ACT: Mégane III RS Coupe
Tsja, aansprakelijk stellen gaat ook niet makkelijk worden!
-
- Moderator
- Berichten: 8899
- Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
369 Blanc Glacier indien uni wit. Parelmoer wit is volgens mij QNC.ArnoRS schreef:Waar kan ik de kleurcode van mijn Megane 3 RS vinden? Heb een een witte RS.
Vanmorgen viel er een brok ijs van een vrachtwagen, reed ik overheen en nu de onderkant van de bumper beschadigd (alleen zichtbaar wanneer je vanuit de grond kijkt).
Toch wil ik dit met een lakstift bijwerken. Daarvoor heb ik dus de kleurcode nodig
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 0:45
- Car: megane rs3
Dag Heren,
Sinds paar dagen trilt mijn auto tijdens remmen. Bij snelheid van 120km als ik rustig afrem trilt de rempedaal en de stuur heel lichtjes, en je kan ook duidelijk horen en voelen. trillingen lijken een beetje alsof je over de witte strook rijd. hij remt voor de rest goed. ook als ik hard rem. In de bebouwdekom merk ik weinig. Verder hoor ik tijdens afremmen ook zo zoomend geluid alsof het aan de wiellager ligt. Iemand enige idee ???
Sinds paar dagen trilt mijn auto tijdens remmen. Bij snelheid van 120km als ik rustig afrem trilt de rempedaal en de stuur heel lichtjes, en je kan ook duidelijk horen en voelen. trillingen lijken een beetje alsof je over de witte strook rijd. hij remt voor de rest goed. ook als ik hard rem. In de bebouwdekom merk ik weinig. Verder hoor ik tijdens afremmen ook zo zoomend geluid alsof het aan de wiellager ligt. Iemand enige idee ???
-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
Kunnen meerdere dingen zijn. Maar het eerst wat bij mij op komt zijn je remschijven die niet jofel meer zijn...
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Autoaccu, waarschijnlijk is de capaciteit van je accu niet meer wat het nieuw was
Even accu laten testen voor de zekerheid en waarschijnlijk op basis daarvan vervangen.
(mijn pa heeft hem net vervangen, kreeg de melding ook al een aantal weken, accu had nog 30% van wat die nieuw zou moeten hebben
).

(mijn pa heeft hem net vervangen, kreeg de melding ook al een aantal weken, accu had nog 30% van wat die nieuw zou moeten hebben

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Het aantal Ah maakt niet zo heel veel uit (zegt alleen wat over hoe lang de accu zijn best doet als de motor niet draait
), dus dat mag best iets meer of iets minder zijn als origineel.
De start capaciteit is wel belangrijk, het aantal ampere wat de accu gedurende korte tijd kan leveren (meestal opgegeven gedurende 30 seconden bij - 18). Of je dus met 610A af kunt i.p.v. 680A hangt
af van wat je startmotor bij aanvang trekt (als dat meer is dan 610A gaat die dus niet rond). Ga er maar vanuit dat die 680A er niet voor niets in zit, accu's zijn inderdaad helaas duur maar met een beetje shoppen moet je wel wat goedkopers kunnen vinden.

De start capaciteit is wel belangrijk, het aantal ampere wat de accu gedurende korte tijd kan leveren (meestal opgegeven gedurende 30 seconden bij - 18). Of je dus met 610A af kunt i.p.v. 680A hangt
af van wat je startmotor bij aanvang trekt (als dat meer is dan 610A gaat die dus niet rond). Ga er maar vanuit dat die 680A er niet voor niets in zit, accu's zijn inderdaad helaas duur maar met een beetje shoppen moet je wel wat goedkopers kunnen vinden.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 0:45
- Car: megane rs3
iemand enige idee hoeveel het kost om achterschijven te vervangen voor megane 3 rs ?? Bij ramhorst kosten schijven 250 per stuk ex btw. Met blokken erbij en montage was het 785 euro. Bij VKV was het 477 euro inclusief montage. Kan er zoveel verschil tussen zitten ?? of heeft een van de dealer een fout gemaakt ???
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Grootste verschil moet haast zitten in het type schijf.
Beide brembo en beide geboord of ongeboord? (weet niet wat standaard op de III RS lag).
Beide brembo en beide geboord of ongeboord? (weet niet wat standaard op de III RS lag).
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Het gaat om achterschijven, daar hoeven echt geen geboorde schijven op (het nut van geboord / gegroefd is sowieso vrij discutabel).
Gisteren weer de zomerwielen gemonteerd en heb het idee dat de slotbouten het niet nog een groot aantal wisselingen gaan overleven.. Nu wil ik nieuwe bouten gaan bestellen en mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar zwarte zodat ze mooi wegvallen in de velgen. Primair dus op zoek naar de juiste maat bouten en daarnaast eigenlijk op zoek naar een ervaringsdeskundige mbt de zwarte bouten.
kun je die niet ff zelf zwart spuiten? met bijvoorbeeld plasidip als je velg gemonteerd zit?la_fusion schreef:Gisteren weer de zomerwielen gemonteerd en heb het idee dat de slotbouten het niet nog een groot aantal wisselingen gaan overleven.. Nu wil ik nieuwe bouten gaan bestellen en mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar zwarte zodat ze mooi wegvallen in de velgen. Primair dus op zoek naar de juiste maat bouten en daarnaast eigenlijk op zoek naar een ervaringsdeskundige mbt de zwarte bouten.

