
Gaatze's R5 Alpine Turbo
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Dat zou je wel denken, alleen is dat niet zoAbel schreef: Een t2 moet toch ten alle tijden eerder dan een T3 opspoelen.

Ik heb hier een T3 liggen van een R5 AT met een A/R van 0.24, daarentegen is de A/R van een standaard GTT 0.35 (T2 turbo). Ik heb nog een aantal T2's liggen van een 1.7 turbo uit de Volvo, die hebben een A/R van 0.47.
Een en ander kan je nakijken op:
http://www.turbomaster.info/catalogos/m ... agina=TBO2
http://www.turbomaster.info/catalogos/m ... agina=TBO3
GTT --> TB0214 onderdeelnr 465367
AT --> TB0319 onderdeelnr 465916
Laatst gewijzigd door okido op za 20 feb 2016 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
De 5AT vorige week afgeleverd bij Gosliga Dinitrol voor een nieuwe behandeling. Oude laag liet hier en daar los dus toch maar het zekere voor het onzekere
[img]http://i64.tinypic.com/kcfb07.jpg[/img]

[img]http://i64.tinypic.com/kcfb07.jpg[/img]
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
Startmotor van de AT overleden, kwam nog een oude Paris-Rhone motor onder vandaan. Toch wel bewerkelijk klusje.
[img]http://i64.tinypic.com/2581ddz.jpg[/img]
[img]http://i64.tinypic.com/24gssww.jpg[/img]
[img]http://i67.tinypic.com/350kncp.jpg[/img]
Loopt altijd beter met een nieuwe startmotor
(beetje onbedoelde tussengas)
[img]http://i64.tinypic.com/2581ddz.jpg[/img]
[img]http://i64.tinypic.com/24gssww.jpg[/img]
[img]http://i67.tinypic.com/350kncp.jpg[/img]
Loopt altijd beter met een nieuwe startmotor

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Trekt nog lekker 

Goed bezig Gaatze
de dame gaat nog prima van haar plaats
Heb ooit de 205 aangetikt en " had nog wat over " maar ik durfde niet harder.


Heb ooit de 205 aangetikt en " had nog wat over " maar ik durfde niet harder.
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
En inmiddels ook al een tijdje terug begonnen met de 5 AT. Al sinds ik de auto heb gebruikt deze wat olie. Dit is helaas alleen nog maar erger geworden en de laatste tijd gebruikte die ook koelvloeistof. Heb dus besloten om alles na te lopen en te vervangen.
Op de planning staat:
- Kop revisie
- Alle motorpakkingen
- Startmotor (zware Valeo ipv imitatie)
- Nieuwe waterpomp
- Nieuwe silicone koelwaterslangen (oude zijn slecht bij aansluitingen)
- Nieuwe koppeling met drukgroep
- Nieuwe ontstekingsdelen
- Krukaskeerring
- Poedercoaten diverse onderdelen
De turbo is inmiddels terug van Gerry, geen gekke dingen en seals zijn nog goed. Olieverbruik komt dus niet door turbo. Wel was het radiaal lager aan compressor zijde net buiten tolerantie. Heb besloten de unit eerst zo weer terug te zetten aangezien het een kostbare aangelegenheid is en de turbo nog vrij recent helemaal gereviseerd was.
Ga de motor en bak helemaal uit de auto halen zodat ik overal mooi bij kan, en meteen de motorruimte helemaal kan schoon maken.
Wanneer alles er weer in zit wil ik de auto eens helemaal laten detailen, incl. zo veel mogelijk deukjes eruit. Iemand?
[img]http://i63.tinypic.com/211th0z.jpg[/img]
[img]http://i63.tinypic.com/bfp91v.jpg[/img]
Leuk detail, via ebay nog een nieuw stuurhart kunnen vinden die wel afleesbaar is.
[img]http://i66.tinypic.com/2112jgi.jpg[/img]
Op de planning staat:
- Kop revisie
- Alle motorpakkingen
- Startmotor (zware Valeo ipv imitatie)
- Nieuwe waterpomp
- Nieuwe silicone koelwaterslangen (oude zijn slecht bij aansluitingen)
- Nieuwe koppeling met drukgroep
- Nieuwe ontstekingsdelen
- Krukaskeerring
- Poedercoaten diverse onderdelen
De turbo is inmiddels terug van Gerry, geen gekke dingen en seals zijn nog goed. Olieverbruik komt dus niet door turbo. Wel was het radiaal lager aan compressor zijde net buiten tolerantie. Heb besloten de unit eerst zo weer terug te zetten aangezien het een kostbare aangelegenheid is en de turbo nog vrij recent helemaal gereviseerd was.
Ga de motor en bak helemaal uit de auto halen zodat ik overal mooi bij kan, en meteen de motorruimte helemaal kan schoon maken.
Wanneer alles er weer in zit wil ik de auto eens helemaal laten detailen, incl. zo veel mogelijk deukjes eruit. Iemand?
[img]http://i63.tinypic.com/211th0z.jpg[/img]
[img]http://i63.tinypic.com/bfp91v.jpg[/img]
Leuk detail, via ebay nog een nieuw stuurhart kunnen vinden die wel afleesbaar is.
[img]http://i66.tinypic.com/2112jgi.jpg[/img]
-
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
- Car: Clio III RS Lux 2008
- Locatie: Berghem
Goed bezig! Beste klus nog, je pakt het goed aan
Ik ben ook gister begonnen met groot onderhoud aan de AT. Maar niet zo groot
Succes ermee!

