunt: de veren testen, want dat is wat de werking van het vliegwiel bepaalt. Tenzij de tandwielen, of het tandvlak beschadigd is hoewel die dingen redelijk hermetisch dicht zijn. Op een balanceerapparaat zou je ook kunnen zien wat het ding uitslingert.Maarten-Jan schreef:Als je er al wat aan kan zien dan zal het vooral vervuiling zijn in de vorm van zwarte aangekoekte drab.I.H schreef:Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht heeft besloten om de nokkenasversteller onder garantie te vervangen. Ik heb voorgesteld dat ik de oude meekrijg voor foto's hier te posten op de forum. Waar kan ik een defecte versteller het beste aan herkennen ? Helpt mij misschien met de foto's die ik hier wil posten.Maarten-Jan schreef:Dat klinkt inderdaad vrijwel zeker als een defecte nokkenas versteller, vooral op het 2e filmpje duidelijk hoorbaar.
Ze slijten gewoon, net zoals een massief vliegwiel overigens.