en wat gaat er stuk aan je eigen bouten dan? kan toch niet zo veel mis mee gaan zou je zeggen toch?
- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
TPI heeft mooie zwarte, hun hebben gewonen sets en sets met 4 slotbouten erbij.
Bout plastidippen en dan bij de eerste keer wisselen kun he het opnieuw doen
Als je bang bent dat je slotbout het niet meer lang houd zou ik zeker op save spelen en wisselen, bespaard je een hoop ellende en wellicht zelfs nog geld.
De maten voor m3rs kan ik je helaas niet aan helpen
Bout plastidippen en dan bij de eerste keer wisselen kun he het opnieuw doen


Als je bang bent dat je slotbout het niet meer lang houd zou ik zeker op save spelen en wisselen, bespaard je een hoop ellende en wellicht zelfs nog geld.
De maten voor m3rs kan ik je helaas niet aan helpen

Racing is the best way to convert money into noise
Plastidip lijkt mij niet zo handig op alleen de bouten. Bovendien wordt spuiten op de auto helemaal lastig met afplakken etc van de velg. Die is namelijk prima gekleurdAbel schreef:kun je die niet ff zelf zwart spuiten? met bijvoorbeeld plasidip als je velg gemonteerd zit?la_fusion schreef:Gisteren weer de zomerwielen gemonteerd en heb het idee dat de slotbouten het niet nog een groot aantal wisselingen gaan overleven.. Nu wil ik nieuwe bouten gaan bestellen en mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar zwarte zodat ze mooi wegvallen in de velgen. Primair dus op zoek naar de juiste maat bouten en daarnaast eigenlijk op zoek naar een ervaringsdeskundige mbt de zwarte bouten.![]()
en wat gaat er stuk aan je eigen bouten dan? kan toch niet zo veel mis mee gaan zou je zeggen toch?

Nou het gaat mij vooral over de slotbouten. Dat is net wat zachter metaal lijkt het en daardoor lijkt de speciale sleutel bout zijn grip kwijt te raken. Zie het als een kruiskopschroef waarbij het kruis een rondje wordt

Met betrekking tot de maten is dat inderdaad een beetje dubieus. Tot nu toe is de twijfel alleen nog de lengte.. vind nu op engelse fora M12x1.5 met lengte 26 mm of 28 mm. De bouten in de velgen heb ik net 24-25mm gemeten..
Op dit moment zit ik te speuren wat eventueel mijn nieuwe auto gaat worden. In mijn nieuwe auto wil ik graag muziek via Bluetooth streamen vanaf mijn iPhone. Nu kom ik er alleen niet uit op welke RS modellen het wel of niet zit.
Voor mijn gevoel zit het op de 2010 tot 2012 (250pk) modellen niet en is het ook geen optie En vanaf 2012 (265pk) zit het wel en is het standaard. Klopt dit? Alvast bedankt voor de hulp.
Voor mijn gevoel zit het op de 2010 tot 2012 (250pk) modellen niet en is het ook geen optie En vanaf 2012 (265pk) zit het wel en is het standaard. Klopt dit? Alvast bedankt voor de hulp.
-
- Moderator
- Berichten: 8899
- Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Als er een telefoonverbinding van bluetooth opzit is het volgens mij te streamen, dit ligt dus aan de radiounit, exemplaren zonder navigatie zullen dit wellicht dus niet hebben. Even goed kijken naar de hoofdunit.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Zou ook even kijken wat er in de advertentie vermeld staan en even bellen om te bevestigen, en uiteraard gewoon even testen tijdens de proefrit.
Nog een dingetje is dat de bluetooth implementatie van de iPhone niet conform de standaard is dus je hebt meer kans op gedoe om hem goed te koppelen of hij raakt de verbinding af en toe kwijt.
Vooral de eerste radios met bluetooth ondersteuning (af-fabriek) voor het streamen van audio hadden soms nog wel eens moeite met iPhones. (niet dat een samsung veel beter is).
Nog een dingetje is dat de bluetooth implementatie van de iPhone niet conform de standaard is dus je hebt meer kans op gedoe om hem goed te koppelen of hij raakt de verbinding af en toe kwijt.
Vooral de eerste radios met bluetooth ondersteuning (af-fabriek) voor het streamen van audio hadden soms nog wel eens moeite met iPhones. (niet dat een samsung veel beter is).
-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
Nu dus 

