Blauw walmen bij gaslos/uitrollen en stationar
Ook zonder ring lekt het niet hoor, niveau in de bak zelf ligt wss lager dan waar die opening zit
Even een vraag voor ik de handel weer terugplaats in de auto... ik heb het wormwiel overgezet op het dif van de JC5 en de bak na nieuwe lagers en keerringen weer in elkaar gezet. Alleen nu snap ik iets niet en ik heb er niet opgelet hoe het werkte bij bij JB3. Als ik aan het dif draai, bv aan de spie-as van de rechter aandrijfas of de 3kom van van linker, dan draait het wormwiel niet, dus geen kmteller aandrijving. Het wormwiel draait enkel als de bak in elkaar versnelling staat via de price-as, de aangedreven as vanuit het blok...
Klopt dit? Hoort deze niet altijd te draaien als de wielen draaien?
Klopt dit? Hoort deze niet altijd te draaien als de wielen draaien?
Mrtn = Maarten
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Als je ze allebei (tegelijk dezelfde kant op) draait al geprobeerd? 

Maarten, de kroon wiel moet draaien, de pignon wielen moeten als je rechtdoor gaat stilstaan, dus links en rechts draaien de zelfde kant op he, als je aan 1 aandrijfas draait, draait de andere de andere kant op... dus geen aandrijving he! 

Gat in de behuizing geboord op 16mm, wormwiel doorheen gestoken, aandrijfringring op het dif geklikt, moer50 weer vastgezet met screwlock blauw en overal in de bak nieuwe lagers en keerringen.... lijkt mij allemaal goed, alle versnellingen leggen soepel in
ook de keerring onder schakelvork + de bussen in de bak vervangen

Mrtn = Maarten
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Wat Abel zegtMrtn schreef:Grappenmaker![]()
Op versnellingsbak gebied kan je mij veel wijsmaken, maar dat lukt niet, blijven tegengesteld

Vroegah met technisch lego

Alles goed en wel, blok hangt in de auto, aandrijfassen erin, uitlaat gemonteerd en schakelvork vastgezet. Alleen... niet in z'n achteruit te krijgen
Overige versnellingen lijken ok en de bout van de schakelvork losser/vaster zetten lijkt niet te helpen. Al veel over gelezen op het forum, maar dit euvel nog nooit eerder gehad... Met de hand krijg je alle versnellingen ingelegd
Iemand die weet hoe en of je dit kan afstellen? Thanx

Iemand die weet hoe en of je dit kan afstellen? Thanx

Mrtn = Maarten
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Is dat niet simpel op te lossen door die klemmen aan het begin en eind van je schakelstang ff een beetje los te draaien,
dan alle versnellingen stilstaand uitproberen en de klemmen van de schakelstang daarna weer vast draaien. Dat heeft bij mij wel voor soepeler schakelen gezorgd.
dan alle versnellingen stilstaand uitproberen en de klemmen van de schakelstang daarna weer vast draaien. Dat heeft bij mij wel voor soepeler schakelen gezorgd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ff heel dom...zit je platte kop van je bout boven...of heb je de moer boven opzitten..?
Zit de moer boven op dan loopt ie tegen de bak aan ...
Zit de moer boven op dan loopt ie tegen de bak aan ...
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
dus dan niet in zijn achteruit te krijgen 

Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
Bijna zeker dat het dan is opgelost!
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
En?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Ik zie je berichtje net pas. Nog niet gelukt, de motor doet het sinds vanmiddag en loopt netjes, maar schakelen en met name zijn achteruit lukt niet, wat ik verstel en probeer. Nu heb ik het idee dat ik wat mis van onder de auto gezien, als je het schakelmechanisme bekijkt. Klopt mijn vermoeden?
[img]http://i403.photobucket.com/albums/pp11 ... 204337.jpg[/img]
[img]http://i403.photobucket.com/albums/pp11 ... 204337.jpg[/img]
Mrtn = Maarten
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
En hoe zit die aan de kant van de bak? Want daar gaat het meestal mis....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Waar zit de moer...bij de bak
Nee, die al gewisseld, platte bout boven en moer onder 
Ik heb sterk een vermoeden dat ik iets van een plaat of schakelpatroon mis... iemand een foto van de onderkant, waar ik ook de foto van het geplaatst?