Ik ben ook gister begonnen met groot onderhoud aan de AT. Maar niet zo groot

Succes ermee!
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
Eerste spullen zijn weer terug van de poedercoater.
Het hitteschild en de waterpomp poelie zijn gecoat in chroom, een 4 laags systeem volgens mij, met een mooi effect. Nieuwe originele stickers op het luchtfilter geplaatst.
[img]http://i68.tinypic.com/2rc99jn.jpg[/img]
[img]http://i64.tinypic.com/24bkec3.jpg[/img]
[img]http://i63.tinypic.com/6dqydf.jpg[/img]
[img]http://i68.tinypic.com/19iqf.jpg[/img]
Het hitteschild en de waterpomp poelie zijn gecoat in chroom, een 4 laags systeem volgens mij, met een mooi effect. Nieuwe originele stickers op het luchtfilter geplaatst.
[img]http://i68.tinypic.com/2rc99jn.jpg[/img]
[img]http://i64.tinypic.com/24bkec3.jpg[/img]
[img]http://i63.tinypic.com/6dqydf.jpg[/img]
[img]http://i68.tinypic.com/19iqf.jpg[/img]
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
Dat is heel mooi gedaan!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
-
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
- Car: Clio III RS Lux 2008
- Locatie: Berghem
Dat ziet er echt super uit weer! Heel mooi gedaan.
Zodat we deze zomer weer kunnen genieten!
Carb laten reinigen, 3 nieuwe v snaartjes erop, grote beurt incl alle vloeistoffen. Kleppen stellen.. en wat dingetjes mooier makenWat ga je vervangen Niels?

-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Netjes Gaatze! 

-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
Inmiddels motor en kop weer thuis. Nieuwe zuiger, cilinderbussen, lagers en ook een andere kop helemaal laten opknappen. Mijn kop was helaas gescheurd.
Nu het volgende probleem, bij vastzetten van de drijfstang/big-end een bout afgebroken..... Heb hem niet op de gevraagde 45nm gekregen toen zei die pang.
1. Kan je die bouten los halen van de drijfstang?
2. Heeft iemand dan zo'n bout?
3. Zo niet, heeft iemand dan een drijfstang?
4. Is dit bij alle Cleons dezelfde drijfstang? is die van een GTT bijvoorbeeld dezelfde? Heeft iemand een foto van een GTT drijfstang?
Mooi klote in ieder geval. Hoop dat iemand me weer op weg helpt.
Nu het volgende probleem, bij vastzetten van de drijfstang/big-end een bout afgebroken..... Heb hem niet op de gevraagde 45nm gekregen toen zei die pang.
1. Kan je die bouten los halen van de drijfstang?
2. Heeft iemand dan zo'n bout?
3. Zo niet, heeft iemand dan een drijfstang?
4. Is dit bij alle Cleons dezelfde drijfstang? is die van een GTT bijvoorbeeld dezelfde? Heeft iemand een foto van een GTT drijfstang?
Mooi klote in ieder geval. Hoop dat iemand me weer op weg helpt.
als de gtt stangen hetzelfde zijn durf ik dat wel aan.
zou dan wel 4 er inzetten als ik jou was.
heb ik misschien nog wel liggen moet ik ff zoeken.
maar blijft erg vreemd.
draad beschadigd?
zou dan wel 4 er inzetten als ik jou was.
heb ik misschien nog wel liggen moet ik ff zoeken.
maar blijft erg vreemd.
draad beschadigd?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Bestuurslid
- Berichten: 652
- Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
- Car: 5AT,12TS
- Locatie: Leeuwarden
Bedankt voor de reacties. Heb de beschadigde bout er inmiddels uit met wat hitte. Waarschijnlijk heb ik een te groffe momentsleutel gebruikt die (blijkbaar) niet al te nauwkeurig is in de lagere krachten.
Zou mooi zijn als je er nog een paar hebt liggen Mark.
Zijn de kopbouten van deze motoren rekbouten? maw moeten deze standaard vervangen worden?
Zou mooi zijn als je er nog een paar hebt liggen Mark.
Zijn de kopbouten van deze motoren rekbouten? maw moeten deze standaard vervangen worden?
Goedkope momentsleutels hebben dit vaak of als je ze hebt laten vallen.Gaatze schreef:Bedankt voor de reacties. Heb de beschadigde bout er inmiddels uit met wat hitte. Waarschijnlijk heb ik een te groffe momentsleutel gebruikt die (blijkbaar) niet al te nauwkeurig is in de lagere krachten.
Zou mooi zijn als je er nog een paar hebt liggen Mark.
Zijn de kopbouten van deze motoren rekbouten? maw moeten deze standaard vervangen worden?
Vrijwel alle bouten (met glad deel) hebben rek maar het ligt aan het contra-material waar het ingebout zit. Gewoon vervangen op die leeftijd, het is maar waar je op wil bezuinigen!
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
blijft mooi om volgen hier 

5 Alpine Turbo