-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Wat het eerste komt. Nu dus inderdaad.StephRS schreef:120.000 of 6 jaar.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
Mijn dealer vertelde mij dat zij qua olie helemaal waren over gestapt naar 5w30 ipv 5w40. Nu heb ik nog even maar is het oke om je Megrs3 te voorzien van olie 5w30 terwijl er altijd 5w40 in heeft gezeten. Ik denk zelf geen probleem maar even checken hoe daar hier over gedacht word?
Ik kwam er achter dat mijn garage 10W60 in mijn Megane giet.. Ben ook erg benieuwd in hoeverre dat aan te raden is en dergelijke. Wissel elke 10.000km mijn olie, wil gevoelsmatig in iedergeval de koudere maanden weer over naar 5W40.
-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
- Car: 95-PZ-KJ
- Contacteer:
Ester gebaseerde 05W40 syntheet......welke andere? 

Born Grippy
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Een 10W60 is voor straatgebruik niet aan te raden, deze moet echt op temperatuur komen wil deze dun genoeg worden om alles in het blok te bereiken. Dus prima voor het circuit (daar wordt alles lekker warm) maar voor normaal gebruik blijft deze eigenlijk te dik. 5W30 is nu inderdaad de standaard bij Renault, maar in principe zou je gewoon wat voorgeschreven is moeten aanhouden (meestal 5W40 voor oudere modellen). Wisselen tussen viscositeit kan maar kans bestaat dat je meer olie gebruik krijgt (van een 10W40 naar een 5W30 is een wissel naar dunnere olie, dus kan makkelijker langs afdichtingen die niet perfect meer zijn). Wisselen tussen soort wordt sowieso afgeraden (van mineraal naar half of vol syntheet), maar dat is niet van toepassing bij recente auto's.Arno S. schreef:Ik kwam er achter dat mijn garage 10W60 in mijn Megane giet.. Ben ook erg benieuwd in hoeverre dat aan te raden is en dergelijke. Wissel elke 10.000km mijn olie, wil gevoelsmatig in iedergeval de koudere maanden weer over naar 5W40.
De aanduidingen geven trouwens de dynamische en de kinematische viscositeit aan.
De dynamische viscositeit geeft de zogenaamde SAE winterklassen aan --> 0W, 5W, 10W, 15W, 20W en 25W, hoe kleiner het getal voor de W hoe hoger de viscositeit - hoe dunner - bij lage temperaturen de olie is. Een 10W-olie voldoet bij min 20 graden C aan alle gangbare vereisten, een 5W-olie doet dat nog bij min 30 graden C. Uiteraard heeft een dunnere kinematische viscositeit als voordeel dat de motor bij koude start lichter loopt en dus een lager verbruik heeft. Daar staat uiteraard als nadeel tegenover dat je betere afdichtingen nodig hebt om olielekkage / verbruik te voorkomen.
De kinematische viscositeit is de verhouding van de dynamische viscositeit in verhouding tot de dichtheid van de olie bij een bepaalde temperatuur. Deze wordt gemeten bij 100 graden Celsius en leidt tot de indeling in SAE zomer klassen 20, 30, 40, 50, 60. Hoe groter het getal achter de ‘W’ hoe hoger de viscositeit van de olie - hoe dunner - bij 100 graden Celsius. Een SAE-30 olie loopt in de zomer dus lichter dan een SAE-60 olie. Een SAE-60 olie is hoger belastbaar omdat de smeerfilm langer dikker blijft (zeer geschikt voor de autosport dus). Als je een SAE-60 olie niet hoog genoeg belast blijft de smeerfilm te dik waardoor de draaiende delen niet soepel lopen en bijv. hydraulische klepstoters niet goed vullen. Daarom wordt een SAE-60 olie voor normaal gebruik afgeraden.
Uiteraard is één en ander ook afhankelijk van de motor zelf, sommige motoren wordt af-fabriek b.v. 10W60 voorgeschreven maar dit zijn over het algemeen motoren met een hoog specifiek vermogen en meestal een afgeleide van een race motor.
De keuze voor de soort olie is dus - naar mijn mening - afhankelijk van het soort gebruik en vooral wat de fabrikant voorschrijft, waarbij het je het laatste alleen aanpast als het eerste daartoe aanleiding aan geeft (b.v. 90% circuit gebruik).
Laatst gewijzigd door Maarten-Jan op di 30 okt 2018 6:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
Dus ik met mijn megane gewoon lekke rop 5w40 blijven rijden
Tanks voor je antwoord Maarten

Tanks voor je antwoord Maarten

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Absoluut
de fabrikant schrijft niet voor niets een bepaald type olie voor 

