Even een klein beetje stof afblazen hier...
Om nog even op de R26 in te haken, die is bij mij compleet uit gedachten inmiddels. Een forumlid is vorige week bij de auto wezen kijken, maar was een aardige tegenvaller. Zowel qua onderhoud als qua staat van de auto. Van parkeerdeuken tot beschadigde wielen. Kort om, ook hier komt hij niet.
Verder draait de Mégane zijn kilometers, inmiddels 103.500 op de klok. Bij 101.000 km (20.000 km na het nieuwe blok) wel weer even bij de dealer neergezet. De motor hield in tussen 2000-3000 tpm, oorzaak bleek vervuilde inlaatkleppen. Vreemd na 20.000 km, dus we houden het in de gaten. Volgens de specialisten van Forté kan het snel vervuilen (vervuilen doen ze toch wel) komen door een fractie verkeerde timing waardoor er andere drukpulsen in de inlaat ontstaan. Goed, we zien het wel. Nog een dik jaar en 35.000 km te gaan.
En dat gaan we hem niet te makkelijk maken. Gisteravond namelijk een tweede huis gekocht, jep gezinsleven next step. Een sleurhut dus. 1300 kg, 6,50 meter lang en opbouw 462.
Werken zal die 1.2 TCe
Trekhaak behoorlijk te laag
En nu komt het issue wat in de topictitel inmiddels ook staat. De trekhaak. In het ACT Megane III topic reageerde ik nog op DennisT zijn vraag over welke trekhaak te monteren met:
Trekhaak: Ik heb een afneembare van Westfalia. Ik weet wel dat er in het begin een behoorlijke discussie is geweest over type trekhaken en de kogelhoogte. Op Autoweek vind je daar nog wel wat van terug denk ik. Sommige trekhaken bleken uiteindelijk vrij laag qua kogel zodat men in de problemen kwam met een caravan.
Dennis, ik weet niet welke je er nu onder hebt, maar ik hoop geen Westfalia. Althans, in combinatie met het lage onderstel van de GTline gaat het niet goed komen.
Gemeten: onbelast op hart kogel ~40 cm (wettelijk tussen 38 en 45 liggen).
Belast met 80kg op de kogel (staand op het frame van de caravan), hart kogel op krap 34 cm. Wettelijk moet het boven de 35 cm blijven.
Afgelopen week veel gezocht en zo zag ik dat de Westfalia niet geschikt is voor GT en GTline
volgens trekhaken.info. Ook vind je op
diverse fora soortgelijke issues.
Gistermiddag bij de dealer aangeklopt om te laten uitzoeken welke ze er onder hebben gezet. Daar kwam een Renault-nummer uit, maar nergens staat vermeld welk merk/type het is.
Kortom, de zoektocht is gestart. Naar mijn idee twee opties:
1) Trekhaak voldoet niet en moet een andere (Bosal is de enige die past onder GTline volgens trekhakenleverancier) onder
Zonde, want de auto hoeft nog maar een jaar mee
2) MAD vervangingsveren eronder, al is de vraag of het genoeg helpt.
Gisteravond bleek in ieder geval dat bij een kogelhoogte van 44 cm de caravan horizontaal blijft. Aangekoppeld met 80 kg kogeldruk hangt ie domweg te ver voorover.
Vraag aan dealer-leden
Nu weet ik dat een aantal forumleden ook bij dealers werken. De vraag is dus:
1) Wie herkent dit issue bij de Mégane III (GT-line) met Westfalia-trekhaak
2) Wie kan uitpluizen welke afneembare trekhaak Renault adviseert? Is dat nog wel Westfalia of zijn ze toch maar geswitched?
Ik heb nog even, want pas naast het ophalen van de sleurhut over twee weken hoeft ie pas in mei mee naar een camping in de buurt, en in de zomer mee naar Kroatië. Kortom, nog even de tijd om een en ander uit te zoeken. Thanks alvast voor de hulp.
*Natuurlijk zit de eigen dealer er ook achteraan, alleen hadden ze er daar nog nooit van gehoord. Ook klop ik bij Renault Nederland, en vanzelfsprekend Leaseplan aan gezien de auto van hen is.
Het houdt je van de straat
Vergeet ik dan geen foto's? Oh ja!
De nieuwe aanwinst met stapelbed, vast zitje en vast bed naast een keukentje, wc, etc. Van 2011 dus we kunnen er even mee vooruit.
[img]
http://i263.photobucket.com/albums/ii15 ... 1C8A45.jpg[/img]