Ik heb sterk een vermoeden dat ik iets van een plaat of schakelpatroon mis... iemand een foto van de onderkant, waar ik ook de foto van het geplaatst?
Mrtn = Maarten
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Wat ik zo uit de foto opmaak.....
Is dat normaal de schakelstang verder op het zilvere geribbelde gedeelte hoort te zitten van je pook.
En je mist een simpele veer die de pook in t midden houd/ trekt...
Maar das niet zo van belang
Verder zien ik niets geks.
Maar heb jij aan de kant van je bak de schakelstang los gemaakt of aan de kant van de pook ?
Bak zijde is het beste ..dan behoud je schakel patroon.
Anders moet je gaan afstellen ....en das best ff kutten
Is dat normaal de schakelstang verder op het zilvere geribbelde gedeelte hoort te zitten van je pook.
En je mist een simpele veer die de pook in t midden houd/ trekt...
Maar das niet zo van belang
Verder zien ik niets geks.
Maar heb jij aan de kant van je bak de schakelstang los gemaakt of aan de kant van de pook ?
Bak zijde is het beste ..dan behoud je schakel patroon.
Anders moet je gaan afstellen ....en das best ff kutten
afstellen is toch ook zo iets als bak in de R zetten en de pook op de R en dan vast draaien?
ik bedenk me net dat ik dat zelf ook eens heb gehad, ik kon alleen vooruit. ik moest de schakel stang een mm of zo draaien zodat de schakel heven iets verder omhoog kwam. Dat kan vrij simpel bij de pook. Je moet alleen ff draaien. R zit links, dus je moet de stang klein tikkeltje naar rechts draaien denk ik.. Niet te ver, anders klets je hem ik R zo als ik ook heb gehad is je hem te hard op zij drukt als je naar 1 gaat bij een stoplicht. Ik schrok behoorlijk

ik bedenk me net dat ik dat zelf ook eens heb gehad, ik kon alleen vooruit. ik moest de schakel stang een mm of zo draaien zodat de schakel heven iets verder omhoog kwam. Dat kan vrij simpel bij de pook. Je moet alleen ff draaien. R zit links, dus je moet de stang klein tikkeltje naar rechts draaien denk ik.. Niet te ver, anders klets je hem ik R zo als ik ook heb gehad is je hem te hard op zij drukt als je naar 1 gaat bij een stoplicht. Ik schrok behoorlijk


-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
Niet je schakelstang per ongeluk iets verbogen? Die buigen vrij makkelijk is mijn ervaring....
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Ze verbuigen makkelijk idd...
Ik mag van de week toch weer onder m'n 5 kruipen en zal dan even wat plaatjes schieten, wie weet heb je er wat aan.
Ik mag van de week toch weer onder m'n 5 kruipen en zal dan even wat plaatjes schieten, wie weet heb je er wat aan.
Het is gelukt
Het was stoeien, onaardige verwijzingen hier en daar, maar hij pakt zijn achteruit. Ik heb uiteindelijk de stang ook iets verbogen en vanuit zijn achteruitversnelling de stang gemonteerd, de pook met een spanbandje in de auto op zn plek gehouden. Het is nog even precisiemikken en doorduwen, maar hij legt hem in. Hoe ie voor de rest schakelt komen we vd week wel achter. Bedankt voor de adviezen 


Mrtn = Maarten
Bijna alles goed en wel, starten/lopen en schakelen ging ok tot de stang wss weer wat verbogen is, dus hiervoor bestel ik een nieuwe.
Als je rijdt, rijdt en loopt 't blokje goed, maar zodra je gas lift, bijvoorbeeld richting een rotonde, dan begin ie te walmen, tot aan stilstand en stationair.
Ga je rijden, geef je flink gas, walmt ie niet... als ie walmt is het ook echt niet weinig..
Verder merk ik niks, iemand ideeën? Het is blauwe rook,/olie
Als je rijdt, rijdt en loopt 't blokje goed, maar zodra je gas lift, bijvoorbeeld richting een rotonde, dan begin ie te walmen, tot aan stilstand en stationair.
Ga je rijden, geef je flink gas, walmt ie niet... als ie walmt is het ook echt niet weinig..
Verder merk ik niks, iemand ideeën? Het is blauwe rook,/olie
Mrtn = Maarten
De turbo ben ik bang, lek aan de uitlaat kant Olie druk is altijd 1 bar op de turbo dus gas geven of niet maakt voor de turbo niet uit. Het verschil in hoeveelheid uitlaatgas door de turbo is wel significant. Dus langzaam, gas los is weinig gas en veel olie.
Klepsteel is bij overschakelen vaak een dingetje. Maar bij een GT turbomotor valt dat wel mee.. CRX ander verhaal
Klepsteel is bij overschakelen vaak een dingetje. Maar bij een GT turbomotor valt dat wel mee.. CRX ander verhaal

Het is een Volvo motor, B18FT, helemaal standaard. Heb de slangen losgehaald en zie nergens olie, niet eens vettig
Bedoel jij de uitblaaskant Abel, de turbozijde aan de elbow en waar de wastegate zit?
Bedoel jij de uitblaaskant Abel, de turbozijde aan de elbow en waar de wastegate zit?
Mrtn = Maarten